Draver x Arabier, ideale endurance paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Draver x Arabier, ideale endurance paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 22:50

Hoi,

Ik lees hier af en toe mee, komt pas net kijken in de endurance en wil er later (na de studie) zeker in mee gaan rijden.
Nu zie ik ze af en toe langs komen, dravebieren Knipoog Ik rijd zelf 2 dravers, ben helemaal verknocht aan het ras en zou uiteindelijk graag, als ik later groot ben, één van de dames kopen. Gezien die door ziekte niet de meest makkelijke beenstand heeft, zal ze niet geschikt zijn om zelf te rijden. Daarom, is het wel heel verleidelijk om te dromen van een veulentje.
Arabieren zijn natuurlijk hét ras als je over endurance spreekt. Ze zijn mij net iets té, maar een kruising draver spreekt me heel erg aan.

Wat zijn jullie ervaringen? Wat voegt elk van de rassen toe? En waarom zou je nooooit voor de combinatie gaan?

Karin

Re: Draver x Arabier, ideale endurance paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 00:14

Grappig dat jij het over een dravebier hebt. Volgens mij heb ik die term ooit eens voor de grap hier op Bokt gebruikt en ik zie 'm steeds vaker voorbijkomen. *LOL*

Geen idee of een dravebier het ideale endurancepaard is. In de top zijn het vooral de Arabische volbloeden die het beste meekomen, hoewel ik in Frankrijk en Duitsland toch ook wel wat toppers ken die met Anglo's rijden - ook een kruising van een Arabier met een 'bloedpaard'. En een draver is in feite ook een 'bloedpaard'.

Ik zou er zo weer voor kiezen, mijn ervaringen met de dravebier die ik nu heb zijn heel goed. En ik heb persoonlijk niet heel veel met volbloed Arabieren, ik vind kruisingen (met EV, draver of ponybloed zoals Welsh, NF of Connemara) over het algemeen leuker. Maar dat is meer een persoonlijke voorkeur, hoewel ik een leuke Arabier waarmee het klikt daarom niet zou laten staan.

Voor- en nadelen kan ik lastig omschrijven. Ik heb persoonlijk geen ervaring met pure Arabieren en dravers in de endurancesport, althans niet in zelf uitbrengen. Dus weinig referentiekader, heb tot nu toe alleen met een dravebier en een Haflinger gestart. *LOL*

Overigens ken ik een aantal dravebieren die in hun leven een of meerdere 160'ers hebben gelopen: Joker R met Carmen Römer, Joy Beatle met Yvonne van der Velde en Tatanka met Desiree Hanen. Er moeten er meer zijn die klasse 3 en/of 4 lopen/hebben gelopen, maar er schiet me zo even niets te binnen behalve mijn eigen paard.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 12:05

Dravebiertje die ik heb is een stuk nuchterder dan haar moeder (AVS), maar is wel een stukje sneller dan haar moeder. Een echt race-monstertje.
Galop is perfect, draf eveneens. Het wijd lopen in draf (zoals zo kenmerkend voor dravers) zie ik niet bij haar terug; ze gaat heel rap over in galop. Ze heeft altijd een zeer "afgetraind" uiterlijk gehad als jong dier.
Ze is lekker klein gebleven en wordt strakjes 1.50, zo schat ik in.
Heerlijk nuchter, werkwillend karakter.
E.e.a. qua ontwikkeling karakter is zeer afhankelijk van het moederdier.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 12:08

Ah, daar noem je wat. Ret heeft ook een erg fijne draf én een erg fijne galop. Ja

Ret gaat iets wijd, maar niet als hij op normale snelheid wordt gereden (hij mag zichzelf van mij nooit 'overdraven'). Op dressuurprotocollen heeft wel eens gestaan 'gaat wijd van achteren' bij het verruimen in draf, maar in de dressuur wil men natuurlijk een bepaald plaatje zien. De mate waarin Ret wijd loopt is IMO niet lastig of onhandig in de endurance. Qua karakter is het iig een vechter, hij wil altijd lopen, daar maak je hem ook blij mee.

mirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 12:42

Ik heb ze van beide soorten en ga ze zeker een keer kruizen. Mirano is mijn 2 jarige hengst en die mag een keer met 2 dravermeiden spelen. Lekker volgens de natuur gewoon in de wei. Ik heb zowel een arabier als een draver in de endurance lopen. Ik vind me zelf te dik om op een arabier te stappen en heb dus een grotere draver gekocht. Fantastische meid en na een flitsende carriere mogen we dit seizoen klasse 3 starten. Dravers zijn veel meegaander als een arabier. Een arabier moet je voor jezelf winnen, dan gaan ze ook door het vuur voor je. Ik vind ze beide fantastisch, en als ik terug moest naar een blijf ik bij de arabier.

Maar van mijn koele, brave dravermeiden geniet ik enorm. Dit jaar starten er nog 2 in de endurance.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:59

Uiteindelijk is denk ik het belangrijkst dat je zelf een goed gevoel hebt bij het paard waar je mee start. Ik heb overwogen om over te stappen naar een arabier maar ik denk dat het karakter van een arabier niet bij mij past. Natuurlijk zijn niet alle arabieren het zelfde dus wil ze zeker niet over een kam scheren. Ik heb nu een kleine (1,60m) kwpn merrie op proef en als ik haar ga kopen dan wil ik ook zeker endurance met haar gaan starten. Ze is misschien niet het 'ideale' endurancepaard maar ik denk dat het belangrijkst is dat ik me er prettig op voel.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 14:01

Denk dat je daarmee de spijker op z'n kop slaat Jamika. Je moet je natuurlijk prettig en fijn voelen op zo'n paard, daar is waar het om gaat.
Helaas zijn beide dravers van 'mij' niet geschikt om endurance te rijden, plus dat ik nooit genoeg tijd heb om te trainen. Maar oriënteren is al super leuk.
Een arabier kan natuurlijk de galop verbeteren, de draver de draf. En tuurlijk besef ik dat het wel gokken blijft. En wil je uiteraard de kwaliteiten van je paard verbeteren.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 23:25

Ik ken een paar leuke dravebieren (waarbij Ret een van mijn favorieten is Knipoog ), vind het zeker geen slechte kruising, en kan me voorstellen dat je er in het kader van de sport voor zou kiezen. Oke, in de echte top is het vooral arabisch volbloed wat de klok slaat (hoewel dat meer zal gaan verschuiving richting Engels volbloed, nu de snelheden hoger en hoger worden), maar wie van ons "gewone stervelingen" Clown kan en wil daar uiteindelijk bij horen? Knipoog

Maarrrrr... zelf zal ik er niet voor kiezen, ik heb mijn hart verpand aan dravers, en arabieren trekken me gewoon totaal niet aan. Niet om iemand voor het hoofd te stoten, maar ik vind ze op hun best "wel leuk" en heb er totaal geen klik mee... En in alle eerlijkheid is er niet iets wat ik aan dravers zou willen veranderen of verbeteren. Zelfs niet de galop, die is bij sommigen gewoon prima, en bij anderen wat minder maar ook dat vlakke heeft zijn voordelen (het zit heerlijk en is heel economisch). Bovendien is het nu eenmaal ook iets wat bij gangenaanleg hoort.

Als ik zelf een dravermerrie zou laten dekken zou het door een draver zijn, en dan een met mooie extra gangen, zoals een van de hengsten van Gangpferde Vierhaus (die al jaren toltende dravers fokken). Tweede keus zou een ander gangenpaardenras zijn wat er qua type goed bij past, (Zuid-)Amerikaans. Maar da's puur mijn eigen afwijking. Haha!