"Lekker" weer de wei op

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ozzie1

"Lekker" weer de wei op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 16:25

Ik kon het niet laten om dit topic neer te zetten. De hele winter loop je je al weer te verheugen op de mooie, langere en droge/warme dagen, want dan kunnen de paarden weer lekker het land op. Bij ons was het afgelopen vrijdag zover. Ze mochten voor het eerst weer naar buiten. Hyper! Bij ons op stal staan circa 30 paarden/pony's en die worden in groepen (merries, ruinen, ijslanders etc) ingedeeld. Mijn paard (ozzie) gaat met nog 3 andere ruinen het land op. Als het straks 'snachts ook goed blijft mag de hele groep dag en nacht buiten blijven. Haha!

Ik dacht vrijdagmiddag nog, "goh we zijn deze winter gelukkig zonder veel schrammen enzo doorge- komen". Ben blij dat het weide seizoen weer begint, kunnen ze lekker hun ei kwijt zonder dat ze snel ergens in een hek van een paddock of in elkaar hangen. Hooguit ben je een keer meer een ijzer kwijt, maar dat vind ik nog niet zo'n ramp. Verdrietig

Dus vrijdagmiddag 18.00 uur de paarden naar achteren (circa 1/2 kilometer lopen naar het achterste weiland), ging heel goed. Ze waren allemaal braaf. In het weiland hadden we verwacht dat ze wel zouden gaan rennen, maar 1 keer rennen en daarna lekker grazen. Ook goed!! Nu zal je denken waarom zet ze dan "lekker" in haar aanhef tussen haakjes, klinkt allemaal goed Cool .

Ja, totdat Ozzie een rare bok naar achteren geeft en daarna met zijn rechter achterbeen staat te trekken en hij er niet meer echt op wil staan. Ik heb gekeken maar kon geen wondjes of zo vinden en dacht, waarschijnlijk ff verstapt. Huilen

Na circa 2 uurtjes hebben we de paarden weer opgehaald en Ozzie wilde niet echt lekker mee lopen, hij zette zijn rechter achterbeen ver onder de massa schuin naar binnen weg en wilde er maar heel kort op staan. Bij stal aangekomen wilde hij er helemaal niet meer op staan en liet het been een beetje zielig hangen en hij keek ook erg zielig. Ziek

Gelukkig hebben wij een dierenarts bij ons op stal (met eigen paardjes) en zij was er ook. Zij heeft gevoeld en gekeken en zij denkt dat hij een zware verrekking (en misschien zelfs een scheurtje) in zijn bilspier heeft opgelopen (waarschijnlijk door die rare bok). Zij heeft op de praktijk (welke vlakbij is) een fles metacan gehaald en die moet ik nu éénmaaldaags geven (doe ik in een beetje slobber) en meer malen per dag met koud water afspuiten en koelingsgel op de spieren smeren. Komende week mag hij niet van stal (hooguit naar de poetsplaats en een klein stukje gras voor de stal), maar niet het weiland op bij zijn vriendjes. Huilen

Als het deze week goed gaat mag hij, hopelijk, volgende week een paar uurtjes per dag, op een klein afgezet stukje weiland, weer naar buiten en dit dan rustig opbouwen. Hoop maar dat he allemaal goed gaat, want ik vind het zo zielig voor hem. Alle paarden gaan naar buiten en hij moet alleen in stal blijven. Tot nu toe doet hij nog heel braaf, waaruit blijkt dat hij pijn aan zijn been heeft. Ik zie daarom ook erg op tegen de dagen dat hij zijn been niet meer zo voelt en hij merkt dat alle anderen naar buiten mogen en hij niet. Maar ja dat zien we dan ook wel weer. Boos!

Zo zie je maar weer, lijkt alles rustig en goed te gaan en denk je dat je de vervelende stal periode weer achter de rug hebt, en moet je je paard na één dagje buiten weer op stal houden.
Ik baal ervan helemaal nu het zulk lekker en mooi weer is!! Maar ja, duimen dat het snel weer goed gaat. Ach gut

Nou, dit wilde ik ff kwijt, hoop dat jullie allemaal wel een goede start van het weide seizoen hebben (gehad)? Lachen

SuSEQ

Re: "Lekker" weer de wei op

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:56

Jammer dat je paard zich zo bezeerde... :/ Ga je nog foto's laten nemen, of wacht je 't even af? Hopelijk knapt hij snel op.

Hier is er ook eentje nat van 't zweet en met een bijtwonde binnengekomen, dus die zetten we toch maar even apart. We hadden gehoopt dat 6 maand aanpassen genoeg zou zijn, maar blijkbaar is dat niet het geval...

Groeten, SuSEQ

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 01:31

He bah, wat balen zeg!!! Hoop voor je dat het snel over gaat. Om deze reden ben ik zo blij dat onze paardjes in de winter ook op het land lopen. Dat scheelt een hoop getoeter, want het is gewoon voor ze. Goed, ze doen wel eens een huppeltje extra met een weidewissel, maar meer niet.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:50

Ik had het al gehoord van Saskia. Wat vreselijk balen zeg, arme Ozzie..... stond hij eindelijk weer op het land en dan gebeurt dit Scheve mond Heel veel sterkte en ik hoop dat Ozzie snel weer beter is en weer het land op mag! Ik zie je in Zelhem wel denk ik Lachen

ozzie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 11:59

AnneOmie schreef:
Ik had het al gehoord van Saskia. Wat vreselijk balen zeg, arme Ozzie..... stond hij eindelijk weer op het land en dan gebeurt dit Scheve mond Heel veel sterkte en ik hoop dat Ozzie snel weer beter is en weer het land op mag! Ik zie je in Zelhem wel denk ik Lachen

Thanks, ik hoop ook dat mijn manneke snel zich weer beter voelt en weer lekker de wei op kan (ook al is het dan, voorlopig, op een eigen klein stukje voor). Ja, ik zie je in Zelhem, volgens mij gaat de training bij Sas goed en staat Zelhem op de agenda, dus dan ben ik erbij. Tot dan Pling

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 13:20

he gatver zul je net zien idd. Hoop dat je ventje snel weer de oude is en dat het allemaal mee blijkt te vallen. Beterschapjes.

ozzie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 14:07

[quote="SuSEQ"]Jammer dat je paard zich zo bezeerde... :/ Ga je nog foto's laten nemen, of wacht je 't even af?

Ik wil het even aankijken, al denk ik dat ik morgen wel ff naar de kliniek in Bodegraven ga bellen. Hebben telefonisch spreekuur. Even overleggen hoe nu verder te gaan. Hij krijgt nu ontstekings- remmer/pijnstiller en wellicht moet ik dit even de tijd geven om te gaan werken. Ook wordt magneettherapie geadviseerd, maar ja voordat dat ik daar aan wil beginnen moet ik wel weten waar en wat er nu precies zit. Dus ik denk dat het plan wordt, deze week aankijken (deze week ook pijnstiller/ontstekingsremmer en stal rust), dan volgende week naar de kliniek voor een scan (op foto zie je spieren niet toch?) en daarna verder behandelplan uitzetten.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 14:12

jeetje dat is inderdaad balen. Bij ons zijn ze gistermiddag de wei opgegaan. Heerlijk ze hadden direkt allemaal hoofd aan de grond en eten. Tot nu toe nog geen gewonden bij ons en maar hopen dat het ookzo blijft.

Sterkte met je paardje ozzie1

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 07:30

Bah wat balen! Het zou zo'n geniet moment moeten zijn en dan gebeurt dit, jammer! Mijn vorige pony werd in het land altijd te grazen genomen, ze snapte de paardentaal niet helemaal en stond onder aan in de rangorde. Ik vond het op zich fijn als ze weer het land in mochten maar kwam ook elke keer met kloppend hart bij het land om te kijken of ze nog heel zou zijn. Soms waren het kleine plekjes maar ze is vorig jaar ook enorm in haar schoft gebeten waar door we een maand niet hebben kunnen rijden. Gelukkig voor haar staat ze nu op een heel fijn plekje waar ze maar met een ander paard in de paddock en het land gaat dus ik denk dat ze deze zomer een stuk minder stress zal hebben. Mijn nieuwe paardje lijkt sociaal veel vaardiger, is ook gewoon opgegroeid in een kudde. Ik vind het wel spannend als ze straks voor het eerst met de paarden hier het land in gaat.

ozzie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 08:12

Heb net naar de kliniek in Bodegraven gebeld. Heb een afspraak gemaakt voor as maandagmiddag. Gaan ze een scan/echo (of hoe zoiets ook mag heten) maken van de bilspier Cheese! . Hopelijk valt het allemaal mee, al is hij nog steeds erg stijf en zet hij z'n voet/been raar weg onder zijn buik. Ach gut Nog een weekje op stal en dan hopelijk goed nieuws bij de dierenarts, duimen maar!! OK dan!

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:21

wat een pech, en veel succes maandag bij de dierenarts.
Die van mij gaat morgen voor het eerst weer de wei op, ik hou mijn hart vast....

ozzie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 13:12

Jippie, Go jij! Go jij! Oz staat vanaf vorige week vrijdag weer een paar uurtjes per dag buiten. Hij heeft een privé- weilandje waar lekker veel gras staat. Hij kan daar lekker z'n buik vol eten en een frisse neus halen. Cool Morgenmiddag naar de kliniek, maar ik heb er wel een goed gevoel over, nu maar hopen dat dat gevoel ook klopt!!

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 17:49

veel succes, nu maar duimen dat alles ok is.

Gelukkig ging het bij ons allemaal goed, geen gewonden gevallen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 17:52

Hey wat balen zeg, hopelijk is het niks ernstig en kan de kliniek je morgen geruststellen Ach gut

ozzie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 08:26

Gistermiddag naar Bodegraven geweest om een scan/echo te laten maken van de bilspier van Ozzie. Eerst werden beide zitbeenknobbels bekeken en daar bleek het probleem te zitten, en niet zo'n klein probleem!! Ozzie blijkt namelijk een breuk te hebben in zijn rechter zitbeenknobbel. Huilen

Volgens de dierenarts was het wel een "verse" breuk, er was nl nog geen botaanmaak te zien. Het is wel een "mooie" breuk, recht van boven naar beneden en er zit geen bot los. Maar het blijft een raad-sel hoe de breuk hier is gekomen. Volgens de dierenarts kan dit komen door een klap (van een ander paard, tegen een hek of i.d.), maar ik heb er bij gestaan toe hij het weiland in ging en er is geen klap gevallen. Waarschijnlijk zat er al een scheurtje in het bot en door die gekke bok is dit scheurtje groter geworden en spreken we nu over een breuk. Verdrietig

Advies is nu om een maand Oz rust te geven, hij mag gelukkig wel het land op (maar niet in de koppel). Gelukkig is er bij ons op stal een stuk weiland waar hij mag/kan staan. Daarnaast en er om heen staan allemaal paarden maar hij kan daar niet bij maar ze wel zien. Nog een paar dagen en dan gaat alles 24 uur per dag het weiland op en kan hij ook blijven staan. Over een maand ga ik terug om weer een scan te laten maken om te zien hoe het geneest. Ziek Gaat het goed dan mag ik na een week of 5 rustig aan weer wat gaan doen, geneest het niet snel dan is het langer rust houden.

Ik heb zo'n medelijden met mijn paardje, zielige Oz heeft hij een breuk in een bot en ik heb niets gemerkt, voel me er wel een beetje schuldig over!! Maar ja, nu rustig aan doen, veel knuffelen Ach gut en ik ben blij dat het tijdens het weide seizoen is en niet in de winter!!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 09:58

He wat knudde zeg Miranda Scheve mond Arme Ozzie! Gelukkig dat hij op een klein stukje kan staan. Kan me voorstellen dat je je er beetje schuldig om voelt, maar jij kunt hier toch niets aan doen. Komt vast helemaal goed met Ozzie!! Heel veel beterschap en dikke knuffel voor hem!

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 21:45

Hahahaha, hij staat op een compleet weiland in zijn uppie, gras te over!
Hij heeft een privé weiland!

ozzie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 21:53

mazzeltje schreef:
Hahahaha, hij staat op een compleet weiland in zijn uppie, gras te over!
Hij heeft een privé weiland!

Tja Sas, hij moest er wat raars voor doen, maar dan heb je ook wat. Meneer heeft het voor elkaar hoor. Mooi weer, privé weiland, alle aandacht van de wereld, hoeft niets te doen en uitzicht op meerdere mooie dames. Volgens mij had hij een dealtje gesloten met de dierenarts. Ach het manneke, hij snapt niet dat hij in zijn uppie in dat vele gras moet staan. Hij zou het graag willen delen met een mooie merrie of ruin (maakt hem volgens mij niet uit).

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 23:18

Op een manier is het nog goed dat het "maar" een botbreuk is van de zitbeenknobbel... Het zal wel pijn doen en ongemakkelijk zijn, maar breuken herstellen nog betrekkelijk snel en goed en het zit niet op een cruciale plaats. (been oid had erger geweest) Bij een pees- of spier beschadiging had je veel slechter gesteld kunnen zijn.

Laat ons hopen op een spoedig herstel. Lachen

Groeten, SuSEQ

Nerootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 10:36

Echt een pech... Ach gut arm ding
Gelukkig kan hij wel lekker buiten staan!

En dan hopen dat je snel weer in het zadel zit met je nieuwe hoofdstel Haha!