School en Endurance (training)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

traan_beauty

School en Endurance (training)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 21:06

Hallo allemaal,

Ik wil misschien over een hele tijd Endurance gaan rijden. Maar ik zit nog in 3 Havo en nu vroeg ik me af of je voldoende tijd hebt om te trainen voor een wedstrijd.
Ik heb begrepen dat het het beste is om ong. 1x in de week een 'lange' training te doen. Dat zou makkelijk kunnen, namelijk in het weekend.
Maar hoe zit het met de rest van de dagen.. Hoe trainen jullie dan, en hoelang? En hoevaak krijgen ze vrij in de week (of niet)? Ik heb wel een behoorlijk pittige IJslander die elke dag wel even wat moet doen, ookal is het alleen maar wandelen.

Op het moment wordt ze nog beleerd dus het duurt nog een behoorlijke tijd voordat ik pas echt Endurance ga rijden, maar ik vind het fijn om ergens een idee van te hebben, zoals jullie misschien begrijpen Lachen .

Alvast bedankt voor het reageren!

Lenneke_

Re: School en Endurance (training)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 21:22

Met 1 training in de week ga je het niet redden hoor.

Gebruik de zoekfunctie even, er zijn (recentelijk) al aardig wat topics geweest over trainen

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 13:00

Oké, heb even de zoekfunctie gebruikt..
Maar daar word ook vaak gezegd 1x in de week een langere training en niet vaker omdat het paard zich ook nog moet herstellen. En als je verder gewoon 'elke dag' 1 uur tot anderhalf uur traint is het dan te doen? Ik heb het nu over klasse 1 (eigenlijk zelfs nog over de kennismakingklasse).

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 13:16

Een paar rustdagen in de week zou ik zeker wel inbouwen. Dus bijv. maandag rust, dinsdag longeren, woensdag bos (15 km), donderdag een dressuurles, vrijdag rust, zaterdag 10 km bosrit, zondag 20 / 25 km bos. Ik denk dat je dan al een heel eind komt!

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 16:05

Oké, bedankt Lachen .

Als het zo ong. goed zou zijn, dan moet dat met school goed lukken met een beetje plannen Haha! .

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 09:46

Ik rij maar 3-4 keer in de week, de rest staat hij 24/7 in de wei. Dan hoef je ook niet iedere dag iets te doen, maar houden ze zichzelf en elkaar wel bezig. Lachen
Ik maak inderdaad een langere rit in het weekend, en door de week 1-2 kortere, snellere ritjes en/of een half uurtje dressuur.

Iedere dag 1-1,5 uur rijden vind ik zelf véél te veel.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 13:50

Hmm.. Normaal als ik rijd doe ik er toch snel wel een uur of langer over. Maar natuurlijk zitten daar ook vrije dagen in, en ook longeren, (vrij)springen en voor de afwisseling wel eens VD of wandelen.

En als ik dan ong. 1x per week een langere rit doe moet ik er wel komen (met de andere dagen training).

Fijn dat ik dit weet, bedankt! Lachen

kirstentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 07:53

Ik rij ook ong. 3 keer in de week. Maar het ligt denk ik ook wel aan het type paard. Knipoog Mijn paard gaat ook dagelijks in de wei met andere paarden en zoals Nina al zegt houden ze elkaar dan ook wel in beweging.
Bovendien, als ik iedere dag zou rijden vindt mijn paard er ook niks meer aan. Haha!
Maar het kan best zijn dat een IJslander meer training nodig heeft voor een klasse I, mijn vriendin heeft een haflinger (beetje zelfde type paard als ijslander) en die rijdt veel vaker omdat haar paard anders niet voldoende in conditie blijft.
Suc6!

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 17:53

Ik denk ook zeker dat het aan het 'type' paard ligt. 'Jammer genoeg' heeft mijn paard een overvloed van energie dus moet ik daarom wel wat vaker rijden. Maar ach, als we het rijden lekker afwisselend doen, moet dat wel lukken Lachen .

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 19:33

traan_beauty schreef:
Maar ach, als we het rijden lekker afwisselend doen, moet dat wel lukken Lachen .

Niet elke dag rijden is niet alleen om je paard geestelijk fit te houden, maar juist om hem lichamelijk fit te houden

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 22:24

traan_beauty schreef:
Ik denk ook zeker dat het aan het 'type' paard ligt. 'Jammer genoeg' heeft mijn paard een overvloed van energie dus moet ik daarom wel wat vaker rijden. Maar ach, als we het rijden lekker afwisselend doen, moet dat wel lukken Lachen .

hoe verder je komt met conditie opbouwen hoe meer energie en je gaat dan echt niet veel meer rijden omdat ze meer energie hebben hoor. Proberen zo gunstig mogelijk te verdelen die energie want dat is juist goed dat ze een beetje looplust hebben. De meeste paarden hier hebben allemaal veel erergie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 07:49

Ik studeer, werk en hem daarbij nog mijn paard. Sinds we een eigen trailer hebben gaan we zeker 3-4 keer per maand naar het bos. Daar een paar uur rijden, veel verschillende ondergronden trainen enz.
Dan longeer ik nog een keer in de week uit gebreid, met in en uit stappen zeker driekwatier. (niet steeds op een rondje hoor, de helft van de tijd loopt hij gewoon los)
Ik heb dressuur les, wat twee keer per week kan zijn maar ook een keer in de drie weken. Maar ik rij sowieso een keer per week een dik uur dressuur. Dan nog een keer een buitenrit van een uurtje, anderhalf uur.

Een uur rijden kan ik na of voor school doen in de bak, buitenrit ik heb altijd wel een dag in de week dat ik redelijk vroeg in de middag vrij ben. Longeeren kan ik altijd tussen door doen. Weg met de trailer is vaak op zondag, anders rij ik hier in de buurt een uur of drie.

Zo heb ik vier trainingen in de week. Die zijn standaart. Daarnaast vind ik het zelf heel lekker om even rond te hobbelen na een drukke dag. Dan rijden we wat los in de bak of gaan we buiten spelen. Wandelen of fietsen doen we ook nog wel eens.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 12:20

splash1999 schreef:
traan_beauty schreef:

hoe verder je komt met conditie opbouwen hoe meer energie en je gaat dan echt niet veel meer rijden omdat ze meer energie hebben hoor. Proberen zo gunstig mogelijk te verdelen die energie want dat is juist goed dat ze een beetje looplust hebben. De meeste paarden hier hebben allemaal veel erergie

Tuurlijk krijgt ze meer energie met conditie opbouwen Lachen . Dat vind ik niet erg, maar ik vind het wel erg als ik die dag wanneer ze een dag/dagen stil heeft gestaan ze zo ongeloofelijk loopt te etteren ect. Dit voorkom ik al door óf haar van te voren te longeren (maar daar heb ik dus niet altijd tijd voor) of de vorige dag met haar te hebben gewerkt, of zelfs alleen maar te hebben gewandeld.

En ik probeer zeker vrije dagen in te plannen, vooral als ik de dag erna genoeg tijd heb om haar eerst te longeren oid. Knipoog .

Maar ze is nog zo 'groen' dus wie weet veranderd er nog van alles aan haar gedrag. We gaan het gewoon lekker rustig aan doen en we zien wel waar het schip strand Lachen .

Bedankt voor de reacties! Lachen

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 11:48

juist groene paarden hoeveel energie ze dan hebben dan niet elke dag werken met ze geef ze lekker vrij of ga wandelen. Er zijn meer hete paarden die in de endurance lopen en worden echt niet elke dag bereden. Maar groene paarden moet je juist extra zuinig op zijn

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 19:42

splash1999 schreef:
juist groene paarden hoeveel energie ze dan hebben dan niet elke dag werken met ze geef ze lekker vrij of ga wandelen. Er zijn meer hete paarden die in de endurance lopen en worden echt niet elke dag bereden. Maar groene paarden moet je juist extra zuinig op zijn

Ben het helemaal met je eens en ik zal het zeker doen Knipoog .

Bedankt voor je reactie!