Een paar vraagjes?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Drifandi_

Een paar vraagjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 13:51

Hoi,
Ik ga waarschijnlijk binnenkort een keer de kennismakingsrit doen, en als het wat is misschien ook eens klasse 1 proberen. Maar nu heb ik even een paar vraagjes, misschien dat jullie kunnen helpen?

1. Mag je paard in de stop eten/drinken? Zo ja, moet je dat zelf meenemen?

2. Ik heb een ijslander zadel, kan er zelf wel uren op rijden maar is dit geschikt voor het paard?

3. Wat is 8 km. per uur? Moet je persee bijvoorbeeld de hele rit stappen of draven, of mag je ook een stukje stappen en dan weer een stukje draven? Wat doen jullie meestal?

4. Mag je wel met een bitloos hoofdstel starten?

5. Mijn paard heeft een soort zwelling op haar achterbeen, een bultje met vocht erin. Als ze bijvoorbeeld een dag stilstaat of in een zware bak rijd blijft het hard, als ik met haar buitenrijd word het steeds zachter. De DA zegt dat ze er geen last van heeft en dat het niet meer weg gaat, ze heef totne een week rust gehad, en toen moesten we weer rustig opbouwen, maar met rijden word het dus zachter, en zo is het op haar andere been ook weg gegaan. Weten jullie of je hiermee mag starten of je eruit gegooid word? En of dit dan wel goed is voor het paard?

6. Kan je ook meedoen zonder ijzers?

edit, nog een vraag erbij

Alvast bedankt.

carola

Re: Een paar vraagjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 17:01

1. Mag je paard in de stop eten/drinken? Zo ja, moet je dat zelf meenemen?

Ja dat mag, dat mag zelfs de hele rit, dus ook onderweg en zeker ook bij de PA. Dat moet je wel zelf meenemen. Zelf bied ik een aantal maal water aan onderweg en bij de PA. Bij de PA laat ik hem wat happen gras eten en gaan we weer verder.

2. Ik heb een ijslander zadel, kan er zelf wel uren op rijden maar is dit geschikt voor het paard?

Als het goed past op je paard kan je daarmee starten.

3. Wat is 8 km. per uur? Moet je persee bijvoorbeeld de hele rit stappen of draven, of mag je ook een stukje stappen en dan weer een stukje draven? Wat doen jullie meestal?

Grotendeels draf, en 1 km voor de PA en finish ga ik stappen. Dan kom ik meestal op iets van 11 / 12 km/u uit.

4. Mag je wel met een bitloos hoofdstel starten?

ja

5. Mijn paard heeft een soort zwelling op haar achterbeen, een bultje met vocht erin. Als ze bijvoorbeeld een dag stilstaat of in een zware bak rijd blijft het hard, als ik met haar buitenrijd word het steeds zachter. De DA zegt dat ze er geen last van heeft en dat het niet meer weg gaat, ze heef totne een week rust gehad, en toen moesten we weer rustig opbouwen, maar met rijden word het dus zachter, en zo is het op haar andere been ook weg gegaan. Weten jullie of je hiermee mag starten of je eruit gegooid word? En of dit dan wel goed is voor het paard?

Het paard wordt beoordeeld op kreupelheid. Dus als ie niet kreupel is daarop kan je gewoon starten.

6. Kan je ook meedoen zonder ijzers?

ja, mits ie niet kreupel gaat lopen door steentjes oid.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 17:49

Laat dat plekje op het been bij de voorkeuring wel even op je veterinaire kaart zetten. Dan kunnen ze later altijd zien dat hij het al voor de wedstrijd had en het niet onderweg gekomen is.

Drifandi_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 20:04

Ah oke Lachen Bedankt!

Maar het probleem is, mijn paard drinkt alleen thuis, wil nooit ergens anders drinken ( tenzij ze daar ook overnacht of ze heel erg dorst heeft ) Clown

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 20:28

Dat is lastig, maar op een gegeven moment leren ze het wel hoor.
Maar weet je zeker dat je paard wel dorst heeft als hij niet wil drinken? Anouar drinkt heel goed, die heeft daar echt geen moeite mee, maar drinkt toch vaak de eerste 20-30 km niets bij koel weer. Bij warm weer drinkt hij wel eerder.

Drifandi_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 10:57

Da's wel handig ja, heb een keer bijna een hele dag gereden, en het paard iets van 3 keer ( niet achter elkaar ) een emmer water voor gezet, maar ze snuffelde er even aan en dronk niet hoor Clown Pas toen we thuis waren enz e weer in d'r eigen bak stond begon te gelijk te drinken