Drinken tijdens de rit?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Smoske

Drinken tijdens de rit?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 17:23

Tijdens mijn eerste endurance ervaring heb ik mijn paard tijdens de rit niet laten drinken. Het weer was regenachtig en we reden 28 km. na de rit dronk hij meteen.

Nu vraag ik mij af hoe het zit als het warm/heet is. Ik heb niemand die met me meegaat en op een plek me opwacht tussendoor om mijn paard te laten drinken.
Is dit bij een rit van max 30 km en warm wel te doen of is dat onverantwoord?

Misschien een domme vraag maar aangezien er een hoop ervaren enduranceruiters hier zitten hoop ik meer te weten te komen zodat ik me naar de volgende ritten toe ook beter kan voorbereiden. Bedankt!!!

Silence

Re: Drinken tijdens de rit?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 17:35

Kun je geen groom regelen? Mijn ervaring is dat maar zat mensen dat willen en voor jezelf is het ook heel fijn.

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 17:47

Silence schreef:
Kun je geen groom regelen? Mijn ervaring is dat maar zat mensen dat willen en voor jezelf is het ook heel fijn.

Niet meteen...
Ik ga er eens achteraan.
Het zou inderdaad wel makkelijk zijn en zeker als het erg warm is.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 17:48

Ze hebben mij ook gezegd, dat je eigenlijk niet zonder grooms kunt als je echt voor deze tak van de sport gaat.

Ik start 24 juni mijn eerste kennismakingsklasse en ben meteen op zoek gegaan naar een groom.
Ik heb gewoon een advertentie geplaatst op marktplaats en zo een heel leuk meisje gevonden die super enthausiast is.
Misschien ook een idee voor jou.

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 17:53

De eerste wedstrijd ben ik met mijn buurmeisje gestart en we hadden geen grooms. eigenlijk lukte dat best goed. Het is natuurlijk wel 'aanpoten' als niemand je helpt spullen aanreiken etc. maar het ging.

Waar ik me vooral zorgen om maak is het drinken tijdens de rit.
Dan moet je al een groom hebben die alleen ergens tijdens de rit gaat wachten.

sabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:27

Bij de P/A staat eigenlijk altijd wel water voor zo ver ik het weet dus lijkt mij niet echt een probleem bij max. 30 KM ook niet bij warm weer. Als je je paard dan van te voren op P/A en na de wedstrijd water aanbied dan lijkt het me voldoende!

Er zijn zelfs sommige wedstrijden (zoals Laag Soeren) die ook op de route nog verschillende waterpunten hebben!

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 19:35

sabien schreef:
Bij de P/A staat eigenlijk altijd wel water voor zo ver ik het weet dus lijkt mij niet echt een probleem bij max. 30 KM ook niet bij warm weer. Als je je paard dan van te voren op P/A en na de wedstrijd water aanbied dan lijkt het me voldoende!

Er zijn zelfs sommige wedstrijden (zoals Laag Soeren) die ook op de route nog verschillende waterpunten hebben!

Dat zou fijn zijn, ik weet niet of de organisatie waar ik bij ben dit ook doet. (vet2000 - België) Dat ga ik eens navragen, hoef ik me daar al geen zorgen over te maken. Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 22:06

Een groom is idd wel makkelijk.
Klasse 1 zou je opzich nog wel kunnen doen zonder groom. Maar zeker bij warm weer is het wel heel fijn als je paard onderweg zoveel mogelijk kan drinken en dat je kan koelen.
Daarnaast is het een hele goede oefening voor de hogere klasse, waarbij grooms steeds onmisbaarder worden

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 23:04

Smoske schreef:
sabien schreef:

Dat zou fijn zijn, ik weet niet of de organisatie waar ik bij ben dit ook doet. (vet2000 - België) Dat ga ik eens navragen, hoef ik me daar al geen zorgen over te maken. Knipoog

In belgie heb je geen PA dus heb je ook geen rustpunt onderweg waar je water kunt nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 09:37

Wij hebben bij de p/a onze paarden laten drinken uit de bak die daar standaart klaarstond. Ze hadden van de grote tanks met een ton eronder. [paard] weigerde te drinken, maar het idee was er tenminste wel Knipoog

Mijn volgende wedstrijd wil ik ook het liefst met groom. Je hebt dan toch ook tijdens de rit iemand om op terug te vallen, je hoeft niet alles alleen te doen.

Heb ook een advertentie op marktplaats gezet!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:31

grooms heb ik ten alle tijde je weet nooit wat voor weer het wordt en je hebt altijd mensen die je oppeppen als je er geen zin meer in hebt (lees verdwaald of zo en willen stoppen). het is mijn vriend en een goede vriendin die mee gaan. tijdens hitte maakt splash dankbaar gebruik van de bakken met water die er staan als het niet warm is drinkt ze niet meteen. en ook niet uit emmers

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:06

Sommige wedstrijden zijn heel goed verzorgd en hebben op diverse plekken langs de route drinkbakken staan. Laag Soeren bijvoorbeeld en de Ginkelse Heide maar bij Vaassen waren weer helemaal geen drinkbakken, als ik het me goed kan herinneren.. Je kunt nooit volledig vertrouwen op de waterbakken van de organisatie. Als het de organisatie om de een of andere reden niet lukt om de waterbakken klaar te zetten dan heb jij, of eigenlijk je paard, een probleem.

Klasse I is juist bedoeld om je paard ook te laten wennen aan het groomen dus zeker als je nog vaker wedstrijden wilt gaan rijden dan zou ik eerst op zoek gaan naar een groom. Als je toch perse wilt rijden zonder groom dan zou ik me zeker bij temperaturen boven de 25 graden en-of hoge luchtvochtigheid terugtrekken. Een wedstrijd in die omstandigheden zonder drinkwater of koelwater is niet eerlijk naar je paard toe.

Ik zou zelf altijd met groom starten, stel dat je paard halverwege kreupel wordt… wie haalt dan bijvoorbeeld de trailer op?

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 20:19

Bedankt voor jullie reacties!