Eerste endurancerit!!! Toch beetje onderschat!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Smoske

Eerste endurancerit!!! Toch beetje onderschat!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 17:25

Een tijd geleden heb ik beslist mijn 12-jarige Quarterhorse ruin niet meer op westernwedstrijden voorlopig uit te brengen maar de endurance eens te proberen. Kwestie van te kijken of het ons samen lag. Haha!

Samen met mijn buurmeisje en haar haflinger waren we al een tijdje hiervoor aan het trainen en keken we naar onze eerste echte rit uit.
Gisteren, 20 mei was het dan zover: onze eerste endurancerit in Langdorp met de vet2000! Spannend!

Toch een beetje zenuwen maar kom...we mochten al starten, toch al iets dachten we. Clown
Paardjes waren braaf bij controle.
Mijn paardje Mix had een hartslag van 40. Normaal zeiden ze.

We reden de initiatierit van 28 km.
Afwisselende smalle bospaden, harde landwegen, verharde weg, etc. Een mooie omgeving en we dachten een goed tempo te hebben. Na ruim een uur kwamen we pas het bordje 10 km tegen!!!! OEI! Nog maar 10 gedaan??? (bordje van 5 gemist denk ik)
We moesten dus duidelijk het tempo verhogen aangezien we rekening wilde houden met de minimum (2u09min) en maximum (2u48) minuten. Nadien hebben we amper nog gestapt maar het tempo lag duidelijk nog te laag.
10 minuten over de maximum tijd waren we pas binnen!

Bij de dierenartscontrole was gelukkig wel alles ok. Mix zijn hartslag was toen 45. Aangezien we naar het einde toe echt wel moesten doorrijden was ik hier tevreden mee.

Maar tjonge...wat hebben we het tempo onderschat! Ons gemiddelde tempo was 9.3 km per uur. Veel te laag dus maar....we weten nu wel waar we aan moeten werken.

Verder was het een hele leuke ervaring! Mijn paard had er duidelijk plezier in: oortjes naar voren en lekker ontspannen. Een heel ander paardje dan op de andere wedstrijden dus wat dat betreft denk ik dat ik een goede keuze gemaakt heb.

En volgende maand gaan we zeker weer proberen! Haha!
Groetjes Kristel!

Jeddah

Re: Eerste endurancerit!!! Toch beetje onderschat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 17:27

Okee dan! Wat super van jullie!!!! En met een goede hartslag binnenkomen, maar iets te laat is heel niet verkeerd voor de eerste keer! Inderdaad is het wel aanpoten... Haha!

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 17:29

Jeddah schreef:
Okee dan! Wat super van jullie!!!! En met een goede hartslag binnenkomen, maar iets te laat is heel niet verkeerd voor de eerste keer! Inderdaad is het wel aanpoten... Haha!

Kan er binnen die rit van 28 km wel gestapt worden? Ik had echt de indruk van niet als ik achteraf het tempo bekijk.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 17:41

Een beetje. ligt er ook aan hoe hard je draf is. Stap ligt meestal op ongeveer 5 km/uur, als je dan draaft op 10 km/uur dan, nee, kan je niet stappen. Knipoog Ik stap alleen bij oversteekpunten enzo, verder draaf ik alles, ook nog wat galop en zit ik met Jeddah rond de 12km/uur op een rit van 30 km en met Sim op dik 10 km/uur (maar daar galopeer ik nog niet mee).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 17:43

In Nederland zou je met 9.3 km/u netjes binnen de tijd geeindigd zijn. Dus zo slecht heb je het zeker niet gedaan. Fijn dat jij en je paard het leuk gevonden hebben!

Zelf geef ik altijd als tip mee: zorg dat jij en je paard 1 uur achtereen kunnen draven, en dan na een kleine stapreprise van 5 of 10 minuten nog eens 1 uur achtereen kunnen draven. Als je dat beiden goed kunt volhouden, kom je een klasse I in principe altijd binnen de tijd door.

Zeker op zulke korte ritten, als je voor de finish nog eventueel wat wilt stappen om een lage hartslag te hebben (in Belgie hoef je niet meteen aan te bieden bij de finish dacht ik) moet je bijna altijd continu doordraven. Je stapt eventueel toch nog wel kort tussendoor bij groomplaatsen en zo, en groomen kost sowieso ook tijd. En in Nederland is het nog lastiger, want dan heb je halverwege nog een controle waarbij je hartslag ook onder de 60 moet zijn.

40 bij start en 45 bij finish is trouwens heel netjes!

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 17:59

Bedankt voor de tips!
Ik ga zeker oefenen op langere tijd te draven.

Ik vond het ook super, de spierpijn neem ik er maar van harte bij. Haha!

Bij ons krijg je met een hartslag van 45 1 strafpunt. Ik weet niet hoe dat in Nederland zit.
Maar voor mij was het al belangrijk om te weten of Mix het uberhaupt zou aankunnen. Maar hij zag er nog fit uit en ik kreeg een complimentje: hij was 1 van de meer gemanierde paarden. Altijd leuk te horen! Haha!

We hadden een half uur om te paarden te verzorgen voor de controle. Maar dat vliegt zo om.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 21:04

Jammer van je tempo, maar liever te langzaam en goed dan op tijd maar niet goed! To finish is to win!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 21:50

In België wordt de hartslag toch niet bij de finish zelf maar na 30 minuten opgemeten? (meen ik me te herinneren Knipoog ) Gelijk als bij ons de nakeuring.

Netjes gereden trouwens!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 21:52

Fijn dat endurance Mix lijkt te bevallen, Smoske!
Je gaat alleen nu toch niet helemaal wegblijven van westernwedstrijden? Scheve mond

Sterkte met je spierpijn!!

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 20:58

Wranglerbutt schreef:
Fijn dat endurance Mix lijkt te bevallen, Smoske!
Je gaat alleen nu toch niet helemaal wegblijven van westernwedstrijden? Scheve mond

Sterkte met je spierpijn!!

Nee, hoor, ik kom in augustus met Jac naar Haaksbergen! Knipoog

Maar met Mix stop ik voorlopig met de westernwedstrijden omdat het gewoon frustrend voor hem en voor mij is als hij zo gestresst is. Misschien pikken we het na een tijdje weer op. Dit seizoen doe ik enkel nog een paar enduranceritten.

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 20:59

Djilan schreef:
In België wordt de hartslag toch niet bij de finish zelf maar na 30 minuten opgemeten? (meen ik me te herinneren Knipoog ) Gelijk als bij ons de nakeuring.

Netjes gereden trouwens!

Dank je,
klopt dat je 30 minuten krijgt. En wat vliegen die snel! Haha!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:11

carola schreef:
Jammer van je tempo, maar liever te langzaam en goed dan op tijd maar niet goed! To finish is to win!

Helemaal mee eens! OK dan!

En dat het tempo onderschat wordt hoor je inderdaad wel vaker. Het hangt erg van je paard af, met een draver moet je juist vaak moeite doen om niet te snel binnen te zijn (met een stap van 7-8 km/u en een lekker drafje van 18 km/u ben je er zo Haha! ), maar als je een lekker relaxed dravende quarter hebt... Tong uitsteken Gewoon meer trainen op lange stukken draf, en misschien is voor een quarter de galop juist wel veel economischer en moet je gewoon lekker veel galopperen. Lachen

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 08:49

goed van jou en mix ,mooie prestatie voor de eerste keer,mag je toch trots op wezen,ik combineer al ruim anderhalf jaar endurance en western met mijn quarterhorse ,wij hebben nu een gemiddelde snelheid van 11 km/u,
tip : als je weer gaat trainen met ix voor de volgende endurancerit ,probeer dan zoveel mogelijk te rijden in de middendraf,en flink laten uitstrekken,daarmee bouw je snelheid op
veel succes bij je volgende rit

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 13:44

Bedankt voor de tip.
De volgende rit zal 17juni zijn in Gierle. Jammer genoeg gaat mijn buurmeisje dan niet mee, maar ik ga proberen alleen met Mix dan te starten. Ik hoop dat er weinig geen akelige obstakels zijn zoals tunnel, brug, etc want daar wil hij alleen niet over...hij volgt wel een ander paard.