Ik heb een fjordje welke ik 5 keer per week 'train'. Dat is dus twee dagen lekker vrij in de paddock (of nu vaak wei), ongeveer 2 a 3 keer naar buiten (waarvan 2 dagen ongeveer 2 uur buitenrit, soms een stapritje met draf, soms een drafrit met stap tussendoor) en de andere dagen in de bak en soms longeren...zoveel mogelijk interval.
Zijn conditie is al stukken beter als vorig jaar, toen ik niet superveel deed, ik had geen binnenbak en alleen buitenrijden vond ik toen nog een stuk enger (nu ga ik meer alleen weg, maar het is ook meer langs de weg etc.).
Maar, het weideseizoen is voor hem pas net begonnen, er was eerst geen weide, nu wel. Hij staat er elke dag een halve dag op, gisteren twee uurtjes.
10 Mei hebben we zelhem gereden, het was 26 graden en we hebben het net aan gehaald. 58 hartslag bij pa, 60 bij finish en na een half uur 58... het zakt dus heel erg langszaam.
Het koelen moet verbeterd worden, want dat vind hij nog eng, zijn we nu mee bezig...
Maar zal ik hem korter per dag op het land zetten en langer trainen?
Ik weet zeker dat hij het zo niet red, 26 juli soest (mocht het warm zijn, ga ik maar vanuit). Hij heeft aanleg om snel dik te worden en ik heb hem in deze twee weekjes wel zien groeien...
Ik train nu ongeveer drie kwartier in de bak, dus daar kan wel wat bij, of zal ik meer buiten trainen? En wat is dan de beste training voor zijn conditie, ja interval... maar hoe doen jullie het?
Heeft iemand tips of training advies?
Trouwens, hij krijgt 3 x per dag sportbrok 1/4 ... eerste was hij namelijk echt een stuiterbal toen hij voor het eerst sportbrok kreeg, nu niet meer... zal ik dit aanpassen?
ff edit: het gaat om een slanke fjord,... die nu iets aan het uitdijen is...

en ben er heel erg blij mee, fijn dat jullie meedenken!!!! 
In de endurance (en eigenlijk alle duursporten) streef je juist naar zo min mogelijk tempowisselingen, en daar train je ook op. Dus zoals Prinnie ook zegt, steeds langer achter elkaar draven of galopperen, dat kan gerust oplopen tot 3 kwartier of een uur. Elke tempowisseling, en bij paarden ook gangwisseling, kost extra energie.