Tölt en endurance

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mawaikee

Tölt en endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 22:05

Heb even gezocht via zoekfunctie, en snel gekeken in regelement van DER maar kan zo snel niets vinden.

Langzaam aan ben ik mij aan het orienteren op een eigen paard, vooral; wat wil ik nu eigenlijk.
Awel, ik wil endurance gaan rijden, tot zo ver duidelijk.
Nu ben ik helemaal fan van Peruaanse Paso's. Maar deze hebben, door de tölt, naar het schijnt een minder ontwikkelde draf.
Zijn daar regels over? In welke gang je moet en mag rijden? En heeft iemand ervaring met (zelf, horen zeggen oid) met gangenpaarden in de endurance?

Alvast bedankt

Balou_k

Re: Tölt en endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 22:07

Volgens mij niet, maar je hebt wel regeltjes hoe je snelheid gemiddeld moet zijn niet lager dan .. en niet hoger dan ..
Je mag ook wel eens afstappen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 22:08

Bij het rijden zelf lijkt het me geen probleem Lachen.

Ik weet alleen niet hoe het zit bij de veterinaire controle, in hoeverre ze daar rekening houden met gangenpaarden die niet kunnen draven Lachen

maline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 22:09

Je mag in elke gang rijden die je wilt. Je kan alleen wel een probleem krijgen bij de veterinaire controle, daar moet het paard een zuivere draf laten zien dus dat moet hij aan de hand wel kunnen.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 00:36

Wat ik eerder een nadeel vind aan die peruvianen, is het feit dat ze zo met hun voeten "maaien", dus dat ze ermee slingeren naar buiten toe. Volgens mij geeft dat een verhoogde slijtage op de gewrichten... Als je dan toch een gangenpaard zoekt, zou ik eerder kijken naar iets met rechte benen.

Maar er zijn dus geen regels over in welke gang je de wedstrijd moet uitrijden, enkel over snelheid.

Groeten, SuSEQ

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:35

Ik heb met mijn Paso één keer een wedstrijd gestart, maar haalde toen maar met moeite de minimumsnelheid van 9 km/u. Omdat het donderde van het onweer ben ik toen op de P/A gestopt. Mijn Paso draaft ook niet, maar foxtrot. Voor de oningewijde DA is het verschil met de draf niet te zien, dus ik heb er geen problemen mee gehad, werd gewoon goedgekeurd.
Paso's hebben weinig voorwaartse snelheid, en dat is lastig voor Endurance. In sobreandando (lateralere tölt, vergelijkbaar met rentelgang) lopen ze wel sneller, maar dat houden ze niet zo lang vol.

Ik weet dat er bij een van de eerste mendurancewedstrijden een TWH meereed die echt niet kon draven aan de hand. Deze werd voorgebracht in rack (tölt), gewoon gekeurd en ook goedgekeurd. Immers, ook een 4-takt tölt moet loepzuiver zijn, en dat moet een goede DA gewoon kunnen zien, en desnoods doet-ie z'n ogen maar dicht en luistert-ie maar. Echter, dat was toen nog geen KNHS mendurance wedstrijd.

Overigens heeft de termino van de Paso geen enkel effect op slijtage van de gewrichten, dat is onzin. De beweging komt uit de schouder (het is beslist geen maaien!), de uitzwaai vindt plaats tijdens het optillen en is dus onbelast, en de benen worden kaarsrecht neergezet.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:46

Ibbel schreef:
Overigens heeft de termino van de Paso geen enkel effect op slijtage van de gewrichten, dat is onzin. De beweging komt uit de schouder (het is beslist geen maaien!), de uitzwaai vindt plaats tijdens het optillen en is dus onbelast, en de benen worden kaarsrecht neergezet.

Bedankt voor de duidelijkheid! Ik blijf er echter bij dat al dat geshow weinig efficiënt kan zijn, net zoals de hoge knie-actie van een tuigenpaard niet veel bijdraagt aan de voorwaartse snelheid. In hoeverre dat ook een probleem is, is een andere zaak.

Groeten, SuSEQ

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:10

Een Paso heeft van nature weinig voorwaartse snelheid, dat had ik al gezegd, en dat is een nadeel. Hoewel ik mijn eigen lieverdje laatst eens in galop een sprintje zag trekken door de wei waarbij ze mijn Arabieren moeiteloos bijhield...

Paso's hebben inderdaad een lichte knieactie, (en die is gekoppeld aan het hebben van termino, zonder knieactie hebben ze geen tijd om de termino-beweging te maken) maar de achterbenen van een Paso vertonen helemaal geen actie, die gaan bijzonder economisch en vlak te werk. En de motor zit toch achterin, die voorhand bepaalt of beperkt niet echt de snelheid.
Het zijn gewoon compact gebouwde, barokke paarden, die niet op snelheid zijn gefokt. Daarnaast heb je zeker ook de showlijnen die alleen maar veel brio en actie hebben, en helemaal niet meer vooruit lijken te komen, met de show Paso Fino's als toppunt. Een gewone werk Paso Peruano heeft geen bijzondere knie-actie (en dus ook geen bijzondere termino).

Overigens is er iemand die jarenlang met IJslanders gemiddeld zo'n beetje 10-11 km/u op klasse II en III wedstrijden heeft gereden, en nu heeft ze een IJslander waarmee ze met 16 km/u rondrijdt. En er loopt nog een IJslander rond die bij wedstrijden gemiddelden haalt van 15-16 km/u, dus ras zegt niet alles, individueel kan je er best een treffen die het meer in zich heeft, en veel meer basissnelheid heeft.

Wat gangenpaarden betreft ben ik zelf nu bezig met twee kruising TWH. Mij bekoren die extra versnellingen nl ook wel Haha!

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 19:06

Ok, ik had juist gelezen dat ze in de tolt snelheden van ongeveer 20 kilometer per uur kunnen behalen.
Als je een advies zou geven; wel of geen paso? Ik maak liever in één keer een goede keuze, dan er achteraf achter komen een verkeerde keuze te hebben gemaakt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 19:49

Die 20 km-u halen ze wel, in de sobreandando, maar dat houden ze geen 30 of 60 km vol Haha!

Ik zou eerder voor een TWH gaan denk ik. Fijner temperament ook voor endurance, en groter hartvolume tov lichaam, dus lagere hartslagen. En die halen in running walk ook 20 km/u, en dat houden ze wél 30 km vol, of langer. In de Vs worden veel TWH gebruikt voor long distance rides (onder de 50 mile dus, in de VS heet het pas endurance boven de 50 mile)

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:59

Ik heb zelf een töltende draver (hopelijk 2 Haha! - maar de tweede is pas net onder het zadel en dus nog niet aan de tölt gewerkt, al heeft hij zeker de aanleg). Ik rij met hem al jaren endurance t/m 75 km, in totaal over de 1000 km.

Voor onderweg vind ik de tölt (en de andere 10 gangen die hij zelf soms bedenkt Haha! ) absoluut een voordeel. Niet dat ik nu hele stukken in tölt afleg, daar is het te vermoeiend voor. Maar bijv. bergaf en op lastig, hobbelig terrein kiest hij vaak zelf voor de tölt ipv. draf of galop. Ook de vlakkere viertaktgalop van een gangenpaard is voor endurance helemaalm niet verkeerd: vlak en economisch, en gemakkelijk uit te zitten.

Het voordraven is wel een aandachtspunt, daar moet je op oefenen - maar dat moet je met elk paard. Goed het tempo leren kiezen, als Rex aan de hand langzaam draaft breekt zijn draf soms naar draftölt en dat kan verkeerd geïnterpreteerd worden als onregelmatigheid (en hoe dan ook, je moet gewoon draf laten zien, geen andere gang, punt uit).
Je hoort wel eens dat dravers en dan met name de gangenpaarden niet goed beoordeeld kunnen worden door de DA's, dat je onterecht afgekeurd wordt e.d. Nou, wij zijn in 5,5 jaar en dus meer dan 1000 km nog nooit afgekeurd en hebben eigenlijk ook nooit rare opmerkingen gekregen. Lachen
Ik ben het wel niet met ICL eens dat je ervan uit kan gaan dat een willekeurige DA een taktzuivere tölt kan herkennen; de meeste artsen hebben er echt geen kaas van gegeten. Knipoog Ik ken zat verhalen van paarden die door DA's en verzekeringskeurders voor stokkreupel werden versleten, alleen omdat ze wat lateraal liepen. Clown Ook mijn eigen DA -paardenarts- gaf ronduit toe dat hij er eigenlijk niks vanaf wist...

Ik vind Paso's heel mooi om te zien, of ze geschikt zijn voor endurance zou ik niet durven zeggen. Ik zou je wel aanraden om ook eens naar Töltende Dravers te kijken. Heel veel dravers (ik zou zelfs durven zeggen bijna allemaal!) hebben gangenaanleg, die moet je dan meestal nog zelf omscholen. Maar je kunt bijv. ook eens bij Gangpferde Vierhaus (http://www.gangpferde-vierhaus.de ) kijken, waar ze al jaren gangenpaarden fokken waaronder töltende dravers. Ze scholen ook uitgekoerste dravers om tot rij- en gangenpaard. Als je bij hun een draver koopt heb je een goed afgericht en ingetölt paard, maar ze kosten daar natuurlijk ook heel wat meer dan wanneer je hier een draver weghaalt bij een trainer. Knipoog
Qua atletisch vermogen en karakter is een draver in ieder geval heel geschikt voor endurance.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 11:08

Ik zei een goede DA, niet een willekeurige DA Haha!
Ik stond er destijds naast toen die TWH werd gekeurd, en heb ze het advies gegeven te luisteren ipv te kijken, en dat vonden ze toen wel een goede tip. Zo zijn de juryleden in de jaren 50 begonnen die IJslanderproeven moesten beoordelen, konden ze ook niet met hun ogen open, maar door te luisteren wel, en zo hebben ze het geleidelijk geleerd.

En Paso's worden niet voor niet op een finostrip voorgesteld, zodat je de takt goed kunt horen. Die pootjes gaan zo snel dat je niet eens kunt zien of het wel regelmatig gaat.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 11:15

Ibbel schreef:
Overigens is er iemand die jarenlang met IJslanders gemiddeld zo'n beetje 10-11 km/u op klasse II en III wedstrijden heeft gereden, en nu heeft ze een IJslander waarmee ze met 16 km/u rondrijdt. En er loopt nog een IJslander rond die bij wedstrijden gemiddelden haalt van 15-16 km/u, dus ras zegt niet alles, individueel kan je er best een treffen die het meer in zich heeft, en veel meer basissnelheid heeft.
Ik ga er vanuit dat je het dan over Tonkie hebt. Die selecteert, voordat ze ze koopt, haar paarden op basis van de afstamming al op hardheid en uithoudingsvermogen. Verder gebruikt zij tijdens de endurancewedstrijden de tölt niet of nauwelijks, omdat deze tot ca. 30% (?) inspannender voor een IJslander is om in te lopen dan "gewoon" in draf, wat natuurlijk ook weer zijn weerslag heeft in de meetwaarden bij de veterinaire controles.

Het fijne weet ik er verder niet van, maar zij wel en ik ga er vanuit dat ze, als ze op dit topic stuit, dan zelf ook nog wel een reactie plaatst.
Laatst bijgewerkt door Eirikur op 22-05-08 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 11:16

Bij mijn weten zit Tonkie niet op bokt?

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 11:47

Ibbel schreef:
Bij mijn weten zit Tonkie niet op bokt?
Oeps! Verkeerde forum...
Ik heb het topic hierover op het IJslanderforum even opgezocht, hieronder haar posts daarin als quotes:
Tonkie schreef:
07-03-2008, 00:27:19
De jeugd heeft de toekomst...

Altijd op zoek naar IJslandse paarden met een uitzonderlijk talent voor het lopen van lange afstanden. Uithoudingsvermogen is een onbelangrijke eigenschap geworden in de fokkerij van IJslandse paarden. Hardheid feitelijk ook. En voor endurance heb je paarden nodig met uitzonderlijk veel uithoudingsvermogen en een knetterhard gestel anders kunnen ze de training die nodig is om op hoog niveau endurance te rijden, niet aan.

Omdat deze eigenschappen niet gescoord worden op keuringen, is de enige manier om erachter te komen waar dat uithoudingsvermogen en die hardheid (nog) aanwezig zijn; terugkijken in de afstamming van IJslanders die zich in endurance bewezen hebben.

In Nederland zijn dat er maar een paar en zelfs in Duitsland rijden weinig mensen met IJslanders lange afstanden in wedstrijdverband. Eén “bloedlijn” kom ik telkens tegen; Sauðárkróki. Deze provincie is net ietsje ruiger dan de rest van IJsland. Mogelijk dat daardoor de eisen die aan de paarden gesteld werden ook net iets hoger lager. Niet qua knieactie en ruimte maar qua hardheid: “Een paard waar je altijd mee thuis komt”.

Dat intrigeert me en dus op zoek naar een Sauðárkróki-paard. Bof ik even dat er in Nederland een stoeterij is die zich toelegt op het fokken met juist dat oude Sauðárkróki-bloed. En om een lang verhaal kort te maken;

Afbeelding

Dit is Skriður fra Lexkesveer. Tot en met 4 generaties terug 50% Sauðárkróki-bloed. Puur uitgezocht op basis van zijn afstamming. Kleinzoon en achterkleinzoon van mijn favoriete hengst; Kjarval.

Ruim een maand geleden heb ik Skriður opgehaald uit de begrazing. Voor zijn ontwikkeling was het misschien beter geweest om hem nog een jaar in de begrazing te laten maar thuis heb ik dringend een ruin nodig die met Vaskur wil spelen.

Of hij de juiste aanleg heeft zal de komende...... 4 jaar moeten blijken. Zijn eerste trainingen zitten erop; samen hardlopen. Vandaag of morgen maar eens kijken of hij het ook leuk vind om als handpaard mee te gaan met de kilometervreters. Want een toekomstig sportpaard moet veel bewegen om zich goed te ontwikkelen. Nu hij niet meer de ruimte heeft van de begrazing komt daar onbelast mee op pad voor in de plaats.

Boeiend projekt voor de komende jaren en wie weet t.z.t. een waardig opvolger van Vaskur.
Tonkie schreef:
07-03-2008, 01:06:13
Kjölur schreef:
6-03-2008, 23:34:48
heb je je verder nog ergens door laten leiden om tot deze keuze te komen

In de moederlijn van Skridur zit Feykir fra Hafsteinsstodum en een zoon daarvan doet het super in endurance. Dat heeft naast het Saudarkroki-verhaal mijn keuze beinvloed.

Skridur heeft een driekwart-broer met op papier een nog interessantere afstamming maar ik had een beter gevoel bij het exterieur van Skridur. Lichaamszwaartepunt ligt zo op het oog net iets verder naar achteren (van nature minder gewicht op voorhand).

Zijn andere 2 halfbroertjes hadden een voor endurance minder interessante moederlijn.

Ik heb overigens in 1 jaargang (2004) gezocht. Ik was echt op zoek naar een vriendje voor Vaskur dus het paard moest oud genoeg zijn om uit de begrazing te komen maar niet zo oud dat ik er dagelijks mee aan de slag moet.
Tonkie schreef:
08-03-2008, 11:26:41
Belangrijkste eigenschap voor endurance; veel type I spiervezels.

Er zijn 4 verschillende type spiervezels; I, IIa, IIb, IIx.

Alle spieren zijn opgebouwd uit de verschillende vezeltypen maar een marathonloper zal in verhouding veel type I hebben en een sprinter veel type IIb en IIx. Die aanleg is door training niet te veranderen.

Aan de buitenkant kan je aan niets afleiden of een paard veel type I of type II vezels heeft.

Paarden die te weinig type I vezels hebben vallen na 4-6 uur draven door de mand.

Nog los van dat hele type I verhaal wat feitelijk iets zegt over de motor, moet de carrosserie zeer belastbaar zijn. Een correcte bouw draagt daar wel aan bij. Sterke rug die best wat stijf mag zijn, vierkant gebouwd waarbij de gewrichten boven elkaar staan (dus niet koehakkig) en anatomisch zo correct mogelijk (franse stand e.d vergroot de kans op blessures). Exterieur waardoor het makkelijk is om in een horizontale balans te lopen. Pezig en niet vlezig in verband met warmteafgifte. Korte vlakke gangen met een zeer goede draf, liefst als voorkeursgang.

Tot op heden was bij alle paarden die ik heb getraind de "6 uur barriere" de bottle neck. De meeste IJslanders zijn na 6 uur draven moe. Als ze wel 6 uur kunnen draven is het belangrijk om te kijken hoe ze na afloop op zo'n inspanning reageren. Krijgen ze pijntjes dan zijn ze eigenlijk ook niet geschikt om dat vaker te doen. Tenminste; dat vind ik.

Kortom; speld in een hooiberg.

Voorlopig is Skridur lekker met Vaskur aan het spelen en ben ik blij dat hij er is. Ondertussen is hij ook voor het eerst als handpaard mee geweest. Ik ben trouwens wel verbaasd over hoe open hij staat voor nieuwe dingen. De overgang van begrazing naar een "sportwei" moet toch enorm zijn.
Tonkie schreef:
10-03-2008, 00:01:26
Nee, hooguit honderd meter voor de afwisseling. Aan het eind van een wedstrijd doet de tölt het niet meer hoor.

Bloedpaarden zoals Arabieren reageren vaak goed op tempo wisselingen binnen de gang en een regelmatige afwisseling tussen draf en galop (tja die hebben niets anders Haha! )

Sobere ponyrassen zijn juist gebaat bij een constant tempo in één gang. Tölt is vermoeiend en vaak werkt de ondergrond niet mee. Galop voor veel IJslanders (of bv Fjorden) te inspannend maar draf is prima. Uren.....

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 13:43

Ibbel schreef:
Ik zei een goede DA, niet een willekeurige DA Haha!

Oh ja, verkeerd gelezen (en je heet hier ook anders zag ik Schijnheilig ).
Maar zelfs een (op alle andere vlakken) goede DA hoeft geen verstand van de extra gangen te hebben, al is luisteren altijd wel een goeie. Lachen Maar op een reguliere endurancewedstrijd denk ik niet dat er tijd en animo is om hier echt even goed naar te kijken/luisteren... Dus als je paard niet goed kan (leren) voordraven zul je toch steeds op problemen stuiten.

Bovendien laten lang niet alle gangenpaarden/rassen een taktzuivere tölt horen, veel paarden hebben toch een diagonale of laterale verschuiving, zeker aan de hand is dat lastig te controleren. En of dat ritme dan mooi regelmatig is... ik denk dat dat toch teveel gevraagd is voor tijdens een endurancekeuring.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 13:48

Ibbel schreef:
Overigens is er iemand die jarenlang met IJslanders gemiddeld zo'n beetje 10-11 km/u op klasse II en III wedstrijden heeft gereden, en nu heeft ze een IJslander waarmee ze met 16 km/u rondrijdt.

EricPrast schreef:
Ik ga er vanuit dat je het dan over Tonkie hebt. Die selecteert, voordat ze ze koopt, haar paarden op basis van de afstamming al op hardheid en uithoudingsvermogen.

Dat klopt wel, maar doet niets af aan de verschillende snelheden; blijkbaar heeft ze nu dan net een sneller paardje getroffen. En er zijn nog 1 of 2 Ijslanders die meelopen met snelheden rond de 15km/u, zag ik in de uitslagen.

Het is bijv. ook heel verschillend of een gangenpaard graag galoppeert of niet, en wat dat dan voor galop is. Bijv. mijn oudere draver is vijfganger, maar galoppeert supergraag en economisch. Tijdens wedstrijden laat ik hem vaak zelf kiezen en dan galoppeert hij soms hele lange stukken. Mijn jonge draver is (ben ik bang) ook vijfganger, maar galoppeert ook door de wei alsof het niets is, met een prachtige drietaktgalop met sprong.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:04

Ik weet dat dit topic al ong een maand oud is, maar ik had nog een vraagje mbt. gangenpaarden in de endurance. Ik heb een 5-ganger ijslander, aan de hand wil hij niet draven/tölten/telgangen/schweinen, tenzij iemand hem van achteren even aanspoort. Is dat toegestaan? En als hij eenmaal in een 2e versnelling zit, schweint hij meestal en maakt daarin verschillende "overgangen" naar draf, tölt en telgang, wordt hij daarop afgekeurd?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:35

Dat is niet toegestaan nee, het paard moet uit zichzelf lopen en mag niet "aangejaagd" worden. Je mag zelf ook geen zweepje o.i.d. gebruiken. Ze willen nl. ook kunnen beoordelen of het paard nog fris uit zichzelf aandraaft, of dat hij moe is (al is de reden daarvoor bij jou misschien niet dat hij moe is, maar dat kan een DA niet beoordelen).

Het tweede is moeilijk te zeggen. Als hij in het op- en aflopen een paar duidelijke stukken draf laat zien zullen de meeste DA's daar genoegen mee nemen denk ik, evt. moet je nog een keertje op en neer. Maar als hij constant loopt te wisselen en te rommelen wordt het voor een gewone DA wel erg lastig om te beoordelen of hij regelmatig draaft of niet...

Je kunt geluk hebben, maar ook pech. Daar zou ik het zelf niet op laten aankomen. Lachen
In beide gevallen denk ik dat je er gewoon echt goed op moet gaan oefenen thuis. Ik ken meer mensen met vijfgangers, en die draven na veel oefenen netjes voor. Net zoals je onder het zadel de gangen moet leren controleren kun je dat aan de hand ook.
En goed opletten onder welke omstandigheden het "misgaat". Ik moet bij mijn draver bijv. ook opletten dat ik niet te langzaam ga, dan breekt zijn draf en dat ziet er voor een gangen-leek al snel uit als onregelmatig (of in ieder geval "anders dan anders", en onbekend maakt onbemind Haha! ).