hartslagmeter ombouwen, hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

hartslagmeter ombouwen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 16:52

Ik heb vandaag twee hartslagmeters gekocht om te kijken of ik ze om kan bouwen en nu heb ik er al eentje helemaal verprutst en de ander gedeeltelijk.

Kan iemand mij vertellen of het uberhaupt mogelijk is en zo ja, hoe?

Het is een hartslagmeter van de Aldi, merk medion. Je hebt in het midden zo'n zender en daaraan zitten twee flapjes. klopt het dat die flapjes de hartslag registreren? Ik vind het heel raar, want ik heb er eentje helemaal opengeknipt en ik zie nergens iets van metaal, alleen maar rubber. Hoe kan rubber ooit een hartsignaal opvangen?

Ik heb de flapjes losgetrokken van de zender en met een draadje (van het rubber naar de zender) verbonden. Maar goed, het werkt dus voor geen meter.

Is die hartslagmeter wel om te bouwen? Of heb ik pech?

Help!

Jamika

Re: hartslagmeter ombouwen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 17:46

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 17:54

hey, hoeveel kosten doe hartslagmeters in de aldi?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 17:58

@Jamika: Bedankt!

Inmiddels werkt hij, bij mezelf dan, straks naar de paarden Haha!

Bij de aldi hier waren ze in de uitverkoop, 12 euro per stuk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 18:01

De flapjes registren een potentiaalverschil, de electrische spanning van de hartspier. Je zoekt dus het beste twee plekken met verschil = het hart en niet het hart.
Je hoeft daarvoor de pick-up niet te slopen, alleen maar te voorkomen dat beide flapjes op het hart liggen.... De ene kant leg je achter de elleboog net voor of onder de singel en de andere kant komt vanzelf een stuk hoger achter de schouder.
Hoewel het niet uit zou hoeven maken werkt het nét even beter als je de bovenzijde naar de elleboog richt.

Aangezien mijn paarden wat doén, zweten ze en is de opname probleemoos.
Als ik voor de basiswaarde gelijk voor vertrek al registratie wil opslaan maak ik de flank en de meter simpel nat met water.
Op de pick-up van de CardioSport met PC-interface heb ik een stukje klittenband gelijmd waarmee ik het onder singel kan borgen.
Voor meting bij onbelaste sessies heb ik een brede elastieke dekenband met een corresponderend stukje klittenband.

Zoals op het andere topic geschreven neem ik doorgaans de sensor los mee. Ook rijdend kan ik die tegen de flank houden voor een prima uitlezing.
In galop, flnke, pittige helleng, bovenaan tijdens de laatste stappen meter erop.
Eraf, wachten of rustig doorlopen tot de waarde partieel herstel aangeeft en door...
Op de CardioSport kan ik dat met signaalfunctie instellen, doch daar word je alleen maar gestoord van omdat elke maffe waarde dan ook een piep geeft.

Nogmaals, de regsitratie met interface is voor mij onmisbaar voor het bepalen van de basiswaardes, de referentie-database per paard.
Met de RunTech kan ik dan prima de eikmomenten toetsen.

Als je vreemde of onbetrouwbare uitlezingen krijgt, vervang dan de batterijen in horloge en pick-up. Hoe beter die zijn, het beter het signaal.

hc

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 18:23

Ik gebruik gewone haargel als contactgel. Op een droog paard doet die van mij het ook niet.

Ik heb één elektrode aan de linkerkant onder de singel en één elektrode aan de rechterkant naast de schoft. Dan doet hij het het best

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 18:32

Ik ga zo naar de paardjes toe, kijken oftie het doet.
Ik had bij de aldi al gelijk een pot haargel gekocht, ben benieuwd! Omdat ik 2 hartslagmeters had gekocht, heb ik ook twee bandjes, die heb ik nu samengevoegd tot 1 band dus ik denk dat dat genoeg is om om het paard heen te komen

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 20:58

Hij doet het!

Mijn paard heeft in rust een hartslag van ongeveer 45. Als je met haar weidegenoot wegloopt stijgt het naar 96.

Ik moet nog een betere bevestiging verzinnen want mijn nu snel geimproviseerde bouwseltje hield het niet vol in gallop.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 21:31

een klittebandje eraan plakken en dat aan de singel maken. haargel werkt goed maar gewoon natmaken werkt ook goed vind ik. het is wel belangrijk dat er heel de tijd contact is. bij mij was dat niet zo en toen had ik echt rare waardes (van 0 naar 250 enz)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 21:50

Net zo belangrijk als oppikken van een signaal is de gebruikersvriendelijkheid. Als het gehannes is , gebruik je het ding niet = ook geen waardes, dus KIS.

Hoe dan ook, bedenk een systeem vooor het opzetten van normdata. Uit de losse pols onthouden werkt niet.
Zonder normdata of systeem zijn eikwaarden functieloos.

Wij hebben drie totaal verschillende routes uitgezet, uitgemeten en uitgeschreven. Met de CardioSport van de paarden onder verschillende omstandigheden voor die route de waardes opgeslagen in de pc. Op die manier weten we ook wát we meten, zijn het eíkwaardes.

hc

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:26

hoe doe je dat dan precies HC? wanneer meet je de waardes? bijvoorbeeld in galop, en dan hoelang het duurt voordat het weer tot een bepaalde waarde is teruggezakt in galop?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:42

Sash schreef:
hoe doe je dat dan precies HC? wanneer meet je de waardes? bijvoorbeeld in galop, en dan hoelang het duurt voordat het weer tot een bepaalde waarde is teruggezakt in galop?

Ik laat de meter eerst álles meten en opslaan. Laad dat in een progamma op de pc.
Als ik voor dát paard weet wat de normwaardes zijn, weet ik wanneer ik wat moet eiken.
Ín galop is dan niet zo interessant. Elk stukje hier is toch nét anders met ffijnere/grovere steenslag of juist geen, meer of minder helling, watook.
Wel wat direct ná een piekprestatie de waarde is en hoe snel partieel herstel duurt.
Idem bij aankomst, na 5 en 10 minuten en na een half uur.

Wat de waardes tíjdens het rijden zijn wil ik eigenkijk alleen weten als ik vermoed dat er wat is en ik weet niet wat. De meter kán dan helpen. Dat is dan wel weer de registrerende meter én de normroute! omdat incidentele uitlezingen te variabel zijn.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 17:07

Begrijp ik het goed dat je de flapjes en het middenstuk niet persé met elkaar hoeft te verbinden? Dan maakt het eigenlijk dus niet uit waarmee je ze verbint ofwel?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 17:59

Het middenstuk meet het potentiaalverschil tussen de flapjes en zendt die waarde naar de ontvanger die de waarde omrekent en als hartslagfrequentie toont.

Het middenstuk moet daarvoor wél de spanning onder de flapjes doorkrijgen. De flapjes moeten dus wél met het middenstuk verbonden zijn. Je kan de draadjes verlengen en daardoor is het minder kritisch waar je de pickups op de flank legt.
Kies je echter de juiste plek, dan is de humane opnemer prima en hoef je niet te hannessen. Het voordeel van het intact laten is dat het ding bijna onverwoestbaar en storingsongevoelig is.

hc

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 13:53

Anouar krijgt opeens een drukplek van de elektrode naast de schoft.
Nog nooit last van gehad, maar nu opeens wel.
Eens proberen wat hij doet als ik ze allebei onder de singel doe

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:55

Mijn vriend heeft van de week ook een hartslagmeter omgebouwd en hoera...hij werkt! Ik heb hem nog niet met rijden geprobeerd, dat ga ik morgen doen.

Maar twee vraagjes over de hartslagmeter:

Gebruiken jullie 'm ook tijdens een wedstrijd? In de P/A mag je hem niet aan hebben las ik in de reglementen. Doe je dan het horloge uit of de hartslagmeter helemaal af?

En de waardes veranderden nogal snel, van 33 naar 70 en weer terug. Nu heeft mijn pony (heb ik ook pas tijdens keuringen bij wedstrijden gehoord) een soort extra klopje. Telt de meter deze dan soms ook als hartslag?

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 10:14

Ik heb een omgebouwde van de aldi..
Gister voor het eerst geprobeerd en hij werkt!
Op stal een HS van 30 en tijdens het stappen een HS van 53 a 56.
Tijdens een flinke draf ging de HS naar 115 en daarna naar 108..
Toen bleeft hij op 108 staan en is ook tijdens het stappen niet meer omlaag gegaan...
Eerlijk gezegd deed hij helemaal niet zoveel meer.. Clown

Dus er maar even een nieuwe batterij in doen Haha!

Nu had ik een vraagje over de electrode die achter de schouder ligt..
Er zit aan die van mij een randje die wat uitsteekt. moeilijk uit te leggen maar het is volgens mij het overblijfsel van het dunne electrode stuk naar het dikkere gedeelte van de ontvanger.
Ik ben bang dat dit op den duur een drukking zal veroorzaken..
Kan ik dat gewoon wegsnijden?
Kan eventueel vandaag wel wat foto's maken Cool

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 12:40

Jamika schreef:
En de waardes veranderden nogal snel, van 33 naar 70 en weer terug. Nu heeft mijn pony (heb ik ook pas tijdens keuringen bij wedstrijden gehoord) een soort extra klopje. Telt de meter deze dan soms ook als hartslag?

Dat heb ik ook wel eens gemerkt. Volgens mij telt hij soms de 2e zachtere hartslag ook als hartslag, waardoor je dubbele waarden krijgt. Een beetje experimenteren met de plaatsing van de electroden kan daarbij helpen.

@Woestijn, ik denk dat je dat gewoon af kan knippen ja.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 13:28

Heb ze nu met ene mesje bewerkt en moet nog even het dingetje wat in de electrode zit om het signaal door te geven.. (zit aan het draaitje vast..) wat platter maken.. dat is nu teveel massa..
Krijg enkeld niet de batterij eruit...
Dus vandaag nog maar eens proberen.. (poging 258)

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 15:06

Ach, het houdt je van de straat hè. Duivel