De reis naar Otterlo (van uit Leeuwarden) was lang maar prima te doen en we waren mooi op tijd bij Stoeterij Willemien. Geparkeerd, gemeld bij het secretariaat en daarna naar de voorkeuring. Femcke vond het wel wat spannend met de paarden dicht om haar heen, maar ze gedroeg zich heel keurig. De hartslag was 40 en verder was ook alles prima. Ik blijf de keuring spannend vinden, vooral het voordraven, ben altijd een beetje ongerust of ze wel goed loopt. Daarna rustig opgezadeld en haar nog laten drinken...wonder boven wonder deed ze dat vandaag heel erg goed! De voorbespreking bijgewoond en om 10.58 konden we van start. De eerste paar kilometers vond ze wel wat spannend, dit was de eerste keer dat we een wedstrijd alleen reden, maar thuis rijden we wel vaak alleen. Ze had vooral wat moeite met de plassen, wilde er eerst niet door maar uiteindelijk heeft ze de strijd maar opgegeven en hupte/sprong ze er toch maar door. Af en toe heb ik wat aangesloten bij andere ruiters en soms hebben we stukken alleen gereden. We kwamen vroeger dan verwacht bij het eerste groompunt, de grooms waren er zelfs nog niet
Gelukkig waren er twee andere top-grooms die drink- en koelwater aanboden, helemaal geweldig! Uiteindelijk kwamen mijn eigen grooms ook nog en kon ik eindelijk mijn zweterige jas kwijt. Daarna weer vlot doorgereden, vooral alleen en dat ging heel erg fijn. Enorm genoten van de prachtige heide...en blij dat het vandaag geen 30 graden was...dan lijkt het me daar wel afzien...
Tot een kilometer voor de PA doorgedraafd en daarna nog een stukje er naast gelopen. Bij de PA meteen aangeboden en de hartslag was 60... op het nippertje dus. Volgende keer dus wat eerder gaan stappen.
Op de PA heeft Femcke goed gedronken en appeltjes gegeten en we hebben uitgebreid gekoeld. Daarna weer verder en kwam eigenlijk het langste stuk, zonder groompunten. Gelukkig waren er waterpunten onderweg, echt heel fijn dat de organisatie hier voor zorgde! De rest van de rit verliep prima, ik heb Femcke laten bepalen of ze wilde draven of galopperen en dat ging allemaal met een lang teugeltje. Af en toe even aangehaakt bij andere ruiters maar daarna ook weer vooral alleen gereden. Vlak voor de finish was er nog een groompunt, maar daar mochten we niet stil staan dus daar hebben we al lopende nog even gekoeld. Echt vlak voor de finish gebeurde er nog een vervelend ongelukje...er kwam een aantal klasse 2 ruiters achterop rijden (op de baan langs het parkeerterrein) en daar schrok Femcke zo van dat ze opzij sprong en in botsing kwam met een van de andere paarden... de ruiter viel er af maar kon gelukkig snel weer opstijgen...Vond het wel heel erg vervelend... had ook wel een rood strikje in maar ging dus toch even mis. Na de botsing had ik het gevoel dat Femcke niet lekker liep achter dus heel rustig en langzaam naar de finish gestapt. Daar was de hartslag 48 dus blij dat het voorval daar geen invloed op heeft gehad. Daarna hebben we haar lekker naverzorgd, ze dronk opnieuw goed en vervolgens de nakeuring. Hartslag daar 44 en verder ook alles prima. Ik was blij dat er nog naar de locomotie gekeken werd, want ik maakte me toch wat zorgen over het achterbeen. Het voorval ook nog even aan de dierenarts uitgelegd en ze heeft even goed gekeken maar ze liep gelukkig weer helemaal goed, locomotie een A.
Helaas konden we niet tot de prijsuitreiking blijven. We hebben vandaag echt een heerlijke rit gehad en ik ben echt helemaal supertrots op mijn superpony!