Hoe meer rijden hoe drukker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Hoe meer rijden hoe drukker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 19:41

Het valt me altijd op dat de veel niet endurance-ruiters last hebben van drukke paarden als ze een tijdje niet rijden. Maar bij mij is het precies andersom, hij meer ik rij hoe drukker hij wordt en als ik helemaal niet rij wordt hij vrezelijk lui. Ik hoor van meer endurance ruiters dat dit bij hun ook zo werkt.

Maar dan vraag ik me af waardoor dit verschil er is. Wat denken jullie?

griebels

Re: Hoe meer rijden hoe drukker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 20:15

Misschien dat ze meer energie krijgen?
Die van mij wordt niet drukker van meer rijden gelukkig Haha!
Die is altijd even stabiel Ja

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:09

Tovatsj word vaak ook drukker als ik meer rijd.
Hij krijgt gewoon een betere conditie, dus heeft ie ook wat meer kracht en energie te verbruiken natuurlijk! Haha!

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:30

Jip is altijd druk!

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 09:21

Nou nagyl is altijd werklustig. Maar inderdaad met meer rijden merk je dat die nog en nog en nog wilt.
Zeker als we trainen en een keer rustiger willen rijden voor de afwissling, dan blijft die toch altijd pushen (zeker in het begin)

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:21

Ligt het niet ook aan hoe en wat je traint?
Als je veel tempo traint en veel buiten => drukker en wat meer dressuur in de bak weer wat rustiger?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 13:29

Ik heb het idee dat hij gewoon fitter wordt en beter in z'n vel gaat zitten hoe meer we rijden (gelukkig maar) Hij wordt er vrolijk van.

Zodra ik hem twee weken niets laat doen is hij niet meer vooruit te branden. Terwijl de meeste paarden dan niet meer te houden zijn

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:16

splash blijft neutraal. Ze is fris als ik niet rij maar ook als ik train. Wel hanteerbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:42

Cloud is een wandelende bom die elk moment kan ontploffen. Ondanks dat hij alleen hooi krijgt en elke dag word getraint.

Volgens mij is het ook, hoe meer trainen, hoe meer conditie, hoe meer energie om te gaan klieren Haha!

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 00:10

Mijn paard heeft het ook. Het is overigens geen paard dat in de Endurance gestart wordt, maar wel een paard met een zeer goede conditie, dat met regelmaat lange buitenritten (in stevig tempo) maakt.
Als ze langer dan een week niet gereden wordt is ze niet vooruit te branden. Ik weet het altijd eraan dat ze dan een vakantiegevoel ging kweken en niet meer zo werklustig was.. Clown

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 13:32

Ik merk niks aan drukheid, hooguit dat Sam na een tijd stilstaan wat kijkeriger en springeriger is. Maar over het algemeen zijn ze redelijk stabiel, ik zorg er dan ook wel voor dat ze altijd goed in hun velletje zitten, ook als ze even stilstaan (dus ik probeer ze wel soepel te houden).

Navy is daarnaast gewoon altijd fel. Of ik haar nou ééns per maand, of 2x per dag rijd (bij wijze van spreken..).

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:45

Als paarden meer conditie krijgen dan train je ze eigenlijk om efficienter om te gaan met hun beschikbare energie.
Hoe fitter des te meer energie. Dan is het op zich wel logisch dat paarden die meer doen ook meer energie krijgen. Zeker in onze sport waar paarden duidelijk lol hebben in het (buiten)werk.

Ik merk het zelf vooral als ik de training weer ga intensiveren na de winterstop, we gaan weer meer doen, maar nog niet echt pittig, maar dan wil het paard natuurlijk weer verder waar we vorig jaar gebleven waren (lees: galoptraining).

Ook is mijn theorie een beetje dat door het op snelheid te trainen we het vluchtmechanisme in het paard stimuleren, waardoor ze vaak bij fitheid extra schrikkerig en druk kunnen worden. Ik heb dit in het verleden ook gezien bij eventers die ik traine voor 3sterrenwedstrijden, en ik merk het ook bij mijn eigen wedstrijdpaard. Dit is ook de reden dat ik nooit meer rengalop doe, want daarna was Moreno echt heel moeilijk en vervelend.

Oplossing is deels discipline, deels opletten om niet te veel te voeren, en vooral ook niet teveel willen doen (en deels er gewoon mee om leren gaan, hoe vermoeiend het ook is).

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 21:56

Gelukkig kunnen we nu allebei beter omgaan met een fit lichaam. Toen Anouar opeens weer beter was en na 3 jaar weer eens lekker in z'n vel zat wist hij ook niet zo goed wat hij met zichzelf aan moest. Toen zat ik wel een beetje met m'n handen in het haar. Maar dat is nu over.

Hij wordt niet vervelend als hij fitter wordt doordat we meer trainen. Een paar dagen voor de wedstrijd zet ik hem expres nog even aan het werk zodat hij op de wedstrijd een beetje 'fel' is. Dan heb ik echt het gevoel een paard onder m'n kont te hebben.
Dus het is absoluut niet negatief. Maar ik vroeg me af waarom de meeste dressuurpaarden niet te hanteren zijn (volgens de baasjes dan) als ze een week stil gestaan hebben.

Rengalop mag Anouar nooit. Klein probleempje van mij. Ik ben als de dood om hard te galoperen. Ik ben bang dat hij gaat schrikken en ineens gaat stoppen of opzij gaat springen. Doordat ik daar bang voor ben gaat hij het juist doen. Dus daarom doen we het gewoon maar helemaal niet meer.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:00

Lenneke_ schreef:
Rengalop mag Anouar nooit. Klein probleempje van mij. Ik ben als de dood om hard te galoperen. Ik ben bang dat hij gaat schrikken en ineens gaat stoppen of opzij gaat springen. Doordat ik daar bang voor ben gaat hij het juist doen. Dus daarom doen we het gewoon maar helemaal niet meer.

Heel verstandig hoor! Het kan soms gevaarlijk zijn, en dus niet altijd met toegeveogde waarde.

Ik denk dat veel dressuurpaarden zo druk zijn omdat ze lang niet altijd zoveel in de wei komen als onze endurancepaarden. Verder hoop ik dat de endurancepaarden door de langere training toch iets meer hun energie kwijtraken, en de dressuurruiters nog wel eens vaker "ruzie" hebben met hun paard (sorry voor de dressuurruiters hier, ik weet dat dit heel kort door de bocht is, maar het is een beetje mijn ervaring op persionstallen)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:11

Dat is eigenlijk wel een goede tip Esther. Geen rengalop ja.... Nu ben ik zelf ook niet zo'n held op dat gebied Bloos , maar nu hoeft het ook niet meer. Haha! Legitieme reden om niet in rengalop over het Zeeuwse strand te crossen. Mooi. Ben weer extra opgelucht en blij!

BTW, voor de Cen geldt overigens hoe minder ik met haar werk, hoe drukker zij is. Precies omgekeerde situatie als de titel. Ze brult zelfs naar iedere voorbijrijdende trailer in de hoop mee te mogen naar het bos. Hoe langer de rustperiode, hoe harder ze brult. Ze is zwaar ongelukkig indien ze niet kan/mag werken en wordt alleen maar chagerijniger/drukker als ze minder werkt. Hetgeen de rest van de kudde dan moet ondergaan Haha! . Haar frustraties worden dan op hen gebotviert! Cool

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:23

Mordysh schreef:
Ik denk dat veel dressuurpaarden zo druk zijn omdat ze lang niet altijd zoveel in de wei komen als onze endurancepaarden. Verder hoop ik dat de endurancepaarden door de langere training toch iets meer hun energie kwijtraken, en de dressuurruiters nog wel eens vaker "ruzie" hebben met hun paard (sorry voor de dressuurruiters hier, ik weet dat dit heel kort door de bocht is, maar het is een beetje mijn ervaring op persionstallen)

Ik heb nochthans hetzelfde voor. En ik ben toch wel degelijk een dressuurpatat hoor Clown. Als ik elke dag train is mijn merrie heel druk. Als ik, zoals nu in de winter met weinig tijd vanwege school, slechts één keer per week train, is mevrouw liever lui dan moe. Zeker het eerste half uur ben ik bezig met haar wakker te maken voor mijn been en haar actief te maken.

Momenteel vind ik dit prachtig. Zelfs staat ze, door blessure, een lange tijd stil, ik moet geen bang hebben als ik de eerste keer weer op haar stap. Ze zal geen stap verkeerd zetten. Liever zo, dan eentje die in de winter net een wandelende bom is..

Mijn merrie staat nu ook wel elke dag van smorgens tot savonds buiten.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:43

Uitzondering bevestigd de regel?

Op zich is het best lekker om zo'n eerste keer geen bom onder je te hebben, ik moet zeggen dat mijn paarden best vrolijk zijn als ik er na een poos opeens opstap (joepie baas! Gaan we weer???)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 09:03

Anouar heeft wel altijd heel veel moeite met opgang komen. Als ik hem niet in de gaten hou draait hij gewoon om en gaan we weer naar huis.
Na zo'n 20 minuten draven begint hij warm te lopen en dan is hij opeens heel looplustig.

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:03

Lenneke_ schreef:
Anouar heeft wel altijd heel veel moeite met opgang komen. Als ik hem niet in de gaten hou draait hij gewoon om en gaan we weer naar huis.
Na zo'n 20 minuten draven begint hij warm te lopen en dan is hij opeens heel looplustig.

Inderdaad, dat herken ik ook.
Wanneer ik haar een week of langer stil zet, word ze sloom en
kost het me veel moeite om Kayunt lekker te laten lopen. Rij ik
een paar keer per week zit ze lekkerder in d'r vel en loopt ze
lekker vlot door, maar eerst inderdaad even proberen om thuis
te blijven Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:09

Cloud is ook een dieseltje wat dat betreft, die moet eerst even goed warm lopen voor hij op gang is. Maar zet ik hem stil gaat hij na een week de boel terroriseren omdat hij bezig wil, stap ik er dan op is hij weer niet vooruit te branden.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:54

Lenneke_ schreef:

Ret doet op het moment vrij weinig en ik herken dit momenteel heel erg. Vandaag weer. Hij was erg druk toen we van stal vertrokken, zijn beide vriendinnetje waren ook net weggegaan en dan voelt hij zich altijd wat verlaten. Toen we in het bos waren, werd hij wat traag. Maar na een half uur was de turbo al flink aan en na een uur was hij net lekker op gang toen ik besloot dat we maar weer richting huis moesten. Ben anderhalf uur weggeweest maar ik geloof dat het voor Ret wel vier uur had mogen zijn. Goed teken. Haha!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:36

hmmm, heb wel een diesel maar dan een op turbo motor. We gaan en go op tempo en dat de hele tijd. Ze heeft geen opstart probleempjes of iets dergelijks. Maar dat veranderd niet met lange tijd niet rijden of juist vaak en lang rijden

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 00:11

scoxxx schreef:
BTW, voor de Cen geldt overigens hoe minder ik met haar werk, hoe drukker zij is. Precies omgekeerde situatie als de titel. Ze brult zelfs naar iedere voorbijrijdende trailer in de hoop mee te mogen naar het bos. Hoe langer de rustperiode, hoe harder ze brult. Ze is zwaar ongelukkig indien ze niet kan/mag werken en wordt alleen maar chagerijniger/drukker als ze minder werkt. Hetgeen de rest van de kudde dan moet ondergaan Haha! . Haar frustraties worden dan op hen gebotviert! Cool

Moreno had dat vroeger ook, maar hoe happier hij is met zijn eigen kudde des te minder hij hier last van heeft. Hij is super tevreden in de wei, maar als we wat gaan doen is hij ook heel blij om met me mee te gaan (als het maar niet de bak in is, want daar heeft hij meestal een hekel aan!)

Op het moment is hij wel duidelijk sjacharijnig: op rust omdat hij met zijn rivaal gevochten heeft en een scheurtje in zijn zwevende rib heeft, en wat verandering in de kudde, waardoor hij als stoere leider wat uit zijn doen is. Ik merk dat hij nu weer onrustiger is in de rust. (aan de andere kant was hij vandaag super braaf toen mijn 7-jarige neefje op hem kwam rijden, na 3 weken niet onder zadel geweest te zijn liep hij braaf met het guppie rond!)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 10:57

Lenneke_ schreef:

Niek (bijrijdpaard) is ook zo'n diesel. Wat daarnaast bij haar ook enorme invloed heeft, is het weer en dan met name de wind - ze kan daar heel erg onrustig van worden. Daarnaast is spanning bij de ruiter een enorme trigger: ze probeert je gewoon uit en als je gespannen reageert dan wordt ze echt een boefje.

Wat voor mij helpt is toch wel regelmatig rijden en proberen de energie die ze heeft te geleiden i.p.v. tegen te houden (doorschakelen naar voren, maar niet als een blinde kip laten gaan en ho = ho). Overigens doe ik nooit een rengalopje en omdat ik vaak 's avonds buitenrij en dat in de winter dus in het donker is, is het dan een flinke draf - daarna is ze d'r ei ook echt wel kwijt.

Edit: hoe het verschil ontstaat tussen tijdje niet rijden en wel of niet druk onstaat, weet ik eigenlijk niet. Verschilt denk ik van paard tot paard?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 11:05

rengalop doe ik ook nooit meer ze mag wel eens versnellen maar ik bepaal het tempo en ze mag niet meer racen. In de wei zoekt ze het maar uit moet ze zelf weten (mega wei)