groompoints

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

groompoints

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 08:34

groompoints... Het is me nog niet geheel duidelijk wat je daar nou allemaal zou willen doen...

Dus wie kan me vertellen wat hij/zij allemaal doet bij zo'n groompoint want in bijv. een klasse 1 wedstrijd zie ik er niet echt het nut van in... Dus wie kan me bewijzen dat ze wel nuttig zijn en dan dus waarom? Haha!

Flew

Re: groompoints

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 08:37

Bij een groomplek kan het paard gekoeld worden, hij kan er wat drinken als hij wil, de ruiter kan er eventueel wat drinken en/of eten.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 10:03

Bij een groompunt bieden mijn grooms water aan voor mijn pony (wat ze niet wil) koelen haar op de hals (en missen nog wel eens waardoor ik drijfnat ben) vertellen wat mijn snelheid ongeveer is (want ik heb geen gps ofzo) en proberen mij eten en drinken aan te smeren (moet ik eigenlijk aan nemen, maar doe ik nooit Bloos ).
Ik zit pas klasse 1.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 11:50

Wat het nut van groomen in klasse I is? Voorbereiding, altijd fijn om af en toe mensen tegen te komen die je er door heen slepen als je het niet meer ziet zitten, en die je op de hoogte houden van wat er allemaal verder in de wedstrijd gebeurt.

Bovendien, als je het paard nu al laat wennen aan koelen inhet bos en te drinken onder het rijden scheelt dat in de hogere klasses erg veel.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 20:21

Het 'leren groomen' is uiteraard een belangrijke reden om er ook in klasse I mee te beginnen. Maar verkijk je niet op warme omstandigheden (> 25 graden) en misschien een paard dat niet helemaal optimaal op woestijnomstandigheden gebouwd is. Alles wat geen volbloed is dus. Haha!

Bij temperaturen boven de 25 graden is koelen essentieel om je hartslag enigzins onder controle te houden. Dat speelt uiteraard veel minder als je traint, vandaar dat je wel een trainingsrit van 30 km kunt rijden, hoog zomer, zonder te koelen, maar geen wedstrijd. En wie gaat er eigenlijk hoogzomer op het heetst van de dag trainen? Juist ja...

Bovendien help je je paard er ontzettend mee: alles wat je koelt, hoeft hij niet te zweten (en dus niet te drinken). En vergeet ook niet dat paarden in een vluchtsituatie niet willen drinken -en wat is een wedstrijd anders dan (in de ogen van een paard) met de hele kudde op hol slaan en 1 kant op vluchten?
Dus je voorkomt er ook deels uitdroging mee - en dus heb je dan een betere turgorwaarde op je vetkaart.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 20:38

daar zit idd wat in.. maar ik denk niet dat ik wedstrijden mee wil doen als het zo heet is. Ik kan zelf helemaal niet goed tegen hitte dus wil ik m'n pony het ook niet aan doen om hele einden te lopen met dat weer, maargoed dat is weer een heel ander punt Tong uitsteken

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 08:09

Maar dat weet je van te voren toch niet? Neem nou dit weekend, half april, en de mussen vallen dood van het dak. Als je je inschrijft half maart terwijl de sneeuw naar beneden komt, misschien, ga je toch niet afmelden als het een maand later 25 graden blijkt te zijn? En het kan eind oktober als je paard al een wintervacht heeft met 20 graden óók al nodig blijken te zijn om te koelen. Als je niet wilt starten als het warm zou kunnen worden kan je beter een andere sport uitkiezen Haha!.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 12:43

Tijdens een trainingsritje van 15km staat Anouar soms wel 5 keer te drinken bij normale temperatuur.
Als er plassen liggen is dat natuurlijk makkelijk, anders plan ik m'n route langs een vennetje of ander poeltje.

Tijdens de wedstrijd slaan we het eerste groompunt heel vaak over, maar bij het volgende groompunt staat hij dan al uitgebreid te drinken.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 12:48

tja dat het zo warm is heb je niet voor het uitkiezen je moet ook dan extra veel koelen en heb je de groompunten dus echt nodig. Vergeet je zelf ook niet want meestal eet je slecht bij een wedstrijd en het drinken is ook essentieel. maar nu het steeds warmer wordt heb je het niet meer echt voor het uitkiezen. straks wennen we er wel gewoon aan en de paarden ook wel iets denk ik.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 12:52

Anouar kan veel beter tegen de warmte dan ik.
Vorig jaar met Ginkelse hei was het 30 graden. Hij heeft de rit fluitend uitgelopen, mij kon je na 10 km al opvegen Clown

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 12:55

haha mij ook al had splash er wel iets meer moeite mee hoor maar dat is ook gewoon een doodnormale kwpner met iets volbloed erin. en dan is het iets lastiger om je zelf erdoor heen te slepen. Vond het zelf ook niet leuk meer zo op die hei. Phoeee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 12:58

Cloud heeft weinig probelemen met deze tempraturen zolang hij maar voldoende drinkt.

S'winters drinkt hij al uit vrijwel elke plas die weg tegen komen. Als ik een lange rit train gaan we of halverwege langs de trailer om daar de kunnen drinken en dan weer verder, of ik rij even langs een vriendin, of ik spreek met een van mijn ouders af dat ze zolaat op dat punt eventjes met de auto en een emmer water komen.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 12:14

Ibbel schreef:
Het 'leren groomen' is uiteraard een belangrijke reden om er ook in klasse I mee te beginnen. Maar verkijk je niet op warme omstandigheden (> 25 graden) en misschien een paard dat niet helemaal optimaal op woestijnomstandigheden gebouwd is. Alles wat geen volbloed is dus. Haha!

Bij temperaturen boven de 25 graden is koelen essentieel om je hartslag enigzins onder controle te houden. Dat speelt uiteraard veel minder als je traint, vandaar dat je wel een trainingsrit van 30 km kunt rijden, hoog zomer, zonder te koelen, maar geen wedstrijd. En wie gaat er eigenlijk hoogzomer op het heetst van de dag trainen? Juist ja...

Bovendien help je je paard er ontzettend mee: alles wat je koelt, hoeft hij niet te zweten (en dus niet te drinken). En vergeet ook niet dat paarden in een vluchtsituatie niet willen drinken -en wat is een wedstrijd anders dan (in de ogen van een paard) met de hele kudde op hol slaan en 1 kant op vluchten?
Dus je voorkomt er ook deels uitdroging mee - en dus heb je dan een betere turgorwaarde op je vetkaart.

Hele mooie omschrijving Ibbel Lachen Zo had ik het eigenlijk nog niet gezien van die vluchtsituatie!

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 12:01

Helaas is mijn pony nog niet zo overtuigd van het drinken op de groompunten/vetgates. Afgelopen klasse II wedstrijd in Vaassen stond mijn groom braaf bij ieder GP met zijn emmer water en mevrouw stopte alleen voor de vorm haar neus er even in. Bij het allerlaatste GP voor de finish had hij de emmer maar in de auto gelaten en toen dook ze bij een wildvreemde meneer zo de emmer in die er exact hetzelfde uitzag als die van ons! Bloos

(die hebben we daarna wel weer bijgevuld hoor! Knipoog)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:02

Eten en drinken van een ander is altijd lekkerder.

Tijdens de laatste wedstrijd van vorig jaar heb ik bijna de hele weg met iemand samen gereden. Op een gegeven moment stonden mijn ouders met een bakje water bij een groompunt. Stonden die paarden met z'n tweeen uit het bakje te drinken, om de beurt een slokje. Echt zo schattig.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:18

Ik heb bij Lou een aantal keren stukken appel in het drinkwater gedaan, die viste ze er dan uit en nam gelijk wat water mee. Op en gegeven moment vond ze het water beter dan de stukken appel en dronk ze gewoon. Dus dat is ook nog een idee.