Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

.
.

Breghje schreef:@ Carola:De pees is nooit gescand geweest, er is een kreupelheids onderzoek gedaan en er zijn rontgenfoto's genomen (om ocd, katrol enzo uit te sluiten). De blessure is ontdekt omdát ze een heel klein tikje onregelmatig liep. Het was niet eens echt te zien maar ik voelde het. Dus we zijn er gelukkig op tijd bij geweest. Bij de buigproef ging ze 4x steigerend omhoog van de pijn, dus de lokatie was snel gevonden, het kootgewricht. En of het dan de buig of de strekpees is maakt in dit geval niet zo heel veel uit. 24/7 op de wei, elke maand een keer longeren in een iets zware bak en als ze niet rad is opnieuw een maand in de wei. Als ze rad loopt een maand aan de hand stappen en opnieuw longeren. Blijft ze rad, dan nog een keer een onderzoek of eventueel scannen.

carola schreef:Nou, ik zou toch wel willen weten hoe groot en waar het defect in de pees zou zitten! Ik vind het longeren in een iets te zware bak ook wel een erg raar advies. Ik ben wel erg benieuwd welke DA je deze adviezen heeft gegeven.
In veel endurance trainingsschema's wordt de conditie van 0 tot klasse I in 6 / 8 weken opgebouwd, dat vind ik persoonlijk veel en veel te snel voor een blessure paard.

tamary schreef:Buigproeven zijn een zeer groot risico bij peesblessures. Je zet nl een beschadigd/deels gescheurd stuk weefsel onder spanning. Aangezien zij daarbij een aantal keren omhoog gekomen is loop je de kans dat die buigproeven de blessure verergerd hebben. Klinieken die veel peesblessures van o.a. renpaarden behandelen zullen daarom nooit buigproeven doen bij peesblessures. Het risisco op verergering is te groot, je kan niet alle peesblessures op die manier opsporen en hoe erg de blessure is is ook niet vast te stellen. De enige veilige en duidelijke manier om vast te stellen of, waar en hoe erg een peesblessure is is een scan maken.
Nauwelijks kreupel lopen bij peesblessures is trouwens vrij normaal. Het niet kreupel meer lopen zegt weinig tot niets over het genezen zijn van de pees. Dat kan alleen door een scan.
Ik zet danook ernstige vraagtekens bij het diagnose en behandelplan van je DA.
.
. 
Breghje schreef:carola schreef:Nou, ik zou toch wel willen weten hoe groot en waar het defect in de pees zou zitten! Ik vind het longeren in een iets te zware bak ook wel een erg raar advies. Ik ben wel erg benieuwd welke DA je deze adviezen heeft gegeven.
In veel endurance trainingsschema's wordt de conditie van 0 tot klasse I in 6 / 8 weken opgebouwd, dat vind ik persoonlijk veel en veel te snel voor een blessure paard.
Mijn DA is een zeer goede paardenda, die heel veel samenwerkt met Moerbeke in Belgie, zeer vooruitstrevend en bekend. Ik vertrouw hem en dat lijkt me voorlopig het belangrijkste.

carola schreef:Daar stel ik dan toch wel heel grote vraagtekens bij.
Hoe heet deze man?

griebels schreef:Ik denk dat jij bedoeld dat je een trainingsschema aan kunt houden maar dat in je eigen tempo wil gaan doen. Ik denk dat dat indd beter is. Het voornaamste bij endurance is basiskm's maken. Veel stappen dus. Van daaruit steeds wat langere stukken gaan draven. Dat zou jij dus in mijn ogen toe kunnen passen, maar niet in 6 tot 8 weken. Houd je eigen tempo aan en kijk wat je kunt gebruiken uit een endurance-schema...
! Als ze straks helemaal genezen verklaard is, is het zaak die pees verder te versterken, en het leek mij als leek een goede opbouw, idd in haar eigen tempo. Ik ga er zeker induiken en kijken wat ik kan gebruiken. Bedankt voor de tip! 
Breghje schreef:carola schreef:Daar stel ik dan toch wel heel grote vraagtekens bij.
Hoe heet deze man?
Ik zie heel eerlijk gezegd niet in wat de naam van mijn dierenarts te maken heeft met de vraag die ik gesteld heb, en waar dit topic over gaat.

Dus ik ga hem niet geven, ook niet via pb, gewoon omdat ik het niet relevant vind.
Breghje schreef:...24/7 op de wei, elke maand een keer longeren in een iets zware bak en als ze niet rad is opnieuw een maand in de wei. Als ze rad loopt een maand aan de hand stappen en opnieuw longeren.
Kreupel lopen zegt helemaal niks, mijn paardje liep jaren geleden nog een half jaar wedstrijden zonder ooit ook maar een aanmerking, terwijl hij achteraf al een peesblessure bleek te hebben gehad. Dat is juist zo verraderlijk eraan, van de buitenkant is het totaal niet in te schatten. En als ze na een maand in de wei nog niet rad is/was moet het wel een erg zware blessure zijn. Met goed advies en een goed behandelplan (evt. i.c.m. fysiotherapie en/of shockwave/magneettherapie) heb je veel meer kans dat het goed geneest.
Ik wil best aan iedereen die het wil horen vertellen wie mijn DA is hoor!
) je tijdens trainingen en wedstrijden regelmatig op asfalt of andere harde ondergrond. Verder krijgen endurancepaarden tijdens het trainings- en wedstrijdseizoen regelmatig een paar dagen vrij, om microtrauma te laten herstellen. In de winter geven sommige mensen hun endurancepaard zelfs enkele weken helemaal vakantie, weiderust dus.

Breghje schreef:Ik ga niet in op de behandeling van deze peesblessure, dat heb ik al eerder aangegeven daar zijn genoeg andere topics voor. Ook ga ik niet de naam van iemand geven op een openbaar forum als die persoon er zelf niet opzit. Als men daar problemen mee heeft, helaas.
Dit gaat gewoon zo in tegen alles wat er tegenwoordig bekend is... maargoed, da's jouw zaak! 
carola schreef:Hoe heet deze man?

Nina_rex schreef:Hoe dan ook, succes ermee, en wie weet word je straks zo aangestoken dat je zelfs een keertje gaat starten!