HAF-pad probleem..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Troelaatje

HAF-pad probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 20:26

Nou probleem is een groot woord ..

Ik rijd eigenlijk altijd met gewone dressuurdekjes.(soms bij de dunnere, met een bontje eronder) Maar als ik een lange rit ga rijden gebruik ik eigenlijk altijd mn hafpad.
Het is een superpad, ben er echt heel blij mee!
Mn paardje heeft bij de langere ritten ook echt een dikkere pad nodig.
Alleen heeft mn fjord geen schoft en schuift mn zadel altijd een beetje. Dus het resultaat is dat na een rit van een paar uur haar vacht alle kanten opgeschuurd is.
Nou gebruik ik hem niet elke week maar hoe meer ik ga trainen hoe vaker hij erop gaat. Het probleem is dus dat ze witte haren krijgt van het schuren. Er zitten geen drukplekken maar de vacht breekt af zeg maar.
Ze heeft er geen last van, ook niet na het rijden.
Iemand een idee hoe ik dit op zou kunnen lossen?

kler

Re: HAF-pad probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 09:49

Hoogstwaarschijnlijk past dan je zadel niet goed, laat anders even een zadelmaker/passer komen.

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 09:52

kler schreef:
Hoogstwaarschijnlijk past dan je zadel niet goed, laat anders even een zadelmaker/passer komen.

Dat denk ik ook.

(en heb jij je zadel wel goed genoeg aangesingeld?)

Troelaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 17:54

zadel heb ik in januari '2006 aangeschaft en ligt prima. hij is pas weer nagekeken en opgevuld.
ik singel altijd goed strak aan.
de zadelmaker zei ook wel dat het zadel goed ligt op haar en helemaal "vast' liggen is heel moeilijk door haar ronde bouw.
het probleem is ook een beetje dat ze geen schoft heeft en wel "vet' wat meewiebeld. Bloos dus het zadel heeft ook geen houvast.
dit probleem heb ik ook wel met gewone dekjes alleen die schuren de vacht niet.
ik heb een paar jaar geleden (met mn oude zadel) een hele tijd met een antislip-matje gereden. werkt prima tegen het schuiven, maar ademt niet. dus voor een endurance is het geen optie. nu schuift mn nieuwe zadel ook veel minder als mn oude. ik heb het zelf niet eens in de gaten (zit er niet scheef door ofzo) totdat je het zadel eraf haalt..

Troelaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-08 18:02

ik heb nog een foto gevonden waar het wel op te zien is.hier is ze net geschoren.je kunt hier ook goed zien dat ze geen schoft heeft.

Afbeelding

typisch is wel dat als ze weer zomer/wintervacht wisselt ze weer weg zijn. het is dus puur het afbreken van de haartjes en geen drukking.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 22:39

Naar mijn weten worden haar witten omdat het pigment hier weg is, dit kan komen door een vroegere wond of kneuzing. Als de vacht 'breekt' verandert de kleur in principe niet, maar zou de vacht dus enkel korter zijn, maar wel dezelfde kleur behouden.

Voor de zekerheid iemand laten checken lijkt me een goed plan. Vergis je ook niet in de nadelen van een dikkere pad; je creeert minder ruimte onder het zadel en het geheel wordt dus krapper. Ik ben fan van HAF, maar de vulling gaat er bij mij direct uit.

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 00:13

dunnere pad proberen? andere singel?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:05

Wat voor singel gebruik je?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:36

Komt me bekend voor, het is me vaker opgevallen bij Fjorden. In de wintervacht komt het terug, in de zomervacht is het weg. Waarschijnlijk omdat de winterharen van de Fjord hol zijn en daardoor wat sneller afbreken/wit worden. 2 fjorden die bij mij op stal staan hebben hezelfde terwijl het zadel perfect past.

Troelaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 22:10

ik heb een kavalkade singel zonder elastiek (dan is het helemaal hopeloos)

djilan: wel fijn dat je zo reageert. en gelukkig dat iemand het vaker heeft gezien. het zadel past ook gewoon super en ik heb niet het idee dat ze er last van heeft.
's winters een witte plek is dus haar schoonheidsfoutje.... Knipoog Clown

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 09:21

Djilan schreef:
Komt me bekend voor, het is me vaker opgevallen bij Fjorden. In de wintervacht komt het terug, in de zomervacht is het weg. Waarschijnlijk omdat de winterharen van de Fjord hol zijn en daardoor wat sneller afbreken/wit worden. 2 fjorden die bij mij op stal staan hebben hezelfde terwijl het zadel perfect past.

Wat 'grappig'. Nooit geweten!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:25

Troelaatje schreef:
Nou probleem is een groot woord ..

Ik rijd eigenlijk altijd met gewone dressuurdekjes.(soms bij de dunnere, met een bontje eronder) Maar als ik een lange rit ga rijden gebruik ik eigenlijk altijd mn hafpad.
Het is een superpad, ben er echt heel blij mee!
Mn paardje heeft bij de langere ritten ook echt een dikkere pad nodig.
Alleen heeft mn fjord geen schoft en schuift mn zadel altijd een beetje. Dus het resultaat is dat na een rit van een paar uur haar vacht alle kanten opgeschuurd is.
Nou gebruik ik hem niet elke week maar hoe meer ik ga trainen hoe vaker hij erop gaat. Het probleem is dus dat ze witte haren krijgt van het schuren. Er zitten geen drukplekken maar de vacht breekt af zeg maar.
Ze heeft er geen last van, ook niet na het rijden.
Iemand een idee hoe ik dit op zou kunnen lossen?

Er zijn bij boomlose ruiters best veel paarden die niet goed tegen de onderkant kunnen! Mijn Haflinger had een gewone HAF pad, maar daar kreeg hij ook allerlei rommelige haren van. Het brak idd ook af.
Ik heb voor hem een HAF pad met aergogel onderkant gekocht, dat is een dun laagje stof, om het schuren tegen te gaan.
Ik vermoed dat jouw paard hier ook last van heeft.

Ik zou je pad verkopen Knipoog

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:33

Djilan schreef:

Hier hetzelfde, alleen dan met een Haflinger. Ook in de winter, zodra ze geschoren wordt komt er zo'n rare witte plek tevoorschijn. Volgens mn veearts totaal geen drukplek, maar eerder een stikstof brandmerk. Hiervoor stamboek gebeld, maar dat is onmogelijk volgens hen.

Hoe dan ook, zadel past perfect, en dier heeft er geen last van... Dus als je zeker weet dat je zadel past, en het dier er geen last van heeft zou ik me er niet te druk over maken.

Troelaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 16:45

antheman: zo'n pad met aergogel, waar worden deze verkocht? of heb je evt een site.?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:49

Troelaatje schreef:
antheman: zo'n pad met aergogel, waar worden deze verkocht? of heb je evt een site.?

www.buitenzinnig.nl

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:30

Alle verkopers van HAF kunnen in principe ook de HAF met areogel (of sympanova plus) bestellen en verkopen.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 18:01

Idd denk dat het meer aan de onderzijde van je pad ligt, Tjo had er ook altijd iets last van als ze haar had Haha!

Troelaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 18:23

klopt. door de beweging knappen de haren af. het veroorzaakt gelukkig geen drukplekken ofzo. die witte plekken staan alleen zo stom...verder is het een superfijne pad!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 10:33

Mijn stalgenoot heeft ook hetzelfde probleem gehad met de sympanova onderkant van die pad. Dat was overigens onder een boomlooszadel. Na 1 keer rijden zag je al witte plekken. Het waren ook geen drukplekken want na de vachtwisseling was er niets meer te zien.

Dat zag er zo uit:
Afbeelding

Troelaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 22:23

nou precies zo heeft roëla ze ook.zolang het geen kwaad kan en het verder prima ligt....
ik heb ook een paar keer met een hartslagmeter gereden en die sensor blijft er prima onder liggen. dus zo erg schuift het nou ook weer niet.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:33

Even nog wat over je zadel. Een zadel wat schuift past niet goed. Mijn merrie heeft nog minder schoft dan die van jou, maar ook haar zadel schuift nog wat. Zadelmaker (opleiding in Engeland gevolgd) zegt dat als een zadel schuift, het niet past...
Dikkere pads/shabrakken eronder maken het juist nog erger.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:41

Zeker bij zeer rondgeribte paarden met ook nog eens weinig tot geen schoft kan een zadel ietwat blijven schuiven. Heb het zelf ook gehad bij mijn ex-haf. En ook alleen in de wintervacht wat witte haren die verdwenen na de rui. Zo erg als de fjord op de onderste foto had hij het niet.

Zadel lag echt zeker weten goed, nagekeken door mensen met veel kennis en waar ik alle vertrouwen in heb. Het kan dus ietwat schuiven, soms wordt dat versterkt door het feit dat de ruiter niet helemaal recht zit. Ook een puntje waar bij mij wat werk in zit omdat ik zelf scheef ben Bloos .

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:43

Probleem tegenwoordig is dat een rondgeribte knol met weinig schoft eigenlijk een zadel zou moeten hebben zonder terug gesneden kamer.. Helaas zijn deze hier in de omgeving niet (of amper) te vinden. Ik ben ze in elk geval nog niet tegengekomen...
Ik hoor altijd dat een zadel wat schuift gewoon niet past.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:47

Ik kan me haast niet voorstellen dat een zadel met teruggesneden kamer schuift, en dat hetzelfde zadel zonder teruggesneden kamer dat niet zou doen.

Pasvorm zit in de vorm van de boom en goede vulling van de kussens en niet in het wel of niet teruggesneden zijn van de kamer imo.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 10:55

fransje23 schreef:
Mijn stalgenoot heeft ook hetzelfde probleem gehad met de sympanova onderkant van die pad. Dat was overigens onder een boomlooszadel. Na 1 keer rijden zag je al witte plekken. Het waren ook geen drukplekken want na de vachtwisseling was er niets meer te zien.

Dat zag er zo uit:
Afbeelding

Dit ziet er meer uit als een slecht passend zadel. Witte haren duren ook zeker een poos voor ze te zien zijn, want de huid die beschadigd is moet eerst herstellen, dan moet de haar gevormd worden en die moet vervolgens groeien... Duurt vaak wel zo'n 2 maanden voor je ze ziet.

Eerder is dan dus meestal oud trauma...

Er wordt veel schuld aan sympanova gegeven voor witte haren, ik denk dat het gewoon drukplekken zijn... Een haar die afbreekt geeft geen witte plekken, een druk plek (of oververhitting van de huid) wel