Ret was de laatste tijd lekker in vorm en ik had wel vertrouwen in Laag Soeren. Even afkloppen dat ook alles goed zou blijven en dat bleef het gelukkig. Zondagochtend tegen half 6 waren we op stal en daar werden we begroet door een paar slaperige knollen.

Ondertussen was Marco lichtelijk in paniek: het sleuteltje van het trailerslot was afgebroken - in het trailerslot. Dus om half 6 mijn vader maar uit bed gebeld, die had een slijptol. Arme vader naar stal gekomen, slijptol bleek uiteindelijk niet nodig, met een scherp voorwerp kregen we het restje sleutel uit het slot en toen kon de trailer alsnog worden aangekoppeld.
Ret had de trailer inmiddels gezien en ging op scherp: 'Leuk, we gaan wat doen!!!'
dus die weigerde vervolgens zijn ontbijt te eten. Dan maar hopen dat hij op de trailer hooi wilde eten en dat bleek bij aankomst in Laag Soeren gelukkig het geval te zijn. Voorkeuring OK, alleen niet zoveel darmgeluiden (wat niet zo gek was) dus ik besloot rustig aan te doen, 13 km/u leek me allang een mooie gemiddelde snelheid. 
Foto gemaakt door Kler
We konden van start. Slechts 9 combinaties en Ret was gelukkig minder heftig dan in Zelhem, maar hij liet merken dat hij graag wilde lopen. Dat werd dus een afweging maken: of ervoor zorgen dat ik alleen kwam te rijden en al die wildhekken in mijn eentje moest openmaken (net als 2 jaar terug op de 105 km) of bij de achterste groep blijven en het hekkenleed delen. Na de groomplaats op 12 km (bij de manege) besloot ik voor het eerste te gaan. De kopgroep had ik al eerder laten gaan.
De haarspeldbochten hadden we gehad en na die groomplaats kwam het zware zand. Toen leek het kwartje te vallen bij Ret: 'Dit zou best eens een pittig ritje kunnen worden.' Vanaf 20 km geen centje pijn meer, hij liep super, heel constant en heerlijk te rijden. Tweede rondje kon de martingaal eraf en derde rondje ging op de hackamore. Op beide vetgates heel netjes in orde, op de tweede draafde hij zelfs nog een beetje extra waarop de vet opmerkte dat-ie nog prima een rondje kon. Darmgeluiden werden ook op iedere vetgate beter.

Foto gemaakt door Martijn, http://www.endurancefoto.nl
Na 65 km ging de turbo er nog even op (heerlijk gevoel is dat!) en precies 7 uur na de start (om exact 15.30) gefinisht. Met een snelheid van... 13.04 km/u. En daar had ik niet eens bewust op gereden. Nakeuring 44/16, een A voor locomotie, darmgeluiden waren weer helemaal terug en verder ook mooie waarden.
Na de 60 km van Zelhem die niet meetelden omdat ik de nakeuring daar niet kon halen door een spoedbezoekje aan de smid kunnen er nu wel weer 75 kilometers worden bijgeschreven. Een heerlijke rit gehad, de volgende dag allebei geen spierpijn (blijkbaar ben ik nu ook na een half jaar eindelijk aan mijn zadel gewend) en hopelijk wordt onze volgende wedstrijd die 120 km die ik al zo lang een keer wil rijden...

Overigens heb ik Laag Soeren nu 4x gereden, 4x op een verschillende afstand dus ik heb ze nu allemaal gehad: klasse 1 (met Ret), klasse 2 kort (met Viool), klasse 2 lang (met Ret) en klasse 3 (ook met Ret). Organisatie, ook deze keer weer bedankt voor een geweldige wedstrijd!

.