is endurance (klasse I) mogelijk met boomloos zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Naxina

is endurance (klasse I) mogelijk met boomloos zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 18:11

Hallo, ik ben nieuw op dit forum en ook in de endurance. Ik wil voornamelijk endurance gebruiken om de conditie van mijn paard op peil te krijgen en te houden (alsook voor de afwisseling). Ik rijd nu op een boomloos zadel (overigens wel een zadel met panelen, dus met de nodige ruggegraatvrijheid, ik ben niet afhankelijk van een HAFpad, opvulling of iets dergelijks), puur omdat mijn paard geen ander zadel past (type rond en platte rug zonder schoft en ook nog eens kort). Het is dus niet zo dat ik een voorkeur heb voor boomloos rijden. Ik heb al wat gelezen in dit forum, maar kon niet echt een goed antwoord vinden. Misschien kunnen degenen die ook Fjord hebben, vertellen op wat voor een zadel zij rijden. Daarnaast zou mijn voorkeur zelf uitgaan naar een Podium, maar die schijnt alleen gemaakt te zijn voor de Arabieren/volbloeden. Ik heb overigens ook gemerkt dat ik zelf doodmoe word op het zadel; er is namelijk voor de ruiter geen steun (anders dan je bovenbenen en de beugels).

Graag hoor ik jullie suggesties!

Ik vind dit forum wel erg duidelijk met zeer goede en duidelijke tips. Daar heb je nog eens wat aan als beginner.

linky

Re: is endurance (klasse I) mogelijk met boomloos zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:18

Hallo Naxina,
probeer eerst eens een paar keer zelf een (langere) buitenrit te maken op je boomloze zadel, en kijk en voel dan hoe het je paard en jezelf bevalt.
In de Endurance zie je de meest uiteenlopende typen zadels, dressuur, veelzijdig, Western, Australian Stock, speciale Endurance-zadels, en er zal vast ook wel een boomloze tussen zitten.
't Is dus maar net waar jij en je paard zich prettig bij voelen; het belangrijkste is dat het zowel je paard perfect past en dat je er zelf lekker 30 km in rijden kunt. Wat de ene heerlijk rijden vindt is voor de ander vreselijk............. Bloos
Succes, misschien zie ik je volgend jaar nog wel een keertje voorbij komen! Haha!

Naxina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 20:02

Bedankt Linky, dat is inderdaad een goed idee. Vooralsnog loopt mijn paard inderdaad wel goed onder het zadel, het is meer mijn eigen ongemak, maar dat kan uiteraard ook op gebrek aan langepaardrijconditie betekenen Bloos

Wie weet tot ziens!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 22:19

Ik vind het zeker niet ideaal. In klasse 1 zou je niet meteen problemen krijgen. Maar wil dat zeggen dat het zadel dan wel geschikt is? Moet je eerst problemen krijgen voor je over moet stappen naar iets beters? Ik denk van niet. Dus ook voor klasse 1 raad ik het niet aan.
Ik weet inmiddels dat een boomloos zadel totaal geen druk verdeeld, daarom heb ik nu weer een zadel met boom.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 02:38

Boomloos zie je wel vaker in de endurance, maar persoonlijk zie ik ook de nadelen ervan.

Met zo'n paard als jij beschrijft zou ik zeker eens voor een massimo trail gaan kijken.

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 09:10

Ik heb ritten tot 90 kilometer gereden met een boomloos zadel. Tot langere afstanden zijn mijn pony en ik overigens sowieso nooit gekomen Knipoog.

Geen problemen gehad, Monica loopt er fluitend mee en ik zit er zalig op, ook met de langere afstanden. Waar je het meest op moet letten, is dat je je eigen dijbenen goed als extra steunpunt gebruikt om druk te verdelen (bij veel lichtrijden of verlichte zit rijden met alle druk op je beugels, zie je op een gegeven moment een afdruk van de stijgbeugelriemen in de rug van je paard ontstaan Boos! Dat is het grootste nadeel wat ik aan het boomloos rijden ontdekt hebt... en dat is best een groot nadeel, maar gelukkig goed door je eigen lichaam op te vangen heb ik proefondervindelijk vastgesteld).

Verder is het fijn als je zelf niet te zwaar bent. En heel belangrijk is wel dat je er zelf lekker op zit. Dat is bij jou niet echt het geval begrijp ik. Dat betekent dat je jezelf moet trainen of toch op zoek moet naar een ander zadel, anders ga je je paard op het moment dat je moe wordt vreselijk in de weg zitten. De eerste 5 of 10 kilometer gaan wel, maar bij de 25 ga je toch echt je lijf wel voelen als je niet "lekker" kan zitten! Het is niet de bedoeling dat je paardje daar de dupe van wordt.

Verder denk ik dat ik wel een pony met een heel fijne, sterke rug heb, dat scheelt ook. Boomloos is zeker geen oplossing voor ieder paard. Maar dat je, als het paard en ruiter past, tot op hoog niveau boomloos kan rijden, daarvan ben ik overtuigd. Geldt dat echter niet voor iedere optoming/uitrusting?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 09:56

Je hebt een Fjord begrijp ik. Er is geen enkele reden dat je op een Fjord geen goed passend boomzadel zou kunnen vinden. Alle Fjorden die Endurance lopen in Nederland worden bij mijn weten met een boomzadel gereden, Engels en Western.

Verder is het niet zo dat Podiums alleen voor Arabieren geschikt zouden zijn, en verkijk je verder niet op de bouw van een Arabier: de meeste Arabieren hebben een boommaat van 35-36. Breed dus, verder zijn ze over het algemeen kort in de rug, en hebben ze weinig schoft. Kortom, net zo'n bouw als jij van jouw Fjord beschrijft. IK heb zelf jaren zowel een Fjord als een Arabier gehad, die ik met hetzelfde zadel reed.

Naxina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 10:09

Bedankt allemaal voor de reacties! Het probleem blijft uiteraard de rug van mijn paard en het feit dat hij waarschijnlijk nog wel meer zal afvallen. Ik weeg zelf 52 kg, dus qua gewicht op een boomloos zadel is dat geen probleem. Ik durf eigenlijk niet zo goed te wisselen naar een ander zadel, omdat ik bang ben dat dat ook weer niet goed zal liggen. In mijn omgeving zijn veel mensen die tobben met zadels (zowel met als zonder boom). Ik ben mijn vertrouwen in mensen die zadels aanpassen c.q. verkopen een beetje kwijt geraakt. Dus als jullie nog goede adressen hebben, houd ik mij aanbevolen!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 15:03

Herman van Country Mill, absoluut een vakman en zeer eerlijk.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 16:32

Ik ben ook zeer tevreden over Herman, echt niets op aan te merken.

Natuurlijk moet je een boomzadel passend houden. Maar dat vind ik juist fijn aan de Massimo, dat hij zo makkelijk aan te passen is (wel door de zadelmaker, maar zelf rommelen wil ik toch niet)

wammesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:22

Ik lees effe mee! zit met hetzelfde probleem, zeer vermoeiend zo'n boomloos zadel Sigaar , maar wil wel iets wat hem goed past natuurlijk Haha!

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:25

Hoi Naxina,
Of boom of boomloos beter is is heel afhankelijk van het type paard.
Grote voordeel van een (passend!)boomzadel is dat dit het gewicht van de ruiter goed over de hele rug van het paard verdeeld en je geen risico hebt op plaatstelijk hoge druk bij bv de beugelophanging bij boomloze zadels. Dat gezegd, sommige boomloze zadels in combinatie met sommige paarden en ruiters kunnen wel degelijk goed werken en in klasse 1 of zelfs meer, goede resultaten geven. Dit hangt af van de bouw van het paard, de anatomische kwaliteiten van het boomloze zadel en de rijkunst van de ruiter.

Per geval bekijken dus.
Op zich is er voor elk paard een passend boomzadel te vinden, maar het blijft altijd opletten of een paard niet veranderd. Het is niet de garantie van een boomlooszadel dat dit altijd wel past, ookal veranderd het paard.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:26

Ik reed dus met Tjo endurance en ook met een boomloos zadel. Ben jaren geleden begonnen met een rossner dressuurzadel, ging prima maar de gedwongen zit was niet ideaal voor endurance.
Daarna een podium gekocht maar dat was de grootste fout ooit (ondanks dat ik model arabier fjord had, die zijn niet geschikt voor fjorden en al helemaal niet voor brede paarden) en was blij dat ik er weer vanaf was. Daarna met een kieffer dressuur gereden en dat ging ook prima maar sinds afgelopen jaar boomloos gestart en dat was voor mij echt een openbaring, wat een zaligheid.

Cadiz zal alssie goed getraind en gewend is aan de wedstrijden ook weer mn barefoot opkrijgen, de eerste wedstrijden rijd ik nog maar even met mn Rossner voor de steun. Maargoed dat duurt nog een aantal jaar dus wie weet, we zien wel tegen die tijd.

Voor hele brede fjorden zijn maar moeilijk zadels te vinden weet ik uit ervaring. Boom of boomloos hangt geheel van het paard af en je gebruiksdoel, Tjo was beter af met een boomloos, en de hoge druk bij de beugelophanging is alleen als je daar ook daadwerkelijk druk op zet en als je een beetje kunt rijden heb je daar dus geen last van Knipoog Tjo heeft iig sindsdien nooit geen drukplekken meer gehad en liep ruimer dan ooit.

Ik zou iig lekker met je boomloze zadel starten en pas als je fjord weer op gewicht is evt een zadel aan laten meten. Maar dan moet je er wel op letten dat hij dezelfde lichamelijke conditie blijft houden (qua omvang dan).

Succes!!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 17:41

Ik ben zelf geen fan van boomloos, zeker niet voor endurance. Maar dat wil niet zeggen dat het niet goed kan gaan hoor! Lachen Zeker met een ronder paard met weinig schoft is het veiliger dan bij een smal paard met hoge schoft en hoger liggende ruggegraat, daar krijg je heel snel problemen.
Wat ook een probleem is bij endurance, is dat je heel veel (bijna alles) draaft, en dan zal lichtrijden. Als je galoppeert zul je vaak een beetje in verlichte zit (zweefzit) rijden. Je kunt hierbij natuurlijk gedeeltelijk op je bovenbenen steunen, maar er zal toch ook druk op de beugels komen iedere keer, en dus op de plek waar de beugelriemen bevestigd zijn. Op die plekken krijgen paarden dan vaak drukplekken.

Probeer inderdaad gewoon eens wat langere ritten te maken, met veel draven/lichtrijden, en kijk hoe je paard en de rug erop reageert. Of alles mooi gelijkmatig bezweet is na het rijden, of de rug niet gevoeliger is (vooral onder de beugelophanging)...

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 17:54

Ook hier een boomloze endurance rijdende fjordeneigenaresse Haha! Afgelopen jaar heb ik 2 wedstrijden gereden met mijn Barefoot. Dit jaar ga ik met de Freeform starten. Ik heb geen ambities om hogere klasses te rijden en voor ons voldoet het prima.

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 21:39

Vippie schreef:
Daarna een podium gekocht maar dat was de grootste fout ooit (ondanks dat ik model arabier fjord had, die zijn niet geschikt voor fjorden en al helemaal niet voor brede paarden) en was blij dat ik er weer vanaf was.

En ook dat is weer per paard, want op mijn Dominique (Merens) is het Podiumzadel het enige zadel dat (ook bij langere afstanden) bij haar geen drukplekken geeft!! De Podium is voor Domi het beste zadel wat ik tot nu toe heb gehad!
Dus Podium op een type fjord/merens/haflinger kan echt ook goed liggen.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 21:41

Ik heb in 2006 een aantal wedstrijden gereden met een Startrekk, ook boomloos.
Voor Tovatsj kan het prima, het ligt goed op hem. Maar ik zit er niet goed in, en daardoor is deze combinatie toch niet van je het, helaas. Afgelopen jaar heb ik op een geleend dressuurzadel met boom gereden, maar ja, geleend zegt het al, die moest dus weer terug, terwijl die eigenlijk echt perfect was voor Tovatsj én voor mij.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 12:43

Ik twijfel.
Heb altijd gezegd dat een (goed passend) zadel met boom beter is omdat het de druk beter verdeelt dan het gemiddelde boomloze zadel. Tot nu toe alle wedstrijden (t/m kl II) gereden met boomzadels maar heb sinds kort toch een boomloze (Ghost) erbij aangeschaft. Puur om te proberen. Het vrije en flexibele spreekt mij erg aan en vooral bij mijn paard (dat liever helemaal geen zadel op wil Knipoog ) lijkt het me misschien een uitkomst.
Klasse I lijkt me sowieso geen probleem, II misschien ook niet en of we ooit verder komen betwijfel ik.
Mocht dat per ongeluk toch gebeuren, zie ik dan wel weer.
Torsion is tenslotte door een Italiaans enduranceruiter ontwikkeld en wordt o.a. gebruikt tijdens de langste afstanden, op belangrijke wedstrijden en niet zonder succes. Dus zo heel slecht zal het per definitie niet zijn al hangt het vast van het paard af.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 11:28

sflj schreef:
Torsion is tenslotte door een Italiaans enduranceruiter ontwikkeld en wordt o.a. gebruikt tijdens de langste afstanden, op belangrijke wedstrijden en niet zonder succes.

Dat is inderdaad zo, maar dat is al heel lang geleden, en de betreffende ruiter rijdt er allang niet meer mee...
Ook oud-wereldkampioene Valery Kanavy die altijd door Torsion werd gebruikt als 'reclame' rijdt er allang niet meer mee, en gaf desgevraagd aan (ik sprak haar op een clinic) dat ze het boomloze zadel eigenlijk helemaal niet geschikt vond. Tot een km of 80 ging het wel, met een lichte ruiter, maar daarboven kreeg je paard geheid problemen zei ze. En dan hebben we het over een klein, licht vrouwtje van 1.56m. Knipoog