Starten als Nederlandse in Belgie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Starten als Nederlandse in Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 13:26

Ik zie werkelijk door de bomen het bos niet meer Nagelbijten / Gniffelen

N.a.v. van dit topic: [END] endurance wed zeeland ? zou ik graag willen bekijken of ik kan starten met een recreatievergunning op de 20 km in Stekene.

Het is niet mijn bedoeling heel vaak te starten, de meeste wedstrijden zijn veel te ver weg en helaas kom ik niet om in tijd. Plus heb ik zelf geen vervoer en een keer iemand inschakelen is niet erg, maar dat gaat me niet vaak lukken.

Kan iemand mij een klein beetje wegwijs maken in welke stappen ik nu moet maken op het gebied van lidmaatschappen, vergunningen en inschrijving?

Paard en ruiter zijn er klaar voor, daar maak ik me geen zorgen over Knipoog

SuSEQ

Re: Starten als Nederlandse in Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 13:35

Als eerste moet je ingeschreven zijn bij de KNHS en daar in orde zijn om wedstrijden te rijden. Wat daarvoor nodig is, kun je gemakkelijk terugvinden. Eens dat in orde is, kun je voor de betreffende wedstrijd bij de KNHS een Rider's Permit aanvragen om te mogen starten. Met dat papier kun je je inschrijven bij de organisatie van die wedstrijd.

Anderzijds moet het denk ik ook mogelijk zijn om als Nederlandse lid te worden van de VLP, maar dat zou ik niet doen - je kunt dan niet meer gemakkelijk in Nederland wedstrijden rijden.

Doorzoek ook eens dit forum; er is al heel wat inkt gevloeid over rijden in het buitenland.

Groeten, SuSEQ

nasheeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 08:28

volgens mij kan een ieder op de 20km in Bels starten zonder lid te worden, vergunning etc. vanaf 30km moet je de papieren in orde hebben.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 10:02

hoe het bij vlp zit weet ik niet juist. Maar bij vet2000 hoef je enkel een nederlanse licentie te hebben. Verder hoef je dan geen lidgeld ed te betalen hier in belgië...

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 11:51

Nasheeta: voor de 20km moet je bij mijn weten wel degelijk je papierwerk in orde hebben... Net zoals je als belgische ruiter altijd lid moet zijn van de VLP wil je aan hun wedstrijden deelnemen; alleen mag je de 20km starten met een (goedkopere) recreatievergunning en met gelijk welk paard.

Groeten, SuSEQ

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 13:52

Zoals ik het begrijp heeft en wil Chubby geen Nederlandse startkaart, maar wil ze gewoon eens een wedstrijdje in België meepikken? Lachen In dat geval kun je gewoon op de dag zelf naar de wedstrijd gaan, en je op het secretariaat inschrijven. Je betaalt dan licentie, lidmaatschap (beide gelden het hele jaar) en startgeld (eenmalig per wedstrijd).

Ik heb jarenlang een licentie van VLP gehad, dat was toen het handigste en voordeligste. Inmiddels heb ik een KNHS-startkaart, maar als je alleen maar in België wil starten kun je net zo goed daar lid worden. Dan heb je geen gedoe met riding permissions en de hele papierwinkel die je iedere keer moet opsturen als je gereden hebt.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 21:42

Klopt inderdaad Nina Rex... Wil gewoon een keertje proeven en heb in NL ook nog nooit officieel iets gestart Knipoog

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:57

Nou, dan zou ik gewoon op de dag zelf naar Stekene gaan en een recrea-vergunning aanvragen (kan op de dag zelf). Lachen

Misschien overbodig om het te zeggen, maar check wel vantevoren even heel goed of je entingen aan de regels voldoen!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 18:35

Dus gewoon daarheen en me daar melden.. Nagelbijten / Gniffelen

Entingen zijn in orde, merrie wordt dit jaar weer gedekt dus ben daar erg alert op Knipoog

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:57

Ja, gewoon erheen en je melden. Klinkt misschien eng, maar als je op het secretariaat en bij de keuringen gewoon zegt dat het je eerste keer is zullen ze je wel extra uitleg geven hoor. Lachen Ook is de sfeer op endurancewedstrijden altijd heel goed, je kunt gewoon aan iedereen die je tegenkomt hulp of uitleg vragen, dat zal niet snel geweigerd worden (tenzij iemand bijv. gestresst is omdat hij zo weer moet vertrekken ofzo)!

Chubby schreef:
Entingen zijn in orde, merrie wordt dit jaar weer gedekt dus ben daar erg alert op Knipoog

Dan is het goed, maar de ervaring leert dat mensen vaak onderschatten hoe streng het gecontroleerd wordt. Lachen Één keertje een dag te laat geënt en je kunt linea recta weer naar huis... Dus op zich wel de moeite waard om even na te checken voor je ingepakt en wel aan de reis begint. Haha!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 10:05

Wordt dan uitgegaan van 12 of van 11 maanden?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 10:07

Even de reglementen checken Knipoog : basisenting (met tussen de ... en ... dagen ertussen, weet ik niet meer precies) en dan steeds binnen het jaar herhaald. En niet binnen 7 dagen voor de wedstrijd enten.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 10:10

Dan is het gewoon helemaal in orde en ze hoeft eind van het jaar pas weer..

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:05

Prima! OK dan! Op onze eigen wedstrijd zaterdag moesten ook weer een paar nieuwkomers onverrichterzake naar huis omdat hun entingen niet klopten, zo jammer is dat... Vandaar dat ik er nog even naar vroeg. Knipoog

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 15:10

Stel nou dat dat een keer niet gebeurd is he, binnen een jaar, moet je dan opnieuw 2x basisenten? Of is er dan een oplossing?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:53

Chubby schreef:
Stel nou dat dat een keer niet gebeurd is he, binnen een jaar, moet je dan opnieuw 2x basisenten? Of is er dan een oplossing?

Dan moet je een nieuwe basisenting geven, een andere oplossing is er niet.

Griet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:08

Weet iemand hoe het omgekeerd moet. Om als Belg in Nederland te starten.
Liggen er trouwens veel wedstrijden op de grens van Belgie?

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:21

Op pagina 12 van de reglementen staat te lezen:
Citaat:
voor internationale wedstrijden: inschrijving en betaling via het systeem online of op het secretariaat van de KBRSF. Men dient de toelating aan te vragen volgens de reglementaire termijnen (zie officiële publicaties van de KBRSF).
De selectie van Belgische ruiters voor deelname aan internationale endurancewedstrijden, gebeurt door de commissie endurance K.B.R.S.F. De inschrijving voor deze endurancewedstrijd wordt geregeld via het secretariaat K.B.R.S.F. De deelnemende combinatie betaalt zelf het inschrijvingsgeld.
Voor deelname aan een nationale endurancewedstrijd in het buitenland, waarvoor de K.B.R.S.F. een uitnodiging heeft ontvangen, moet de toelating verkregen worden door de commissie endurance K.B.R.S.F. De deelnemende combinatie regelt zelf zijn inschrijving voor de wedstrijd en betaalt zelf het inschrijvingsgeld.
Aan de ruiters die zich inschrijven voor een endurancewedstrijd in het buitenland en niet deelnemen aan deze endurancewedstrijd, worden de kosten van afmelding aangerekend en kan de nationale commissie andere maatregelen zoals niet selectie/toelating voor deelname aan andere internationale wedstrijden opleggen.

Hoe vlot ze die toelating verlenen, weet ik niet...

Groeten, SuSEQ

Griet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 18:40

1. toelating vragen in belgie
2. inschrijven in nederland: hoe doen jullie dat ?(in belgie is dit met equibel in vlp licentie)

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 20:29

Als Belg ben je in Nederland van harte welkom, maar helaas werkt VLP/LEWB hierin wel tegen... Er is de officieuze regel dat je minimaal 80 km goed uitgereden moet hebben voor je toestemming krijgt, maar het valt natuurlijk altijd te proberen. Als er in hetzelfde weekend een Belgische wedstrijd plaatsvindt is de kans al helemaal nihil... Knipoog

Inschrijven gaat gewoon via het formulier dat je vindt naast de betreffende wedstrijd op de kalender van www.deronline.nl .

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 22:11

Griet schreef:
Weet iemand hoe het omgekeerd moet. Om als Belg in Nederland te starten.
Liggen er trouwens veel wedstrijden op de grens van Belgie?

Dat komt in de lagere reeksen hoogst zelden voor volgens mij . Het aanbod van Nederlandse wedstrijden aan de grensstreek is zeer beperkt zeker voor de lagere reeksen is het dan ver rijden. En de regeltjes voor Belgen en Nederlanders zijn spijtig genoeg niet erg gelijk gesteld. Rede dat het voor Nederlanders veel simpeler is, is omdat de wedstrijden daar soms overboekt zijn en in België niet, daarom moeten ze hier ook wat beschermd worden om toch voor de organisatoren genoeg deelnemers te hebben om uit de kosten te geraken. Ik woon vlak naast de grens en ben nog niet in Nederland gestart. Ondertussen zit ik wel op CEI niveau en is dus starten in Nederland voor mij geen probleem meer, maar door twee annulaties door het niet 100% in orde te zijn van mijn paard is het er nog steeds niet van gekomen. Verdrietig Toestemming krijgen om in Nederland te starten gaat via de KBRSF voor CEI's en zou voor CEN via VLP of LEWB moeten.
Met VLP heb ik daar enkele jaren terug over gemaild maar heb nog steeds geen duidelijk antwoord gekregen. Ondertussen zit ik als Vlaming bij LEWB de Waalse tak en heb ik meer lol, om in het technisch moeilijker Wallonië te rijden, dan over het Vlaamse platte land. Toch zal ik in Vlaanderen zoveel mogelijk wedstrijden meerijden, want ik ben nog wel lid van een Vlaamse club (Elite).

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 22:17

Chubby schreef:

Ga een keer met mij mee groomen en neem je paspoort mee om eens aan een veearts te laten zien. Dan zeggen zij wel of het in orde is of wat je moet doen als dat niet zo is. Je kan dan ook ineens vragen welke stappen je moet doen om te starten. Je woont toch in mijn buurt en ik heb je eerder op de avond al een PB gestuurd met mijn gsm nr. en email.