Endurance training goed voor opbouw na peesblessure?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Endurance training goed voor opbouw na peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 15:39

Ik vraag me dit af nav. een trainingsschema dat ik via een stalgenootje heb gekregen. Onze beide paarden staan met een peesblessure (zij schouder ik diepe buigpees) en daar wordt op een rustige manier de stap en de draf opgebouwd. Logisch.

Nu vroeg ik me af, omdat bij Endurance toch veel van de paardenbenen/pezen wordt gevraagd en er dus heeeel zuinig mee omgesprongen wordt, of de/een Endurance training misschien beter en gerichter is dan een gewone opbouw training in dit geval voor haar pezen?

Ze loopt nu nog 24/7 in de wei, eind deze maand wil ik haar longeren om te zien of ze nog kreupelt, zo niet dan eerst elke dag 15 min. aan de hand stappen, dan na 20 dgn. elke dag 15 min onder het zadel stappen, dus het is niet zo dat ik haar wil pushen.

tamary

Re: Endurance training goed voor opbouw na peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 15:55

Is de blessure volgens de DA inmiddels genezen? Niet kreupelen zegt niets over het genezen zijn of niet van een pees.

Hou er rekening mee dat die trainingsschema's uitgaan van gezonde paarden die geen conditie hebben en niet van dieren die aan het revalideren zijn na een blessure.
De principes zijn absoluut geschikt, dus lees de schema's goed door en analyseer hoe ze zijn opgebouwd. Pas dan de tijden, afstanden en opbouwsnelheid aan aan jouw situatie. En rij vooral rechtuit, voltes en longeren zijn erg belastend voor paarden met peesproblemen. Evenals ondergrond waar je paard flink in weg zakt. Daar kan je dus alleen stappen en niet te lang (ong. 5 min max.)

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 15:59

Inderdaad, een peesblessure kan er nog best zitten zonder dat het paard kreupel loopt.

Verder gaat een endurance trainingsschema er vanuit dat het paard gezond is. Zelf denk ik dat het voor een blessure paard veeeeeeel te snel gaat. Ga naar je DA voor advies!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 17:49

Misschien geef ik het niet goed aan, maar ik wil dus idd pas gaan beginnen als de blessure over is Haha! .

Ik zat me alleen hardop af te vragen of de endurance trainings opbouw beter is voor de opbouw van de pezen dan de gewone dressuurmatige opbouw, aangezien de paarden bij endurance mi beter getraind zijn dan in de normale dressuur.

En nogmaals, niet nu! Misschien wel nooit, het is enkel en alleen maar een vraag. Hypotetisch geproken zeg maar Knipoog .

@ Tamary: waar kan ik aan dat soort schema's komen? Dan heb ik vergelijkingsmateriaal met het schema uit het boek van mijn stalgenootje.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:36

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 19:34

Dus je laat de pees wel even opnieuw scannen???

En ik weet niet of pezen van endurance paarden nou zoveel beter getraind worden. Zelf probeer ik altijd wel wat stukken asfalt mee te nemen op een rit (best lastig op de veluwe). In een endurance training ligt de nadruk mijns inziens meer op de conditie en de conditie onderhouden. En dan ben ik zelf altijd nog aan het rechtrichten en voorkomen dat een paard teveel op de voorhand loopt.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 10:56

@ Carola:De pees is nooit gescand geweest, er is een kreupelheids onderzoek gedaan en er zijn rontgenfoto's genomen (om ocd, katrol enzo uit te sluiten). De blessure is ontdekt omdát ze een heel klein tikje onregelmatig liep. Het was niet eens echt te zien maar ik voelde het. Dus we zijn er gelukkig op tijd bij geweest. Bij de buigproef ging ze 4x steigerend omhoog van de pijn, dus de lokatie was snel gevonden, het kootgewricht. En of het dan de buig of de strekpees is maakt in dit geval niet zo heel veel uit. 24/7 op de wei, elke maand een keer longeren in een iets zware bak en als ze niet rad is opnieuw een maand in de wei. Als ze rad loopt een maand aan de hand stappen en opnieuw longeren. Blijft ze rad, dan nog een keer een onderzoek of eventueel scannen.

Ik heb zelf het idee dat bij endurance,omdat de conditie langzaam opgebouwd wordt en het vooral (zit ik ernaast hoor ik het graag!) rechtuit is, toch de pezen beter voorbereid worden zeg maar. Dat kan uiteraard ook een waanbeeld zijn van mijzelf hoor Knipoog

@ Tamary: bedankt, ik zal eens gaan neuzen.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 19:23

Nou, ik zou toch wel willen weten hoe groot en waar het defect in de pees zou zitten! Ik vind het longeren in een iets te zware bak ook wel een erg raar advies. Ik ben wel erg benieuwd welke DA je deze adviezen heeft gegeven.

In veel endurance trainingsschema's wordt de conditie van 0 tot klasse I in 6 / 8 weken opgebouwd, dat vind ik persoonlijk veel en veel te snel voor een blessure paard.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 19:42

Breghje schreef:
@ Carola:De pees is nooit gescand geweest, er is een kreupelheids onderzoek gedaan en er zijn rontgenfoto's genomen (om ocd, katrol enzo uit te sluiten). De blessure is ontdekt omdát ze een heel klein tikje onregelmatig liep. Het was niet eens echt te zien maar ik voelde het. Dus we zijn er gelukkig op tijd bij geweest. Bij de buigproef ging ze 4x steigerend omhoog van de pijn, dus de lokatie was snel gevonden, het kootgewricht. En of het dan de buig of de strekpees is maakt in dit geval niet zo heel veel uit. 24/7 op de wei, elke maand een keer longeren in een iets zware bak en als ze niet rad is opnieuw een maand in de wei. Als ze rad loopt een maand aan de hand stappen en opnieuw longeren. Blijft ze rad, dan nog een keer een onderzoek of eventueel scannen.

Buigproeven zijn een zeer groot risico bij peesblessures. Je zet nl een beschadigd/deels gescheurd stuk weefsel onder spanning. Aangezien zij daarbij een aantal keren omhoog gekomen is loop je de kans dat die buigproeven de blessure verergerd hebben. Klinieken die veel peesblessures van o.a. renpaarden behandelen zullen daarom nooit buigproeven doen bij peesblessures. Het risisco op verergering is te groot, je kan niet alle peesblessures op die manier opsporen en hoe erg de blessure is is ook niet vast te stellen. De enige veilige en duidelijke manier om vast te stellen of, waar en hoe erg een peesblessure is is een scan maken.

Nauwelijks kreupel lopen bij peesblessures is trouwens vrij normaal. Het niet kreupel meer lopen zegt weinig tot niets over het genezen zijn van de pees. Dat kan alleen door een scan.

Ik zet danook ernstige vraagtekens bij het diagnose en behandelplan van je DA.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 21:24

carola schreef:
Nou, ik zou toch wel willen weten hoe groot en waar het defect in de pees zou zitten! Ik vind het longeren in een iets te zware bak ook wel een erg raar advies. Ik ben wel erg benieuwd welke DA je deze adviezen heeft gegeven.

In veel endurance trainingsschema's wordt de conditie van 0 tot klasse I in 6 / 8 weken opgebouwd, dat vind ik persoonlijk veel en veel te snel voor een blessure paard.

Mijn DA is een zeer goede paardenda, die heel veel samenwerkt met Moerbeke in Belgie, zeer vooruitstrevend en bekend. Ik vertrouw hem en dat lijkt me voorlopig het belangrijkste.

Idd is 6-8 weken heel snel, dan blijf ik liever bij het schema wat ik uit het boek heb, dat gaat in stappen van 20 dagen met kleine uitbouw.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 21:37

tamary schreef:
Buigproeven zijn een zeer groot risico bij peesblessures. Je zet nl een beschadigd/deels gescheurd stuk weefsel onder spanning. Aangezien zij daarbij een aantal keren omhoog gekomen is loop je de kans dat die buigproeven de blessure verergerd hebben. Klinieken die veel peesblessures van o.a. renpaarden behandelen zullen daarom nooit buigproeven doen bij peesblessures. Het risisco op verergering is te groot, je kan niet alle peesblessures op die manier opsporen en hoe erg de blessure is is ook niet vast te stellen. De enige veilige en duidelijke manier om vast te stellen of, waar en hoe erg een peesblessure is is een scan maken.

Nauwelijks kreupel lopen bij peesblessures is trouwens vrij normaal. Het niet kreupel meer lopen zegt weinig tot niets over het genezen zijn van de pees. Dat kan alleen door een scan.

Ik zet danook ernstige vraagtekens bij het diagnose en behandelplan van je DA.

Dat mag uiteraard. Ik niet, en ik denk dat dat het belangrijkste is. Ook heb ik al een aantal maal geprobeerd duidelijk te maken hoe het verloop gaat zijn van de blessure, maar ik zal het niet goed uitleggen aangezien het niet duidelijk over komt Pling .

De enige vraag die ik stelde was die over het trainingsschema, daar heb ik ondertussen goede informatie over gehad waardoor ik zelf mijn conclusies heb kunnen trekken, dat mijn veronderstelling dus niet goed was.

Daarvoor heel hartelijk dank, en wat mij betreft blijft het hierbij. Het gaat nu niet meer over de trainingsschema's en voor de behandeling van peesblessures zijn al meer dan genoeg topics geopend Knipoog .

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 09:09

Ik denk dat jij bedoeld dat je een trainingsschema aan kunt houden maar dat in je eigen tempo wil gaan doen. Ik denk dat dat indd beter is. Het voornaamste bij endurance is basiskm's maken. Veel stappen dus. Van daaruit steeds wat langere stukken gaan draven. Dat zou jij dus in mijn ogen toe kunnen passen, maar niet in 6 tot 8 weken. Houd je eigen tempo aan en kijk wat je kunt gebruiken uit een endurance-schema...

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 14:12

Breghje schreef:
carola schreef:

Mijn DA is een zeer goede paardenda, die heel veel samenwerkt met Moerbeke in Belgie, zeer vooruitstrevend en bekend. Ik vertrouw hem en dat lijkt me voorlopig het belangrijkste.

Daar stel ik dan toch wel heel grote vraagtekens bij.

Hoe heet deze man?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 18:10

carola schreef:

Hoe heet deze man?

Ik zie heel eerlijk gezegd niet in wat de naam van mijn dierenarts te maken heeft met de vraag die ik gesteld heb, en waar dit topic over gaat.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 18:20

griebels schreef:
Ik denk dat jij bedoeld dat je een trainingsschema aan kunt houden maar dat in je eigen tempo wil gaan doen. Ik denk dat dat indd beter is. Het voornaamste bij endurance is basiskm's maken. Veel stappen dus. Van daaruit steeds wat langere stukken gaan draven. Dat zou jij dus in mijn ogen toe kunnen passen, maar niet in 6 tot 8 weken. Houd je eigen tempo aan en kijk wat je kunt gebruiken uit een endurance-schema...

Dat is dus exáct wat ik bedoel Knipoog ! Als ze straks helemaal genezen verklaard is, is het zaak die pees verder te versterken, en het leek mij als leek een goede opbouw, idd in haar eigen tempo. Ik ga er zeker induiken en kijken wat ik kan gebruiken. Bedankt voor de tip!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:21

Breghje schreef:
carola schreef:

Hoe heet deze man?

Ik zie heel eerlijk gezegd niet in wat de naam van mijn dierenarts te maken heeft met de vraag die ik gesteld heb, en waar dit topic over gaat.

Mag ook via pb hoor. Dan weet ik tenminste een beetje meer over m'n aankomstige collega's Haha!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 09:36

Zoveel dierenartsen, zoveel ervaringen, zoveel meningen Haha! Dus ik ga hem niet geven, ook niet via pb, gewoon omdat ik het niet relevant vind. Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:05

Breghje schreef:
...24/7 op de wei, elke maand een keer longeren in een iets zware bak en als ze niet rad is opnieuw een maand in de wei. Als ze rad loopt een maand aan de hand stappen en opnieuw longeren.

Dit vind ik persoonlijk een heel vreemd advies bij een peesblessure. Als er iets is wat mijn paard de eerste maanden na zijn blessure heeft moeten vermijden van de DA is het wel zacht zand. Hij mocht uitsluitend op een vlakke wei, aan de hand stappen op asfalt en later onder het zadel ook alleen op asfalt of keiharde zandpaden. Pas na een maand of twee (en geen reactie meer van de pees) mochten we ons in het zand begeven. Longeren mocht ik ook pas na een dikke twee maanden doen (ook vanwege de belasting in de wendingen) en draf en galop opbouwen moest ook eerst rechtuit op vlak gras en harde zandpaden voordat we dat aan de longeerlijn deden.

De DA die mijn paard heeft begeleid is al een dikke 20 jaar een autoriteit op het gebied van endurancepaarden, niet alleen in NL maar ook als keuringsarts op internationale wedstrijden. Dat zeg ik niet om op te scheppen, maar wel om aan te geven dat ik veel vertrouwen in hem heb.

Verder zou ik ook alleen vertrouwen hebben in een diagnose en behandelingsschema als er binnenin het been was gekeken, dus met behulp van een scan of foto's. Van de buitenkant kun je alleen maar gissen, zelfs een DA heeft geen röntgenogen.

Maar zoals je zelf al zegt: zoveel DA's, zoveel ervaringen, zoveel meningen. Ik snap dan alleen niet goed waarom je advies vraagt op een internetforum als je zoveel vertrouwen hebt in je eigen DA. Verward

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:05

Ik vind het 'behandelplan' ook errug vreemd! Een beetje schieten in het wilde weg en hopen dat het raak is. Verward Kreupel lopen zegt helemaal niks, mijn paardje liep jaren geleden nog een half jaar wedstrijden zonder ooit ook maar een aanmerking, terwijl hij achteraf al een peesblessure bleek te hebben gehad. Dat is juist zo verraderlijk eraan, van de buitenkant is het totaal niet in te schatten. En als ze na een maand in de wei nog niet rad is/was moet het wel een erg zware blessure zijn. Met goed advies en een goed behandelplan (evt. i.c.m. fysiotherapie en/of shockwave/magneettherapie) heb je veel meer kans dat het goed geneest.

En als je echt vertrouwen hebt in je DA kun je zijn naam toch gewoon geven, aan één van zijn toekomstige collega's? Knipoog Ik wil best aan iedereen die het wil horen vertellen wie mijn DA is hoor!

Maargoed, on-topic: ik denk inderdaad dat enduranceruiters meer aandacht besteden aan sterke pezen, door veel basiskilometers te maken. Bovendien stap, draaf en galoppeer (hoewel, dat laatste mag niet in Nederland, maar daarbuiten wordt het heel veel gedaan Knipoog ) je tijdens trainingen en wedstrijden regelmatig op asfalt of andere harde ondergrond. Verder krijgen endurancepaarden tijdens het trainings- en wedstrijdseizoen regelmatig een paar dagen vrij, om microtrauma te laten herstellen. In de winter geven sommige mensen hun endurancepaard zelfs enkele weken helemaal vakantie, weiderust dus.

Kortom, al met al denk ik inderdaad dat er bij endurancepaarden bewuster gewerkt wordt aan het voorkomen van peesblessures. Maar ja, als je dressuur wil gana rijden heb je daar weinig aan. Wel kun je proberen de rustdagen en het stappen en draven op harde ondergrond in je schema te verwerken. Lachen

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 12:59

Ik ga niet in op de behandeling van deze peesblessure, dat heb ik al eerder aangegeven daar zijn genoeg andere topics voor. Ook ga ik niet de naam van iemand geven op een openbaar forum als die persoon er zelf niet opzit. Als men daar problemen mee heeft, helaas.

@Ninarex, bedankt voor de tips over het trainen, ik ben al in de schema's gedoken en heb al veel ontdekt wat ik heel goed kan gebruiken in combinatie met mijn revalidatieschema, en ook om meer inzicht te geven in de opbouw. Uiteraard alles in overleg met DA

@Karin: Het is zoals hierboven op de pagina al aangegeven, een hypotetische vraag. Ik zat hardop te denken. Dus ik vraag geen advies, ik vraag gewoon informatie.

Maar op de een of andere manier wordt daar overheen gelezen.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:35

Breghje schreef:
Ik ga niet in op de behandeling van deze peesblessure, dat heb ik al eerder aangegeven daar zijn genoeg andere topics voor. Ook ga ik niet de naam van iemand geven op een openbaar forum als die persoon er zelf niet opzit. Als men daar problemen mee heeft, helaas.

Jammer dat je het zo opneemt, ik spreek uit ervaring, en wel meer mensen hier. Knipoog Dit gaat gewoon zo in tegen alles wat er tegenwoordig bekend is... maargoed, da's jouw zaak!
Het ging trouwens over een naam geven via PM, niet openbaar. En je mag toch zeker zeggen wie je DA, hoefsmid, instructrice, weet ik veel is zonder dat die personen hier op het forum komen? Verward

Hoe dan ook, succes ermee, en wie weet word je straks zo aangestoken dat je zelfs een keertje gaat starten! Lachen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:38

carola schreef:
Hoe heet deze man?

Moderatoropmerking:
Het is uitdrukkelijk NIET de bedoeling om namen te vragen of te noemen - zie de charter van dit subforum (en andere subforums)

Het zou fijn zijn wanneer een ieder zou willen reageren op de hypothetische vraag: zou een endurance-schema beter zijn dan een traditioneel schema om een paard na een genezen peesblessure weer aan het werk te zetten.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 21:48

Nina_rex schreef:
Hoe dan ook, succes ermee, en wie weet word je straks zo aangestoken dat je zelfs een keertje gaat starten! Lachen

Dank je wel, en wie weet idd Haha!