wanneer is je paard geschikt voor endurance?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

wanneer is je paard geschikt voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 07:53

wat ik me zo afvroeg he... wanneer is een paardje nou wel of niet geschikt voor de endurance?
ik weet nog niet veel van endurance af, maar wil me er eens in gaan verdiepen. ik vroeg me dit gewoon af. moet het nog een bepaalde bouw hebben dat beter is? bijv. veel loncapaciteit, dus veel ruimte voor de longen dus diepe borst ofzo? of brede borst voor ruimte hart of weet ik het wat...

en hoe maak je een paard er klaar voor? dus van jongs af aan zegmaar? ik neem aan dat het handig is dat ze bomproof zijn en niet bang voor water bijvoorbeeld?;) zulk soort dingen.

wie kan mij wijzer maken?

Anoniem

Re: wanneer is je paard geschikt voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 07:35

Elk paard wat goed getraint word kan endurance rijden. Tuurlijk heb je voordeel als je een slank gebouwd paard hebt met ruime passen waarmee hij veel bodem pakt maar wat zich ook aan het terrein aan zal passen.
Maar stevige gebouwde paarden met korte pasjes zullen ook goed endurance kunnen rijden, ze hebben alleen een andere manier van trainen nodig.

Hoe je je paard er klaar voor maakt. Heel veel kilometers maken, en dan vooral beginnen met long slow distance. Van jongs af aan is een manier, maar hou er rekening mee dat het een jong beest is, grote afstanden en te snel trainen kunnen te veel voor hem zijn. Bomproof, of in ieder geval verkeersmak is fijn. Nog fijner is het dat ze bij toch enge dingen bij jou blijven en op jouw vertrouwen toch het enge ding trotseren.

Met mijn paard ben ik pas begonnen met endurance toen hij 10 was.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 09:41

bedankt voor je reactie:) ja het lijkt mij een hele leuke tak van het paardrijden, maar ik ben bang dat ik er niet voor geschikt ben. misschien hele stomme vraag, maar moet je per see op en af stijgen bij de tussenkeuringen? of juist niet? is het mogelijk de hele `rit` te blijven zitten?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 09:54

Je moet er af bij de keuringen...
Vind ik zelf ook lastig, omdat ik er heel moeilijk in mijn eentje weer op kom, maar tot nu toe (ik heb een kennismakingsrit en een klasse 1 rit gereden) hebben ze mij bij de P/A gewoon geholpen om er weer op te komen toen ik dat vroeg Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 10:19

Je moet af stijgen ja, overgens zit ik nooit de hele rit. Vindt het erg fijn om af en toe een stukje mee te lopen. Overgens denk ik dat je dat beter wel kan oefenen, om er alleen op te komen.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 10:44

Ja je moet inderdaad afstappen, heb net je profiel bekeken. ik weet niet precies in welke mate het moeilijk voor je is om op je paard te komen? maar er zijn volgens mij altijd wel mensen die willen helpen!
Laatst bijgewerkt door Sash op 14-05-07 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 10:45

kan ik niet ivm handicap;) (spierziekte) dan moeten ze me er af tillen en in n rolstoel zetten. maar wie weet is dat ook te regelen:P

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 10:47

haha je was me net voor. ik had mijn bericht even aangepast nadat ik je profiel zag. als je ouders? dat gewend zijn om te doen dan kunnen ze je helpen bij de PA. kan je verder wel gewoon goed lichtrijden enz?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 10:52

niet lichtrijden. maar ik ben nu weer in behandeling, en ze weten niet of dat nog baat kan hebben. wie weet dat ik dat over een paar jaar wel kan... of juist helemaal niet meer kan rijden. dat is allemaal nog erg onzeker, maar het leek me leuk me in deze tak wat te verdiepen. wie weet, ooit....

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:37

Judith_ schreef:
Je moet af stijgen ja, overgens zit ik nooit de hele rit. Vindt het erg fijn om af en toe een stukje mee te lopen. Overgens denk ik dat je dat beter wel kan oefenen, om er alleen op te komen.

Heeft geen nut, net als de TS heeft het niks met lenigheid te maken ofzo. Ben licht spastisch, zit niet in een rolstoel gelukkig. Ik kan wel opstijgen via een verhoging (boomstam o.i.d.) dus mocht dat nodig zijn na een val van mijn pony ofzo dan kan dat wel Lachen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:38

ikenindi schreef:
niet lichtrijden. maar ik ben nu weer in behandeling, en ze weten niet of dat nog baat kan hebben. wie weet dat ik dat over een paar jaar wel kan... of juist helemaal niet meer kan rijden. dat is allemaal nog erg onzeker, maar het leek me leuk me in deze tak wat te verdiepen. wie weet, ooit....

Ik duim voor je dat je kunt blijven rijden Ach gut

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 14:24

dank je:) laten we daar maar gewoon van uit gaan. zo lang ik het blijf doen moet het haast goed gaan omdat het pas mis gaat als ik bepaalde spieren niet meer gebruik. dus ik moet er gewoon niet afdonderen en wat breken;), maargoed... we dwalen af:P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:40

Ineke2 schreef:
Heeft geen nut, net als de TS heeft het niks met lenigheid te maken ofzo. Ben licht spastisch, zit niet in een rolstoel gelukkig. Ik kan wel opstijgen via een verhoging (boomstam o.i.d.) dus mocht dat nodig zijn na een val van mijn pony ofzo dan kan dat wel Lachen

Tsjah dat wist ik van te voren niet hé. In dat geval word het met oefenen niet beter natuurlijk. Je kan de organisatie mailen of daar uit zonderingen of aanpassingen voor worden gemaakt.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 16:48

nou, ik heb een paard dat nog niet eens bereden wordt, dus lijkt me een beetje vroeg om te vragen... eerst even kijken hoe het met mij zelf verder gaat verlopen. tegen de tijd dat ik haar echt ingereden heb kan ik altijd eens vragen, maar dat duurt nog wel een jaartje...

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 17:04

petra van der Sande (nu kader lid bij de gehandicapten dressuur) heeft ook endurance gereden. Zij zit in een rolstoel en kan zelf niet goed lopen. ook haar paard niet voorbrengen. Ze heeft gewoon gestart, met uitleg van te voren en wat hulp van je grooms op de p/a kom je een heel eind denk ik zo.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 07:07

oke... zou wel super zijn:) nou mensen, misschien tot over 10 jaar?;)

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 20:09

Met elk gezond, redelijk getraind paard kan je wel klasse I goed uitrijden.

Voorbrengen hoef je niet zelf te doen, dat mag ook een van je grooms doen.
Maar wat ik net zat te bedenken: staat er wel ergens in een van de regelementen dat je eraf MOET bij de PA? Als jij het uitlegd aan de veterinair en je paard superstil blijft staan, zou het wat mij (ik ben ook vet) geen probleem zijn als jij niet zou afstappen bij de PA of bij de finish. Maar of dat mag zou je even moeten nakijken in de regelementen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 20:14

Kan me niet herinneren dat in het regelement staat dat je er af moet. Denk dat het een gewoonte is als je het iedereen ziet doen.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 20:52

Judith_ schreef:
Kan me niet herinneren dat in het regelement staat dat je er af moet. Denk dat het een gewoonte is als je het iedereen ziet doen.

Ja, inderdaad! Dat denk ik ook! Maar dan zou ts gewoon kunnen blijven zitten mits haar paard keurig blijft stilstaan. Maar ja, dat is te oefenen...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 00:30

o, maar dat gaat wel lukken. ik weet natuurlijk nog niet hoe ze is als ik er op zit, maar het is een braaf dier...daar verwacht ik geen problemen mee.

ik open even ander topic. ik heb namelijk nog meer vragen aan jullie, maar ik gok dat ik ze niet mag stellen ivm offtopic gaan...

edit: zie viewtopic.php?f=131&t=773577 voor andere vraagjes in nieuw topic;) alvast bedankt voor het kijken...