Hoe train jij zelf voor een Endurancerit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sash

Hoe train jij zelf voor een Endurancerit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 13:01

Dat was wat ik mij afvroeg:

wat doen jullie voor sport om jezelf klaar te maken voor een lange inspannende rit?

Sash

Re: Hoe train jij zelf voor een Endurancerit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 13:02

Ik zal zelf even beginnen: ik doe spinning, ik denk dat dat best goed is voor het trainen van kuiten en bovenbenen.
ook doe ik bodybalance.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 13:28

• Honden uitlaten op de fiets en wandelen
  • 2x per week prive dressuurles
  • 1x per 14 dagen prive springles
  • zo nu en dan crosstraining
  • 1 a 2 keer per week fikse buitenrit
  • Regelmatig met een fiks aantal voer emmers naar de wei heen en weer wandelen.
  • En gezegend zijn met een hoge basis conditie zodat ik verder nog niet veel hoef te doen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 13:51

Ik fiets gemiddeld 1,5 tot 2 uur op een dag.
Tot nu toe is dat genoeg voor mij.

Buitenrijden kan ik heel goed volhouden, in de (binnen)bak ben ik na 20 minuten kapot ivm astma

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 14:32

Oei lastig, want mijn privelessen zijn vaak bijna 1,5 uur per keer
Ik zal eens een keer een gps meenemen, om te zien welke afstand ik dan afleg Clown

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 15:18

Ik les bij de RV ook wel in de bak (3 kwartier), maar dan moet ik gewoon op tijd gaan stappen

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 22:33

ja vervelend he die astma weet er ook alles van af. maar rijd meestal in de buitenbak dus dan valt het wel redelijk mee. prive les van anderhalf uur Wow! vind het na een half uur echt wel gezegend.

verder laat ik de hond uit (ook pas sinds kort) fiets naar mijn werk als het niet te hard regent en waait. ga naar de sportschool voor fitnes en cardio training. werk in de horeca dus loop opzich wel voldoende. wandel veel met splash of fiets met haar. en verder was dat geloof ik wel goenoeg want zoveel tijd heb ik nu ook weer niet want het huishouden (o ja die ook nog) hoort er ook nog bij, pfff.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 08:29

Ik heb thuis zo'n mooi apparaat een crosstrainer. Daar sta ik gemiddeld zo'n 4 maal per week een kwartiertje op en daarnaast doe ik vier keer per week pilatus oefeningen. Echte conditie training in de zin van hardlopen of fietsen doe ik niet wegens tijdgebrek. Maar eigenlijk zou dat wel moeten. Ik verwacht van mijn paard dat ze flinke ritten maakt eigenlijk zou mijn eigen conditie ook wel wat beter kunnen. Soms zie ik ruiters die echt veel te dik zijn en helemaal zonder conditie een endurance wedstijd rijden en ik vind dat niet helemaal fair tegenover het paard. Maar goed dat is weer een andere discussie Knipoog

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 10:31

Ik probeer elke dag iets te doen, in ieder geval fietsen of een stuk in een stevig tempo wandelen. Ik zou wel willen hardlopen maar op de een of andere manier heb ik daar niet de goede bouw voor oid want het lukt me niet echt.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 10:36

In het zomerseizoen skate ik. Hoewel dat er deze zomer weinig van is gekomen met dat natte weer (skaten op een nat wegdek is levensgevaarlijk). In het winterseizoen ga ik twee keer in de week naar de sportschool. En ik probeer ook te fietsen en lopen waar dat kan.

De eerste 60 km rijd ik overigens op basis(spier)conditie. Voor de kilometers daarboven heb ik wel wat extra's nodig, hoewel de 120 km van afgelopen weekend niet tegenviel afgezet tegen het relatief kleine aantal skatekilometers dat ik deze zomer heb gemaakt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 14:23

Perféct topic!
Training voor en door de ruíter.
Overgewicht, gebrek aan conditie of een combi daarvan is héél belastend voor een paard.

Op de boerderij blijf ik redelijk in beweging en dat is 7 dagen per week.
Andere routine is vrijwel dagelijk 20 -30 kilometer in zwaar bergachtig terrein en ik ontlast/beloon daarbij mijn paard(en) regelmatig door er de lastigste stukken naast te rennen.

In het beleren van mijn paarden zit structureel onbelast specifiek aanbieden en dat houdt voor míj in dat ik, dezelfde (voor mij pfffffikse) stukken ren in de pittige bergen hier.

De hsm-sensor gaat meestal los mee en ik meet zowel paard als mezelf. Voor beiden hou ik interval-waardes aan.

Ik ben keurig op gewicht volgens de BMI doch nu eenmaal niet klein, dus niet licht en probeer voor specieke tochten, of dat nu een eigen rit is of een raid, daarom altijd wat gericht af te vallen. Dat kan prima in combinatie met iets opvoeren van de training in de directe voorbereiding.
´s Avonds even met paard onbelast rondrennen een paar heuvels op en af hier door de rulle olijfbooomgaarden is geweldig goed voor het losmaken van paardlief en mijn conditie Haha!

Als ik in bed lig doe ik routinematig wat ontspannings- en rekoefeningen voor de spieren die het bij mij het meest voor de keizen krijgen.

Tot slot smokkel ik. Ik héb nu eenmaal een lichaam dat onder járen misbruik geleden heeft, maar dat hoort míjn probleem te blijven. Dus slik ik voor en tijdens lange ritten pijnstillers om mijn paard niet met míjn ongemakjes te belasten.

hc

edit: strikt genomen is het slikken van pijnstillers (lees ontstekingremmers) uiteraard doping. Ik heb die dingen op recept vanwege titanium-vervangingsonderdelen en chronische imperfecties. Ik rij alleen privé en ´wilde´ raids, doch maak er bij de organisatie(s) wel melding van.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 14:37

morelia schreef:
Echte conditie training in de zin van hardlopen of fietsen doe ik niet wegens tijdgebrek. Maar eigenlijk zou dat wel moeten. Ik verwacht van mijn paard dat ze flinke ritten maakt eigenlijk zou mijn eigen conditie ook wel wat beter kunnen.

Kan je dat niet kombineren, door náást je paard te rennen? Dat combineert heel fijn met opleiden en relatieve rust. Voor je paard is dat een prachtige tussenweg halverweg in de wei en belast werken en het kost je zo geen extra tijd.

hc

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 16:19

fietsen vind ik altijd een mooie training paard en ruiter lekker onbelast bewegen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 17:17

Hardlopen is voor mij geen doen. Ik heb meerdere pogingen gedaan, maar ik hou het gewoon niet lager vol dan 500 meter.

Fietsen gaat wel goed. Gemiddeld doe ik 1,5 tot 2 uur op een dag, maar soms ook wel eens 4 uur. En dan wel een beetje tempo.

Van de winter wil ik gaan sporten. Heb een keer een proefles gedaan en vond het heel erg leuk. Hier in het dorp kan je voor 21 euro per maand onbeperkt sporten.
Het is niet met apparaten, maar in een groep kan je lessen volgen (bijvoorbeeld conditie) Bovendien vond ik het heel gezellig.
Voor de winter vind ik dat fijn omdat ik dan minder rij en 's avonds minder actief ben

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 07:52

trainen ...
wel sinds ik een jong paard heb gekocht wat volgend jaar onder de man komt is het voor mij ook meer dan de hoogste tijd geworden
de komende twee jaar ga ik nog niet starten , maar rijden is rijden , en ik vind dat ik in conditie moet zijn

dus ik ben weer begonnen met zwemmen
1 tot 5 keer in de week (ligt een beetje aan wat er allemaal moet gebeuren zo door de week heen genomen
en dna ga ik gewoon ene uur baantjes trekken

4 keer in de week een uurtje fietsen ...
en als de conditie weer wat op peil is en het gewicht wat lager is komt daar hardlopen bij
ook ben ik aan het rondkijken voor een sport die kwa lenigheid en coordinatie een hoop toevoegt een vecht of danssport

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 20:38

Citaat:
ben ik aan het rondkijken voor een sport die kwa lenigheid en coordinatie een hoop toevoegt een vecht of danssport

Yoga is een aanrader!

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 14:24

ik doe helemaal niks aan conditie training.ik help bij ons op stal met de koeien en de kalveren,die geven me al beweging genoeg

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 09:04

draumpje schreef:
ook ben ik aan het rondkijken voor een sport die kwa lenigheid en coordinatie een hoop toevoegt een vecht of danssport

Body Balance dat is echt super, dat is een combinatie tussen yoga, tai chi en pilates. dus van alles wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 14:31

Ik fiets heel veel en heb daarnaast drie vreselijk actieve honden die naast hun standaart beweging op een dag ook allemaal apart gaan wandelen/fietsen ect.

Voor ik pfeiffer kreeg had ik een super goede conditie, heb het anderhalf jaar gehad. Het is twee jaar geleden begonnen, dus heb een half jaar geen pfeiffer meer. Naar mijn paard toe fietsen en ik ben al buiten adem (500 meter) Conditie opbouwen na pfeiffer duurt nog jaren.

Een rit van 5-6 uur met veel licht rijden kan ik daar in tegen ook prima vol houden. Daarnaast doe ik nog veel oefeningen in lenigheid.