stapmolen is trainen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horsefan08

stapmolen is trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 16:50

tjaah, een beetje een vage vraag, maar ik wil in 2009 beginnen met de endurance( ik weet het duurt nog even, dan ben ik 14 en mag ik zonder begeleiding Haha! ) nu ga ik 2 keer een kennismakingsrit doen. Dit jaar en volgend jaar,,, ik ben me paardje druk aan het trainen, maar omdat ik nog geen kilometerteller niks hebt, en 15 km het verste is wat ik met haar heb gereden(was na deze rit niet moe) zei me pa dat ik hem is in de stapmolen moest zetten,(deze is net helemaal vernieuwt) en kan tot de 30 km.
Nu dacht ik als ik nou een rit van ongeveer 15 km maak en haar daarna in de stapmolen zet, en die instel op 10/15 km misschien kom ik er dan achter of ze het red(wij hebben niet veel buitenrijdmogelijkheden, dus een flinke rit kan ik moeilijk maken)
Vinden jullie dit dierenmishandeling?(want ik zelf vind dit nou niet bepaald een ideaale oplossing, want dan moet ze de hele tijd rondjes lopen toch beetje zielig???)
Of weten jullie een andere oplossing om er achter te komen dat ze genoeg conditie heeft? Pling

Nou alvast bedankt!

Talishe

Re: stapmolen is trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 16:52

Ik zou het persoonlijk niet doen. het lijkt me niet echt fijn om 10 km lang een rondje te lopen. dan kan je toch net zo goed zelf nog 5/10 km met haar stappen. Zo lang in een stapmolen lijkt me helemaal niks.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 16:53

Je kan haar wel gewoon eerst een half uurtje erin zetten, en dat steeds opbouwen tot je ziet hoeveel ze aankan.
En veel stappen, als je buitenrijd, daar krijgen ze de meeste conditie van.

Maar je kan haar wel na het rijden nog in de stapmolen zetten, en dan eerst een half uurtje en dat steeds opbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 16:53

ik heb geen ervaring met endurance of stap molens maar met logeren lopen ze toch ook rondjes is dat dan ook zielig ?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 17:05

Maar hoe lang longeer jij? Ik longeer mijn paard geen 10/15 km, en bij longeren vraag ik ook tempo wisselingen, overgangen, wil ik dat het paard de aandacht erbij houdt en reageert op dingen Tong uitsteken Zo lang in de stapmolen is echt geen pretje. Ik vind een molen een goed idee voor grote stallen waar paarden beweging moeten krijgen, maar niet stuk voor stuk gelongeerd kunnen worden om wat beweging te krijgen, maar trainen in een stapmolen zou ik niet doen. Bovendien geeft de stapmolen niet hetzelfde beeld als rijden, je krijgt pas echt het beeld van hoe ze is als je echt rijdt.

Als je uit wilt testen hoever ze kan, stippel gewoon een route van 30 km uit, waarbij je naar huis kunt als je paard moe wordt (dus dat op ong 20 km je ook snel thuis kunt zijn). Haalt ze de 30 km zonder problemen, kun je gewoon doorgaan met de training die je nu doet, haalt ze het niet, kun je haar best eens in de stapmolen zetten, maar je krijgt haar beter op conditie met longeren (tempo wisselingen, aandacht erbij, daar worden ze sneller moe van dan van 'duf lopen' in de molen)

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 17:11

Zo, wat een enduranceruiters hier zeg!

Mijn advies: nooit langer dan 30 min. in een stapmolen. Het lijkt me niet alleen dodelijk saai, maar ik denk ook dat het zinloos is als ie er langer in moet.

En als je pas in 2009 met endurance wilt beginnen, hoef je nu nog niet zo veel te trainen hoor. Die conditie zit er in een paar maanden voldoende in. Waarom ga je niet eens kijken / groomen op een endurance wedstrijd? Dan leer je veel en veel meer en kun je ook beter je paard voorbereiden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 17:59

Ten eerste is het doodsaai om 15 km lang rondjes te lopen en ten tweede is alleen maar rondjes lopen niet bepaald goed voor je paard (denk aan slijtage) Bovendien krijgen ze van stappen niet echt conditie (stappen is wel goed, maar met stappen alleen kom je er niet)

Ga gewoon lekker buiten rijden

horsefan08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 19:06

Tjaa,, hoe jullie het omschrijven is inderdaad wel waar. ik denk dat ik haar eerst goed rijd in de bak en dan een kwatiertje ofzo in de stapmolen zet... ook zal ik wel is wat khirshanta zegt, proberen een 30 km route af te leggen!(ook al gaat dit erg moeilijk worden, veel drukke wegen, vrachtwagens, tracors enz.)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 19:08

Maar waarom perse in de stapmolen?
Ik heb het nut van een stapmolen nooit zo goed begrepen. Ik neem een paard liever mee naast de fiets, dat is rechtuit en je kan ook nog draven

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 19:27

ik rijd geen endurance maar zolang in een stapmolen lijkt me niet goed voor je paard. Je kunt toch een route van 15 km ergens naartoe uitstippelen en dezelfde weg terurijden dan heb je een route van 30 km Knipoog Of dat kan is afhankelijk van je omgeving natuurlijk. Even afstappen op drukke plaatsen of bij groot verkeer lijkt me geen belemmering om buiten lang te gaan rijden mits je paard verder verkeersmak is; dan loop je die stukken toch even als je het niet vertrouwt?

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 19:28

Overigens zou ik haar dan éérst in de stapmolen zetten, vind het voor mijn paard geen fijn idee als mijn paard na een training in de bak vervolgens nog saai de stapmolen in zou moeten, gevoelsmatig zou ik het andersom doen en na de training nog goed uitrijden.

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 15:10

ik gebruik de stapmolen als een opwarmertje meer niet...
Volgens mij zijn ze daar ook meer voor bedoelt, ga lekker
rijden dat is toch veel leuker voor paard en ruiter!!

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 20:16

Als je niet genoeg mogelijkheden hebt om lang te rijden, doe dan je rondje 2x. Een keer linksom en een keer rechtsom oid.

Daarbij, je hoeft voor een endurance van 30 km niet perse die afstand te trainen. Als je paard 15/20 km goed volhoud, en je doet dat geregeld, kan je paard best een wedstrijd van 30 km lopen denk ik.

Stapmolen als basis voor je conditietraining zou ik niet voor kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 16:44

Hier is ook slecht te trainen wat dat betreft. Veel verharde wegen, natte bermen vrachtwagens en trekkers. 20 km is het verste wat lukt en heb zo prima klasse I en een klasse II gereden. Elke week een rondjes van 15-20 km, en twee keer een rondje van 5 km aan een stuk door draven. (kan ook aan de fiets)

Als conditie training zou ik het niet doen, ga zelf maar eens 15 km wandelen in een klein rondje.

Laat haar anders een kwatier in de molen en ga dan weg.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 16:52

Ik trainde vorig jaar maar 3 keer in de week een rondje van 5 (hooguit 10) km Nagelbijten / Gniffelen
Ik heb altijd gedacht dat het meer was, maar heb het laatst eens uitgerekend en dat viel behoorlijk tegen.
Maar toch liep Anouar klasse 2 wedstrijden heel goed uit.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:02

Tr3z3l_l0v3r schreef:
Je kan haar wel gewoon eerst een half uurtje erin zetten, en dat steeds opbouwen tot je ziet hoeveel ze aankan.

Eerst een half uurtje?! Verward Dat lijkt me al dodelijk saai voor een paard. En hoe denk je dat je tijdens dat opbouwen ziet hoeveel ze aankan? Blond

Een stapmolen is nu eenmaal geen trainingsmolen, dus gebruik hem daar ook niet voor (waarvoor dan wel? da's een goeie vraag Haha!). Trainingsmolens hebben een grotere diameter, vaak zelfs met rechte stukken erin ipv. alleen maar rond, geschikte bodem en kunnen ook op een hogere snelheid ingesteld worden. Maar dan nog... rij dan inderdaad liever je rondje 2 keer, evt. met een paar minuutjes pauze ertussen. Helemaal niks mis mee. Lachen

Even terzijde, oud-wereldkampioene Valery Kanavy vertelde vorig jaar tijdens een clinic dat hun paarden naast 24/7 buiten staan (wat ook training is! Knipoog ) en 1-2 uurtjes stappen onder het zadel iedere dag 3-4 uur in de trainingsmolen gaan. Nagelbijten / Gniffelen Ze moeten dan 'powerwalken', d.w.z. stap op een hoog tempo. Hetzelfde doen ze onder het zadel. Niks voor mij. Clown

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:58

Als je bedenkt dat een je paard, waarschijnlijk, zo een 5 tot 6 kilometer per uur stapt staat ze dan voor 10 kilometer wel 2 uur lang in de stapmolen... Een beetje geestdodend.

Bovendien is het voor je paard ook goed om zich te ontwikkelen in het terrein. Verschillende soorten ondergrond etc.
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 28-08-07 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 11:02

Wij hebben wel degelijk een trainingsmolen voor de paarden en daar staan de sportpaarden, maar ook de fokmerrie's regelmatig in. Met regelmatig bedoel ik 3-4 keer in de week en dan onbgeveer een uur.
Juist het stappen is zeer goed voor de spieren en de basisconditie.
Maar de stap/trainingsmolen is een extra, geen vervanging. Behalve km's is ook het gymnastiseren erg belangrijk. Dos (bij gezet) longeren en dressuur rijden.

Als je een klasse 1 wilt rijden is een basis conditie waarschijnlijk al voldoende. Dus regelmatig rijden (dressuur of springen) in de bal geeft al redelijke conditie. Dan af en toe een buitenrit en je paardje gaat die klasse 1 wedstrijd vast wel uitlopen. Gewoon rustig aan rijden en kijken hoe je paardje het doet.
Veel succes en heel erg veel plezier in 2009!