Geschikt voor endurance?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Set_Elkol

Geschikt voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 11:57

Ik heb sinds een jaar een Arabische merrie die nu 6 is. Ik rijd veel buiten met haar en dan meestal zo'n 1 tot 2 uur. Ik heb een keer meegedaan aan de Rally Paper van 25 kilometer en daar reed ik zo'n 7,5 km. per uur. Na anderhalf uur rijden (veel draven) was haar hartslag 40.

Ik heb afgelopen vrijdag 80 kilometer gereden, we reden weer zo'n 7,5 kilometer per uur, in totaal zijn we 12 uur weggeweest en hebben we ongeveer 11 uur gereden. Ze was aan het eind wel moe en had de volgende dag wat spierpijn, na een halfuurtje wandelen was dat over. Ze was niet bezweet en had duidelijk veel plezier in de rit. Ze had een gewoon hoofdstel en een dressuurzadel om. Ikben zelf ongeveer 59 kilo en 1,58 lang, 16 jaar oud.
Nu vraag ik mij af: Is dit heel standaard, of is ze duidelijk geschikt voor de endurance? Misschien kunnen jullie dat beoordelen.
Een jaar geleden stond ze stil en was ze nauwelijks ingereden, ze had toen ook totaal geen conditie.

groetjes, Katja

Napie

Re: Geschikt voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:13

tempo van 7,5 km per uur vind ik niet zo hoog. Mijn shetlander lopen aangespannen gemiddeld 10 km per uur.
Voor de rest kan ik je vraag niet beantwoorden omdat ik (nog ) niet thuis ben in de endurance

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:21

je tempo is wel erg laag, d eminimumsnelheid is de k1 is 9 km/h maar met wat trainene komt dta vast goed Lachen

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:22

ze lijkt plezier te hebben in de ritten en ook met lange ritten heeft ze dus geen moeite. Je zult wel op snelheid moeten trainen want net wat Susan zegt de minimumsnelheid is 9 km/u. Dus met 7,5 zou je gediscwalificeerd worden... En das nou net niet de bedoeling!
eigenlijk moet je haast alles in draf doen, af en toe een galopje en vlak voor de finish (zeg 2 km) stappen zodat je de hartslag weer wat kan laten zakken. Misschien moet je eens zo'n ritje oefenen. succes!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 16:15

dat is een goed idee, ik wist dat het veel draven was maar hoe houd een pony dat ooit vol bij 50 kilometer?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:17

Er zijn paarden die 160 km in galop kunnen volhouden. Knipoog

Dat is ook een kwestie van aanleg, maar je kunt een aardig eind in die richting trainen. Rustig opbouwen, in de FAQ op dit subforum vind je wel wat links naar nuttige topics en sites.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 16:19

Klasse 1 is 30 km dus begin daar maar eens mee, of een kennismakingsklasse.
Er zijn ook mensen die 30 km rennen dus een paard (die gemaakt is om te lopen) kan dat ook makkelijk. Kwestie van conditietraining. Op het begin veel stappen en langzaamaan de drafperiodes uitbreidden. Als je pony een goede basisconditie heeft dan kan hij makkelijk 30 km uitlopen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 10:04

er lopen ook meer pony's dan paarden rond, ongeveer dan

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 10:07

Dat zou ik niet durven zeggen.

Tenzij je Arabieren tot de pony's rekent, maar daar ben ik het niet mee eens. Hooguit qua hoogte en dan nog niet allemaal.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 10:17

die heb ik er ook tot meegerekend ja en de dravers etc etc. tijdens de ritten kwam ik meer pony's tegen dan paarden. of ik keek verkeerd

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 10:19

Dan kijk je dus puur naar formaat. Pony's verschillen nogal van Arabieren en dravers als het om raskenmerken gaat die van belang zijn voor de endurance, zoals bijvoorbeeld het kunnen kwijtraken van lichaamswarmte.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 10:27

dat klopt idd, maar ts heeft ook een arabische merrie (even snel terug gelezen) maar klopt wat je zegt en dat noemt ze ook een pony maar dan voornamelijk of de korte pootjes het houden, gok ik. correct me if i'm wrong.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 21:18

Een jaar geleden stond je pony nog stil en was ze nauwelijks ingereden?

Dus als ik het goed begrijp ben je pas een jaar serieuzer met haar aan het rijden? Je bent in een jaar tijd van niks naar 80 km gegaan, dat vind ik eerlijk gezegt best veel.

Je paard zou best geschikt zijn voor endurance, maar of ze echt een supertalent is kan je zo niet zeggen vind ik. Voor een echt goed endurancepaard zijn meer dingen van belang dan alleen uithoudingsvermogen. Lichamelijk moeten ze ook goed in orde zijn en karakter vind ik net zo belangrijk