Hartslag omlaag leren brengen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kler

Hartslag omlaag leren brengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 19:05

Heyhey,
ik had laatst een college psychologie en daar hadden we het over dat je mensen kan leren om hun hartslag omlaag te brengen (en bloeddruk e.d.). Mijn leraar zei dat het niet eens zo moeilijk was om te leren en dat hij het ook kan. Nu heb ik het erna nog even met hem over gehad (met betrekking op dieren) en hij zei dat het absoluut kan om dit ook aan een dier te leren d.m.v. beloning. Ik vond dit heel interessant met betrekking op endurance. Ik ben niet van plan om het te gaan oefenen ofzo, maar wel leuk om over na te denken. Wat vinden jullie hiervan?

catalyst1

Re: Hartslag omlaag leren brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 19:12

Voor een mens is het inderdaad mogelijk om je hartslag naar beneden te brengen.In mijn medische opleiding heb ik geleerd dat de hartspier een onwillekeurige spier is,maar dat is dus niet waar,je kan hem wel degelijk beinvloeden(alleen niet uitschakelen,zoals je met andere spieren wel kan). Bij sommige gevechtssporten is het een onderdeel van de sport,met het oogpunt op gewond raken.Als je je hartslag naar beneden kan brengen,verhoogt dat je overlevingskans. Ook ik kan mijn hartslag naar beneden brengen,maar dat vergt heel veel concentratie,zeker als je het langere tijd wil volhouden. Persoonlijk lijkt het me niet mogelijk om dit een dier aan te leren, maar ik ben reuze benieuwd naar de meningen van anderen...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:32

intressant zeg houd dit even in de gaten heb er geen enkele ervaring mee op de manier waar jij op doelt

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:25

Haha grappig, ik vraag me alleen af hoe je dit een paard kan leren. Verward

Verder denk ik niet dat dit bijv. de hartslag omlaag kan brengen als die hoger is door oververmoeidheid (waar de meting bij endurance natuurlijk voor bedoeld is), misschien alleen in rusttoestand door meer ontspanning ofzo. Dit kun je bij paarden ook al bereiken door het hoofd lager te houden en door te aaien op de hals bij de schoft.

kler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 20:39

Nou die leraar deed het bij hardlopen, dus ook bij inspanning een hele lage hartslag. In de praktijk zou ik ook niet echt weten hoe je dit makkelijk aan een paard zou kunnen leren. Maar die leraar was er echt van overtuigd dat het zo zou moeten kunnen, maar dat je dan wel met bijv. een voedselbeloning moet werken.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 21:52

Maar waarom doet hij dat dan tijdens het hardlopen? De hartslag wordt toch niet voor niets hoger? Het lijkt mij ongezond die dan kunstmatig te gaan verlagen.

kler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 22:04

Geen idee waarom ie dat doet, hij vind het gewoon leuk geloof ik, dan lijkt het net alsof ie een hele goede conditie heeft zei hij, maarja of het gezond is weet ik ook niet.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 22:10

als je je hartslag laag houd met het lopen kan je langer lopen Ja

persoonlijk denk ik niet dat je een dier dit kan leren

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 06:29

tessyke schreef:

Dat vraag ik me af. Bij verbranding is zuurstof nodig en die zuurstof wordt gestransporteerd door de bloedbaan, welke weer op gang gehouden wordt door het hart.
Dus als je de hartslag bewust lager houdt, krijgen de spieren dan niet te weinig zuurstof?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:28

Lenneke_ schreef:
tessyke schreef:

Dat vraag ik me af. Bij verbranding is zuurstof nodig en die zuurstof wordt gestransporteerd door de bloedbaan, welke weer op gang gehouden wordt door het hart.
Dus als je de hartslag bewust lager houdt, krijgen de spieren dan niet te weinig zuurstof?

Ja, dat denk ik dus ook. Het is niet dat je hartslag hoger wordt en daardoor word je moe, maar de hartslag gaat automatisch omhoog als gevolg van de inspanning, om het vol te kunnen houden.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 00:25

Het lijkt me niet handig om tijdens het rijden zijn hartslag omlaag te willen brengen... Haha!
Maar na afloop kun je de hartslag van je paard wel degelijk omlaag brengen, sneller dan dat hij dit zelf zou doen. Door hem te masseren wrijf je de spieren tot rust en verplaats je bloed, zodat hij dit zelf niet hoeft te doen. Wat ook helpt is voor zijn neus gaan ademen, eerst met hem mee in zijn tempo, en dan langzaam je ademhaling vertragen. Het paard zal zich aan jouw ademtempo gaan aanpassen en dus sneller dieper en rustiger gaan ademen. Dieper ademenen is meer zuurstof. Serieus. *LOL*

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 22:21

maar een paard ademt in verhouding toch al rustiger dan een mens??

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 22:30

alsjemaar goed traint kan je hartslag zich erop aan gaan passen. heeft deze mijnheer verstand van sporten en/of dieren? paarden iets aanleren met snoepjes klinkt een beetje simplistisch.niet onmogelijk,maar wel simpel
(mijn vriend kan dit idd ook)

ben wel heeeeeeeeel benieuwd of je experiment zou lukken Ja ...moet je meteen patent op aanvragen als het lukt; goudmijntje natuurlijk voor alle (top)sporters/dieren Haha!