Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
MysticTinker schreef:Je moet alleen oppassen dat je niet té lang en veel in de beugels gaat staan, dus geen kwartier lang alleen verlichte zit, dat zorgt voor een puntbelasting en sommige paarden kunnen daar drukplekken van krijgen.
)
Iedereen die ik ken die het geprobeerd heeft kreeg na verloop van tijd problemen.
Het is gewoon op westernboom (en flexibele panelen, dat wel). Dus misschien heb je minder boomloze zadels gezien dan je denkt?
Lenneke_ schreef:Mijn advies: niet doen.
Ik heb de nadelen van boomloos en endurance ondervonden en raad het niemand aan. Anouar kreeg flinke drukplekken bij de beugelophaning en mijn zitbeenknobbels
Niks geen drukplekken (tov van boomzadels die ik gebruikt heb).
Je hebt er dan al geld in geïnvesteerd, om nog niet te spreken van de schade die al aan je paard is berokkend tegen de tijd dat de problemen merkbaar worden. Nina_rex schreef:[quote="VippieMijn advies: wel doen als je paard er verder geen hinder van ondervind.
Je hebt er dan al geld in geïnvesteerd, om nog niet te spreken van de schade die al aan je paard is berokkend tegen de tijd dat de problemen merkbaar worden.[/quote]

Vippie schreef:Klopt maar dat is dus niet alleen bij boomloze zadels maar ook bij boomzadels
In de endurance dan, welteverstaan. Omdat je daar veel lichtrijdt en in verlichte zit rijdt, en daar is een boomloos zadel in principe niet geschikt voor. Dus als je mij dan vraagt 'doen of niet doen', zeg ik 'niet doen', omdat de kans dat je problemen krijgt in mijn ervaring groter is dan bij een zadel met boom.

MysticTinker schreef:Heb je daar plaatjes/tekeningen van, griebels?

draumpje schreef:zijn vast plaatjes van , maar het is ook pure logica
een boom verdeelt het gewicht wat normaal alleen op de opp van de kont van de ruiter zou komen
over de gehele boom
en boomloos dempt te druk maar verdeelt hem niet over ene groter oppervlak
dus die druk zit nog steeds op de plek van de kont(en bovenbenen) van de ruiter