Influenza enting

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miriam91

Influenza enting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 18:43

Ik wil graag eens een kennismakingsklasse rijden met mijn verzorgfjord en het lijkt me erg leuk om de Zuidveluwe rit op 7 oktober te rijden. Maar toen had ik ergens gelezen dat je paard elk jaar ingeent moet worden voor influenza. Nou zat ik dat laatst te controleren in het paspoort van mijn verzorgfjord en ze is het laatste ingeent in 2004.

Kan ik nou alsnog meedoen? En als ze eerst geent moet worden hoeveel tijd van tevoren?

jowien

Re: Influenza enting

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 18:54

Ik kon vorig jaar niet meedoen omdat mijn fjord ook niet ge-ent was, tenminste, ze had nooit een basisenting gehad.

Als jouw fjord langer dan een jaar geleden ge-ent is, moet ze opnieuw een basisenting hebben. Dat zijn 2 normale entingen, maar dan vlak achter elakar. Er moet ongeveer 3 tot 6 weken tussen zitten. Dat hangt af van het middel, dus dat moet je even navragen bij de eigen dierenarts.
Let erop dat die 2e enting minimaal 7 dagen voor de wedstrijd gegeven moet zijn.
En zorg ervoor dat de entingen meteen in het paspoort geschreven worden, niet in een apart boekje (dat mag niet meer).

Ze zijn erg streng met endurance, als de entingen niet kloppen mag je niet starten.

Dus bel even met de dierenarts en leg hem de data voor (op 7 oktober wedstrijd dus laatste enting uiterlijk op 30 september) en vraag of het nog kan.
Misschien lukt het nog, maar je moet wel opschieten!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 14:22

jowien schreef:
Er moet ongeveer 3 tot 6 weken tussen zitten. Dat hangt af van het middel, dus dat moet je even navragen bij de eigen dierenarts.

Niet helemaal, het staat gewoon in de reglementen Knipoog :
    Een paard is startgerechtigd indien uit het vaccinatieoverzicht blijkt, dat het paard als volgt tegen influenza is gevaccineerd:
    - Een basisvaccinatie, bestaande uit twee inentingen, die minimaal 21 en maximaal 92 dagen na elkaar moeten zijn gegeven;
    - Vervolgens een jaarlijkse inenting, die niet later dan maximaal 12 maanden na de vorige inenting en minimaal zeven dagen voor de wedstrijd moet zijn toegediend;

En jaarlijks (liefst tweejaarlijks) tegen influenza enten lijkt me sowieso geen overbodige luxe, wedstrijd of geen wedstrijd. Maar ja het is je eigen paard niet hè. Lachen

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 14:51

Ja, klopt, maar ik bedoelde dat het van het middel (vaccin) afhangt hoe lang de maximale tijd mag zijn. Mijn dierenarts gaf aan dat het vaccin dat hij geeft, een kortere maximum-tussentijd adviseert dan de tussentijd in de wedstrijdregelementen.
Maar op de wedstrijd kijken ze naar het wedstrijdregelement, dus als je je daar aan houdt moet het goed zijn.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 20:16

Bedankt voor de reacties!
Het paard is inderdaad niet van mij en die eigenaar ent nooit zijn paarden in zegt ie. Maarja ik zal eens wat proberen te regelen Knipoog

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 06:29

7 oktober is geen officiele wedstrijd, maar een trainingsrit. Je zou eens kunnen informeren bij de organisator hoe streng ze willen controleren. Je brengt in theorie natuurlijk wel een risico met je mee (met name voor jezelf) door met een niet goed geënt paard aan te komen.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 07:21

Maar ze rijden wel onder de officiële reglementen van de KEV, dus ik denk dat ie gewoon goed geënt moet zijn!
Nou, het kan nog net!!!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:59

Zit er geen DA bij je in de buurt?
Ik fiets er altijd heen (met Anouar aan de hand) Scheeld een hoop voorrijkosten voor zo'n prikje

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 17:19

Ibbel schreef:
Je brengt in theorie natuurlijk wel een risico met je mee (met name voor jezelf) door met een niet goed geënt paard aan te komen.

Dit is pertinente onzin. Het is inmiddels wetenschappelijk volledig achterhaald, eerder schadelijk en het beschermt weinig tot niet.
Alleen tetanus blijkt zinvol en ....misschien wel 10 jaar dekking te geven. In ieder geval VEEL meer dan de belanghebbende bij vaker enten opgeven.
Herhaalde publicaties op dit punt hebben een interne crisis in het amerkaanse veterinaire bestel veroorzaakt omdat de wetenschappelijk informatie de boterham van veel dierenartsen van beleg 'beroofd'.
Deze publicatie zitten onder je vingertoppen, en je kan het ook officieus bij recent afgestudeerden navragen.

Dit is echter niet relevant. De reglementen zijn helder. Als je mee wil doen moet je enten. Haal er echter geen onjuiste informatie bij.

hc

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 20:13

Ik geloof dat je niet goed leest. Voor het oningeënte paard is het in theorie een risico je te begeven tussen grote groepen paarden. Omdat de kans dat je daar een virus oppikt gewoonweg groter is dan lekker in je eigen weitje te blijven staan.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 20:31

Het is inderdaad een trainingsrit maar met de officieele reglementen dus zal ze wel gewoon geent moeten zijn anders mag ik niet starten...

Maar als ik het goed begrijp moeten ze dus elk jaar een influenza enting?
En is het niet gevaarlijk om nu opeens wel te gaan enten terwijl ze de laatste in 2004 heeft gehad?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 20:37

Ibbel schreef:
Ik geloof dat je niet goed leest. Voor het oningeënte paard is het in theorie een risico je te begeven tussen grote groepen paarden. Omdat de kans dat je daar een virus oppikt gewoonweg groter is dan lekker in je eigen weitje te blijven staan.

Ik denk dat je het antwoord niet goed begrijpt.

Ja, de kans op besmetting is groter. Een enting beschermt daar echter niet tegen.

Het niet-geënte paard loopt NIET meer risico. Volgens verschillende publicaties mogelijk juist minder.

Via googlen op 'vaccinations controversy' kun je de populaire anti-hype vinden. Als je gericht verder zoekt vind je de bronnen makkelijk genoeg. Goede kennissen in 'Utrecht' bevestigen dit officieus.

Nogmaals, het is irrelevant omdat de regels simpel stellen dat het moet, maar de onderbouwing is phamaceutisch commercieel drijfzand.

hc

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 20:39

Huertecilla schreef:
Ibbel schreef:

Ik denk dat je het antwoord niet goed begrijpt.

Ja, de kans op besmetting is groter. Een enting beschermt daar echter niet tegen.

Het niet-geënte paard loopt NIET meer risico. Volgens verschillende publicaties mogelijk juist minder.

Via googlen op 'vaccinations controversy' kun je de populaire anti-hype vinden. Als je gericht verder zoekt vind je de bronnen makkelijk genoeg. Goede kennissen in 'Utrecht' bevestigen dit officieus.

Nogmaals, het is irrelevant omdat de regels simpel stellen dat het moet, maar de onderbouwing is phamaceutisch commercieel drijfzand.

hc

Hoe lang is dit al bekend dan ?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 20:40

Nee, dat is niet gevaarlijk. Na ongeveer 9-10 maanden is de antitstoffentiter ongeveer onder het werkzame niveau, daarom ent je in principe elk jaar (liever nog 2x per jaar), om de voorraad specifieke antistoffen weer op peil te brengen. Als de voorraad te ver is gedaald (antistoffen tegen influenza leven maar kort, tegen andere ziektes - zoals bv tetanus - gaan ze langer mee) ent je om opnieuw een afweerreactie op te wekken wat de antistoffen aanvult. Als het erg lang geleden is, zoals bij jouw verzorgpaard, ent je twee keer kort na elkaar om een tweede, efficientere afweerreactie op te wekken, zodat daarna de hoeveelheid antistoffen in ieder geval weer op peil is.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 20:41

Zou ze last kunnen hebben van die influenzaprik? Dat ze bijv. 1 dagje lusteloos is ofzo

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 20:43

HC: als jij denkt dat enten niet werkt of niet goed is, is dat jouw goed recht. Als jij denkt dat de farmaceutische industrie de macht heeft om enten door te drukken terwijl wetenschappelijk bewezen zou zijn dat het geen zin heeft, wuif je ze iets te veel invloed toe. En geloof me, ik heb 15 jaar in die wereld gewerkt. Ik weet redelijk goed wat de farma-industrie wel en niet kan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 20:43

Miriam91 schreef:
Zou ze last kunnen hebben van die influenzaprik? Dat ze bijv. 1 dagje lusteloos is ofzo

Aangeraden wordt inderdaad een dagje rustig aan te doen.
Van vaccineren heb ik persoonlijk echter bij geen van mijn paarden ooit een effect gemerkt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 20:44

Daar moet je wel rekening mee houden. Ik heb het nog nooit meegemaakt, maar het kan wel.
Je mag ook niet binnen 7 (?) dagen voor een wedstrijd enten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 21:15

Ibbel schreef:
HC: als jij denkt dat enten niet werkt of niet goed is, is dat jouw goed recht.

Ik heb geen mening, want geen kennis op dit gebied. Ik ga af op wetenschappelijk publicaties en wat veterinaire bronnen me vertellen. Inclusief onze eigen 'huis'dierenarts.

Kies zelf of je wel/niet meer/recenter huiswerk doet.

Citaat:
Als jij denkt dat de farmaceutische industrie de macht heeft om enten door te drukken terwijl wetenschappelijk bewezen zou zijn dat het geen zin heeft, wuif je ze iets te veel invloed toe.

Ten eerste is deze entcultuur ontstaan toen iedereen dit nog dacht.
Ten tweede denk ik inderdaad dat de macht van de multinationals groter is dan van regeringen. Zelfs de FDA buigt als de belangen groot genoeg zijn. Terúgdraaien is dus helemáál een illusie.

Je kan wel als verantwoordelijk eigenaar besluiten je wel/niet aan de regels te onderwerpen.
Ik heb geen verstand van dit onderwerp en ik kies simpel voor wat ik als de meest diervriendelijke oplossing krijg aangereikt door de experts en accepteer dat ik daardoor mezelf uitsluit van evenementen die direct of indirect onder de FEI-vlag vallen.

@reacties
die heb ik wel gezien bij eigen paarden en in de kennissenkring. Zowel op de entstof als op de drager. Reken maar op een week reactietijd op de entstof waarin je het paard beter niet kan belasten.
In principe geeft de drager geen reactie doch er zijn vervelend veel paarden die er wel negatief op reageren en als je (jouw paard) pech hebt (heeft) kan een abces ontwikkelen. Een dergelijk abces kan verdraaid hardnekkig zijn. Onze merrie Luna heeft via een abces dat geopend moest worden máánden met een treurig langzaam sluitende wonde gelopen. Hebben we 9 maanden niet kunnen rijden. Ja, dat is een uitzondering, maar verre van de enige en ook niet de meest ernstige.

Nógmaals, het is wat de regels betreft irrelevant. Als je echter onderboúwing wil, zoek die dan ook en neem niet klakkeloos de 40 jaar oude entmanie-versie over.

hc

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 21:19

Reactie op de entstof is achterhaald, heb ik begrepen. Je zou zelfs dezelfde dag gewoon weer kunnen rijden. Ik heb ook nog nooit een reactie gemerkt, bij geen van onze paarden in al die jaren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 07:24

HC: ik kan op PubMed niks vinden waaruit blijkt dat enten onzin is. Als jij dat wel kunt houd ik me aanbevolen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 08:46

Vaccination; 100 Years of Orthodox Research Shows that Vaccines Represent a Medical Assault of the Immune System, Viera Scheibner, Ph.D., 1993 available from New Atlantean Press

Kirk's Current Veterinary Therapy XIII, 13th Edition - Small Animal Practice
By John D. Bonagura - Elsevier
Annual Vaccinations. "The practice of annual vaccinations lacks scientific validity or verification. There is no immunological requirement for annual vaccinations. The practice of annual vaccinations should be considered of questionable efficacy unless it is used as a mechanism to provide an annual physical examination or is required by law."

Het probleem lijkt drieledig
- de bescherming is soms effectief zoals bij tetanus doch soms ineffectief zoals bij veel virussen waarvan de actiele versie anders is dan die waartegen geënt wordt. Dit speelt bij influenza sterk.
- het totale afweersysteem leidt onder structurele vaccinatie
- schadelijke bijeffecten

De vreemde situatie is, dat er nu aangetoont moet worden dat iets níet werkt en dat je ondertussen verplicht bent.
Waarom enten we onszelf niet jaarlijks/halfjaarlijks?

Graag gedaan,

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:11

Ibbel schreef:
HC: ik kan op PubMed niks vinden waaruit blijkt dat enten onzin is. Als jij dat wel kunt houd ik me aanbevolen.

Even voor de goede orde, je trekt hier iets uit het verband met een typische pharma-redenering. Enten is geen onzin, dat begrijpt iedereen.
Preventief tegen alles en nog wat jaarlijks/halfjaarlijks enten is dat wel.

Neem de tetanus-enting. Die is súperzinvol doch... de industrie heeft niet langer dan 2 jaar werkzaamheid getest, dus adviseert men elke 2 jaar herhaling terwijl er alle reden is om aan te nemen dat het >10 jaar dekt.
De kosten om langer te testen nemen evenredig toe en de potentiële opbrengst neemt evenredig af.....

hc

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:52

Ik heb niet zo'n zin met je in discussie te gaan, omdat jij dingen door elkaar gooit en/of op 1 hoop gooit.
Maar nog een paar puntjes, dan houd ik er mee op.

Enten doe je altijd preventief, dat is nu eenmaal het principe van enten. Enten na besmetting heeft geen zin.

Vaccins tegen bacterien werken inderdaad beter en langer, omdat bacterien minder veranderen en dus het aangrijpingspunt waarop een antistof werkt langer ongewijzigd blijft. Er wordt momenteel voor paarden 3-4 jaar aangehouden (en het is echt heel eenvoudig te bewijzen hoe lang een antistof in een lichaam blijft, is een kwestie van titers bepalen), voor mensen was het lang 10 jaar, en is men nu ook overgegaan op meer dan 20 jaar. Het is ook een kwestie van zelf als eigenaar wel of geen risiso willen nemen en voor een DA om te adviseren dat risico niet te nemen.

Van kleine huisdieren (je tweede citaat) is inderdaad ook aangetoond dat jaarlijks enten tegen honden- en kattenziekte niet nodig is, maar wel bijvoorbeeld tegen de ziekte van Weil. Niesziekte en kennelhoest zijn vaccins die ook maar kort en niet altijd goed werken. Ook dat is bekend.

Maar ik heb nog steeds geen wetenschappelijk artikel van je waaruit blijkt dat influenza enten bij paarden niet jaarlijks zou hoeven, of dat de enting op zich onvoldoende werkzaam zou zijn of zelfs schadelijk - wat je eerder wel stelde.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:22

Voor de FEI moet je zelfs 2 keer per jaar enten