conditie onderhouden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

crosmuller

conditie onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 19:20

Ik heb een vraagje over het onderhouden van de conditie, bij voorbaat excuus als er al een topic over is ik heb het niet gevonden Lachen.

Ik heb mijn paard afgelopen maanden voorbereid voor de kennismakingsklasse door 3 a 4 keer per week buiten te rijden waarvan 1 keer per week een lange rit (paar uur), ik heb daarbij de stukken draf opgebouwd van 3x5 minuten tot 3x30 minuten. Dat is goed bevallen want de wedstrijd ging goed, ze had goede hartslag waardes. Nu vroeg ik me af hoeveel ik moet doen om de conditie die ze nu heeft te onderhouden, zou 1 keer per week een korte en 1 keer een lange rit voldoende zijn? Ik ga nogal een drukke periode tegemoet met werk dus ik kan het schema zoals ik het eerst reed niet volhouden.

Naast buitenrijden doen we ook aan dressuur maar we volgen de academische rijkunst methode (zoals op http://www.paardenbegrijpen.nl) en dat betekent toch vooral veel stappen. Wel goed voor de soepelheid maar niet echt training voor hart en longen dus. Verder staat ze 16 uur per dag in een groot weiland met andere paarden.

Alvast bedankt voor de info!

crosmuller

Re: conditie onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 13:08

helemaal niemand die advies voor mij heeft?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 13:39

Denk dat je beter uitkomt met : 2x kort buitenrijden, 1x lang en 2x dressuur.
Kijk anders voor de afwisseling eens welke dressuuroefeningen je ook tijdens een buitenrit kan doen.
Als je een braaf paard hebt en het aandurft kan je een trainingsrit ook vervangen door een stuk naast de fiets. Onbelast rechtuit draven is ook goed om de spieren wat te rekken en vaak gaan ze er ook rechter van lopen.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 14:04

Bedankt, ik weet niet of ik daar tijd voor heb voorlopig. Dressuurtraining kost altijd een stuk minder tijd, maar we zullen zien, het is wel lang licht s'avonds.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 15:56

Ik weet niet veel over jouw paard maar mijn eigen draver rijd ik ongeveer 3 keer in de week. Ik start nu klasse 2 en hopelijk dit jaar nog een klasse3.

Ik train 1 keer lang zo een 30 kilometer met 11-12 km/u gemiddeld, 1 keer kort en wat sneller ongeveer 15-20 km met 13 km/u en een keer dressuurmatig of longeren. Na een lange training krijgt ze 2 dagen weiderust zodat ze kan herstellen en zo probeer ik blessures te voorkomen.
Trainen is vooral ook een juiste afstemming tussen inspanning en rust.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 16:36

Bedankt fransje, wat wil je weten over mijn paard om iets zinnigs te zeggen? Ze is een gelders paard. Ze heeft altijd al een lage hartslag gehad van zichzelf, ze is niet heel soepel ze moet altijd een tijdje opwarmen. Ze kan best hard draven als ze zin heeft (als het niet te warm is). Ik maak uit de reacties op dat 2 keer trainen per week wat weinig is dus ik ga toch proberen of het lukt om 3 keer te trainen. Of ik leg me erbij neer dat het niet lukt en dan rij ik volgend jaar weer mee met de kennismakingsklasse als ik meer tijd heb.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 16:38

@fransje Oh wacht ik zie nu dat je met drie keer 2 ritten en een dressuurtraining bedoelt, dat moet nog wel lukken misschien. Jij maakt wel lange ritten zeg, maar goed je rijdt dan ook klasse II, voor klasse I mag dat wel wat korter lijkt me ?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:13

crosmuller schreef:
@fransje Oh wacht ik zie nu dat je met drie keer 2 ritten en een dressuurtraining bedoelt, dat moet nog wel lukken misschien. Jij maakt wel lange ritten zeg, maar goed je rijdt dan ook klasse II, voor klasse I mag dat wel wat korter lijkt me ?

Inderdaad, ik doe ongeveer 3 keer per week echt iets met haar.

Kortere ritten kunnen voor een klasse 1 ook wel hoor. Of je paard heel hard kan draven is niet belangrijk je moet op zoek naar een tempo wat ze makkelijk kan lopen op een constant tempo (en met een constante hartslag). Ik draaf en galopeer zelden hard maar wel lange stukken achter elkaar op een continu tempo.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 09:25

Ik reed klasse 3 en trainde 2 a 3 x p/w.
Een keer langere afstand op een 12 km/h ongeveer, en 1x een wat kortere afstand maar wel zwaarder maken door bijv snelheid omhoog, zwaar terrein, langere stukken galop (zat op 1u galoperen) etc etc.
Als ik een 3e x trainde was dat ook weer een langere afstand. Verder altijd rust na een training en anders dressuurmatig.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 19:24

Een paard dat een uur lang dressuren goed vol kan houden kan in principe ook een klasse I wedstrijd goed uitlopen volgens mij.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 10:41

@griebels, dat is goed om te horen, dan zou ik haar met (voorlopig) 2 trainingen per week in conditie kunnen houden. Naast de dresuurtraining en longeren enzo.

nasheeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:40

gewoon uitproberen en niet bij voorbaat denken dat je te weinig traint en dus verder geen wedstrijden meer kan rijden. ik heb soms paarden voorbereid op wedstrijden door hoofdzakelijk dressuurtraining. vooral ook omdat ze dit nodig hadden, een soepel lijf zeker qua rugwerk is ook absoluut een must!
onze Lipizzaner wordt door een dressuuramazone momenteel tweemaal per week hoofdzakelijk dresuurmatig getraind. mede ook omdat het op dit moment even niet anders kan. daarbij af en toe een buitentraining. ze liep Helchteren in maart goed uit met geen schokkend hoge hartwaardes (48) en Banholt werd ze 2e in de klasse I met lagere hartwaardes (40-44 meen ik).
leuk dat je "branderup' traint. ik train zelf bij Angela Remie, een collega van Marijke de Jong. ook voor endurance is de theoretische info en praktische training die je van hen krijgt erg belangrijk. de clinic van Branderup zelf vond ik zeer indrukwekkend. dus houd die training er absoluut in, heel belangrijk!!
groetjes en vooral veel plezier in de endurance,
Brigitte

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 06:31

nasheeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 08:17

ah nee, zal ik eens doen. vind dat erg gaaf wat je daar leert. zoveel dingen die ik nog niet wist en technieken die gewoon echt werken. zelfs bij mijn 18-jarige endurance gepensioneerde Knipoog

bedoelde trouwens niet echt zeuren hoor, maar gewoon niet twijfelen en ervoor gaan, lekker van genieten en leren. anders ben je zo weer een jaar verder en daar wordt niemand jonger van Lachen

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 08:22

nasheeta schreef:
ah nee, zal ik eens doen. vind dat erg gaaf wat je daar leert. zoveel dingen die ik nog niet wist en technieken die gewoon echt werken. zelfs bij mijn 18-jarige endurance gepensioneerde Knipoog

bedoelde trouwens niet echt zeuren hoor, maar gewoon niet twijfelen en ervoor gaan, lekker van genieten en leren. anders ben je zo weer een jaar verder en daar wordt niemand jonger van Lachen

Ja je hebt helemaal gelijk Lachen. Ik wacht alleen nog even het bezoek van de osteopaat af deze week, mijn paard heeft soms wat last van haar rug en ik wil aan de osteopaat vragen of ik niet teveel van haar vraag als ik endurance rijd. In dat geval ga ik zeker een jaar wachten want de gezondheid van mijn paard gaat natuurlijk voor. En ja ik ben ook heel blij met wat ik allemaal geleerd heb in de dresuurles, ik heb les van Ylvie Fros, zij heeft weer les van Marijke de Jonge.

nasheeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 08:25

ah de link werkt trouwens niet naar het stemtopic voor subforum academische rijkunst...

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 08:28

bagheera2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 08:28

Wat ik geleerd heb is dat je vooral naar je paard moet kijken en dat het trainen per paard verschilt. Vriendin van mij heeft paard dat rust krijgt voor en na wedstrijd en tussendoor ook met combinatie dressuur/buiten rijden op conditie wordt gehouden en paard heeft nu al drie klasse 2 wedstrijden gelopen.

nasheeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:00

ik hoorde vorig jaar ook dat de kaderleden dit jaar de nadruk op dressuur hebben liggen. buiten dat is dressuur natuurlijk altijd belangrijk al zijn er best wat goeie endurance ruiters die het nooit rijden en toch de paarden fit en heel houden.
mijn paarden kunnen echter niet zonder, blijkt in de praktijk..

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:31

Zijn er ook veel endurance ruiters die endurance en dressuur wedstrijden combineren? Dat wil ik eigenlijk gaan doen namelijk.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:02

Ik combineer endurance en western wedstrijden.
Gaat prima Lachen
Western staat momenteel bij mij op de tweede plek, maar heb wel wat wedstrijdjes ingepland dit jaar.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:51

Ik heb het voordeel dat er bij ons op de manege regelmatig officiele dressuurwedstrijden worden georganiseerd, dus ik hoef er niet veel voor op pad. Als je wat hoger in de dressuur komt zouden dressuur- en endurance trainingen dan ook moeilijker te combineren worden? Start nu nog maar in de B hoor, maar denk dat Safyra wel capaciteiten heeft om in ieder geval M te worden.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 13:12

ligt eraan hoeveel tijd je hebt natuurlijk. Dressuurtraining is alleen maar goed voor endurance paarden.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:15

Ik vind het wel moeilijker te combineren als je hogerop komt. Ik rijd nu level 4. Dat is gewoon basis.. (misschien te vergelijken met L1 in dressuur)
Maar merk wel dat ik een week of 2 voor een westernwedstrijd al mijn tijd aan westernoefeningen moet besteden, wil ik hem lekker aan het lopen hebben.

Na een 30 km rit geef ik mijn paard een week vrij (of stap dan alleen met hem).. Daarna kan je hem nog niet 100% terug oppakken resoluut. Dus tussen endurance en westernwedstrijden laat ik gemiddeld 3 weken zitten om optimaal te kunnen trainen.
Omgekeerd western-endurance, dat kan gewoon week nadien.

nasheeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:48

ik wil ze combineren, dressuur en endurance wedstrijden maar nogtoe niet van gekomen omdat je voor dressuur niet ver hoeft te rijden maar toch algauw weer hele dag op pad moet.
maar er zijn hier zat mensen die het succesvol combineren zoals Vicky met Larena, Donna en haar paarden etc