Endurance en gewrichtsproblemen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jamika

Endurance en gewrichtsproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 18:09

Mijn pony Femcke is onlangs onderzocht door de DA omdat ze al een tijdje niet lekker liep. Ze blijkt last van haar gewrichten te hebben. In april zijn er foto's gemaakt van de hoeven voor en er bleek geen sprake te zijn van artrose of hoefkatrol. Ze is toen op zooltjes gekomen en dat leek aanvankelijk te helpen, maar nu niet meer genoeg dus. De oorzaak van de gewrichtsproblemen ligt waarschijnlijk in wat slijtage of overbelasting. De hoefgewrichten links en -rechtsvoor worden volgende week ingespoten met een combinatie van gewrichtsvloeistof en ontstekingsremmers zodat het gewricht tot rust kan komen en hopelijk beter kan worden. De DA raadde aan minder op het harde te lopen omdat dit extra belastend is voor de gewrichten. Helaas zijn hier op de Friese klei geen zandpaden en de bermen een groot deel van het jaar onbegaanbaar. Ik vraag me af in hoeverre het voor ons nog mogelijk zal zijn om Endurance te rijden. Baal er ontzettend van want we hebben er allebei ontzettend veel plezier in. Femcke vindt buiten rijden geweldig, in de bak is ze snel uitgekeken. Zijn er meer mensen die Endurance rijden met een paard met gewrichtsproblemen of bijv. een lichte mate van artrose? Is het mogelijk of kan het helemaal niet meer? Als het wel kan, hoe doe je het dan met zaken als training e.d.?

Anoniem

Re: Endurance en gewrichtsproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 18:12

Ik zou als ik jouw was eens met de DA overleggen, kijken wat die er van vind.

Stalgenootje heeft een paard wat last heeft van dr gewrichten en we trainde met regelmaat samen. Maar na een rit van 30 -40 km begon ze te kreupelen. Ritten van 20 km lukken haar prima, en de dag daarna loopt ze ook nog goed. Overgens rijden we dan op een langzaam tempo. Doen we er zo 2.5 uur over.

Lichte ritten zijn voor haar dus nog te doen, elke week doen we voor de zekerheid gewoon niet maar wel met enig regelmaat.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 18:40

Ik heb jaren met Latoy endurance gereden, t/m de klasse 3!
Vorig jaar heb ik haar met pensioen gedaan omdat ze er ineens geen lol meer in had, dus zolang ze goed loopt en er lol in heeft, lekker rijden!
Laatst bijgewerkt door mazzeltje op 10-11-07 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 18:41

Latoy heeft trouwens artrose fase 4, dus niet niks zeg maar...

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 19:50

Reed je met Latoy ook veel op de verharde weg? Hier zijn helaas geen zandpaden en maar een korte tijd in het jaar goed begaanbare bermen. Heb je haar ook wel eens in laten spuiten?

mazzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 22:15

Ze is na haar OCD operatie 1 keer ingespoten geweest, en dat was toen ik nog klakkeloos deed wat de DA's mij zeiden dat het beste was ze konden ook niet anders zeggen want dat was de reguliere therapie en verder kunnen ze je niet héél veel bieden. Dat hielp helemaal niets en ik ben bij een hele goede homeopaat terecht gekomen en daardoor liep ze heel snel weer prima. Daardoor ben ik zelf ook in homeopathie geïnterresseerd geraakt en ben nu zelf veterinair homeopaat.
Ik trainde heel erg veel op de verharde weg, Latoy liep daar ook veel liever op als in en berm, in het begin vond ik het doodeng.
Maar als ik haar liet kiezen liep ze liever op het harde, lijkt me dat dan toch niet onprettig was!

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 22:39

Grappig, Femcke loopt inderdaad ook liever op het fietspad of de weg dan in de berm.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 10:23

Gisteren zijn de hoefgewrichten links- en rechtsvoor ingespoten. Ik moet nu een paar dagen stappen aan de hand en dan mag ik weer rustig beginnen met rijden. De DA dacht dat als ze goed reageert op het inspuiten straks gewoon nog de lagere klasses Endurance zou moeten kunnen rijden. Als ze het niet helemaal goed lijkt aan te slaan na een paar weken moet het inspuiten over een week of acht nog een keer herhaald worden, maar hopelijk is dat niet nodig. (hoopt mijn bankrekening ook niet, want het zijn dure prikjes )

Ze had zooltjes maar die kunnen er tussen uit (en dan waarschijnlijk voor het wedstrijdseizoen er wel weer onder) en ze moet iets steiler worden bekapt. Verder zou een supplement met glucosamine geen kwaad kunnen. Ik was echt super opgelucht en hoop echt dat het inderdaad aanslaat.

Trainen op het harde moet ik wat meer doseren. Gelukkig komt er straks een galoppeerbaan om het hele nieuwe complex van de stal waar ik sta dus kunnen we daar dan ook goed op trainen.
Ik denk dat we pas over een paar maanden echt kunnen zien hoe het gaat maar ik ben nu weer optimistisch gestemd

Heeft iemand ervaring met het voeren van glucosamine?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 10:24

is er geen tussenweg tussen endurance of bak? gewoon rustig buitenrijden kan toch wel dan?

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 20:20

Rustige buitenritjes gaan hier veel al op het harde, behalve in de zomer, dan zijn de bermen wat beter begaanbaar. Veel op het harde is dus waarschijnlijk niet verstandig, maar wat stapritjes moet kunnen volgens mij. En natuurijk is er een tussenweg tussen in de bak rijden en Endurance, maar het is wel een tak van sport waar we allebei enorm veel plezier in hebben. Als Femcke goed herstelt wil ik graag in het voorjaar weer een klasse I proberen om te zien hoe het gaat.

nasheeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:10

ik heb goede ervaringen met joint saver, duur spulleke wel. cortaflex schijnt ook goed te zijn, maar dat is niet hetzelfde als corta-flx.
en regelmatige dagelijkse beweging. 'bejaardengym' zeg maar.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 18:19

Na vier dagen stappen heb ik vandaag weer een kwartiertje gereden, alleen gestapt en een klein stukje gedraafd. Ze liep echt super!

@nasheeta: Waar is joint saver verkrijgbaar en wat kost het? Ik heb nu Glucosamine Complex van Groene Os.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 23:28

Jamika schreef:
Na vier dagen stappen heb ik vandaag weer een kwartiertje gereden, alleen gestapt en een klein stukje gedraafd. Ze liep echt super!

@nasheeta: Waar is joint saver verkrijgbaar en wat kost het? Ik heb nu Glucosamine Complex van Groene Os.

Super dat het goed ging!
Zal ik nog even die voerbal bij je langsbrengen? Mocht je er nou niet zijn dan drop ik hem wel gewoon in Femcke haar stal goed? (leeg)

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 06:30

evita_ schreef:
Jamika schreef:

Super dat het goed ging!
Zal ik nog even die voerbal bij je langsbrengen? Mocht je er nou niet zijn dan drop ik hem wel gewoon in Femcke haar stal goed? (leeg)

Graag!

nasheeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 11:45

Jamika schreef:

bij de dierenarts als het goed is en even googlen op internet. je kan het ook online bestellen. kosten ong 119 euro voor 2-3 maanden pot.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:07

Een beetje laat, maar misschien heb je er iets aan.

Navy heeft HKO in de zwaarste fase. Of er in haar achterbenen iets speelt; geen idee en dat laat ik ook zo. Hoef ik niet te weten. Ze loopt namelijk als een zonnetje.

Met Navy rijd ik ondanks dit al 9 seizoenen Endurance in alle klassen. En ja, ook over asfalt. In 2005 reed ik in Duitsland zeker 80km over verharde paden (asfalt, klinkers). Is mijn fijnste wedstrijd ooit geweest.

Beweging is juist het sleutelwoord. Mits goed aangepakt.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 21:46

Goed om te lezen dat het met Navy zo goed gaat! Ik ben nu rustig aan het opbouwen met rijden, rij een keer of drie, vier per week in de bak en wissel dat af met longeren, lange lijnen en wat grondwerk. Een keer in de week maak ik een stapritje van ruim een uur over het asfalt (vandaag wat langer, de weg waar ik langs wilde bleek niet te kunnen) De bermen zijn een grote, natte klei massa dus echt niet te rijden helaas.

Hoe ben jij Navy gaan trainen?

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 17:29

Navy werd 8 seizoenen geleden al met dit label behangen Knipoog Ik ben toen veranderd van stal, zodat ik veel weidegang kon bieden. Vervolgens, stappen, stappen, stappen. Kilometers maken. Asfalt, bos, heide. Van alles. Uiteindelijk gestart, klasse I, en voorzichtig grenzen aftasten. Die uiteindelijke grens hebben we vooralsnog niet gevonden Knipoog

Ik ben van mening dat paarden met gewrichtsproblemen beweging nodig hebben. Dag en nacht buiten zou ideaal zijn, en veel stappen ook. De boel goed soepel houden en lekker gesmeerd Lachen

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 22:03

Wat is handig m.b.t het opbouwen? Eerst een paar stapritten van een ongeveer een uur (in mijn geval alleen op het harde) en dan de dag erna wat meer rust om te herstellen? Ik wil graag blijven afwisselen met wat dressuur/springen/longeren/grondwerk om haar verder wat soepel te houden en recht(er) te krijgen.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 15:16

Joker heeft ook artrose (in haar kogel).
Vorig seizoen heeft ze 1 wedstrijd gelopen, daarna werd ze kreupel en heeft ze tot september in het weiland lopen lummelen.
Inmiddels heb ik haar met ondersteuning van hoefijzers (momenteel cytek, maar denk dat ik voor meer demping over ga stappen op kunststof) en een voedinssuplement (groene os). Ze loopt op ritjes tussen de 5 en 10 km momenteel pijnvrij.
In het voorjaar laat ik haar nog een keer door de A bekijken. Mocht zij zeggen dat een klasse 1 erin zit dan wil ik het wel proberen, anders mag Joker lekker recreatieritjes blijven lopen. (Ga ik t fjordje wel aan t werk zetten Knipoog )
Ik merk wel dat Joker sinds ze op ijzers staan en de supplementen rkijgt erg fris en vrolijk is Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 22:46

onze merrie van 19 heeft ook artrose. Om te rijden op het asfalt doen we haar hoefschoenen aan van Smit. Die hebben een lekkere dikke rubberen zool die goed dempt. Verder staat ze altijd buiten zodat ze lekker kan bewegen. En ze krijgt glucosamine complex van de Groene Os.

Maar endurance dat gaan we niet (meer) met haar doen.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 16:10

Jamika schreef:
Wat is handig m.b.t het opbouwen? Eerst een paar stapritten van een ongeveer een uur (in mijn geval alleen op het harde) en dan de dag erna wat meer rust om te herstellen? Ik wil graag blijven afwisselen met wat dressuur/springen/longeren/grondwerk om haar verder wat soepel te houden en recht(er) te krijgen.

Ik zwéér bij stapritten. Ideaal voor de doorbloeding van het gehéle lijf, maar ook vooral de onderbenen (en die wil je juist doorbloedt hebben), het voelt anders maar het werkt ook zeker conditie-opbouwend, ze worden er heerlijk gehoorzaam van Lachen , en je kunt zo ideaal rechtritten en de dressuurmatige knopjes erin houden.

Ik doe dit met Navy niet veel meer, maar zeker in het begin trok ik er gerust 2x per week 4 uur op uit, en stapte ik vrijwel alles. Ik snap nu niet hoe mijn billen dat hebben overleefd, zal wel een eelt-kwestie zijn geweest Knipoog

Met Sam doe ik dit nu nog en mijn nieuwe vriendje moet er straks ook aan gaan geloven; stappen, stappen, stappen. En nee, niet alleen asfalt. Ook heuvelige bospaadjes, stukjes zandverstuiving, etc. Na zo'n staprit idd wel voldoende rust geven, maar daar sta ik na elke trainingsvorm achter. 7 dagen per week trainen heeft IMO minder effect dan 3x per week gericht.