wie kan mij vertellen wat een vetgate is?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

connie1964

wie kan mij vertellen wat een vetgate is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 20:26

ik lees veel over endurance want t lijkt me echt superleuk om eens te gaan proberen!!nou lees ik steeds over een vetgate wat is dat?

GeneralFlynn

Re: wie kan mij vertellen wat een vetgate is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 20:27

Controlepunt waar de DA je paard controleerd.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 20:51

Dat is wel erg kort gezegt Tinkerloos.

Vanaf klasse 2 heb je om de 30 tot 40 km een vetgate. Zodra je denkt (meten) dat de hartslag van je paard onder de 60 is biedt je hem aan voor de keuring. Is de hartslag dan daadwerkelijk onder de 60 dan stopt je rijtijd en gaat het half uur (meestal een half uur, soms 3 kwartier) rust in. Je paard wordt dan helemaal gekeurd en als hij goedgekeurd wordt kan je de resterende tijd van het half uur gebruiken om uit te rusten, te eten, spullen schoon te maken etc.
Als je paard afgekeurd wordt is de wedstrijd helaas voorbij.
Na dat half uur kan je weer vertrekken voor het volgende rondje. Je mag niet eerder weg, maar natuurlijk wel later, als je later weggaat telt dat wel als rijtijd.

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 21:20

OK DUS je hebt een half uur de tijd om door de keiring te komen.En hoe zit dat in klasse 1,of heb je dan geen vetgate omdat de afstand kleiner is?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 21:24

In klasse 1 heb je een PA. Je biedt je paard aan zodra je denkt dat de hartslag onder de 60 is, maar binnen 10 minuten. Is de hartslag onder de 60 dan kan je meteen weer verder (je rijtijd stopt niet) Is hij boven de 60 dan moet je de volle 10 minuten wachten en opnieuw aanbieden. Is hij dan wel goed dat kan je alsnog verder, is hij dan nog niet goed ben je uit de wedstrijd.

In de vetgate geldt trouwens 20 minuten om aan te bieden en als hij niet goed is moet je de volle 20 minuten wachten

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 18:44

Grote verschil tussen de twee is dat je in de vetgate een verplichte pauze hebt en in de P/A niet. In de P/A word je alleen gekeurd en daarna 'moet' je zo snel mogelijk weer verder. Klasse I heeft dus geen pauze halverwege en de hogere klassen wel.

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 18:50

en wat is P/A?

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:25

p/a staat voor pols/ademhaling. dit is meestal op de helft van de eerste klasse en kennismakingsklasse. dan kom je dus aan. de tijd word genoteerd en je beslist of je gelijk aan bied of nog even wacht, je hebt dan maximaal 10 minuten om te wachtten. wanneer je denkt dat je hartslag onder de 60 is (of beter nog lager want je punten zijn 60 - het aantal hartslagen) bied je je paard aan en word de hartslag gemeten. als deze goed is mag je verder Lachen als deze niet goed is moet je 10 minuten verplicht rustten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:35

Je punten op de PA zijn 10 - het aantal minuten dat je wacht. Mits je HF dus onder de 60 is, is snel aanbieden voordeliger.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:59

Sash schreef:
p/a staat voor pols/ademhaling. dit is meestal op de helft van de eerste klasse en kennismakingsklasse. dan kom je dus aan. de tijd word genoteerd en je beslist of je gelijk aan bied of nog even wacht, je hebt dan maximaal 10 minuten om te wachtten. wanneer je denkt dat je hartslag onder de 60 is (of beter nog lager want je punten zijn 60 - het aantal hartslagen) bied je je paard aan en word de hartslag gemeten. als deze goed is mag je verder Lachen als deze niet goed is moet je 10 minuten verplicht rustten

Dit klopt niet, deze regel geld alleen bij de finish en bij de nakeuring. Als de pols 48 is dan krijg je meer punten bij de finish dan wanneer de pols 56 is maar dit is niet bij de P/A zo. Bij de P/A geld alleen de regel zoals Ibbel hierboven zegt:

Citaat:
Je punten op de PA zijn 10 - het aantal minuten dat je wacht. Mits je HF dus onder de 60 is, is snel aanbieden voordeliger.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 21:01

volgens mij niet hoor of ik moet me nu echt heel erg vergissen. ik dacht dat ze bij alle drie gelden? hmmmm nu ga ik toch even zoeken op internet

jeeeeeeetje Sigaar ik heb me gewoon helemaal vergist!

Citaat:
In klasse I wordt de uitslag opgemaakt aan de hand van het aantal behaalde punten voor de wedstrijd. Combinaties die bij de P/A of bij de finish een re-inspection hebben gekregen worden niet in het klassement opgenomen. Bij een gelijk aantal punten is de snelheid bepalend. Punten worden verkregen voor de volgende onderdelen:
1. Herstelperiode
Bij de P/A kunnen maximaal 10 punten worden verdiend. De combinatie krijgt 10 punten min het aantal minuten voordat het paard bij de P/A ter keuring wordt aangeboden en is goedgekeurd (maximaal 10 minuten)

2. hartslag
• hartslag bij de finish
De combinatie krijgt 60 punten min het aantal hartslagen per minuut bij de finish
• hartslag bij de nakeuring
De combinatie krijgt 60 punten min het aantal hartslagen per minuut bij de nakeuring

ongelofelijk dat ik me daar steeds in vergist heb hahahaha. en ik maar wachtten totdat die hartslag lekker laag was Knipoog

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 21:55

tjee zeg wat een hoop regeltjes....maar ik blijf t superleuk vinden om eens een gokje te wagen.Ik moet uiteraard eerst mijn paard en ook zeker mijzelf in goede conditie krijgen..hahah lijkt me wel belangrijk!

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 10:41

maar ik zou me bij je eerste wedstrijd niet echt druk maken om de punten. in de kennismakingsklasse word er ook geen klassement opgemaakt dus maakt het niets uit hoeveel punten je eigenlijk zou hebben. gewoon lekker rijden en doen wat je denkt dat goed is voor je paard!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:02

Oh ja, een waarschuwing....het is wel verslavend Haha!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:16

connie1964 schreef:
tjee zeg wat een hoop regeltjes....

Inderdaad, maar zoals Sash zegt: gewoon eens proberen, niet teveel van de regeltjes aantrekken maar vooral genieten! Pling
Die regeltjes komen later wel goed. Ze zijn trouwens logischer dan je denkt, alles is erop gericht om een paard dat snel herstelt en een ruiter die verstandig rijdt te belonen. Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:15

In de kennismakingsklasse wordt toch geen klassement opgemaakt. Dus heb je helemaal niets te maken met die punten enzo.

rachelmarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:10

Nou, ik vindt het anders niet helemaal 100% eerlijk. Sommige paarden hebben nou een veel lagere hatslag dan anderen, en die trekken hier natuurlijk ook veel voordeel van. Een paard die van nature een relatief hoge hartslag heeft wordt hier dus benadeeld Ik ken paarden die op rust hartslag 30 hebben, en anderen die een hartslag van over de 40 hebben, das toch een heel verschil .... Eigenlijk zouden ze een relatie moeten trekken met de hartslag die gemeten wordt bij de voorkeuring en de hartslagen waar je punten uiteindelijk afhankelijk van zijn, dus bij finish en nakeuring.... dan zou het echt eerlijk zijn..

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 13:06

Ik vind het ook niet helemaal eerlijk. Je kunt nu je eigen plaats in het klassement bij klasse I nauwelijks meer beïnvloeden. Die hartslag is van zo ontzettend veel factoren afhankelijk (die ook weer per paard verschillen) dus ik vind het ook niet geweldig dat de hartslag zo’n doorslaggevende factor in de uitslagenlijst is. Bovendien zou je dan een volledig objectieve hartslagmeting moeten kunnen garanderen en dat lukt in de praktijk ook niet. (De ene keer staat een veterinair assistent al te meten terwijl je je been nog uit de beugel haalt en de andere keer heb je de tijd om eerst de singel wat losser te maken. Bij een fit paard kan dat aardig wat hartslagen schelen en dus plaatsen in het klassement.) Toch is jouw suggestie ook niet echt een oplossing. Mensen gaan dan bijvoorbeeld proberen om de hartslag bij de voorkeuring hoger te krijgen zodat ze uiteindelijk hoger in de uitslag komen.

Het huidige systeem is overigens een prima systeem om als leerklasse te dienen en dat is ook het belangrijkste. Maar wat mij betreft schaffen ze gewoon het hele klassement af in klasse I, ik vind de klassering nu toch weinig zeggen.

Sorry, dit is eigenlijk offtopic en weer een hele andere discussie Bloos

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 17:28

Het is ook niet helemaal eerlijk, daar zijn alle endurancekenners het over eens. Lachen Maar het probleem is dat er geen ander criterium te vinden is dat even objectief is en even gemakkelijk te hanteren in elke situatie. Eerlijker zou zijn om het ras of de rusthartslag van elk individueel paard mee te laten tellen, maar dat zou 1) heel lastig zijn en 2) heel vatbaar voor misbruik.

bella24 schreef:
Je kunt nu je eigen plaats in het klassement bij klasse I nauwelijks meer beïnvloeden.

Daar ben ik het zeker niet mee eens. Je ziet nu dat de winnaars in klasse I degenen zijn die misschien niet heel hard reden, maar wel heel goed hun paard kunnen inschatten. En daar gaat het toch om in klasse I? De uitslag van klasse I heeft met die nieuwe regels i.m.o. sterk aan geloofwaardigheid en relevantie (voor doorstroming naar hogere klassen) gewonnen. Lachen

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 17:50

Mwoah... natuurlijk is het mooi als je bovenaan in het klassement staat. Dat betekent dat je netjes gereden hebt en je paard mooie waardes had. Maar ik blijf erbij dat je als ruiter je plek in het klassement nauwelijks kunt beinvloeden. Bovenaan staan vaak de paarden die een extreem lage rusthartslag hebben, bijvoorbeeld 28 of 32 bij de nakeuring. Hupsakee, daar schieten je punten de lucht in! Als je bij je eigen paard nog nooit zo'n lage hartslag hebt gezien (laat staan op een wedstrijdterrein) dan kan je nooit bovenaan eindigen. Volgens mij is het ook niet relevant als indicatie van de fitheid van je paard of je een rusthartslag hebt van 28 of 40. Het is allebei prima. DAT is was ik bedoel met het 'nauwelijks kunnen beinvloeden'.

Dat neemt niet weg dat ik systeem nu een stuk beter vind dan de oude regeling Ja Ik zou alleen graag zien dat de hartslag ietsjes minder zwaar zou worden dus met een verdeelsleutel ofzo. (Bij de Dutch-joy competitie heb je bijvoorbeeld; hartslag 40 of lager is het maximum aantal punten etc.) Turgor, locomotie en evt. tempo zouden dan weer wat zwaarder wegen dan nu het geval is en dat zou een mooier totaalbeeld opleveren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 10:15

Ik zie liever dat paarden met een van nature lage hartslag boven aan eindigen dan mensen die hun paard afjakkeren wat imo in het begin veel te veel gebeurde.

Met turgor heb je eigenlijk weer het zelfde verhaal, als je paard gewoon niet wil drinken tijdens een wedstrijd? Wil niet altijd zeggen dat het vreselijk slecht is (tijdens een trainingsrit van 30 km drinkt mijn paard hooguit een slokje uit de plas aangezien daar ook geen grooms staan) Maar het heeft wel invloed op de turgor.

Plus dat sommige paarden wel zo;n slechte conditie hebben dat de harstalg niet meer onder de 50 komt na een paar uur rusten terwijl die normaal veel lager is. Dat telt ook mee vind ik. Plus dat als je veel oefent met vreemde sitiatie je daarmee juist wel weer de hartslag deels kan beinvloeden.

En rijdt je nu de wedstrijd om hoof te eindigen of niet?
Ik heb 1 klasse I met de nieuwe telling gereden. Bij de P/A gelijk aangeboden met een redelijke hartslag (48 uitgebreid gestatp van te voren) Bij de finis helaas 58 omdat er net een stoer motoren langs kwam, niet idoot hard gereden en behoorlijk boven aan geeindigt.

rachelmarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 23:51

Ik weet niet wat de oude telling was, dus daar kan ik niet echt over oordelen. Maar ik snap best dat je niet voor de eerste plaats hoeft te rijden, en al helemaal niet in de klasse 1, maar dat het gaat om zoveel mogelijk leren en vooral om je paard aan te leren voelen. Maar dan vind ik dat er geen klassement opgemaakt moet worden. OF het is fair, OF het is er gewoon niet...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 23:56

Ik ben wel blij met de nieuwe regels Lachen.

Ons paard heeft altijd een vrij hoge hartslag dus een middenmoot in het klassement is voor ons het hoogst haalbare, maar daar rijden we geen Endurance voor.

Door dit nieuwe systeem komen de mensen die hard rijden, 10 minuten meepakken op PA en wellicht ook op de finish en dan met precies 60 finishen niet meer in het klassement voor. Prima besluit Lachen.

Nu moet je veel beter nadenken over hoe je paard is, anders kom je al niet in het klassement terecht.

kirstentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:34

bella24 schreef:
Het huidige systeem is overigens een prima systeem om als leerklasse te dienen en dat is ook het belangrijkste. Maar wat mij betreft schaffen ze gewoon het hele klassement af in klasse I, ik vind de klassering nu toch weinig zeggen.

Afschaffen lijkt me helemaal geen optie, je rijdt toch endurance wedstrijden? Anders kun je net zo goed gewoon buitenrijden in mijn ogen. Met dit systeem stimuleer je mensen hun paard netjes en in goede conditie rond te rijden want anders eindigen ze ergens onderaan het klassement. Ik ben het er overigens wel mee eens dat sommige rassen in het nadeel zijn t.o.v. andere rassen door dit puntensysteem.

Om even terug te komen op het topic onderwerp: ik wil dit jaar klasse II gaan starten, waar kan ik terugvinden hoe de overgang van klasse I naar II verloopt. M.a.w. wat verandert er precies en wat kan ik verwachten?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:42

kirstentje schreef:
Afschaffen lijkt me helemaal geen optie, je rijdt toch endurance wedstrijden? Anders kun je net zo goed gewoon buitenrijden in mijn ogen.

Dat is dus (al héél lang Knipoog ) de vraag: moet klasse 1 eigenlijk wel een wedstrijd zijn? Of puur een klasse om ervaring op te doen, en je te kwalificeren voor de hogere afstanden?

In België vinden ze het laatste, en tellen de eerste klassen helemaal geen klassement, alleen goedgekeurd of niet. Ook noemen ze het daar eigenlijk pas vanaf 80 km endurance, en wordt het pas echt een wedstrijd (= de snelste wint). Alles wat doorvoor komt zien ze als een kwalificatie en een leerschool. En daar zit wel wat in. Lachen
Maar dat neemt niet weg dat een klassement dat werkelijk toetst en voorbereid op de hogere klassen wel toegevoegde waarde heeft, en dat is nu in NL wel het geval vind ik.

Alles over de regels van klasse 2 vind je trouwens in het reglement. Lachen