Rijden er ook Tinkers in de endurance?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Rijden er ook Tinkers in de endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 23:11

Ik interesseer me heel erg in endurance, lijkt me echt geweldig om te doen.

Maar ik heb best wat vragen erover, kunnen jullie me ermee helpen?

Ik heb dus een Tinker, Diablo. Rijden er meer Tinkers endurance? Ik hoor her en der dat ze niet geschikt zouden zijn voor deze tak van de sport. Het is niet zo dat ik persé de hogere klasses zou willen rijden, maar gewoon lekker ritten van een km. of 30 maken. Dat zou hij toch moeten kunnen?
Ik woon in Duitsland. Mag ik dan gewoon endurance rijden in Nederland? En hoe zit dat met de entingen? Ik ent hem niet, maar ik heb begrepen dat dat wel moet als ik endurance wil rijden. Dus dat doen we dan ook, maar zijn de entingen in Duitsland en Nederland hetzelfde?
Ik lees op de site van endurance dat je je paard goed onder controle moet hebben. Logisch natuurlijk, maar hebben jullie allemaal paarden die bomproof zijn? Diablo is heel cool in zijn koppie, maar kan toch ook best in de stress schieten om sommige dingen. Gebeurt het tijdens een wedstrijd wel eens dat een paard uit zijn bol gaat?

Ik heb vast nog wel meer vragen, maar die komen ongetwijfeld later pas in me op Haha! , dus zal ik jullie daar later mee lastig vallen...

Alvast bedankt voor jullie reacties!

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Re: Rijden er ook Tinkers in de endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 07:24

Shannon van Frederique heeft iig klasse 2 gelopen!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 08:19

Tinkers kunnen best wel endurance, zeker klasse 1. Ik heb zo ook wel eens voorbij zien komen.

Als je in Nederland lid bent kan je in Nederland starten (logisch), maar ook vrij gemakkelijk in het buitenland. Dus dan zou je ook nog in Duitsland kunnen starten.

Je paard in de hand hebben wil niet zeggen dat hij altijd maar als een dooie sukkel rond hoeft te sjokken, hij mag best wel eens ergens naar kijken, maar je moet zorgen dat dat geen gevaarlijke situaties oplevert.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 08:24

ik heb er ook wellis 1 gezien op wedstrijd. Friezen kom je zelf vaak tegen.

Als je int buitenland woond mag je gewoon hier wedstrijden starten. Er zijn ook veel belgen die hier heen komen.

Wat entingen betreft moet je kunnen laten zien dat hij een bassis enting heeft gehad en na die bassis enting elk jaar weer netjes is geënt. Dat houd voor jou in (heb ik dit jaar ook moeten doen) dat je hem moet laten enten, en dan over minimaal 3 weken nog een keer, dan heb je je basis enting voor elkaar.

Je zou idd je paard onder controlle moeten hebben, anders is het gewoon niet veilig. Maar het gebeurt ook wel anders hoor. Bij mijn laatste wedstrijd ben ik door een andere deelnemer in ren gallop in gehaald. Volgens hem was zijn paard er vandoor gegaan maar dan zit je niet in verlichte zit.. Tegen zulk soort ruiters, en zo heel erg vaak komt het niet voor, moet je gewoon een protest aanschrijven en dan worden ze er op aan gepakt. Zo blijft de sport voor iedereen leuk.

Je komt echt heel diverse types tegen. Ik heb zelfs eens een keer een klein meisje met haar shetje gezien, wel begeleid door mams natuurlijk. Het leukste is dat iedereen er voor z'n lol rijdt en iedereen is ook vriendelijk en helpt elkaar. Soms rij je zelf hele ritten lang met mensen op die je totaal niet kent maar is altijd wel erg leuk.

Ik zou zeggen, probeer het zeker eens! het is echt de moeite waard!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 08:31

Dus als hij nu een basisenting zou krijgen, mag hij in ieder geval meedoen? En dan ieder jaar weer laten enten?

Ik heb Diablo over het algemeen wel onder controle, maar vorig jaar bijv. is hij met mij op hol geslagen omdat hij compleet door het lint ging door het horen van een cirkelzaag...daardoor had ik best wel angst gekregen en ben een hele tijd niet naar buiten geweest met hem. Ik kan natuurlijk nooit garanderen dat hij niet weer ergens zo van schrikt, dat hij er vandoor vliegt. Voor verkeer is hij helemaal niet bang, grote trekkers kunnen hem passeren zonder dat hij in paniek raakt, hij kijkt er vaak niet eens naar.

Het lijkt me echt erg leuk om te doen, mijn dochter heeft een pony, die écht bomproof is en misschien zou ze ook mee kunnen doen. Het wedstrijdseizoen, is dat van april tot oktober?

Verder rij ik met westernzadel, is dat met endurance ook gewoon te doen?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 09:00

Het seizoen in NL loopt van half maart tot half oktober.

Westernzadel is geen probleem

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 09:11

Hoi diablo. In duitsland zijn er ook wedstrijden waarbij je paard niet ingeent hoeft te zijn. Er was er laatst een bij mij in de buurt.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 09:12

Dinopino schreef:
Hoi diablo. In duitsland zijn er ook wedstrijden waarbij je paard niet ingeent hoeft te zijn. Er was er laatst een bij mij in de buurt.

Oja? Dan is dat ook een mogelijkheid om eens te proberen misschien. Maar dan wel pas volgend jaar, ik moet eerst zijn conditie flink opbouwen.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 10:10

er kunnen altijd dingen gebeuren waardoor je je paard even niet meer onder controle hebt. Maar als jij laat zien dat je er alles aan doet die controle terug te winnen en je verontschuldigt zal niemand daar moeilijk over doen, denk ik.

Ik heb wel makkelijk praten, mijn pony schrikt ook nergens van. Alleen als ze hem in gallop inhalen dan word hij lastig, maargoed ik vind het in klasse 1 ook geen stijl om in gallop te passeren maar dat is een ander verhaal.

Als jij denkt dat jij en je tinker het aan kunnen kun je toch gewoon zo'n kennismakings klasse rijden? Die is bedoelt om fouten te kunnen maken en ervan te leren. Gaat het niet dan weet je dat endurance toch niet de sport voor jou is Knipoog

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 10:21

Ja, ik ga het ook zeker proberen denk ik. Maar trainen jullie in de winter gewoon door?

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 10:28

ik train niet speciaal voor wedstrijden, ik rij gewoon zoals het uitkomt. En daar krijgt mijn pony zo'n goede conditie van dat hij er klasse 2 mee zou kunnen lopen dus dat is allemaal wel mooi Haha!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 11:16

diablo tonkie heeft een heel artikel geschreven over het trainen voor endurance, inclusief de dingen waar je voor moet oppassen. Misschien heeft iemand die artikelen verzameld. Is zeker de moeite waard om te lezen. A.s. weekend is er in nederland de laatste endurancewedstrijd. Wel een beetje bij jou uit de buurt maar misschien wel leuk om te kijken.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 11:32

Ja dat had ik ook zeker leuk gevonden, maar helaas heb ik het hele weekend verjaardag (waaronder zondag die van mezelf Haha! ), dus dat gaat niet lukken. Jammer!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:45

woeliej schreef:
Als je int buitenland woond mag je gewoon hier wedstrijden starten. Er zijn ook veel belgen die hier heen komen.

Nee, je mag niet altijd zomaar wedstrijden in het buitenland rijden als buitenlander. En nee, er zijn vrijwel geen Belgen die naar Nederlandse wedstrijden komen.
In België mag je pas vanaf dat je 80 km gereden hebt in het buitenland starten. En sowieso altijd eerst toestemming vragen aan de Belgische bond. Ook mag je als je in België woont in principe geen Nederlandse startkaart nemen (zou een handige oplossing zijn Knipoog ).

Hoe het vanuit Duitsland zit weet ik niet, ik denk haast dat het geen probleem is. De VLD is de Duitse bond, maar er zijn ook wedstrijden die buiten VLD om gaan (dus inderdaad ook andere regels m.b.t. entingen enzo). Op onze wedstrijd startten er ook een hoop Duitsers, o.a. van de VLD. Maar dat waren over het algemeen hoger geklassificeerde ruiters, dus misschien zijn er toch regels voor..? Even navragen dus. Lachen
Kennismaking mag je sowieso wel starten in Nederland, ook als Duitse (of woonachtig in Duitsland). Een iet-Nederlands paard hoeft niet gechipt te zijn, maar moet wel een paardenpaspoort hebben, volgens de KNHS-regels geënt zijn, en die entingen moeten op de manier zoals vermeld in het KNHS-reglement in het paspoort staan.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 14:03

Ik ben dus geen Duitse, maar een Nederlander die in Duitsland woont. We hebben Diablo in Nederland gekocht, hij heeft dus gewoon een chip en Nederlands paspoort. Alleen zijn entingen zou ik dus in orde moeten maken. Maar begrijp ik het nu goed, dat als hij in ieder geval de basisenting weer gekregen heeft, hij wel mee mag doen?
En weet iemand of die entingen in Nederland en Duitsland hetzelfde zijn?

Ik heb in ieder geval ook even een mail naar de DER gestuurd, om te vragen of het problemen geeft dat ik in Duitsland woon, even reactie afwachten dus.

chrisjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 14:51

een vriendin van me heeft ook een tinker en rijd er endurance meej hij doet het best goed dus gewoon probere!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 16:16

Diablo schreef:
Maar begrijp ik het nu goed, dat als hij in ieder geval de basisenting weer gekregen heeft, hij wel mee mag doen?
En weet iemand of die entingen in Nederland en Duitsland hetzelfde zijn?

De regels zijn bijna hetzelfde, er gelden iets andere termijnen. In Nederland geldt:

Influenzavaccinaties

Een paard is startgerechtigd indien uit het vaccinatieoverzicht blijkt, dat het paard als volgt tegen influenza is gevaccineerd:
    - Een basisvaccinatie, bestaande uit twee inentingen, die minimaal 21 en maximaal 92 dagen na elkaar moeten zijn gegeven;
    - Vervolgens een jaarlijkse inenting, die niet later dan maximaal 12 maanden na de vorige inenting en minimaal zeven dagen voor de wedstrijd moet zijn toegediend;
    - Of een verklaring van de dierenarts dat de vaccinatiehistorie correct is door opname van de volgende tekst in het paardenpaspoort: “The vaccination history of this horse/pony is correct. Last vaccination on: ....” en de daarop volgende entingen als vermeld onder b. Voor FEI-paspoorten gelden andere richtlijnen

Dat je in Duitsland woont zal niks uitmaken, ik ken ook een Nederlandse die in België woont maar onder Nederlandse startkaart rijdt.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 18:13

Gewoon een basisenting geven en je bent het komende jaar klaar om een kennismakingsklasse te starten in NL. Knipoog

Om de officiële wedstrijden in Duitsland te starten moet je niet jaarlijks, maar halfjaarlijks een herhalingsenting geven.

Als je alles in DL wilt houden, zul je ook moeten geloven aan een Basispass Pferdekunde en een Reiterpass voor Distanzreiten voor je in een bepaalde klasse mag starten. Er worden volgens mij wel eens "kennismakingsritten" georganiseerd, maar ik weet niet in hoeverre die een echte endurance benaderen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 21:14

Westernfreak, bedankt, dat wilde ik even weten. Basisenting betekent dus dat ik wel mag starten volgend jaar. En daarna gewoon jaarlijks enten dus.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 21:21

Ja Lachen

En als de kennismakingsklasse je goed bevalt, kun je lid worden van de KNHS endurancevereniging en een startkaart aanvragen.

julietink

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:14

ik lees het nu pas,
maar ja, je kunt met een tinker heel goed endurance rijden, ik doe het nu drie jaar. het gaat heel goed, alleen zijn hartslag ligt hoger dan van een warmbloed, dus het is wel handig om een groom te hebben die met koelwater loopt te sjouwen.
sinds ik dat doorheb, heb ik tot nog toe steeds de winstpunten gehaald, zelfs al een klasse twee.

en verder is hij net zoals elk ander paard, ze moeten aan veel dingen wennen. de eerste keer rende hij achter iedereen aan, moest ik veel in de remmen. ik heb ook gemerkt dat hij alleen rijden niet zo fijn vindt, maar of dat typisch tinker is?

als je nog meer wilt weten, kun je me rustig PBen,
in ieder geval succes ermee!

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:05

Ik reageer ook erg laat, maar ik rij ook met een tinker endurance.
Met de hartslag moet je erg rekening houden, snel te hoog.
Ik heb ook vanalles uitgeprobeerd met stappen voor de P/A, maar het koelen doet wel erg veel.

Helaas heb ik nog geen klasse 2 gereden, ik hoop het komend jaar te doen.
Eerst maar even kijken hoe de kalender valt, ik rij ook TREC en wil dat graag kombineren.

Verder wil Gilbey ook erg graag achter de andere aan en rijd ze ook niet graag alleen.
Misschien toeval, misschien niet, ik weet het niet.

Renvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 17:57

Er zijn zat Tinkers die mee lopen. Ja