Verloop van een wedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liene

Verloop van een wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 10:23

Hallo,

Kunnen jullie mij vertellen hoe de verloop v/e endurance gaat ? Dan bedoel ik meer zo van; draven jullie de hele tijd, wanneer beslissen jullie om een galopje te doen of om net te gaan stappen ?

En ik heb nog een vraag Haha! Die km per uur, max en min, schatten jullie dat ? Of laat je dat timen ?

Dankje!
Eline

Silence

Re: Verloop van een wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 10:26

Wat ik geleerd heb, is om een gelijkmatig tempo aan te houden.
Dus een tempo kiezen dat zowel je paardje als jij makkelijk langere tijd vol kunt houden.
Dit kun je dan afwisselen met een galopje en weer compenseren met een stukje stap als je wilt.

En wat betreft het aantal kilometers per uur...er hangen bordjes aan de kant met de afstand die je hebt gereden.
Als je een horloge om hebt, kun je dus uitrekenen hoe hard je gaat op dat moment.

rachelmarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 11:10

Je kunt het beste idd een gelijkmatig tempo houden. Ik weet dat beginners wordt geleerd om bijvoorbeeld 10 min stap, dan 20 min draf, 10 min stap, 20 min draf, enz te rijden. Dit kun je uitbouwen naar 30 min draf en 10 min stap of zelfs meer. Je zit met het 10-20 systeem ong op 11 km/u. Na de eerste 10-20 kun je vervolgens elke keer wat galop inbouwen (bijv 5 min) in het draf-stukje. Naarmate je meer traint/wedstrijden rijdt kun je ook relatief meer draven/galoperen.

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 12:21

Doe alles op gevoel. Het mooiste is om 2 of 3x een GPS te lenen van iemand, dan krijg je vaak wel het gevoel hoe hard je rijd en dan kun je het ook inschatten zonder GPS. Niet zo betrouwbaar maarja..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 14:45

De eerste keer moet je je helemaal niet druk maken om die snelheid. Gewoon lekker rijden. Neem als basisgang draf en voelt je paard fit en is het pad goed, maak dan eens een galopje.

Afhankelijk van hoe snel je paard hersteld kun je 2 of 1 km voor de PA en de finish gaan stappen. Probeer dat eens uit thuis. Te lang stappen kan ook weer zorgen voor een hogere hartslag en te kort stappen is natuurlijk ook niet goed.