afgekeurd bij rabo rit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gisle

afgekeurd bij rabo rit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 17:34

hallo.
ik heb mee gedaan aan de rabo rit in ommen.
ik en nog meer mensen zijn afgekeurd terwijl er niets aan de hand was..
nou ben ik op zoek naar meer mensen die hier last van hebben gehad.
dus ben je afgekeurd en heb je geeeen idee wat er eigenlijk mis was
laat even een berichtje achter
groetjes gislé
ps. de rit zelf was geweldig

araber

Re: afgekeurd bij rabo rit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:39

wat zou de reden precies zijn waarom je bent gekeurd volgens de vet?

gisle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 17:40

lars schreef:

omdat ze kreupel zou zijn:S maar ze liep normaal en er was niets te merken

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:56

wat is je doel eigelijk van deze "oproep"als je de regelementen erop na slaat kan je namelijk zien dat je geen protest meer kan maken tegen de beslissingen die daar zijn genomen en daarin ka je ook lezen wat je had kunnen doen als je het er niet meer eens bent.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 18:50

Volgens mij heb ik je wel gezien bij de nakeuring. Ben jij terug geweest voor een second opinion?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:44

Als je geen idee hebt waarom je wordt afgekeurd kun je altijd navragen bij de dienstdoende vet. Mijn ervaring is dat ze bij endurance zeer bereidwillig zijn het besluit toe te lichten, je eventueel zelfs te adviseren wat je moet doen. Als je zelf naast je paard loopt met monsteren zie je niet wat een vet ziet. Dus altijd vragen als je iets niet begrijpt. Leer je zelf ook weer van.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:47

Goh, ik vond de Vets juist zo ontzettend vriendelijk, oprecht en coulant gister. Misschien even achter je oren krabben of jij misschien iets minder ervaren bent in het beoordelen van de locomotie van paarden dan een Veterinair die hier jarenlang voor gestudeerd heeft, ervaring heeft in het keuring van Endurancepaarden en vooral gezonde paarden wilt overhouden na een wedstrijd. Is maar een tip.

[edit] Afkeuren is natuurlijk niet leuk, zeker de eerste keer niet, maar wees eerlijk en zoek de oorzaak bij jezelf en niet bij de Vet. Ik vind deze manier van actievoeren echt onbehoorlijk en zeker onze sport niet sieren. We hebben geen jury sport waar het soms helaas iets teveel om smaak draait; we hebben een sport waar het zwart-witter is. Goed is goed, fout is fout en twijfel is een B.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:57

Ik heb bijna alle afkeuringen van zeer dichtbij meegemaakt en gezien, en ik heb GEEN enkele afkeuring gezien die niet terecht was. Wel erg veel ruiters die niet eerlijk bezig waren tegenover hun paard en met name tegenover juryleden, veterinairen en andere vrijwilligers. Ik denk dat jij een van die ruiters was? Misschien zou het zou kunnen zijn dat al die dierenartsen toch beter kunnen zien of een paard wel of niet kreupel is dan jij???

Troelaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 21:00

Freggel schreef:
Volgens mij heb ik je wel gezien bij de nakeuring. Ben jij terug geweest voor een second opinion?

daar stond ik toevallig ook bij. was je met een schimmel??

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 21:01

Ik heb je nog gesproken na de wedstrijd toen je terug kwam van de second opinion en toen ging je aardig tekeer...niet echt een sportieve houding helaas. Ik zou vertrouwen op het oordeel van de dierenarts als ik jou was. Zei het gisteren ook al tegen je...ik heb ook wel paarden goedgekeurd zien worden die ik zelf vrij kort vond lopen of van zichzelf een wat apart loopje hebben, dus een paard wordt bij endurance echt niet zomaar afgekeurd op locomotie, dan is er echt wel wat aan de hand.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 21:02

Jammer dat je paardje niet rad was.
De vets zijn kundig en kritisch. Soms ziet een niet getraind persoon niet wat een Vet wel ziet.
Ik denk dat het getuigt van respect voor jarenlange training als dierenarts om hun beslissing te accepteren.

Ik rij al vrij lang mee en ik zie vaker paarden die het voordeel van de twjfel krijgen dan andersom!

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 21:05

Troelaatje schreef:
Freggel schreef:

daar stond ik toevallig ook bij. was je met een schimmel??

Gezien de informatie in haar profiel en de info en de manier waarop ze die weergeeft ga ik er wel vanuit dat zij het was.

Verder ga ik mee met de anderen qua commentaar. Al vrees ik dat we TS niet meer terug zullen zien hier aangezien ze niet de reacties krijgt waar ze op hoopt

Troelaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 21:07

ben ik het helemaal mee eens.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 22:06

Het lijkt me stug dat je met je 15 jaar al dierenarts bent Gisle. Gelukkig waren er gisteren wel dierenartsen en die hebben gezien dat je pony niet helemaal lekker was. Ga daar nu maar eerst je energie in stoppen. Want een paard of pony loopt niet voor de gein moeilijk, dan heeft ie echt wel iets.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 22:12

wat wil je hiermee bereiken om mensen op te roepen

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 22:13

gisle schreef:
lars schreef:

omdat ze kreupel zou zijn:S maar ze liep normaal en er was niets te merken

Om nog even hierop terug te komen. Ik stond dichtbij genoeg om mee te luisteren en begreep van de Vet (die trouwens echt alle tijd voor je heeft genomen) dat hij vermoedde dat je paardje waarschijnlijk een zoolkneuzing had. Het advies was gewoon even 2 dagen rust en dan nog eens bekijken. Niets ernstigs, gewoon iets wat kan gebeuren. Maar idd wel iets waardoor ze even moeilijk kunnen lopen.

En de rit zelf was geweldig zeg je, je paardje heeft goed zijn best gedaan voor je. Daar draait het om. Natuurlijk is het het allermooist als je paard helemaal goedgekeurd was. Maar het is niets ernstigs en je kunt terugkijken op een mooie rit. Met een leermoment voor een eventuele volgende keer.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 22:21

niets aan de hand toch.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 07:04

Het was de eerste keer dat wij en endurance van zo dichtbij meemakten.
Ik moet zeggen de dierenartsen/solysel en iedereen gaf heel vriendelijk antwoord op onze vragen
en waren bereidt om alles uit te leggen aangezien het voor ons, de eerste endurance was..

Dus ik kan mij niet voorstellen dat ze onheus of oneerlijk zouden zijn
Wat mij nu dan wel opvalt is dat de rijders hier net zo hard mopperen als bij
andere takken van de paardensport en dat maakt het er niet leuker op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 07:34

Deze dierenartsen trekken hun hele vrije zondag uit om voor ons daar te gaan staan en te keuren, dit keer was het mazzel voor ons allen en was het droog en warm. De afgelopen keren hebben ze ook gewoon in de regen staan keuren, dat doen ze toch maar even.

De uitspraak van de vet/jury is bindend, en zij zullen niet zeggen 'ah deze mag ik niet, die keuren we lekker af en verzinnen er wat leuks bij'
Nee deze mensen hebben er jaren voor geleerd, en hebben alleen maar het beste met de paarden voor.

Jammer dat je bent afgekeurd, maar onterecht zal nooit gebeuren.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 07:41

Ik vind het wel flauw om de schuld op de Vet te steken.
Deze mensen staan daar, omdat ze dat voor hun plezier doen, om de sport een warm hart toe te dragen.
Deze mensen hebben hier jaren op gestudeerd, het is hun werk.
Dan gaan ze echt niet iemand voor de lol afkeuren omdat ze je niet mogen of iets.
De Vets baseren hun keuze op feiten, ze weten waar ze op moeten letten. Jij (nog) niet, dus als ze tips meegeven zou ik daar juist dankbaar voor zijn.

Enkele weken geleden hadden wij onze eerste wedstrijd in Kootwijk.
Ja, hartslag was te hoog bij de finish....had ik dan moeten zeggen dat dat niet waar was?
Had ik daarom boos moeten worden op de Vet?
Nee, natuurlijk niet, het is een wijze les voor de volgende keer.
De Vet vroeg later zelfs nog aan me of het nog goedgekomen was bij de re-inspection.
En echt niet sarcastisch of iets, maar oprecht geinteresseerd.
Iets om aan te werken en dat zou het bij jou ook moeten zijn i.p.v. achter de rug van de Vet om zo´n ´actie´ op touw te zetten.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 07:49

Mijn merrie moest bij de voorkeuring zelfs een extra loopje maken, zowel in draf als in stap.
De veearts zag toen duidelijk dat ze een beetje (Hm, een beetje? Clown ) afwijkend loopje heeft, ze wappert van links naar rechts met haar benen.
O.K., zo is ze, niks aan de hand, goedgekeurd.
De artsen zien echt wel het verschil tussen een afwijkend loopje en een gevoelig/ niet rad lopend paard. Bovendien doen ze afkeuren ook nog eens met z'n 2-en.
Sneu voor je, ik ben er ook al een paar keer uitgegaan met een hartslag van 62(!) maar zo zijn de regels. Ach gut

Het gaat er om dat je voor je gevoel een fijne rit gehad hebt toch?
Kom op meiske, vol goede moed naar de volgende rit, en wees blij dat er zo goed op je paard gepast wordt op zulke dagen!

stephanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 13:39

Jammer dat er zo'n sfeer wordt gezet. Boos!

Ik ben juist endurance gaan rijden omdat ik de sfeer zo gemoedelijk vind.

Nu krijg je toch een heel ander beeld.
Ik rij nu twee jaar, met mijn ene paard klasse 2, en in Ommen mijn tweede wedstrijd gereden met de super jonge merrie sierra.

Alleen maar LOF voor de vrijwilligers vets en dierrenartsen. Afgod Ze doen alles in hun vrije tijd, krijgen niet betaald etc.

Ze namen alle tijd voor me. En zelfs met het voordraven, wat echt niet geweldig was. Kreeg het "commentaar" Ach ze is nog jong , ze leert het wel, en verder alleen maar complimenten over haar conditie en uitstraling.

Ik ben zeer ernstig geschrokken wat ik gezien en gelezen heb over Ommen. Zo hoort het niet, en willen we (endurance ruiters) ook zeker niet.! Boos!

Het is zo'n ontzettend leuke tak van onze sport.

Gelukkig hebben de eigenaren van Sierra een heel ander beeld, en deze taferelen, want zo zie ik het, niet mee gekregen.

Het viel hen juist op dat het allemaal zo gemoedelijk gaat.
Dat de ene groom de ander helpt.
Is er een groom net te laat voor de ruiter, dan krijgt het paard toch wat water van een ander!!

Zo hoort het. en zo moeten we verder. Knipoog

Geen gezeur tegen de vets en organisatie. We hebben ze echt nodig, anders zijn er straks geeeeen wedstrijden meer.

[url]Nogmaals [/url]ze doen alles vrijwillig en daar moeten we zeer dankbaar voor zijn!! Ja

stephanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 13:41

oja kijk even naar deze link om te zien hoe het ook kan. Ik heb een geweldige wedstrijd gehad!!
Afbeelding

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:39

Ik heb nog een tijdje met je op gereden. Je paard liep naar mijn beoordeling prima op het zachte. Ik heb de nakeuring niet gezien maar je wel tekeer horen gaan. Als de uitleg van de dierenarts een zoolkneuzing was kan ik me dat goed voorstellen.
Dit was je eerste rit?

Kop op, niet zo mekkeren en de volgende keer gewoon weer proberen. Lachen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 21:09

Het lijkt me wijs hier een slotje te zetten. De oproep in de startpost is tegen de regels zoals die in de charter beschreven zijn.

Citaat:
Richtlijnen
Als je teleurgesteld bent over je wedstrijd, de organisatie of over de veterinairen, denk dan eerst na over hoe je dat opschrijft. Endurance steunt voor het overgrote deel op vrijwilligers en we verwachten dat over iedereen met respect geschreven wordt.