Galop-vraagje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jamika

Galop-vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 18:14

Een vraagje over de galop: Wisselen jullie de linker- en de rechtergalop ook af tijdens een wedstrijd of training? Hoe train je dit? Ik rij voornamelijk in bermen en wat stukken langs het water en vind het moeilijk om in een andere galop aan te springen op een recht stuk. Er is een stukje langs het water waar een picknickbankje staat, als daar gemaaid is draai ik daar wel eens een volte om zodat ik toch in de andere galop aan kan springen, maar op de rechte weg is dat nogal lastig. Hoe doen jullie dit? Voor de belasting lijkt het me beter om af te wisselen... Onze stal gaat wel verhuizen naar een nieuwe locatie en daar wordt ook een galop-baan aangelegd waar op ik dit soort dingen meer wil gaan oefenen. Maar hoe doe je dat?

Anoniem

Re: Galop-vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:14

Cloud heeft zelf heel veel leuke varianten op galop, normaal links en rechts in drie takt, dra-lop of tewel voor galoperen en achter draven. Vier takt wil hij ook wel eens doen, overspringen ook met alle plezier en contragalop is ook een hele leuke variant.

Bij hem zit er dus wel veel af wisseling in, buiten springt hij over het algemeen alleen in de rechter galop. Toch heb ik liever dan hij ook in de linker galop galopeert, zeker op rechte stukken.

Ik ben heel in de bak gaan oefenen (dan springt hij altijd in de rechter galop rechts om en andersom) Hij springt op commando aan maar ben toch veel meer met mijn benen gaan doen. Duidelijke verschillen in aanspringen bij de rechter en linker galop. Nu kan ik hem buiten met gemak in de galop zetten die ik wil. (als hij niet al gewisseld heeft Clown)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:19

Je traint in de bak toch de hulpen voor de linker en rechter galop?
Je wisselt de plaats van je benen voor de galop...

Linkergalop: Linkerbeen op de singel en rechterbeen iets naar achteren. Zelf op je rechter zitbeenknobbel zitten en je linkerbeen aanduwen.

Zo kom je als het goed is in de linkergalop. Desnoods om het makkelijker te maken heel iets stelling naar links nemen.

De rechtergalophulp is precies andersom...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:37

Dan is je paard niet recht.
Bij Anouar heeft het ook even geduurd voor hij lekker liep (recht, los, over de rug) maar nu is de galop geen enkel probleem meer.
Ik kan hem op een recht stuk probleemloos in de linker- en rechtegalop krijgen en hij springt regelmatig zelf om (allebei de kanten op)

Dus mijn tip, ga dressuurmatig aan de gang (hoeft niet in de bak) Stel je paard aan de hulpen en maak hem recht

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 19:42

In de bak springt ze ook al moeilijk aan in de linkergalop, op de volte lukt het wel, maar op een recht stuk niet, dan springt ze (ondanks de juiste hulpen voor de linkergalop) toch rechtsom aan. Ik ben al veel bezig met rechtstellen inderdaad en heb het idee dat ze daardoor in draf nu al veel beter wordt. Mijn doel is dat ze straks net zo makkelijk omspringt als Lenneke omschrijft....moet nog blijven oefenen dus Knipoog

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:44

Lenneke_ schreef:
Ik kan hem op een recht stuk probleemloos in de linker- en rechtegalop krijgen en hij springt regelmatig zelf om (allebei de kanten op)

Levi ook, hij doet regelmatig een wissel springen zo in het bos. Haha!

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:45

Tijdens trainingen oefen ik de galop aan beide kanten. Soms lange stukken achter elkaar in dezelfde galop, soms om de 5 passen wisselen.
Tijdens wedstrijden (klasse 1) rij ik bijna alleen maar in draf om niet te hard te gaan.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:47

Anouar springt overigens niet op commando om Clown
En geen mooie dressuurwissel. Hij moet eerst een beetje vaart maken en tijdens het optrekken zegmaar springt hij om

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 22:13

splash had vroeger (2 maanden geleden) ook veel moeite met de rechter galop, gevolg niet willen aanspringen in die galop buiten of meteen overspringen naar links wat erg vervelend is. Beetje wezen oefenen en madame springt nu zelf automatisch in de rechtergalop aan en wisselt als ze moe wordt op een kant vrolijk en netjes om naar de andere galop dat doet ze nu beide kanten op dus het valt te oefenen in de berm hoor gewoon volhouden

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 22:35

pim springt ook om na een tijdje en ik kan hem ook rechts of links laten aanspringen buiten. pim springt ook niet netjes om, eerst de voorkant en dan na een galopsprong gaat de achterkant ook mee

kirstentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 08:04

Dat omspringen vindt Tornado heel erg moeilijk. Ik oefen er al lang op maar 't is nog niet echt een succes. Wel kan ik gewoon vanuit draf bepalen of ik in de linker- of rechtergalop wil aanspringen en tijdens een rit galoppeer ik afwisselend links en rechts. Maar naar mijn mening hoort dit toch ook een beetje bij de basistraining van je paard? Of het nou in de bak is of buiten, je paard hoort toch op beide kanten te kunnen galopperen. Tornado had vroeger ook moeite met de rechtergalop maar na een paar dressuurlessen ging het al veel beter, soms heb je gewoon een beetje hulp nodig van anderen om verder te kunnen. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 10:43

Dat ben ik absoluut met je eens, vind het ook bij de basis horen. Cloud is een draver, nu wil ik niet beweren dat hij daarom moeite met galop heeft maar hij heeft het wel.

Heel veel oefenen, ontzettend veel overgangen en kilometers galop en les heeft heel veel geholpen. Cloud kan met hulpen een hele nette galopswissel maken maar doet dat uit zich zelf niet. Als hij uit zichzelf wisselt zitten zijn benen eventjes in de knoop en komen we in de andere galop uit.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:42

Als je paard duidelijk meer moeite heeft met de ene galop dan met de andere: veel oefenen, gymnastiseren, in de bak of erbuiten. Niet alleen voor die galop, maar die voorkeur is een teken dat het hele paard niet gelijkmatig ontwikkeld is.

Vroeger kon Rex helemaal gene rechtergalop, maar sinds enkele jaren wel, nu is zijn rechtergalop in de bak zelfs beter en stabieler dan de linker. Haha! Maar buiten springt hij uit zichzelf nog bijna altijd links aan, pas de laatste maanden kiest hij af en toe uit zichzelf de rechtergalop.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 07:00

Bedankt voor alle tips! Ik ben er weer mee aan de slag geweest en ik kreeg het nu wel voor elkaar dat ze aansprong in de rechtergalop en daarna kon ik haar met een 'tussenhupje' omschakelen naar de linkergalop. Maar op het rechte stuk aangalopperen in de linkergalop lukte nog niet, daar moeten we duidelijk nog op oefenen Knipoog Maar als we op deze manier van galop kunnen wisselen vind ik het al een positief begin Lachen Femcke was, voor ik haar kocht, manegepony en was inderdaad wel scheef. Ik heb haar nu een jaar en ze is al een stuk rechter, maar we zijn er nog niet helemaal.

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 07:18

in de juiste galop aanspringen is en kwestie van de juiste stelling geven. Als je links wilt aanspringen, stel je je paard naar links. Daarom is dan je linkerbeen op de singel en je rechterbeen iets erachter: je buigt het paard als het ware om je linkerbeen. Maar je paard moet wel de schouder vrij hebben om dat been verder naar voren te plaatsen, dus vooral van de linkerteugel afblijven. Stelling geef je door je hand naar links en naar voren te doen. Alles niet overdreven, natuurlijk. Hoewel ik soms wel, bij moeilijke paarden, de binnenteugel gewoon los heb gegooid, dat werkt vaak prima.
een andere truc is, het paard in de galop te laten vallen, niet aanspringen dus. Dat doe je door het over zijn tempo te draven en wel op het binnenbeen lichttrijdend. ja laat het paard snel draven, op het linkerbeen, binnenhand weg en iets voor het tmepo probrern te gaan zitten ,dan krijgt het paard balansproblemen en moet het wel in galop vallen en wel in de linker, omdat je daar je gewicht op zet en je daar je hand weg hebt. Ik hoop, dat ik het een beetje duielijk heb kunnen maken. Afwisselen is erg belangrijk, ook omdat het paard gewoon gegymnastiseerd moet worden.