Leuke wedstrijd voor kennismakingsklasse?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Leuke wedstrijd voor kennismakingsklasse?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 01:59

Nu Jordy zijn wilde haren inmiddels een heel stuk kwijt is en heeft besloten een vooral erg brave tinker te worden, durf ik erop te vertrouwen dat hij zonder problemen een endurance rit kan lopen. Zelf heb ik dat altijd al eens willen doen, helaas is het voor mij erg lastig om langer dan een 1/1,5 uur in het zadel te zitten door flinke rugproblemen.
Jordy's bijrijdster zou het echter graag eens proberen, beiden zijn ze gek op lange buitenritten en endurance spreekt haar ook wel aan. Ik zou ze graag eens een kennismakingsrit laten rijden samen, maar wat is een leuke wedstrijd om mee te beginnen? Voor allebei is het nieuw, dus een niet al te moeilijke en zware rit zou fijn zijn.
En voor een normale kennismakingsrit / Klasse I rit, is het daarvoor voldoende als het paard gewoon een goede basisconditie heeft? Dat is maar net wat je onder een goede basisconditie verstaat waarschijnlijk, maar hij wordt redelijk intensief dressuurmatig gereden en loopt ook zonder problemen pittige springlessen (niveau B/L paarden) van een uur lang. Echt pittige buitenritten doen we helaas zelden meer, zeker 's winters niet, omdat ik dat gewoon niet meer kan.
En de laatste vraag, welke bitten mogen er gebruikt worden? Dat kon ik namelijk nergens in het regelement terug vinden. Is een pelham of hackamore met lange scharen toegestaan?

Lenneke_

Re: Leuke wedstrijd voor kennismakingsklasse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 07:54

Alle bitten zijn toegstaan, mist je er fatsoenlijk mee om gaat natuurlijk.
Ik vind dat een paard dat een klasse 1 goed uit wil lopen toch wel een half uur achter elkaar moet kunnen draven. In de kennismakingsklasse ligt de mimimumsnelheid wel iets lager en is het misschien ook wel iets minder belangrijk om een goede tijd te rijden.

De nieuwe kalender wordt binnenkort als het goed is bekend gemaakt. Lichtere wedstrijden vind ik Zelhem, Kootwijk, Ommen, Onstwedde, Ginkelse hei...

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:19

Ik vind Vaassen een lichte wedstrijd, met 26km is het de kortste afstand die ertussen zit (dacht ik?) en de paden zijn vlak, breed en gewoon zanderig. Niet mul en de route is naar mijn idee niet zwaar.

Ik denk dat een Tinker wel gewend moet zijn om een half uur achter elkaar te draven. Buitenrit van 2 uur met veel draf moet naar mijn idee wel in de training zitten voordat je naar een wedstrijd gaat. Maar als je gewoon de sfeer eens wilt proeven en het niet uitmaakt of je binnen de tijd de finish haalt dan kan je het gewoon proberen. Ik zou dan niet voor Kootwijkerbroek bijvoorbeeld gaan (meteen 35km) maar Vaassen is wel een optie. Ik zou er ook nog rekening mee houden dat je niet met heel warm weer een wedstrijd gaat rijden. Vaassen, op 30 maart, zou ook wat temperatuur betreft heel geschikt kunnen zijn voor een Tinker.

Ik organiseer zelf de wedstrijd in Soest maar dat wordt geen echte lichte klasse I...

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:51

Lenneke_ schreef:
Alle bitten zijn toegstaan, mist je er fatsoenlijk mee om gaat natuurlijk.
Ik vind dat een paard dat een klasse 1 goed uit wil lopen toch wel een half uur achter elkaar moet kunnen draven. In de kennismakingsklasse ligt de mimimumsnelheid wel iets lager en is het misschien ook wel iets minder belangrijk om een goede tijd te rijden.

De nieuwe kalender wordt binnenkort als het goed is bekend gemaakt. Lichtere wedstrijden vind ik Zelhem, Kootwijk, Ommen, Onstwedde, Ginkelse hei...

Alles behalve denk ik, zo met dat zware zand..
De rest ben ik absoluut wel met je eens Ja

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:38

Kootwijkerbroek gaat over het kootwijkerzand, Kootwijk niet.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 15:19

Fatsoenlijk omgaan met een bit doet ze zeker. Jordy wil echter weleens drammen en aan een trensje (waar hij verder vrijwel altijd op gereden wordt) wil hij dan op sommige momenten weleens even gewoon schijt hebben. Dan heb ik liever dat ze met de hack of pelham rijdt en 1x een correctie kan geven die door komt in plaats van hem steeds tegen te moeten houden.
Een half uur achter elkaar draven is voor hem geen enkel probleem, hij liep nogal eens (gewoon onder het zadel) met aanspanningen mee, en dan draafden we nog wel een stuk langer achter elkaar. Ook een aantal kilometers galop achter elkaar houdt hij goed vol. Jordy is trouwens een behoorlijk luxe type tinker, geen zware cob, en is qua bouw erg rijtypisch. Het is natuurlijk geen bloedpaardje, maar heeft het wel een stuk makkelijker met flinke inspanning dan de zware tinkers die ik ken. Ter illustratie, dit is Jordy:
http://img204.imageshack.us/img204/598/dscf00290dp.jpg
Het valt me nu trouwens op dat een hoop wedstrijden in hetzelfde deel van Nederland zijn, ik had nog nooit gekeken waar als die plaatsen liggen. Ontwedde wordt hem niet voor een kennismakingsrit, dat is ruim 3 uur rijden Nagelbijten / Gniffelen De anderen allemaal ook een eind, maar ik geloof niet dat er ergens een rit is waar we minder dan een uur voor moeten rijden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 15:47

Veel wedstrijden zijn idd op de veluwe, maar daar heb je natuurlijk ook prachtige uitrijmogelijkheden.
In het Noorden zijn dan Onstwedde, Ommen (2x) en Holten, in het zuiden Banholt (dutch mountains endurance) en in het westen Katwijk.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 16:17

Het is inderdaad ook nogal logisch dat daar de meeste wedstrijden zijn, hier in de omgeving is eigenlijk helemaal niets qua mogelijkheden.

Dat maakt ook gelijk trainen lastig, we zitten hier midden in de polder, alleen maar gewone wegen met smalle en zachte bermen. Gelukkig kan Jordy goed uit de voeten op verharde wegen, hij loopt onbeslagen flinke ritten zonder moeite, maar de mogelijkheden om flinke stukken te galoperen zijn behoorlijk beperkt. In de directe omgeving van de stal waar we nu staan zijn dat soort stukken er eigenlijk helemaal niet.
Bij een vorige stal was die mogelijkheid er wel, daar hadden we enorm lange brede (meter of 5 breed) bermen langs uitgestorven wegen waar we een kilometer of 4 aan 1 stuk konden gaan, en ook wat leuke heuvels. Helaas was daar de bak erg klein en de hele winter niet begaanbaar, het is dus kiezen of kabelen hier.....

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:32

Ik wil zelf de wedstrijd van de ginkel als kenningsmaking gaan rijden, maar dat is voor mij logisch want ik als ik naar buiten ga, ga ik daar meestal heen, dus is hij gewent aan de zandpaden. Nou alleen de conditie nog.... Vell succes