Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
.
Ibbel schreef:Overigens heeft de termino van de Paso geen enkel effect op slijtage van de gewrichten, dat is onzin. De beweging komt uit de schouder (het is beslist geen maaien!), de uitzwaai vindt plaats tijdens het optillen en is dus onbelast, en de benen worden kaarsrecht neergezet.

- maar de tweede is pas net onder het zadel en dus nog niet aan de tölt gewerkt, al heeft hij zeker de aanleg). Ik rij met hem al jaren endurance t/m 75 km, in totaal over de 1000 km.
) absoluut een voordeel. Niet dat ik nu hele stukken in tölt afleg, daar is het te vermoeiend voor. Maar bijv. bergaf en op lastig, hobbelig terrein kiest hij vaak zelf voor de tölt ipv. draf of galop. Ook de vlakkere viertaktgalop van een gangenpaard is voor endurance helemaalm niet verkeerd: vlak en economisch, en gemakkelijk uit te zitten.
Ik ken zat verhalen van paarden die door DA's en verzekeringskeurders voor stokkreupel werden versleten, alleen omdat ze wat lateraal liepen.
Ook mijn eigen DA -paardenarts- gaf ronduit toe dat hij er eigenlijk niks vanaf wist...

Ibbel schreef:Ik ga er vanuit dat je het dan over Tonkie hebt. Die selecteert, voordat ze ze koopt, haar paarden op basis van de afstamming al op hardheid en uithoudingsvermogen. Verder gebruikt zij tijdens de endurancewedstrijden de tölt niet of nauwelijks, omdat deze tot ca. 30% (?) inspannender voor een IJslander is om in te lopen dan "gewoon" in draf, wat natuurlijk ook weer zijn weerslag heeft in de meetwaarden bij de veterinaire controles.Overigens is er iemand die jarenlang met IJslanders gemiddeld zo'n beetje 10-11 km/u op klasse II en III wedstrijden heeft gereden, en nu heeft ze een IJslander waarmee ze met 16 km/u rondrijdt. En er loopt nog een IJslander rond die bij wedstrijden gemiddelden haalt van 15-16 km/u, dus ras zegt niet alles, individueel kan je er best een treffen die het meer in zich heeft, en veel meer basissnelheid heeft.