boomloos? Barefoot Cheyenne?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

p_ponypaard

boomloos? Barefoot Cheyenne?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 16:50

Hallo,
ik heb mee gedaan aan een lange afstands wedstrijd en hier reden een aantal mensen met boomlose zadels. nu ben ik benieuwd naar jullie mening. mijn oog is gevallen op Barefoot Cheyenne. ik heb zelf een haflinger en rij veel buiten. hebben jullie ervaring? ik lees nu ook zo hier en daar dat het slecht is?

alvast bedankt.

Liefs Paula.

naiade

Re: boomloos? Barefoot Cheyenne?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 16:54

Ik heb een Cheyenne.
Bevalt mij erg goed.
Maar start maar klasse 1.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 17:01

Ik heb zelf de arizona, de knop vind ik handig om bv een zadeltas aan te hangen, maar daarmee kun je moeilijker springen. Is maar net wat je zelf fijn vindt.
Er zijn hier inderdaad ook wat mensen tegen boomloos, maar veel mensen die er allemaal slechte dingen over vertellen hebben er vaak helemaal geen ervaringen mee.
Het is waar dat boomloze zadels de druk niet zo goed verdelen als een boomzadel. Maar dat hoeft helemaal geen probleem te zijn. Je moet alleen oppassen dat je niet té lang en veel in de beugels gaat staan, dus geen kwartier lang alleen verlichte zit, dat zorgt voor een puntbelasting en sommige paarden kunnen daar drukplekken van krijgen.

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 17:05

MysticTinker schreef:
Je moet alleen oppassen dat je niet té lang en veel in de beugels gaat staan, dus geen kwartier lang alleen verlichte zit, dat zorgt voor een puntbelasting en sommige paarden kunnen daar drukplekken van krijgen.

En dat kan nou juist een probleem zijn bij endurance.
Nee ik heb zelf ook geen ervaring (afgezien van een week een testzadel) met boomloze zadels. Maar veel gaan als ze een beetje klasse II rijden, toch weer over op een boomzadel ivm drukplekken die opspelen op de langere afstanden.
Een enkeling daargelaten hoor!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 17:19

Mijn advies: niet doen.

Ik heb de nadelen van boomloos en endurance ondervonden en raad het niemand aan. Anouar kreeg flinke drukplekken bij de beugelophaning en mijn zitbeenknobbels

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 17:27

Denk dat het heel erg van het paard en ruiter gewicht af hangt.
Hoe lichter de ruiter hoe beter het is boomloos.

En het hangt ook van de inlegstukken van de pad af. Ik heb er zelf nu dikkere in dat scheelt veel.

Ben zelf erg tevrede over mijn zadel heb ook een western arizona.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 17:35

Ik had dubbele inlages en weeg 55 kilo

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:37

ik weeg 71 kg en ben 1.74 lang
maar op mijn merrie geen problemen
op mijn hengst vind ik het niet fijn en hem rijd ik tot nu toe nog met een wintec dressuur
wil voor hem straks een massimo en eigenlijk voor mijn merrie ook (maar ja 2 nieuwe zadels word nog duur Knipoog)

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:27

Ik geef hetzelfde advies als Lenneke, niet doen dus. Knipoog Iedereen die ik ken die het geprobeerd heeft kreeg na verloop van tijd problemen.

Van mijn zadel denken mensen trouwens ook vaak dat het boomloos is, geen idee waarom. Verward Het is gewoon op westernboom (en flexibele panelen, dat wel). Dus misschien heb je minder boomloze zadels gezien dan je denkt? Haha!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 11:01

Lenneke_ schreef:
Mijn advies: niet doen.

Ik heb de nadelen van boomloos en endurance ondervonden en raad het niemand aan. Anouar kreeg flinke drukplekken bij de beugelophaning en mijn zitbeenknobbels

Mijn advies: wel doen als je paard er verder geen hinder van ondervind. Ik rij er namelijk super mee. Haha! Niks geen drukplekken (tov van boomzadels die ik gebruikt heb). Haha!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 11:22

[quote="VippieMijn advies: wel doen als je paard er verder geen hinder van ondervind.[/quote]
Dat geldt natuurlijk voor alles, maar daar kom je dan altijd te laat achter. Knipoog Je hebt er dan al geld in geïnvesteerd, om nog niet te spreken van de schade die al aan je paard is berokkend tegen de tijd dat de problemen merkbaar worden.

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 11:28

Wat zijn de ambities van de TS?

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 14:04

Nina_rex schreef:
[quote="VippieMijn advies: wel doen als je paard er verder geen hinder van ondervind.

Dat geldt natuurlijk voor alles, maar daar kom je dan altijd te laat achter. Knipoog Je hebt er dan al geld in geïnvesteerd, om nog niet te spreken van de schade die al aan je paard is berokkend tegen de tijd dat de problemen merkbaar worden.[/quote]

Klopt maar dat is dus niet alleen bij boomloze zadels maar ook bij boomzadels Knipoog
Alleen Boomloze zadels worden vaak negatief belicht door sommige mensen (alsof iedereen dan meteen problemen met zn boomloze zadel moet hebben) terwijl er ook genoeg zijn, zoals ikzelf, moet goede ervaringen. En dan rijden we niet 1 dicipline boomloos maar 8 (!!) dus genoeg draagvlak om te zeggen dat WIJ er iig superblij mee zijn. Sinds we boomloos rijden nooit geen drukplekken meer, paard loopt heerlijk ontspannen en krijgt eindelijk dr bespiering terug rond dr schoft daar waar voorheen plekken zaten.

Ik hoor onder mijn kennissen met BF eerlijk gezegd geen klachten over boomloos rijden of drukplekken bij beugelophanging of zitbeenknobbels. Die lees ik alleen hier en telkens dezelfde personen.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 14:32

Heb zelf ook de Barefoot Arizona en ben er er blij mee, paardje ook trouwens! Deze winter heb ik m 2 jaar. Wij rijden voornamelijk recreatief en we doen aan rechtrichten AdB en ben er zeer tevreden over!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 15:11

er is mar 1 manier om er achter te komen of een boomloos zadel (welke dan ook) past bij de combi paard+ruiter+doel en dat is helaas proberen
waarom helaas, wel als het wel past bij de combi , dan is er niets helaas aan en heb je een fijne oplossing
maar mocht het niet werken dan is het helaas , want je hebt er wel geld in gestopt + tijd en helaas is het toch niet de opossing met welke gevolgen dan ook (dit kunnen gevolgen bij de ruiter zijn, maar ook gevolgen bij het paard zoals drukkingen )

een boomzadel is absoluut niet! slecht, zolang het past
helaas als het niet past , kun je er flinke problemen me krijgen
maar een boomloos , daar geld gewoon hetzelfde verhaal voor
past het de combi, super, past het de combi niet , helaas

en tussen boom en loos zit nog zoveel andere dingen zoals boom met lucht, of foam of panelen, vast, bewegend of flexibel of een combi van.
en wat nu het beste is voor jouw paard, jijzelf en het doel wat je voor ogen hebt , dat is denk ik een kwestie van flink onderzoek doen , vraag naar de ervaringen van mensen met een boomlooszadel die doen wat jij wil gaan doen kwa discipline
en ga na of jij er het geld etc voor over hebt om het te proberen

het voordeel is wel weer dat boomloze zadels momenteel nog steeds zo een hype zijn , dat een gebruikt zadel zo weer verkocht is , en je eventueel ook zo een tweedehands zadel hebt gekocht als je het voor langere tijd wil proberen maar niet direct een nieuw zadel wil kopen

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 15:15

Vippie schreef:
Klopt maar dat is dus niet alleen bij boomloze zadels maar ook bij boomzadels Knipoog

Uiteraard. Maar ik kan ook alleen vanuit mijn eigen ervaring spreken, en dat is dat jij een van de uitzonderingen bent op de regel dat er na een tijd (0,5-2 jaar) problemen optreden die veroorzaakt blijken te zijn door het boomloos zijn van het zadel. Lachen In de endurance dan, welteverstaan. Omdat je daar veel lichtrijdt en in verlichte zit rijdt, en daar is een boomloos zadel in principe niet geschikt voor. Dus als je mij dan vraagt 'doen of niet doen', zeg ik 'niet doen', omdat de kans dat je problemen krijgt in mijn ervaring groter is dan bij een zadel met boom. Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 08:39

boomzadel verdeeld de druk van het gewicht van de ruiter over 11 ruggewervels, en een boomlooszadel verdeeld het over 5 ruggewervels. Bekijk zelf maar wat beter is voor een rug Knipoog

Voorbeeld met ijs, als je staat zak je er doorheen, en als je ligt niet... rara hoe kan dat Haha!
Betere drukverdeling misschien Verward

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 09:57

Heb je daar plaatjes/tekeningen van, griebels?

stephanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 11:04

ik zeg ook: niet doen.

Heb een jaar als nood oplossing een barefood cheyenne gehad.
Nadat ik een ander zadel had waren de drukplekken pas echt goed te zien. Nu met de wintervacht helemaal.

Ik baal er erg van en zeg dus NIET DOEN!!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 11:21

MysticTinker schreef:
Heb je daar plaatjes/tekeningen van, griebels?

zijn vast plaatjes van , maar het is ook pure logica Lachen
een boom verdeelt het gewicht wat normaal alleen op de opp van de kont van de ruiter zou komen
over de gehele boom
en boomloos dempt te druk maar verdeelt hem niet over ene groter oppervlak
dus die druk zit nog steeds op de plek van de kont(en bovenbenen) van de ruiter

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 11:23

als je een zadel zoekt wat goed ligt op een breed paard, dan zou ik je de massimo trail aan raden. Daar zie je er echt veel van voorbij komen op endurance wedstrijden, super fijn zadel maar wel met boom.

Ook ik heb met boomloos gereden en ben daar ook van terug gekomen. Niet vanwege klachten maar om ze te voorkomen. ( schoft had geen plaats) en ik vind het zadel niet stabiel liggen, het schuift. (bij mij dan)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 11:50

draumpje schreef:
zijn vast plaatjes van , maar het is ook pure logica Lachen
een boom verdeelt het gewicht wat normaal alleen op de opp van de kont van de ruiter zou komen
over de gehele boom
en boomloos dempt te druk maar verdeelt hem niet over ene groter oppervlak
dus die druk zit nog steeds op de plek van de kont(en bovenbenen) van de ruiter

Waar heb je dat gehoord? Clown
Druk kun je niet dempen op die manier, alleen verdelen. Natuurkunde.. Boomloos verdeelt de druk wel degelijk, maar niet over een net zo groot oppervlak als een boomzadel. Als jij met een vork in je hand prikt dan doet dat pijn, als je daar een flexibel stukje tussendoet, bv een placemat, dan kun je veel harder drukken, dat wordt die druk dus gewoon verdeeld over het stuk rondom de puntjes.
Nu is een vork natuurlijk niet te vergelijken met zitbeenknobbels, die zijn véél breder, maar t gaat even om het idee.

Over de wervels.. ik geloof best dat boomzadels de druk verdelen over 11 wervels (al zijn er ook veel kleinere boomzadels), maar als je goed op een boomloos zadel zit dan moet die druk ook gewoon verdeeld worden over de meeste wervels. Als dat maar 5 wervels zijn, dan zit je toch níet goed.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 11:53

dan moet je ook een heel grote kont hebben om ze over 11 wervels te verdelen Haha!
Ik heb er geen plaatjes van, maar Huertecilla geloof ik wel op haar site.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 11:59

Volgens mij is HC een vent, toch? Clown
Ik zal eens kijken op ZIJN site Haha!

De druk hoort te worden verdeeld over je kont, bovenbenen, beugels, en als het kan ook nog over de knieën.. Ik had daar een tijdje geleden ook een tekening over gevonden, zal eens zoeken.. Was best een groot oppervlak

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 12:04

Ik rijd 3,5 jaar boomloos. Eerst hele tijd met de cheyenne en nu heb ik sinds een paar maanden een arizona western(beide dus barefoot). Ik rijd (nog) geen endurance en voor mij volstaat dit zadel. Geen drukplekken e.d.
Ken wel iemand die endurance Klasse 1 en 2 met barefoot heeft gereden zonder problemen.