Pfff, is het wel wat voor ons?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Pfff, is het wel wat voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 12:51

Zaterdag een rit met [***] gemaakt, 20 km (nuja, iets langer maar 20 km echt gereden).
Hier heb ik precies 2u over gedaan, dus 10 km/uur, de minimumsnelheid...
En gewerkt dat ik heb! Niet te doen ...

Gisteren wedstrijd gehad, groomen, 80 km.
Vroeg opstaan, iedereen zo hard z'n best doen en dan op het einde afgekeurd worden omdat het paard wat stijfjes was.
Terechte afkeuring, dat wel, maar iedereen doet dan zoveel moeite ...

Weet het niet of het wel wat voor mij is.
Misschien het toch maar gewoon houden bij de dagritjes en de trektochtjes...
(alhoewel ik de sfeer op wedstrijden echt wel leuk vind en zeker als je wat mensen kent enzo is het altijd fijn om erbij te zijn).

Mandyke

Re: Pfff, is het wel wat voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 12:57

Je hoeft toch niet meteen ritten van 80km mee te doen. Je hebt er toch ook van 30km, begin daarmee. Tenzij je paard echt aangeeft dit helemaal niet leuk te vinden ... dan zou je misschien moeten overwegen om 'iets anders' te gaan doen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 12:59

Gewoon eens wat rustige klasse1 ritten doen Lachen.

Als wij trainen gaat het soms ook lastiger dan op wedstrijd aangezien paardlief precies weet waar hij is en dus ook weet welke paden naar huis gaan. Op wedstrijd heeft hij daar geen last van Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:01

Mandyke schreef:
Je hoeft toch niet meteen ritten van 80km mee te doen. Je hebt er toch ook van 30km, begin daarmee. Tenzij je paard echt aangeeft dit helemaal niet leuk te vinden ... dan zou je misschien moeten overwegen om 'iets anders' te gaan doen.

Daar gaat het toch ook niet over?
Als je bij 20 km je al dood moet werken om de minimumsnelheid te halen ... moet zeggen dat ik dat niet meteen aantrekkelijk vind...

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:04

Pim is ook veel lastiger tijdens het trainen in de polder dan op wedstrijd. thuis loopt hij steeds te klieren en heeft hij geen zin en op wedstrijd is het juist omgekeerd. misschien toch een keertje proberen! en tsja dat afgekeurd worden is totaal niet leuk zeker niet vooraf aan de wedstrijd maar als je zeker weet dat je paard niets mankeert hoef je je daar ook niet heel erg zorgen over te maken.

maar wat doet jouw paard dan precies dat je zo hard moet werken?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:05

En dat langzame rijden valt dus in praktijk vaak mee Lachen. 9 km/u is de minimum snelheid.

Als je een rit hebt dan maak je eens een praatje met andere deelnemers, rijdt een stukje met elkaar op, nieuwe omgeving (vaak voor een paard ook motiverender), dan haal je die 9 km/u echt wel.

Maar inderdaad, als je het gedaan hebt en het is elke kilometer hard werken dan is de vraag of je paard het wel leuk vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:08

Sash schreef:
maar wat doet jouw paard dan precies dat je zo hard moet werken?

Niet vooruit willen? Clown
Hij voelt zich het gelukkigst als die de hele weg mag stappen, en dan liefst ook nog zo langzaam mogelijk Tong uitsteken

Nuja, ik moet wel zeggen: ik was alleen..
En als hij met een ander paard is dan heeft hij concurrentie en wil hij zich bewijzen en dan gaat hij wel.
Dus we gaan eens hetzelfde rijden maar dan met ons 2 en dan zien hoe ie het doet.
En wedstrijden zijn natuurlijk altijd anders dan trainingen...

Maar toch, weet het even niet goed.
We zien nog wel zeker? Lachen

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:10

mijn trainingen zijn altijd veel lager dan op wedstrijd verband ook zijn de paarden iets vlotter (of te) vlot tijdens de wedstrijd en dan haal je het ook. De paarden vinden een andere omgeving ook vaak nog leuker.

Die van mij heeft ook wel eens zoiets van ik wil niet die kant op en loopt dan te dralen maar als je weer een ander tegenkomt zijn ze weer opgepept dat is normaal het zijn kuddedieren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:10

Apple schreef:
En dat langzame rijden valt dus in praktijk vaak mee Lachen. 9 km/u is de minimum snelheid.

Als je een rit hebt dan maak je eens een praatje met andere deelnemers, rijdt een stukje met elkaar op, nieuwe omgeving (vaak voor een paard ook motiverender), dan haal je die 9 km/u echt wel.

Maar inderdaad, als je het gedaan hebt en het is elke kilometer hard werken dan is de vraag of je paard het wel leuk vind.

Bij ons is dat 10 km/u (belgië) Knipoog
Ik ben gewoon gestart op een bepaald punt en heb gekeken toen ik terugkwam hoelang ik erover gereden had.
Aangezien het 20 km was (handig dat er elk jaar een wedstrijd gehouden wordt en dat het in de achtertuin is dus dan weet je waar je moet rijden voor welke afstand Tong uitsteken) is het dus de minimumsnelheid geworden.

En ik was echt doodop op het einde, ik heb volgens mij 3 keer zo hard gewerkt als hij ...
(de hele tijd aansporen, zowel qua hulpen als qua stem, is echt wel vermoeiend, ik had 's avonds zelfs keelpijn Nagelbijten / Gniffelen )

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:19

Als je paard niet wil lopen is ie misschien
gewoon niet geschikt voor endurance, kan toch!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:23

Je paard heeft toch verder geen mankementen? Misschien een rugprobleem of tandenprobleem ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:30

Hij doet ook alleen maar moeilijk als hij alleen is, van zodra er een ander paard bij is gaat het super ... Dus ja, waarschijnlijk gaat het op wedstrijd ook wel super gaan. Maar ik zou toch ook graag gewoon alleen kunnen trainen enzo Nagelbijten / Gniffelen

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:38

Tja, als een paard met tegenzin loopt kan ik me heel goed voorstellen dat endurance niet zo leuk is. Knipoog Ik moet er zelf niet aan denken om de hele tijd te moeten aansporen, en dat al bij 20 km. Dus ik zou dan inderdaad zeggen dat dit paard er niet geschikt voor is. Lachen

Ik vind zelf ook dat niet alleen de ruiter maar ook het paard er plezier aan moet beleven. Normaal is dat ook echt wel zo, onze paarden lopen graag, vinden het prachtig. Als je paard er niks aan vindt en geen zin heeft om een bepaald tempo te lopen dan zou voor mij de lol er ook snel af zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:57

Langs de andere kant is het bij hem wel een supervoordeel dat niks hem interesseert (zeker niet als er wat te eten is Clown) en er dus bij wijze van spreken bij de keuring een bom langs hem mag ontploffen en zijn hartslag niks zal stijgen...

Begin van het jaar heb ik helchteren gereden en had bij de voorkeuring 40 en bij de nakeuring 44 en aangezien ik er vrij weinig van kende (en de eigenaresse druk bezig was met de organisatie en hulp en...) en dus niet veel gekoeld heb ofzo vond ik dat hij dat toch wel super heeft gedaan.

Die wedstrijd ging overigens heel goed en toen dacht ik van: met training kan je daar best wat van maken. Maar momenteel is dat gevoel er (even?) niet meer ... Ik weet niet of hij er wel zin en plezier in heeft, en dat stoort me denk ik nog het meeste.

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:28

Cyclame is ook een die 'geen stap teveel' zet.
Rijd niet prettig endurance, maar met goede voeding (wat meer energie) en goede opbouw van trainen heb ik toch ook, na een paar klasse I's, een 62 km met iets van 12 km/uur goed uitgereden.

In het beging, tijdens het opbouwn van de training liet ik haar te hard draven (en wilde ze steeds stappen), want ik was een pittigere draf gewend van mn andere pony. Toen besloot ik haar op haar eigen 'slakkegangetje' te laten draven. In dat tempo steeds de draf uitbouwen, en op een gegeven moment kreeg ze genoeg conditie en een slanker lichaam en ging ze uit haarzelf meer tempo rijden.