) nu ga ik 2 keer een kennismakingsrit doen. Dit jaar en volgend jaar,,, ik ben me paardje druk aan het trainen, maar omdat ik nog geen kilometerteller niks hebt, en 15 km het verste is wat ik met haar heb gereden(was na deze rit niet moe) zei me pa dat ik hem is in de stapmolen moest zetten,(deze is net helemaal vernieuwt) en kan tot de 30 km. Nu dacht ik als ik nou een rit van ongeveer 15 km maak en haar daarna in de stapmolen zet, en die instel op 10/15 km misschien kom ik er dan achter of ze het red(wij hebben niet veel buitenrijdmogelijkheden, dus een flinke rit kan ik moeilijk maken)
Vinden jullie dit dierenmishandeling?(want ik zelf vind dit nou niet bepaald een ideaale oplossing, want dan moet ze de hele tijd rondjes lopen toch beetje zielig???)
Of weten jullie een andere oplossing om er achter te komen dat ze genoeg conditie heeft?
Nou alvast bedankt!
Zo lang in de stapmolen is echt geen pretje. Ik vind een molen een goed idee voor grote stallen waar paarden beweging moeten krijgen, maar niet stuk voor stuk gelongeerd kunnen worden om wat beweging te krijgen, maar trainen in een stapmolen zou ik niet doen. Bovendien geeft de stapmolen niet hetzelfde beeld als rijden, je krijgt pas echt het beeld van hoe ze is als je echt rijdt.
Of dat kan is afhankelijk van je omgeving natuurlijk. Even afstappen op drukke plaatsen of bij groot verkeer lijkt me geen belemmering om buiten lang te gaan rijden mits je paard verder verkeersmak is; dan loop je die stukken toch even als je het niet vertrouwt? 
Dat lijkt me al dodelijk saai voor een paard. En hoe denk je dat je tijdens dat opbouwen ziet hoeveel ze aankan?