leren halster hoofdstel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marntja

leren halster hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 21:15

Mijn paard schijnt allergisch te zijn voor een halsterhoofdstel van 'plastic'.
Althans, ze krijgt er wondjes van...nadat ik dus het hoofdstel heb gedragen. nu ga ik binnenkort mijn eerste endurance rijden en vroeg ik me af of een leren halster hoofdstel ook een optie is, of dat te veel schuurt of niet?? hoor het graag!

PBA_

Re: leren halster hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:17

is een touwhalster dan evt geen oplossing. Leer is er wel maar met al dat water en zweet kan het ook na verloop van tijd gaan schuren tenzij je heel erg goed schoonhoud.

Marntja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 21:34

thnx voor je snelle reactie! en ja dat was mijn dilemma ook, ik wil niet dat het gaat schuren. Maar ik heb dus wel een bit nodig, anders ben ik mijn paard kwijt. Misschien een stomme vraag, maar als ik mijn leren halster onder mijn hoofdstel doe (maar dan zonder neusriem), zou dat dan ook gaan schuren? is er eventueel nog een andere oplossing?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 23:00

Je kan ook gewoon met je hoofdstel starten en een halster omdoen als je bent uitgereden. In de kennismakingsklasse en klasse 1 hoef je niet onderweg te stoppen, dat kost je alleen maar tijd en als ze tijdens de p/a de hartslag van je paard meten gaat dit gewoon met zadel en hoofdstel. Dat zou ik doen als je kennismakingsklasse rijdt, geen grote uitgaven doen als je nog neit weet of je het vaker gaat doen. Als je hoofdstel goed is onderhouden en lekker soepel is, kan je er ook een endurancewedstrijd mee rijden. Gewoon als je weer thuis bent alles goed schoonmaken en eventueel weer in de olie zetten en het is weer klaar.
Pas als je vaker start en eventueel een klasse 2 gaat rijden, is een halsterhoofdstel echt makkelijk, maar dan inderdaad een biothane versie, omdat die goed tegen zweet en koelwater kan.
Ik weet niet wat voor kunststof halsterhoofdstel je geprobeerd had, want ook daar zit nogal veel verschil in?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 07:45

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 17:50

Ik heb ook een poos met een leren (halster)hoofdstel gereden. Als het niet strak of raar zit zal het niet gaan schuren. Goed invetten voor een wedstrijd en na een wedstrijd schoonmaken met zeep en in olieën

nasheeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 18:35

leder spul nachtje in de olie leggen (niet langer) uit laten lekken op een krant en klaar, zo soepel als wat. sommige zadelmakers raden het af want olie zou de stiksels aantasten maar doe dit intussen 11 jaar en nog geen naadje geknapt.
mooie gekleurde lederen halsterhoofdstellen ook verkrijgbaar bij www.charismahorse.com
ik neem er eentje mee naar Banholt, heeft ook geweekt in de olie. wie wil voelen/kijken is welkom.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:47

ik weet niet waar ik het gekocht heb, maar ik heb een halsterhoofdstel van het zelfde spul als waar een halster van gemaakt is.

rachelmarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 09:57

Met dat schuren enzo valt allemaal wel mee hoor. Ik ken iemand die al jaren klasse 4 start met hetzelfde leren halsterhoofdstel en er nooit problemen mee gehad heeft. Je moet het alleen wel goed onderhouden. De eerste keer in olie weken is inderdaad slim, maar dat hoeft daarna eigenlijk niet meer, schoonmaken en invetten voor en na elke wedstrijd is echter wel slim en de enige manier om je hoofdstel goed te houden.
Succes met je zoektocht!!

rachelmarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:00

Marntja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 08:15

hey thnx voor jullie berichten..het is inderdaad een biothane halsterhoofdstel..! (plastic in mijn ogen..Haha!) maar daar is ze dus allergisch voor. we gaan gewoon met ons eigen hoofdstel naar de utrechtse heuvelrug, want eerst kijken hoe mijn paard het vindt..en van een nylon halsterhoofdstel heb ik gehoord dat dit enorm schuurt? of is dat niet zo?

nasheeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:38

nylon vind ik persoonlijk niet fijn aanvoelen. heb als eerste endurance hoofdstel met polyweb combi van running bear gereden. jarenlang. was wel OK maar toch vrij hard vergeleken met goed onderhouden leer en het bioplastic van marylot. bij de polyweb heb ik wel een bontje op de neus gedaan anders schuurde het daar ter plaatse idd teveel (paardje heeft bles en roze ruid eronder). borsttuig ook van polyweb was met fleece onderlegd.