verdoving/sedatie is dat doping? (HELP!)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_fjord

verdoving/sedatie is dat doping? (HELP!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 18:31

Hallo! Ik heb even snel advies nodig!
Eigenlijk wordt mijn fjord aanstaande woensdag onder handen genomen om zijn gebit te vijlen. Hierbij krijgt hij een verdoving. Maar de zondag erop heb ik mijn eerste wedstrijd Endurance in Ommen (NDL). Valt die verdoving dan onder doping? Wordt hier veel op gecontroleerd? Wat denken jullie, is het beter om de behandeling na de wedstrijd te laten doen?

Vippie

Re: verdoving/sedatie is dat doping? (HELP!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 07:11

Ja het valt er wel onder maar nee er wordt niet op gecontroleerd.
Heel veel succes in Ommen!!!! We gaan over 5 weekjes wel crossen over de berg he als ik er ben?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 08:36

http://www.horsesport.org/mcp/PDFS/AnnexIII-EPL.pdf

Hier vind je de hele lijst met wat onder doping valt. En ja, sedatie dus ook. De halfwaardetijd van acepromazine is 3 uur, dus het verdwijnt weer snel uit het lichaam. Het ís echter wel eens 96 uur, dus 4 dagen later, nog aangetoond in de urine. Dat is wel een uitzondering.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 21:16

Vippie schreef:
Ja het valt er wel onder maar nee er wordt niet op gecontroleerd.

Op nationale wedstrijden wordt ook gecontroleerd. Ik kan me Wanroij van een of twee jaar geleden nog herinneren (mijn paard is toen overigens niet gecontroleerd).

Maar zoals Ibbel al zegt, het verdwijnt doorgaans redelijk snel uit het lichaam.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 06:50

In klasse 1 kan ik me dat echt niet voorstellen dat ze daar op gaan controleren, de hogere klasses overigens wel omdat daar toch mer van het paard gevraagd wordt.
Kunnen ze bij Tjo lang wachten op een plasje hihihi.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 08:09

Je kunt het je misschien niet voorstellen, maar ook klasse 1 valt onder de reglementen van de nationale wedstrijdsport. Verboden is verboden, zo simpel is het. Lachen

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 10:52

Ja dat snap ik ook wel (als er iemand van de regeltjes is ben ik het wel) maar de kans dat er gecontroleerd wordt is gewoonweg nihil net als je chipnummer, dat is werkelijk waar nog NOOIT ergens gecontroleerd buiten de stamboek activiteiten. Mogen ze van mij ook wel eens gaan doen zo onderhand nu heel NL gechipt is zo'n beetje.

Van mij mogen ze dat soort dingen, chip, doping enzo best wat vaker controleren hoor. Niks mis mee.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 11:08

Ik ben jaren terug als eens bij een klasse I in Kootwijk op m'n chip gecontroleerd. Nou ja, Gorino dan dus...

Kortom, er wordt gecontroleerd, alleen niet overal altijd iedereen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 18:51

Wij zijn 2 jaar terug ook op chip gecontroleerd in Katwijk Lachen. Kom maar op hoor, konden we gelijk zien of het paspoort bij het paard hoort.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 19:37

Maar los daarvan.... Als ze nou veel aan het gebit moeten gaan doen, dan weet ik niet of het wel prettig is voor een paard om een paar dagen daarna al weer een bit in te hebben....