aanstaande beginner in de endurance

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Broekie

aanstaande beginner in de endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 15:52

Hoi iedereen,

Over een tijdje ga ik samen met een vriend trainen voor een endurance wedstrijd. Voor mij zal dat een kennismaking zijn met endurance. Ik ben wel al eerder eens bij een wedstrijd geweest in Kootwijkerbroek, maar nooit een wedstrijd gereden. Daarintegen heeft mijn vriendin wel al een aantal keren endurance gereden.

Nu heeft zij voor haar (mijn train en rijdpaardje) een boomlooszadel en ik vind het heerlijk rijden, alleen heb ik nooit langer dan 1,5 uur gereden op dat zadel en vroeg me af of er meerdere mensen zijn die met een boomlooszadel in de endurance rijden en hoe dat dan rijd. Zowel positieve als negatieve ervaringen zijn natuurlijk van harte welkom!

Overigens heb ik hier al heel erg veel info kunnen vinden! Daar ben ik heel erg blij mee!

Liefs, Broekie

Broekie

Re: aanstaande beginner in de endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 17:38

Rijd er helemaal niemand op een barefoot? Verdrietig

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 19:17

ikke, geen barefoot maar een randoll's... nog geen endurance mee gereden maar wel al een tweedaagse en toen heb 'k gemiddeld 6u in het zadel gezeten Lachen
Zowel ik als mijn paard hebben geen enkel probleem gehad... geen van beide druk- of schuurplekken Lachen

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 21:18

Ik rijd met een Trekker Dressage Endurance.
Niet boomloos zoals een Barefoot maar met panelen wat je toch het idee geeft van een boomzadel.
Voordeel hiervan is dat je paard geen drukkingen krijgt want het ruitergewicht word goed verdeeld.
Het zadel is voorzien van memoryfoam zodat het zich naar de rug van het paard vormt.
Ik hoor altijd zeggen dat je geen endurance moet rijden met een boomloos zadel zoals de barefoot maar daar heb ik geen ervaring mee.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 22:09

Ik vind boomloos niet geschikt voor endurance. In de lagere klasses zou het misschien nog wel gaan, maar het zou niet meer mijn keus zijn. Anouar kreeg er flinke drukplekken van.

Je maakt natuurlijk heel veel kilometers en je rijdt praktisch alles in draf en galop, dan komt er toch wel flink wat druk op de beugelophanging.

Maar ieder zo z'n mening

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 22:11

lopen meerdere topics over al... ik tem even....

stephanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 22:16

Ik heb even noodgedwongen met een barefoot gereden. (ong negen maanden.)

Ik vind het prima rijden, maar bij de langere afstanden zie je toch dat de drukverdeling zeer te wensen over laat.
Ik reed al met dubbele inlages maar toch kon ik witte haren zien waar de beugelophanging hag gezeten. Dit kwam echter toen ik het zadel al weer weg had.

Had ik het eerder geweten was ik er NOOIT aan begonnen.

hoe lekker ik er ook mee reed. En mijn houding was zeer verbeterd volgens mijn instructrice. Maar NEE, Nooit weer..

Broekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 23:19

Het is sowieso voor in een kennismakings klasse dus nog geen mega afstanden. Ik had namelijk ook gezien dat er speciale boomloze endurance zadels zijn, kan dat kloppen?

Het is meer omdat ik dit jaar mee train en mee rijdt en dan in de kennismakingsklasse wil meerijden, ik denk dat mijn vriendin gewoon weer klasse I begint. Maar tzt moet er dan wel een ander zadel op als ik het zo hoor/lees.

Bedankt!

Liefs, Broekie

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 09:58

Voor de kennismakingsklasse voldoet het prima hoor! Ik heb met mijn boomloos al een tweedaagse gereden en achteraf geen enkel probleem gehad. Bij het buitenrijden gebruik ik ook altijd het boomloos. Voor het dressuur rijden in de piste gebruik 'k meestal mijn dressuurzadel. Heb nog nooit drukplekken gehad bij m'n paard van het boomloze. Ik kan er wel inkomen als je in verlichte zit gaat dat het idd wat anders is... Ik ga met dat zadel eigenlijk nooit in verlichte zit. In draf ga'k lichtrijden in galop ga'k gewoon mee met de beweging.

Je moet echt geen ander zadel gaan kopen voor de beginnersklasse hoor! Als je hogerop gaat dan kan 'k me wel voorstellen dat je in een beter zadel invensteert omdat het daar wel nodig is...
Ben in de toekomst ook van plan om voor een podium of iets dergelijks te gaan.

Broekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 13:22

Ik heb al gehoord dat er eventueel bij de stijgbeugelophanging drukplekken kunnen onstaan, maar dat je dit ook weer kunt opvangen door in draf meer met je billen en bovenbenen te werken. Ik vindt de barefoot die er nu op ligt heerlijk rijden!
Maar smaken verschillen natuurlijk! Knipoog

Liefs, Broekie

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 21:19

Er zijn verschillende topics over boomloze zadels en Endurance. Even de zoekfunctie gebruiken dus. Hier een slotje