Trainingsschema: hoe opstellen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Trainingsschema: hoe opstellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 10:54

Hallo,
Ik vroeg me af hoe je een trainingsschema opzet voor endurance. Dus hoe moet je met een paard (een koudbloed, ik denk niet dat dat veel uitmaakt, maar toch Knipoog ) dat net zadelmak is op een verantwoorde manier trainen totdat je op het niveau zit van klasse 1?

Ik heb er namelijk geen idee van, en ik probeer er op deze manier wat inzicht (dus alleen theoretisch) in te krijgen. Ik heb geen eigen paard hoor, maar wie weet voor in de toekomst.

Een paar vragen die bij mij opkomen zijn:
- Hoe en hoe vaak controleer je of je voortgang boekt met een training?
- Welke systemen moeten getraind worden en hoe vaak? (Ik weet dat het gaat om het aerobe energiesysteem omdat endurance langdurige inspanning vraagt, maar hoe train je dat dan? En is er nog een energiesysteem dat ik over het hoofd heb gezien?)
- Wat is het fysiologisch effect op dit systeem / deze systemen bij een training?
- Wat is het beste qua voeding om te geven? Ik dacht eigenlijk heel veel ruwvoer, maar nu ik daar over lees, blijkt weer dat het paard dan teveel gewicht mee moet dragen, wat weer negatief kan zijn voor de prestaties/ aantal hartslagen.)

Ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen, alvst bedankt! Lachen

PBA_

Re: Trainingsschema: hoe opstellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 11:26

in de eerste instantie moet je er eerst voor zorgen dat je paard gewoon met rust wat leert. Dus niet meteen trainen maar rustig een beetje stappen buiten etc, Dit opbouwen komt allemaal later. Hoe oud is het paard aangezien net zadelmak er staat

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:56

Bij een jong paard is het vooral heel belangrijk op veel kilometers te maken in een rustig tempo. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je al meteen hele lange ritten moet gaan maken.
Maar de nadruk ligt op het lichaam voorbereiden op langere afstanden (dus het lichaam sterk maken), het paard aan allerlei verschillende situaties laten wennen en hem handig maken (dat hij niet over elke boomwortel z'n nek breekt)
Dit is allemaal basis en vraagt lichamelijk niet ontzettend veel. Met voldoende goed ruwvoer en wat krachtvoer voor de nodige vitamines en bouwstoffen kom je al een heel eind. Daar is nog geen speciale voeding voor nodig.
Hartslagen zijn ook nog helemaal niet van belang, snelheid ook niet. Gewoon lekker rondtuffen en de afstanden heel langzaam steeds iets groter maken.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 13:06

Oke, bedankt. Lachen
Paard zou ongeveer 3,5 zijn.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 14:56

Ik lees even mee, ik heb van de week toevallig een topic op Fjorden gemaakt met zulk soort vragen. Ik heb dus een fjord van 9 jaar, en ik zou heel graag een kennismakingsklasse willen rijden..Ik ben mijn fjord na een pauze van ong 3 maanden weer op aan het pakken (kwam door mijn gezondheid), nu wil ik graag de conditie opbouwen en trainen voor een kennismakingsklasse.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:04

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:04

[END] Informatie met betrekking tot endurance

Staan al je antwoorden Knipoog, m.u.v. je ruwvoer-vraag.

Juist onbeperkt ruwvoer geven aan ieder paard maar met name endurancepaarden:
langere afstanden dienen op a.) langzame(re) vertering te gebeuren b.) darm-peristaltiek wordt op iedere vetgate gecontroleerd (dus veel ruwvoer in de darmen zijn noodzakelijk) en c.) een gevulde dikke darm (onbeperkt ruwvoer) houdt vocht vast (eveneens zeer noodzakelijk voor lange afstanden).

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:19

Bij anaerobe verbranding zou ruwvoer een onnodige balast kunnen zijn, de energie wordt dan voornamelijk uit snel vrijkomende energie gehaald die veel in suikers zit. Dit zijn kortere, explosievere inspanningen.
Bij aerobe verbranding wordt er langzaam vrijkomende energie vebruikt en daarbij zijn gevulde darmen van groot belang. Evenals een kleine vetvoorraad. Logisch dat een moddervet paard last heeft van het vet, maar een beetje vet is juist goed (uit ervaring weet ik dat vetjes kweken bij endurancepaarden niet hee makkelijk is)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 22:01

Ik, met beperkte endurance ervaring, vind het schema dat gegeven wordt en weliswaar is opgesteld door een deskundige echt heftig hoor. HEb het destijds met mijn eerste endurance ritten geprobeerd zo te trainen maar dat lukte niet. Dus minder gedaan, ging ook goed. Maar dan heb je het wel over een paard dat al veel langer, voor andere disciplines getraind wordt en waarmee 1xs per week flinke buitenritten mee werd gedaan (van 2 a 4 uur).
Volgens mij is het voor koudbloeds wel anders trainen dan voor warmbloeds. Ga dit topic dus even volgen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 07:24

@MaaikeUshi: wat dus ook aangeeft dat wat er allemaal geschreven staat niet 1 op 1 toepasbaar hoeft te zijn voor jouw paard/ook goed voor jouw paard is. Belangrijkste is denk ik ook dat je je paard leert kennen en weet waar grenzen liggen, dus ook in de training.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 09:37

Het is denk ik meer een richtlijn, dat schema. Als je merkt dat het voor je paard te veel is, moet je je aanpassen. Moet zeggen dat ik dat altijd doe als ik rij, ik kijk wat mijn fjord aankan die dag en pas me daarop aan.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:42

Als je echt wilt gaan trainen is het handig om een lange termijn doel te hebben, dat je via kleine stapjes kunt bereiken. Tonkie had mij/ ons ook al eerder de tip van de 1e 1000 km gegeven: je bouwt in de loop van maanden op naar 1000 km wandel/drafwerk. Vanaf 5 km / 10 km / 15 km / 20 km ritjes. Was even vergeten dat ik dat inderdaad wel heb toegepast (gedeeltelijk onbewust) bij mijn paarden. Dus je doet gewoon basiswerk en een of twee keer per week doe je ritje eerst 5 km, dat doe je paar weken, dan 10 km, dan 1x week 15 / 1x 5km, dat weer een paar weken, dan een keer een langere rit totdat je op 1x per week 20 / 25 km zit etc. Dat bouw je heel rustig op, veel stapwerk en langzamerhand ook drafstukjes / meer drafwerk / wat interval (schema Peelrand) en als afwisseling uiteindelijk ook galop.
Schijnt ook bij koudbloeds uitstekend te werken !
Het duurt dan een half jaartje ongeveer voordat je op een klasse I zit.
Je kunt ook trainen met hartslagmeter & belasting uitrekenen etc maar moet zeggen dat mij dat als niet echt enorm wedstrijdgerichte enduranceruiter allemaal een beetje te ingewikkeld was Bloos

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:24

klopt een paard moet eerst basis kilometer in de benen hebben voor er aan wedstrijden gedacht kan worden

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:37

MaaikeUsi: Kijk, das een hele goeie, opbouwen naar die 1000km in de benen!
En hoe je dat beschrijft hoe jij dat hebt gedaan, lijkt me een hele goede manier van trainen! Ik ben aan het opbouwen met mijn fjordje, dus ik heb wel heel wat aan jouw uitleg!!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 17:18

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 18:12

Citaat:
MaaikeUsi: Kijk, das een hele goeie, opbouwen naar die 1000km in de benen!
En hoe je dat beschrijft hoe jij dat hebt gedaan, lijkt me een hele goede manier van trainen! Ik ben aan het opbouwen met mijn fjordje, dus ik heb wel heel wat aan jouw uitleg!!

Graag gedaan!
Tip komt bij Tonkie Collee vandaan hoor, zij heeft het ons ooit verteld. Ze traint IJslanders en is behoorlijk succesvol in endurance.