Endurance in België

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Griet

Endurance in België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 17:34

Ik woon in België maar ik rij endurance in mijn land en in Frankrijk.
Zijn er hier veel enduranceruiters die naar een ander land uitwijken vb. België. En wat zijn jullie drijfveren om uit te wijken? Rijden jullie dan alleen in België of ook in Nederland?

Dit topic is niet zo bedoeld op de internationale ruiters, deze rijden zoiezo in verschillende landen.

Topic is naar aanleiding van het aantal Nederlands nummerplaten die ik op wedstrijd tegenkom.

genghiskhan

Re: Endurance in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 17:45

Wij rijden graag in Belgie. Omdat de sfeer er gemoedelijker is. De veeartsen gewoon hun werk doen ipv ongevraagde adviezen te geven. De wedstrijd organisatoren blij zijn met iedere deelnemer. Je hebt er het gevoel welkom te zijn.
In Nederland moet je bijna op een wachtlijst of in het begin van het seizoen al inschrijven.
Nog een reden is dat de afstand niet zo veel uitmaakt, wij komen uit Noord Holland en daar is niks. Vorig jaar wilde wij wat hier organiseren maar dit is door de KNHS EV verboden.
Als we dan toch al in de auto zitten met alles erop en aan, maakt het niet veel uit of we naar Nijmegen moeten rijden of bv Helchteren.

www.genghiskhan.nl

Griet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 10:15

pro belgie/ anti Frankrijk
Ik rijd in Belgie omdat ik in Frankrijk alleen mag starten in de kennismakingsklasse. Dit omdat mijn paard geen stamboekpapieren heeft. In Belgie vormt dit geen probleem.

anti Belgie/pro Frankrijk
Er zijn niet veel wedstrijden dichtbij, naar Wallonie is het zo'n 2u rijden en meer, naar luxemburg 3 uur en meer. Dan zijn we in frankrijk (regio nord-pas de calais) dichterbij.
Ik vind persoonlijk de parcours in Frankrijk mooier en de sfeer nog gelatener dan in Belgie.

Helaas heb ik geen volledig seizoen meegereden(val van paard), maar ik heb toch al een 9 tal wedstrijden meegereden:6 In frankrijk en 3 en Belgie. Nu ben ik op zoek naar een paard met stamboekpapieren zodat ik met dat paard in Frankrijk kan rijden en met het ander in Belgie.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 12:02

Wat vreemd zeg, dat je in Frankrijk alleen met een paard met papieren kan starten! Verward Ik heb er al eens eerder iets over gehoord, maar dacht altijd dat dat een misverstand was ofzo. Werkelijk idioot! Kun je je paard ook niet bijschrijven bij bijv. BWP, in een soort B-register ofzo? Of telt dat niet, en moet er echt afstamming e.d. op de papieren staan?

Om op je vraag te antwoorden: ik ben Nederlandse, woon in Nederlands Zuid-Limburg, en zoals de meeste van mijn omgevingsgenoten rijden mijn ouders en ik vooral endurancewedstrijden in België.
Ooit daar begonnen omdat het veel toegankelijker en gemakkelijker was dan in Nederland: geen gedoe met startkaart, chip (had mijn paard toen nog niet), hoge inschrijfgelden, vooraf inschrijven en betalen enz. Nu is het meer gelijk getrokken, maar nog altijd zijn de Belgische wedstrijden nu eenmaal veel dichterbij dan de Nederlandse. Daar is de dichtsbijzijnde Wanroij, nog meer dan 2 uur met de trailer.

Sinds 2 jaar hebben we wel een Nederlandse startkaart, omdat je dan natuurlijk ook in Nederland mag starten. We hebben vorig jaar Wanroij gereden, en dit jaar Laag Soeren (om de prachtige omgeving daar). Daar hebben we wel een paar daagjes paardvakantie aan vastgeplakt, dan is het de reis meer dan waard. Lachen

Qua sfeer is het heel anders of je in Nederland of in België start.
In Nederland is alles veel beter geregeld en georganiseerd, maar soms ook op het betuttelende af. In België is het allemaal veel relaxter en meer 'op de bonnefooi', waar je natuurlijk wel tegen moet kunnen (goede therapie voor control freaks Knipoog ). Daar heb je bijv. geen voorbesprekingen, geen routekaarten die vantevoren op internet staan, geen uitgebreid boekje dat thuisgestuurd wordt, de afstanden kloppen vaak niet helemaal, parkeren doe je soms langs de weg... Tegenwoordig heb je wel dat je voor bepaalde klassen vantevoren moet inschrijven (en als Belg zelfs iets vooraf moet betalen), en dat er voor iedere wedstrijd een vraagprogramma is waar een adres opstaat Pling , dat was vroeger soms wel anders.
In Nederland vind ik het goed georganiseerde dan juist ook wel weer leuk, het geeft een wat professionelere en serieuzere indruk. Ook vind ik het leuk dat je vanaf klasse 2 al echt een wedstrijd hebt (vrije snelheid, 1e die finisht heeft gewonnen), dat heb je in België pas vanaf 80 km, tot die tijd rij je met bepaalde snelheden en puntensystemen. Verder vind ik het in Nederland leuk dat je vanaf klasse 2 meestal al 2 verschillende rondjes hebt. Dat heb je in België vrijwel nooit, laat staan een decentrale vetgate!

Nog een andere invalshoek hebben we sinds we dit jaar voor het eerst zelf een (Nederlandse) wedstrijd organiseerden. Daar kies ik als organisator toch echt voor het Nederlandse systeem, waar je vooraf al wat inkomsten hebt om al je uitgaven te dekken. En waar je 'verzekerd' bent van een bepaald aantal deelnemers, omdat die al ingeschreven en betaald hebben. In België heb je pech als het net op jouw dag slecht weer is, dan komen er gewoon maar weinig mensen. Je hebt vantevoren geen idee hoeveel deelnemers er zullen komen opdagen, hoeveel DA's je moet regelen, of je terrein groot genoeg is... Ook krijg je vantevoren geen geld binnen (alles zelf voorschieten dus). Verder vind ik het als organisator fijn om zo weinig mogelijk aan het toeval over te laten, en ook alles zo goed mogelijk geregeld te hebben voor de deelnemers. Dat geeft veel voldoening!

Griet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 12:15

Ja in Frankrijk wordt je zo een beetje uitgesloten als je geen paard met papieren hebt. Je beland dan in de CRE, dat is een klasse voor mensen die nog nooit met endurance in aanraking zijn gekomen en die nog niet in orde zijn met de paperrassen(administratie).

De reglementen zijn in Belgie en frankrijk ook heel anders. In belgie heb je inderdaad het puntensysteem, in Frankrijk is het zo kort mogelijk naar de min. tijd rijden en dan pas na een half uur naar de VET IN. De eerste is dan het paard die op de min tijd gereden heeft en de laagste hartslag heeft. Dat is heel anders rijden dan in Belgie.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 14:41

Griet schreef:
De reglementen zijn in Belgie en frankrijk ook heel anders. In belgie heb je inderdaad het puntensysteem, in Frankrijk is het zo kort mogelijk naar de min. tijd rijden en dan pas na een half uur naar de VET IN. De eerste is dan het paard die op de min tijd gereden heeft en de laagste hartslag heeft. Dat is heel anders rijden dan in Belgie.

Grappig, zo was het in België tot een jaar of 2 geleden ook, precies hetzelfde! Lachen

nasheeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 11:52

Belgie is gaaf rijden en sommige wedstrijden in NL zijn ook relaxt.
ik ben vooral verzot op heuvels. de organisatie in Belgie is inderdaad erg grappig. je hebt minder om over na te denken van te voren, minder om je druk over te maken, gewoon erheen gaan en rijden en hopen dat in ieder geval de route wel goed uitgezet is (meestal zeker het geval alleen het zaagsel moet ik aan wennen, zaagsel aan de linkerkant passeren, rechterkant of dwars erdoorheen ?? Knipoog).

Banholt is een goede combi voor Nederlanders die Bels-achtig willen rijden, wel de goede organisatie, wel de gemoedelijke zuid-limburgse sfeer, en wel de prachtige heuvelachtige omgeving!

Frankrijk lijkt me echt een uitdaging, doen we ook nog ooit. Duitsland hebben we eenmaal gedaan. dat was puur op kaart en enkele vage markeringen onderweg. niet mijn ding. de sfeer was wel heel erg leuk.

ladolcevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:53

weten jullie misschien waar ik (net als bij deronline.nl) de Belgische uitslagen kan vinden? Blond

nasheeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 18:30

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 18:45

En daar vind je ook de kalender en de reglementen. Pling

Maar... VLP is niet altijd up-to-date, bijvoorbeeld met het vermelden van afgelaste wedstrijden enzo... Dus als je accurate info wil zou ik eerder op de iste van KBRSF kijken (de landelijke bond dus, VLP is alleen Vlaanderen): www.equibel.be en dan dus bij endurance.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 19:12

Ik wil ontzettend graag een keer naar Belgie of Duitsland, maar m'n ouders willen niet echt mee. En ik ben toch min of meer afhankelijk van hun (grooms, vervoer) Volgens mij vinden ze het een beetje eng.
Ik wil komend seizoen naar Helchteren, niet al te ver weg en die komt qua planning super uit. Ik heb m'n ouders al een beetje ingelicht, mooi op tijd, dus ik hoop dat ik ze nu eindelijk zover krijg dat ze mee gaan

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 09:30

Ik start ook voornamelijk in belgie. Net als Nina is het voor mij vaak dichterbij dan de wedstrijden in NL. Ik woon in omgeving Eindhoven. Daarbij vind ik indd belgie fijner om te rijden. Wat afwisseling in de parcouren en een gemoedelijkere sfeer.
NL is wat strenger met regeltjes, wat ook zijn voordelen heeft hoor...
Jammer vind ik het alleen dat sommige VET's NL's liever zien gaan dan komen Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:21

Wat is belangrijk om rekening mee te houden de eerste keer? Riding permision...

Als ik me nou helemaal voorbereid en precies weet hoe alles gaat vinden m'n ouders het misschien wat minder eng Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:32

Ik ben tot nu 2 keer gestart, en beide keren in België Lachen Mei 2005 in de Panne (halverwege zelf teruggetrokken wegens te zware ondergrond) September 2007 in Stekene (wel goed gereden, maar afgekeurd op hartslag, het was ineens 30 graden... Clown dat trok m'n haf in wintervacht helaas niet)

Reden dat ik in België gestart ben is de afstand Lachen Ik woon in West-Zeeuws-Vlaanderen. Ik ben minimaal 3 u weg tot de dichtbijzijndste wedstrijd in NL met een trailer, dus dat doe ik gewoon niet. Voor België was ik voor beide wedstrijden een goed uur onderweg Lachen

Route en organisatie was in Stekene meer dan uitstekend Ja Heel goed uitgezet, top organisatie, lekker duidelijk. Route in de Panne was vrij belabberd, vooral het stuk na het strand, je ziet slecht wanneer je eraf moet. Maargoed, misschien dat het stuk daarna wel beter was, maar dat heb ik dus niet gezien.

Ik ben nog niet echt veel gestart.. tijd / eigen trailer / goede training ontbreekt een beetje... Lachen

Starten in Frankrijk klinkt ook wel heel erg gaaf... denk alleen dat de taal voor mij een belemmering zal zijn.. Ik versta en spreek geen woord Frans, kan het alleen goed lezen Clown

Wat genghiskhan zegt vind ik wel heel erg waar. Je hebt het gevoel dat je welkom bent. Ik vind het heel gezellig op die wedstrijden. Iets wat ik in NL niet echt vind... Maargoed, op NL wedstrijden ben ik tot nog toe alleen als toeschouwer geweest en niet gestart.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 16:37

Lenneke_ schreef:
Wat is belangrijk om rekening mee te houden de eerste keer? Riding permision...

Als ik me nou helemaal voorbereid en precies weet hoe alles gaat vinden m'n ouders het misschien wat minder eng Haha!

Lenneke, als je nou eens met iemand in Belgie start voor de eerste belgische wedstrijd, dan weten zowel jij en je ouders hoe het daar aan toegaat.

Ik rij voornamlijk ook in belgie, puur ook omdat ik daar mijn paardje heb staan. Voor mij alleen maar voordeel belgie of Nederland, puur door de afstanden naar de wedstrijden toe. Alleen al 10 wedstrijden met een afstand van minder dan 100 km.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 18:48

Lenneke_ schreef:

Dat moet je nu net niet doen. Haha! Als je naar Belgie gaat moet je echt niet verwachten dat je je helemaal kunt voorbereiden en kunt weten hoe alles precies gaat. Knipoog
Zoek gewoon een leuke wedstrijd uit, meld je aan via VLP, ga erheen, zorg dat je je riding permission, zadel, hoofdstel, cap en geld bij je hebt en starten maar. Lachen Gewoon geen hoge verwachtingen hebben, niet supergoed willen rijden, maar gewoon een dagje cultuur snuiven en plezier hebben. Cool

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 11:29

griebels schreef:
Jammer vind ik het alleen dat sommige VET's NL's liever zien gaan dan komen Knipoog

Is dat zo? Hoe merk je dat dan?
De keren dat ik in België gestart ben heb ik daar niets van gemerkt. Maar goed dat was 2005 Knipoog

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 11:50

Djilan schreef:
griebels schreef:

Is dat zo? Hoe merk je dat dan?
De keren dat ik in België gestart ben heb ik daar niets van gemerkt. Maar goed dat was 2005 Knipoog

Ik heb hier zelfs in 5 jaar Belgische endurance nog nooit iets van gemerkt! Lachen Is echt helemaal nieuw voor me, deze opmerking. Nu hebben we wel jaren onder Belgische licentie gereden, maar ook sinds we met een Nederlandse startkaart starten heb ik helemaal niks anders gemerkt.

Belgen (Vlamingen) hebben in het algemeen vaak trouwens wel een vooroordeel over Nederlanders hoor, dat ze luidruchtig en arrogant zijn enzo. Haha! En dat alles zo strikt geregeld is, dat overal regeltjes voor moeten zijn in Nederland (en daar kan ik ze geen ongelijk in geven ook Bloos ).
Dus het is aan jou als bezoekende Nederlander om dat vooroordeel te ontkrachten. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 11:52

Ik heb wel niet veel recht van spreken, met twee wedstrijden. Maar ik voelde dat totaal niet. Gewoon gezellig relaxt, ze gaven goed antwoord op m'n vragen, hielpen me ook met wat of ik moest doen enzo. Waren gewoon vriendelijk en behulpzaam Lachen

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 11:59

Ik vind de wedstrijden in België (en Duitsland wat dat betreft) naar mijn ervaring sowieso minder gestresst dan in NL. Maar denk dat dat voor een héél groot deel komt omdat er in NL ook veel meer deelnemers per wedstrijd zijn. Geeft toch meer tijdsdruk. En dan doel ik nu even alleen op organisatie en veterinairen.
Kijk ik bijv naar een wedstrijd als Onstwedde in NL. Daar zijn ook minder deelnemers dan gemiddeld en daar gaat het er ook erg gemoedelijk aan toe.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 12:20

De VET in Lichtaart dit jaar heeft zowat alle NL's afgekeurd. Dit hoorde ik ook van Bertho dat hij dat gedaan had...
Moet wel zeggen dat het de enige was hoor. De 80km in Baileux ging moeizaam maar is uiteindelijk wel netjes afgehandeld Ja

behalve dan dat ze de papieren niet aan de KNHS toesturen. Nu nog niet

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 12:24

Raar van die ene vet Verward

Maar dat doen ze (Belgische organisaties) toch nooit? Ik nam ze mee van de wedstrijd en stuurde dan zelf kopieen op naar de KNHS. Of gaat dat nu anders?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:01

Schijnbaar moeten ze (knhs) de uitslagenlijst ook hebben en die wordt niet opgestuurd vanuit belgie.
Ik moet ook nog bellen naar knhs dus dan weet ik meer. Baileux was 5 aug dus dat duurt al ff Boos!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:12

Ja ik weet dat ze die nodig hebben, maar die kun je toch uitprinten van de website? Of meenemen op de dag zelf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:14

griebels schreef:
De VET in Lichtaart dit jaar heeft zowat alle NL's afgekeurd. Dit hoorde ik ook van Bertho dat hij dat gedaan had...
Moet wel zeggen dat het de enige was hoor. De 80km in Baileux ging moeizaam maar is uiteindelijk wel netjes afgehandeld Ja

behalve dan dat ze de papieren niet aan de KNHS toesturen. Nu nog niet

Zal vast wel toeval geweest zijn, ik ken ook 2 Belgen die afgekeurd geweest zijn Knipoog
(en waarschijnlijk nog wel meer, maar ben niet van alles op de hoogte Clown)