Endurance hoge klasse zónder ijzers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Endurance hoge klasse zónder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 18:18

beautyke

Re: Endurance hoge klasse zónder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 18:38

leuk artikel en mooi dat het kan aan die snelheid, alleen vrees ik dat met alle harde en betonwegen hier in belgie vrij weinig aan te vangen valt zonder ijzers. Alle paarden die wij gehad hebben hebben blootvoets tot 60 km gelopen, maar daar lag dan ook heel duidelijk de grens voor hun voeten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 20:04

Ik ken de wegen bij jullie het liefst knallen ze er ook nog split op. Dan moet je een paard hebben dat nooit beslagen is geweest, dan lukt het wel.

Ook kun je je paard er wel naartoe trainen. De paarden van Spirithorses lopen wekelijks meer dan 150 km over die rotwegen. Nieuwe paarden moeten in het begin hoefschoenen aan, maar na een jaar van natuurlijke huisvesting en veel beweging kunnen ze die paden uiteindelijk ook aan.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:11

is die natuurlijke huisvesting dan ook zo enorm van belang om dan toch zo op deze manier blootvoets te kunnen lopen?

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:16

Ja, omdat je voor het onderhoud van de hoeven het hoefmechanisme nodig hebt, en dat werkt niet als je paard stil staat. Het moet daarvoor kunnen bewegen. Verder is het nodig om veel te stappen, om zo ook in de weide te kunnen wennen aan slijtage. En hoe droog je stal ook is, je kunt niet vermijden dat het paard in de mest/urine staat te trampelen. In de weide is dat niet het geval.

Maar ik blijf erbij dat blootvoets door het leven gaan niet voor ieder paard weggelegd is. De mijne hebben ook al lange tijd geen ijzers en lopen in de zomer 24/7 buiten, maar zo'n stoten moet ik er toch niet mee proberen uithalen.

Groeten, SuSEQ

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:34

Super, wij doen het niet na Clown
Maar ik betwijfel of het voor elk paard in elk land onder elke omstandigheid haalbaar is ...

Mijn verzorgpony loopt ook zonder ijzers, loopt super zonder ijzers zolang er geen steentjes (of stenen) op het pad liggen. Dan gaat ie erg kort lopen en zoekt liefst de berm op (die dan in de meeste gevallen niet breed is maar waar wel bomen staan waardoor dat voor mij steeds erg interessant is Clown) terwijl hij dat op gewone grond of harde wegen (à la fietspaden) niet heeft. Weet niet waar het aan ligt en of dat ooit wel goedkomt, we betwijfelen het ...

Om die reden zou ik er nooit mee in de Ardennen wedstrijden starten. Weet ook niet of ik het zelf leuk zou vinden (hou niet zo van heuveltjes Clown) maar volgens mij zijn daar (zeker bij bepaalde wedstrijden) de wegen helemaal niks voor hem ...

Dus ja .. allemaal heel erg super dat het met dit paard (en enkele anderen misschien) wel kan, maar je bereikt het denk ik toch echt niet met elk paard ...

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:44

SVP reageren in topic waarnaar gelinkt wordt. Anders lopen er 2 discussies naast elkaar over hetzelfde onderwerp.