Fjord Training Zomer (weidegang)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo_Wystan

Fjord Training Zomer (weidegang)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 06:09

Hallo,

Ik heb een fjordje welke ik 5 keer per week 'train'. Dat is dus twee dagen lekker vrij in de paddock (of nu vaak wei), ongeveer 2 a 3 keer naar buiten (waarvan 2 dagen ongeveer 2 uur buitenrit, soms een stapritje met draf, soms een drafrit met stap tussendoor) en de andere dagen in de bak en soms longeren...zoveel mogelijk interval.

Zijn conditie is al stukken beter als vorig jaar, toen ik niet superveel deed, ik had geen binnenbak en alleen buitenrijden vond ik toen nog een stuk enger (nu ga ik meer alleen weg, maar het is ook meer langs de weg etc.).

Maar, het weideseizoen is voor hem pas net begonnen, er was eerst geen weide, nu wel. Hij staat er elke dag een halve dag op, gisteren twee uurtjes.

10 Mei hebben we zelhem gereden, het was 26 graden en we hebben het net aan gehaald. 58 hartslag bij pa, 60 bij finish en na een half uur 58... het zakt dus heel erg langszaam.

Het koelen moet verbeterd worden, want dat vind hij nog eng, zijn we nu mee bezig...

Maar zal ik hem korter per dag op het land zetten en langer trainen?

Ik weet zeker dat hij het zo niet red, 26 juli soest (mocht het warm zijn, ga ik maar vanuit). Hij heeft aanleg om snel dik te worden en ik heb hem in deze twee weekjes wel zien groeien...

Ik train nu ongeveer drie kwartier in de bak, dus daar kan wel wat bij, of zal ik meer buiten trainen? En wat is dan de beste training voor zijn conditie, ja interval... maar hoe doen jullie het?

Heeft iemand tips of training advies?

Trouwens, hij krijgt 3 x per dag sportbrok 1/4 ... eerste was hij namelijk echt een stuiterbal toen hij voor het eerst sportbrok kreeg, nu niet meer... zal ik dit aanpassen?

ff edit: het gaat om een slanke fjord,... die nu iets aan het uitdijen is...

Afbeelding

SuSEQ

Re: Fjord Training Zomer (weidegang)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:41

Onze Haflingers zitten nu heel de dag buiten op een ondertussen kort gegeten stuk weiland. Het is niet zo erg dat ze in 't zand lopen, maar het gras is kort genoeg om te verhinderen dat ze zich ziek eten. Er hangt nu wel een grote grasbuik onder, maar qua vet valt het allemaal wel mee. Één of 2 dagen stalrust voor we ergens naartoe moeten en ze zijn weer toonbaar. Lachen

In de winter krijgen ze naast voldoende hooi, elk ongeveer 2 scheppen van 800g recreatiemengeling. Dat is genoeg voor de arbeid die ze moeten verrichten. In de zomer krijgen ze helemaal niks bij en moeten ze het rooien op wat er in het gras zit. Bij de overgang naar gras heb ik wel nog bijgevoerd, maar dat was om af te bouwen naar niks. Die die het meest moet werken (2 uur per week intensief lessen en anders nog wat kinderlesjes meedoen) komt daar zeker mee toe.

Ik stel voor dat je de sportbrok afbouwt en kijkt wat hij daarvan nog nodig heeft - als hij alles moet gebruiken wat hij uit het gras haalt, zal hij niet snel ontploffen... Volg het wel nauwgezet op, zodat je alsnog kunt bijvoeren mocht het nodig zijn. Verder is meer weidegang alleen maar beter, maar dan liefst op een weide waar niet veel op staat. Dat ze wat uitdijen (grasbuik, dus) is normaal omdat al dat gras vooral veel plaats inneemt.

Groeten, SuSEQ

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 10:41

Als je geen krachtvoer meer geeft is het misschien wel verstandig om bijv. iets als Pavo summerfit te voeren, in het Nederlandse gras zitten namelijk niet alle voedingstoffen/vitaminen/mineralen die paarden nodig hebben.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 10:45

Ik heb met mijn fjord juist het tegenovergestelde. Staat 24 uur op de wei en hij word steeds dunner. Ik ben ook van plan om soest te rijden.

Wat ik je aanraad is om in het voer terug te zetten. Wel buitenzetten, maar niet het krachtvoer erbij geven. Geef hem in plaats daarvan inderdaad een Pavo Summerfitkoek per dag.

Hoe langer ze buiten gaan, hoe beter de conditie ook word. Ze lopen de hele dag. Eten ook de hele dag. Is het niet mogelijk om je fjord op een kaler stuk gras te zetten?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:01

De ideale training om een goede basisconditie te krijgen is... 24/7 weidegang, liefst in een groep zodat er wat activiteit is. Op zo'n dag leggen paarden dan echt wel wat kilometertjes af, op rustig tempo. Dit natuurlijk buiten de talloze voordelen voor de mentale en fysieke gezondheid, maar dat terzijde.

Ik rij 3-4 keer per week, waarvan 1 langere buitenrit (25-30 km) op rustig tempo, 1-3 kortere, snellere ritjes (15 km, en dan bijv. bijna alleen maar draven en galopperen) en in theorie 1 keer een half uurtje dressuurmatig in de bak (maar dat komt er de laatste maanden eigenlijk niet van...).

Meer trainen zou ik niet doen, 5 keer in de week is meer dan voldoende. Ik zou proberen te zorgen voor meer/langere weidegang. En kijk of je de uren die je traint effectiever kan maken. Bijv. als je naar buiten gaat, proberen hele lange stukken te draven (bijv. een half uur achter elkaar), even stappen en weer lang draven.

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 19:33

nou ga jullie advies aannemen hoor Ja en ben er heel erg blij mee, fijn dat jullie meedenken!!!! Haha!

Hij gaat straks waarschijnlijk 24/7 het land op en ik ga intensiever trainen, In de bak een uur en echt met veel draf/stap en galop (galop moet toch nog errug geoefend worden in de bak, want dat is heul erg moeilijk!) en buitenrijden, meer draven...

Met eten weet ik het zo net nog niet? ben ik nog niet helemaal over uit.

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:39

Ik zou je fjord juist meer op de wei zetten. Dat dikker worden is ook heel veel vocht dat juist bij een wedstrijd bij warm weer weer mooi meegenomen is.
Mijn fjord viel bij een lange endurancewedstrijd meer dan 30 kilo af en dat was dus vooral vocht.
Ik gaf allen kracht voer als je die dag gewerkt had. verder denk ik dat je meer LSD kilometers moet gaan maken. Dus buitenrijden en minstens een keer per week een lange rit van een uur of twee. Je pony moet leren om langdurig op een rustig tempo aan het werk te zijn. Pas als dat in orde is en je rustig een klasse I kan uitrijden zou ik pas intervaltraining gaan doen.

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 06:13

en wat bedoel je precies met rustig een klasse I uitrijden? (probeer te bekijken wanneer je intervaltraining zou gaan doen)

Ben nu bijna 5 dagen per week buiten aan het rijden. Op zondag probeer ik een langere afstand in draf. Rest doe ik eigenlijk iets rustiger aan.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:24

Ik denk dat dit gezegd wordt omdat je in je openingspost schreef: "...zoveel mogelijk interval". Maar volgens mij bedoelde je daarmee "zoveel mogelijk afwisseling", en niet intervaltraining zoals kmvreter volgens mij denkt. Lachen

Intervaltraining is een vorm van training waarin je verschillende vormen van inspanning (van laag tot hoog) in een bepaald ritme afwisselt. Hiermee kun je goede resultaten bereiken, maar je moet wel echt weten waar je mee bezig bent. Bij endurance komt het sowieso pas vanaf klasse 2 of 3 aan bod. Lachen

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 06:31

ik bedoelde veel afwisseling in tempo?

in zowel dressuur als in buitenrijden? Maarrrr, ik denk wel dat jullie (en vanaf klasse 2 en 3) dat intensiever trainen... dus wat snellere afwisseling.

Ik bedoelde eigenlijk meer zoals je zelf in de sportschool leert, interval?

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:43

Wat denk ik belangrijk is is dat je het drafgedeelte in je buitentraining steeds meer uitbreidt. Ik weet niet hoelang je nu achter elkaar draaft, maar bouw dit uit tot drie kwartier tot een uur achter elkaar draven (steeds met een paar minuten uitbouwen). Dan zou ze makkelijk een klasse I moeten kunnen lopen. Koelen is voor een Fjord, zeker met warm weer, wel erg belangrijk. Bij koudbloeden gaan er echt liters water per keer overheen.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:41

Marjo_Wystan schreef:
ik bedoelde veel afwisseling in tempo?

in zowel dressuur als in buitenrijden? Maarrrr, ik denk wel dat jullie (en vanaf klasse 2 en 3) dat intensiever trainen... dus wat snellere afwisseling.

Nee, dat zie je verkeerd. Knipoog In de endurance (en eigenlijk alle duursporten) streef je juist naar zo min mogelijk tempowisselingen, en daar train je ook op. Dus zoals Prinnie ook zegt, steeds langer achter elkaar draven of galopperen, dat kan gerust oplopen tot 3 kwartier of een uur. Elke tempowisseling, en bij paarden ook gangwisseling, kost extra energie.

Intervaltraining wordt vanaf een bepaald niveau pas belangrijk, als het duurvermogen (dus lang achter elkaar op 1 tempo lopen) goed voor elkaar is. Je gaat dan trainen om juist beter om te gaan met eventuele tempowisselingen die zich voordoen, die heb je bijv. bij groompunten, op lastige ondergrond, mul zand, steile beklimmingen en lastige afdalingen. Maar in de basistraining (zeg maar de eerste jaren) speelt intervaltraining geen rol van belang.

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 13:06

Inderdaad eerst oefenen op een gelijk tempo (waarschijn draf). uiteindelijk kon ik met mijn fjord van start tot pa (of later vetgate) draven en stapten we alleen het laatste stukje om de hartslag alvast te laten dalen.

Als je afstand rijdenin een wedstrijd geen probleem meer is dan ga je werken aan de snelheid door intervaltraining. Dan ga je periodes van inspanning (galop, zware ondergrond) afwisselen met korte rustperiodes. Omhet lichaam te leren zich sneller aan te passen bij inspanning.

Koelen is bij rubuuste paardjes echt heel belangrijk. Ideaal gezien zou je elke 10 kilometer een groompunt moeten hebben waar je even flink kan koelen. Ook 1 kilometer (of nog eerder) voor de PA en Finish alvast afstappen (singel wat losser als teken voor je paard dat er een rustpauze komt) en daar al beginnen met koelen, koelen, koelen. Door het stappen wordt het bloed goed rondgepompt.
Bij de PA en/of finish zadel eraf, je paard in de schaduw/windje zetten, alle trucs uit de kast om maar te koelen.
Wat bij mijn fjordje goed werkte is om voor het tellen niets te laten eten. Eten deed haar harstslag zo een paar slagen stijgen (natuurlijk wel wat laten eten voor de nakeuring.) Tussen Finish en nakeuring gingen er bij ons heel wat emmers water doorheen.
Het koelen onderweg deden we met flessen water die ik over haar hals leeggoot. Bij de nakeuring kan je meer koelen door flink af te sponzen op de plekken waar grote bloedvaten lopen. Daarna het warme water weghalen met een zweetmes (anders vormd het een isoleren laagje) en dan een nieuwe laag koud water erop.

Veel succes