Levi stond er rap in en daarna hebben we ons rijmaatje Fjord Wystan nog opgehaald die op een stal verderop staat. Marjolein (eigenaresse van Wystan) reed met haar auto achter ons aan.
We waren om ongeveer kwart voor 11 in Zelhem. Snel ons aanmelden bij het secretariaat. Even naar de WC en dan gelijk maar naar de voorbespreking, die was om 11 uur en dat scheelde ons heen en weer lopen aangezien we nog maar een minuut of 5 hadden.
Toen de paarden uitgeladen en in de paddock gezet. Alle spullen en voornamelijk flessen met water overgeladen naar de groomauto. Paarden nog wat te drinken aangeboden en op naar de voorkeuring.
Levi had een hartslag van 44, wat ik wel verwachte met die warmte. (vorige keer was het een graad of 15 en had hij een hartslag van 36 op de voorkeuring)
Wystan had een hartslag van 48. Daar maakten we ons wel een klein beetje zorgen om, want we moesten nog 30 kilometer rijden...
Verder was alles goed, turgor, darmgeluiden, slijmvliezen, geen gevoelige spieren of iets en het voordraven ging ook goed. We konden dus van start

Starttijd aangevraagd en dat was 20 minuten later al dus hup snel weer terug naar de trailer. Nog een laatste keer overleggen met de grooms, opzadelen en beginnen met de rit!
Het parcours was erg goed uitgezet met de lintjes, dit keer zijn wij niet eens verdwaald
Onderweg kwamen we van alles tegen, zoals 3 ezeltjes die doodeng waren volgens Levi en Wystan! Een groepje kinderen die indiaantje aan het spelen waren ofzo in het bos (Ze waren in elk geval gesminkt met strepen op het gezicht)... Daar schrokken de paarden ook nog erg van, want toen wij een eindje voorbij waren begonnen ze te krijsen en ging Levi er in volle galop vandoor *oeps*
Ik dacht alleen maar "Niet mijn beugels verliezen, niet bokken"
Gelukkig kon ik hem aan het eind van het pad terugnemen en gingen we weer verder in een normale draf
Na 6 kilomter was het eerste groompunt. De paarden wilden nog niet drinken wat niet zo erg was, want we waren nog geen half uur onderweg. Wel een flinke plens water over zijn hals heen. De grooms gedag gezegd en verder met de rit. Op 10 kilometer was weer een groompunt, daar hetzelfde, al nam Levi nu wel een paar slokken water.
Levi ging vlak voor de P/A nog even plassen, waar ik erg blij mee was, want ik voelde dat hij moest, maar het liefst doet hij het op een stuk gras. Dus toen we een vlak stukje gras in de berm zagen stuurde ik hem daarheen en meneer ging plassen

Bij de P/A na 2 minuutjes koelen en water proberen te laten drinken, aangeboden en Levi had een hartslag van 48, super dus!
Wystan had een hartslag van 58 ook nog goed gelukkig dus we konden weer verder!
Een paar kilometer verder kwamen nog iets engs tegen, een kar die langs het ruiterpad stond (er wel half op) met allerlei troep erop, gekleurde zakken e.d.
Levi stond vanuit draf ineens stil, Wystan ging voorop er wel langs dus ik stuurde Levi erachter aan... Ging goed totdat we er volledig naast reden, toen dook Levi ineens heel hard opzij en draafde heel hard de berm in langs een bomenrij (en het engste, een sloot
) Ik was mijn beugels ondertussen kwijtgeraakt en lag op zijn hals. Ik hoorde Marjolein nog heel hard roepen "blijf zitten, achterover, zitten!" en ik kon net met mijn handen op het zadel mezelf omhoog duwen en zo weer rechtop gaan zitten en Levi die ondertussen was gaan galoperen weer terugnemen. Pff kantje boord zeg maar 
Een tijd later waren we weer bij een groompunt, dat was de laatste tot aan de finish. Levi had nu wel dorst en nadat hij gedronken had en met appels verwend was kreeg hij nog een plens water over zich heen. Ik kreeg nog een volle bidon met water, want mijn voorraadje was ondertussen op

Op ongeveer 1 km voor de finish moesten we voorbij een tractor die aan het maaien was, we konden niet uitwijken ergens heen en hij kwam recht op ons af. Dat was minder, want tja zoals ik al verwachtte spoot Levi der in galop voorbij, maar gelukkig na een aantal meter kreeg ik hem weer terug in stap. Wystan volgde wat kalmer
Bij de finish aangekomen had Levi een hartslag van 52
en nu Wystan nog... Spannend, zou ze het redden zonder straftijd?Ja hij had een hartslag van precies 60 dus geen straftijd en helemaal goed uitgereden
Snel naar de trailer terug. Paarden afgezadeld, kijken of ze wilden drinken. Daarna weer goed gekoeld met een emmer water + spons. Al dat zweet eraf gehaald.
Na een half uur op naar de nakeuring.
Gelukkig was alles bij Wystan en Levi goed en de veearts zei tegen mij dat Levi zo nog wel een rondje kon
Altijd leuk om te horen!Levi's hartslag was gedaald tot 40, echt superblij was ik daarmee!
Wystan's hartslag was 58, ook goed volbracht dus

Terug naar de trailer, de paarden nog even in de paddock gezet en het hesje gaan inleveren bij het secretariaat. Kregen we nog een zakje muslie mee en een drinkbeker met de datum en wedstrijdnaam van gisteren

Ondertussen waren alle spullen al in de auto, de paarden weer op de trailer en konden we naar huis.
Uiteindelijk bleek ik 15e geworden te zijn met een snelheid van 10,7 km per uur

Hebben we sneller gereden dan ik dacht (ik dacht ongeveer 10,2)
Marjolein is met Wystan als 32ste ge-eindigd, superfjord!!
Ik ben nog nooit zo hoog geplaatst geweest dus ik zit met een big smile op mijn smoel

Ben net op stal geweest en Levi stond fris en fruitig op de wei, hij had net languit liggen slapen en kwam net overeind toen ik hem kwam halen.
Heb hem nog even laten lopen in de longeerbak en hij was totaal niet stijf of iets dus ben trots op hem

Als laatste nog even de grooms bedanken, die hebben afgezien in de auto voor ons
En natuurlijk onze chauffeuse die dat eind onze paarden vervoert heeft!
Vind het nog steeds knap wat je allemaal met hem doet, de kleine dondersteen