Samen met mijn buurmeisje en haar haflinger waren we al een tijdje hiervoor aan het trainen en keken we naar onze eerste echte rit uit.
Gisteren, 20 mei was het dan zover: onze eerste endurancerit in Langdorp met de vet2000! Spannend!
Toch een beetje zenuwen maar kom...we mochten al starten, toch al iets dachten we.
Paardjes waren braaf bij controle.
Mijn paardje Mix had een hartslag van 40. Normaal zeiden ze.
We reden de initiatierit van 28 km.
Afwisselende smalle bospaden, harde landwegen, verharde weg, etc. Een mooie omgeving en we dachten een goed tempo te hebben. Na ruim een uur kwamen we pas het bordje 10 km tegen!!!! OEI! Nog maar 10 gedaan??? (bordje van 5 gemist denk ik)
We moesten dus duidelijk het tempo verhogen aangezien we rekening wilde houden met de minimum (2u09min) en maximum (2u48) minuten. Nadien hebben we amper nog gestapt maar het tempo lag duidelijk nog te laag.
10 minuten over de maximum tijd waren we pas binnen!
Bij de dierenartscontrole was gelukkig wel alles ok. Mix zijn hartslag was toen 45. Aangezien we naar het einde toe echt wel moesten doorrijden was ik hier tevreden mee.
Maar tjonge...wat hebben we het tempo onderschat! Ons gemiddelde tempo was 9.3 km per uur. Veel te laag dus maar....we weten nu wel waar we aan moeten werken.
Verder was het een hele leuke ervaring! Mijn paard had er duidelijk plezier in: oortjes naar voren en lekker ontspannen. Een heel ander paardje dan op de andere wedstrijden dus wat dat betreft denk ik dat ik een goede keuze gemaakt heb.
En volgende maand gaan we zeker weer proberen!
Groetjes Kristel!

Ik stap alleen bij oversteekpunten enzo, verder draaf ik alles, ook nog wat galop en zit ik met Jeddah rond de 12km/uur op een rit van 30 km en met Sim op dik 10 km/uur (maar daar galopeer ik nog niet mee). 

Gewoon meer trainen op lange stukken draf, en misschien is voor een quarter de galop juist wel veel economischer en moet je gewoon lekker veel galopperen.