Ik heb jullie advies nodig!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Agnessje

Ik heb jullie advies nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 18:19

Hallo,
Ik rijd sinds Oktober op een Mangalarga Marchador. Hij is nu bijna 5 jaar oud. Ik ben gelijk begonnen met het rijden van lange(re) afstanden. Eerst was minder...later steeds meer. Nu rijd ik ongeveer 3 keer in de week een afstand van gemiddeld 10 km (helemaal in draf of galop en een paar kleine stappauzes) en ik rijd 1 keer in de week dressuur in de bak. Dit houd hij allemaal met gemak vol...ik heb nog nooit meegemaakt dat hij moe was.
Nu wou ik in Juni mijn eerste korte endurance rijden van 30 km. (in het Kuinderbos). Denken jullie dat dit nu goed haalbaar is... is mijn traningsmethode goed aan te raden of niet?

Alvast bedankt
Agnes Bloos

Agnessje

Re: Ik heb jullie advies nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 18:20

goed aan te raden...beetje verkeerd geformuleerd Bloos ... ik wou gewoon zeggen: is mijn trainingsmethode goed.

prii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 18:25

10 km en 30 km is wel veel verschil eh Lachen
Ik heb er verder niet zo veel verstand van, maar mij lijkt het wat lang als hij 10 km gewend is. Maar zoals ik al zei : Ik heb er verder geen verstand van. Lachen Sorry als ik er helemaal naast zit

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 18:54

Ik vind 3 keer in de week 10 km met voornamelijk draf en galop eigelijk best veel voor en 5 jarige.
Kijk eens op deze site bij training. Daar staat een uitgebreid stuk over training van jonge paarden.
http://www.fit-2-continue.com/

Agnessje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 18:57

dankjewel Haha!
Ik heb uiteraard wel langzaam opgebouwd...
eerst alleen de weg op en neer...later eens een blok wegen...dan een blok erbij nemen enz.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:07

Vergeet alleen niet dat het voor een jong paard heel belangrijk is om eerst heel veel long slow distance werk te doen. Dus veel kilometers (geen lange ritten, maar korte) in een langzamer tempo. In het begin zul je vooral heel veel stappen om het hele lichaam sterk te maken, dus de botten, pezen, gewrichten...

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:13

Ik train bijna nooit meer dan 10 km, en max 2 keer in de week, de rest van de tijd ben ik bezig met dressuurmatig voor mekaar houden. Maar ja, dat is ook voor mijn paard erg belangrijk, en komt bij dat ik een bloedpaard heb met een 'grote motor'.
Het is gewoon heel erg per paard verschillend wat het beste is.

Maar ieder paard met een goede basisconditie kan een Klasse 1 uitlopen (mits je natuurlijk niet met 15 km/u gemiddels door het bos wilt racen)

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 22:13

Ik zou wel proberen om eens per week of eens in de paar weken een langere rit te maken, van een uur of 3. Kan best heel rustig zijn, maar geestelijk is het voor een paard toch anders om 10 km snel te lopen of 3 uur achter elkaar actief te zijn. Lachen

Verder is het misschien al redelijk veel/zwaar wat je doet (moeilijk te beoordelen als buitenstaander Knipoog ), maar als hij de andere 3 dagen rust (weidegang) heeft is dat wel al heel positief. Lachen

Agnessje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 14:44

De andere 3 dagen staat hij inderdaad gewoon in de wei.

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 15:46

Inderdaad moet je toe gaan werken om een keer in de week een langere rit te maken die je uitbreidt nar de 30 km toe. En dit in een rustig tempo. Later komen pas de korte snelle trainingen om de hoek kijken.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:48

Agnessje schreef:
De andere 3 dagen staat hij inderdaad gewoon in de wei.

Dan vind ik het wel meevallen wat hij doet. Lachen Maar af en toe een langere rit proberen te maken is wel handig.

Agnessje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 17:02

OK, dan zou ik in het vervolg zo nu en dan iets langere ritten gaan rijden. Bedankt voor jullie reacties! Haha!

sophie_mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 18:46

ik zou als ik jouw was iets langer stappen i.p.v alleen draven en galopperen enzo :p
maar kep er ook niet zo veel verstand van hoor!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 18:59

sophie_mij schreef:
ik zou als ik jouw was iets langer stappen i.p.v alleen draven en galopperen enzo :p
maar kep er ook niet zo veel verstand van hoor!

Als je er niet zoveel verstand van heb kan je misschien beter niet reageren.

Met voornamelijk draven en galoperen is helemaal niks mis. Tijdens de wedstrijd stap ik alleen 500 meter voor de vetgate. Dus per rondje van 30-40 km is dat 500 meter.
Tijdens een trainingsrondje van zo'n 20-30 km stap ik de eerste en de laatste km, voor de rest draaf ik in flink tempo en galopeer ik.

Alleen voor een jong paard vind ik stappen veel belangrijker. Dan niet zozeer om even bij te komen tussen het draven en galoperen, maar gewoon kilometers stappen voor de botten en pezen enzo.

sophie_mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 19:07

oke srry hooir(A)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 09:34

Stappen geeft lucht en bouwt de hartspier en longwerking op. Stappen geeft conditie en rust.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 09:42

Agnessje schreef:
Nu wou ik in Juni mijn eerste korte endurance rijden van 30 km. (in het Kuinderbos).

Welke wedstrijd bedoel je? Er is een paar keer een wedstrijd geweest in het Kuinderbos, de wedstrijd van Bant was dat. Die was in juli en daar was geen klasse 1, alleen 2 en 3 (60 en 90 km). Maar dit jaar wordt-ie niet georganiseerd.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 09:47

kijk eens op deronline.nl daar staan alle officiele endurancewedstrijden die georganiseerd worden. Ik denk dat als je paard 10 km kan draven en galopperen achter elkaar, je wel een eerst 30 kilometer kan doen.. Maar ik zou toch ook eerst eens een wat langere afstand doen (in een wat lager tempo) om te kijken of dat ook goed gaat...

veel succes ermee

Agnessje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 07:51

Ik heb net een rit van 15 km. gemaakt en dat ging prima. Over een week ofzow ga ik eens 20. km proberen Haha!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 14:05

Met een paard van 5 hoef je echt niet nog zoveel te stappen hoor. Hangt er heel erg vanaf wanneer je bent begonnen met rijden.

Die van mij wordt in juni 5 en is sinds augustus 2006 onder het zadel. Ben begonnen met veel stapwerk en af en toe een km draf. Of gewoon lekker ontspannen ritjes met alle gangen om het rijden voor hem leuk te maken en houden en hem te wennen aan verschillende dingen die je in het bos tegenkomt (boomstronken, wandelaars, fietsers, honden, kinderwagens, paraplu's, enz). Met alleen stappen kunnens sommige paarden best gefrustreerd raken trouwens!

Sinds januari ben ik gerichter gaan trainen en elke week een rit gaan maken van een km of 2 tot 3 verder dan de week ervoor. Tussendoor maakte ik dan een korter ritje van 10 tot 15km en 1x dressuren per week. De andere dagen weidegang en een keertje longeren of freestyle. Inmiddels is onze langste trainingsrit 30km geweest met hoofdzakelijk draf. Alleen losgestapt, stoppen bij de hekjes en drinkpoelen en uitstappen. Dat kan hij al prima aan. En dat is dan op de Veluwe, met veel heuvels en erg wisselend terrein van erg stenig tot heel mul.

Wel houdt ik na iedere stap verder in afstand zijn benen in de gaten. Conditioneel zal ik zijn grens nl niet zo snel tegenkomen, maar zijn beenwerk geeft de grens aan. Na de 1e keer 25km had hij wat opgelopen benen. De week erop dus niet verhoogd, maar weer 25 gereden en toen bleven ze dun.

Succes met trainen!

Agnessje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 21:22

Ik heb het eigenlijk ongeveer net zoals jou aangepakt Haha! Bloos
Bedankt!