training-tomtom, kaart, ...mee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

training-tomtom, kaart, ...mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 16:54

ik ben nu aan het trainen en ben steeds op zoek naar routes die ik kan rijden
hier geen bos dus veel gezoek naar zand en half verharde paden

nu vroeg ik me af hoe anderen hun routes uitstippelen
neem je een kaart mee en hoe neem je die mee?(hoe blijft die leesbaar en heel)
rij je met tomtom?
of stippel je van te voren een route uit en onthoud je die?(dat lukt mij voorlopig nog niet)

als je een kaart mee neemt, wat voor kaart is dat dan?

ik rij nu een route zoveel mogelijk op geheugen en kijk dan thuis hoeveel km dat eigenlijk was
ik durf echter niet al te ver weg te rijden omdat ik bang ben op een grote weg uit te komen of de weg niet meer terug vind

Silence

Re: training-tomtom, kaart, ...mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 17:05

Wij rijden meestal op gevoel.
Het bos waar we rijden, wandelen we ook heel vaak met de hondjes lange wandelingen. Dus we komen eigenlijk altijd wel een bekend punt tegen vanaf waar we de route verder kunnen zetten.

Wel hebben we altijd een kaart bij, voor het geval dat.

En dit weekend heb ik een GPS systeempje gekocht waarvan ik hoop dat het mij gaat helpen met de echte trainingsritten.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 18:16

in Maarheeze kun je prachtig buitenrijden!

ben erg benieuwd hoe je GPS systeem bevalt

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 18:25

Ik rijd voornamelijk in de nabije omgeving, die ik ondertussen vrij goed ken... Uitstippelen doe ik voor korte ritjes eigenlijk niet, maar als het toch gebeurt (trektocht, wandeling op verplaatsing...) dan is dat op een stafkaart, zoals het NGI die verkoopt. Afstanden kun je daarop bepalen met zo'n meetwieltje. Als ik de weg niet ken, gaat de stafkaart opgeplooid mee in een kaartenmap die rond mijn nek hangt. Zo zie ik altijd twee vlakken van de kaart, waarop de route dan uitgezet is met een fluostift. De kaart is beschermd tegen weer en wind, al wordt ze in een enorme regenbui een beetje vochtig. Als je ze moet verplooien, moet je er wel voor zorgen dat je paard niet schrikt van het geritsel - ik heb zo eens 2 prikkeldraden geramd omdat de wind zich erin zette... Maar dat is niet zoveel nodig - je kunt al ene behoorlijke afstand doen op een klein stukje kaart.

Ik ben wel eens benieuwd om te horen welk GPS systeem jullie hebben (en of die weatherproof is) en hoe je die bevestigt op het paard.

Groeten, SuSEQ

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 18:27

vroeger reed ik en rekende ik thuis op de kaart het aantal km uit. of ik fietse eerst een route en wist dan hoeveel km die was.

tegenwoordig rij ik met een Garmin305. Zet hem aan als ik weg rij, en rij nooit meer met kaart. Ga gewoon rijden, ook in onbekend gebied. Want er zit een functie op terug naar startpunt en dan wijst de Garmin de weg terug. Erg handig.

En je leest onderweg af hoeveel km je rijdt. Dus snelheid en afstand. Ideaal.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 18:58

gerritje kent dat ding ook alle zandpaden en geeft hij dat aan?

ik kan hier bijvoorbeeld prachtig langs een klein riviertje af rijden, maar dat staat totaal niet op de kaart als weggetje, ook niet op de stafkaart
zo mis ik meer weggetjes op de stafkaart , weggetjes die juist heel mooi en fijn zijn om te rijden omdat er geen ander verkeer is en tenminste het idee geeft dat je nog in natuur rijd inplaats van steeds langs de weg

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 19:01

Ik heb in google earh een aantal routes van verschillende lengtes. Maar meestal rij ik op gevoel. Ik heb een aardig goed richtingsgevoel en als ik ergens twee keer heb gereden ken ik de weg wel.

Ik heb wel een gps mee voor de snelheid en de precieze afstand.

Gewoon ergens in gaan, dan zie je vanzelf waar het uitkomt. Je kan altijd omkeren.

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 19:02

hoi spatter,
ik heb geen topo kaarten geladen, dat kan wel.
als ik rij en daarna thuis via google earth route bekijk staat zelfs het kleinste zandweggetje erop. maar als ik ergens rij en dan weer terug naar startpunt moet geeft de garmin een pijl met de richting aan waar ik heen moet. dan volg ik gewoon die kant zover dat mogelijk is.

ik sla dus altijd de paden in die mij leuk lijken en zie dan na een x aantal km wel hoe ik weer terug moet komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 19:02

Of ik zet in mijn gedachte een route uit, vooral hier in de buurt.

Of ik rij in de bossen die ik ken wat rond, onthoudt de route en reken die thuis na.

Of er gaat een kaart mee, in een mapje om mijn nek. Kan ondertussen aardig kaart lezen op het paard.

GPS lijkt me vooral handig om in vreemd gebied terug te kunnen naar het startpunt. (heb al gemerkt dat het inderdaad heel handig is Haha!) Maar tot nu toe gezegend met een paard wat ik kan laten lopen op de momenten dat ik het niet meer weet en vervolgens ook echt bij de trailer uit komen.

rachelmarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 19:24

Ik maak thuis voordat ik wegga een kaart/route op afstandmeten.nl (ook google maps kaart, maar waar je de rit kan uitzetten en de afstand kunt uitrekenen). Die print ik uit en doe ik, opgevouwen in een plastic mapje die ik in mijn heuptas doe.
Wat ik ook wel doe is vanaf een kaart (gekocht bij de ANWB) een route uitstippelen en het stuk kaart dat ik nodig heb scannen en ook in een plastic mapje meenemen.
Op deze manier heb ik nooit hele kaarten nodig en mocht het nat woorden door een regenbui, dan kan ik de kaarten gewoon weggooien.
Overigens ken ik na 2x rijden ook wel de weg, en sla ik weleens een willekeurig pad in als deze mij beter lijkt dan een het pad dat ik uitgezocht had. Ik rij dan op de zon weer richting huis, gaat eigenlijk perfect. Je kunt natuurlijk ook een kompas meenemen, komt op hetzelfde neer.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 19:45

Ja, inderdaad. We hebben het hier flink getroffen met onze bossen hier rondom Maarheeze.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 19:54

rachel bedankt voor de link van afstandmeten.nl
dat was precies wat ik nog zocht!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 07:54

Ik heb inderdaad ook delen van een grote kaart gekopièrd en daar een route op ingetekend.
Super handig en je hebt alleen maar een A4-tje bij. i.p.v een hele kaart.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 08:28

het vervelende bij mij is dat ik precies op de rand van 2 kaarten zit
bij ieder rondje heb ik beide kaarten nodig

die link van kaartmeten is voor mij dus super handig

maar ik begrijp dat jullie dus toch ook iets van een kaartje bij jullie steken

ik moet hier echt van te voren uitzoeken hoe ik ga rijden omdat er teveel moeilijke punten zitten
veel gevaarlijke wegen, riviertje waar je niet verder kan, veel doodlopende zandpaden of natuurgebiedjes waar je ineens niet in mag

het leuke is wel dat nu ik meer km rij in een hoger tempo,ik op stukken kom waar je normaal met een buitenrijritje niet op uit komt omdat het te ver is

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 08:44

Ik heb de Navman X300 die me zegt hoeveel km ik gereden heb. Zo weet ik inmiddels van elk "rondje" hoeveel kilometer het is. Ook houdt ie bij wat mijn snelheid is Ja Heel handig ding wat ook niet zo duur is.

De routes zelf rij ik gewoon en soms ondek ik weer nieuwe weggetjes, heerlijk op ontdekkingstocht Haha!

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 10:16

Ik heb google earth ook eens geprobeerd... maar 'k zie daar weinig bospaden op terug bij ons... Ik heb wel een kaart met wandelroutes voor mensen (paarden mogen daar normaal niet komen, maar wordt door de vingers gezien als je op de paden blijft). En met die kaart kan 'k wel vrij ver wandelen. Wij zitten in park midden limburg (bokrijk, hengelhoef, kelchterhoef,...)

rachelmarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:53

spatter schreef:
het vervelende bij mij is dat ik precies op de rand van 2 kaarten zit
bij ieder rondje heb ik beide kaarten nodig.

die link van kaartmeten is voor mij dus super handig

maar ik begrijp dat jullie dus toch ook iets van een kaartje bij jullie steken

ik moet hier echt van te voren uitzoeken hoe ik ga rijden omdat er teveel moeilijke punten zitten
veel gevaarlijke wegen, riviertje waar je niet verder kan, veel doodlopende zandpaden of natuurgebiedjes waar je ineens niet in mag

het leuke is wel dat nu ik meer km rij in een hoger tempo,ik op stukken kom waar je normaal met een buitenrijritje niet op uit komt omdat het te ver is

Als je met 2 kaarten moet werken is het scannen/printen van je kaart juist het handigst. Met een stukje plakband heb je zo weer 1 kaart!!!

Ik denk dat je gewoon een keer op "onderzoek" uit moet. Gewoon rijden, kijken waar je terecht komt en gewoon omdraaien als het niet goed is. Dat kun je te paard, maar ook met de fiets/te voet. Zo leer je het gebied het beste kennen en krijg krijg je een goed beeld van hoe alles in elkaar steekt. Neem dan wel een kaart/stuk kaart mee. Als je dit 1x hebt gedaan, dan weet je gelijk waar je aan toe bent.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 14:39

In ons trainingsgebied kun je je vrij gemakkelijk oriënteren, je komt altijd wel door dorpjes en er zijn heuvels, riviertjes, punten waar je heel ver kunt kijken... Maar als we naar een nieuw stuk gaan dan scan en print ik meestal het desbetreffende stuk van de kaart, en dat neem ik dan mee om evt. onderweg op te kijken waar een bepaald pad naartoe gaat ofzo. Zo'n papiertje mag ook best kreuken of nat en vies worden.

Ik heb ook een GPS, die vind ik dan weer vooral handig in vreemd gebied. Kwestie van je startplaats opslaan en je vindt altijd je trailer terug.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:52

Ik rijd gewoon steeds wat verder. Zo ken ik ondertussen meerdere bossen hier zowat uit mijn hoofd...
Maar miss dat ik ook eens zo'n navding moet aanschaffen voor de precieze afstanden. Ik gok altijd op tijd en snelheid...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 16:18

rachel de stukken die ik rij zijn echt niet met de fiets of te voet te doen
te voet zijn ze te lang en met de fiets kom je er op de meeste plaatsen niet door
we zitten hier in moerassig gebied en fietspaden kennen ze in Belgie nauwlijks

vandaag weer een nieuw stuk verkent(met kaart op zak die dus lang niet altijd klopt helaas)
soms kun je niet verder omdat er ineens een hek staat op een openbare weg Gestoord , gelukkig laat spatter zich erg gemakkelijk op de vierkante centimeter sturen dus konden we net tussen hek en gracht door
ook hebben we een stuk gevolgd wat volgends de kaart zou doodlopen maar het volgde heel mooi een wandelroute, niks einde weg

thuis op kaartmeten de route nagelopen en opgeslagen en nu weet ik dat we 13 km hebben afgelegd Tong uitsteken

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 16:44

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 16:47

willeke mooi ding!
ben benieuwd of sommige zo'n ding hebben

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 17:09

ja leek me ook wel leuk ma vroeg me af of die wel praktisch is zo rond de pols... zou zoiets liever aan m'n zadel bevestigen..

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 17:39

Qua vorm is die precies hetzelfde als de oude Forerunner en Foretrex series van Garmin. Ik vond die heel praktisch. Je kunt hem om je pols doen (makkelijker als je bijv. in rendraf wil zien hoe hard je gaat Clown ), maar meestal had ik hem om de voorboom van mijn zadel. Lachen
Met deze van Decathlon heb ik zelf geen ervaring, maar ik heb gehoord dat hij goed werkt.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 15:18

oh misschien over een paar maandjes eens overwegen dan...