Dus wie kan me vertellen wat hij/zij allemaal doet bij zo'n groompoint want in bijv. een klasse 1 wedstrijd zie ik er niet echt het nut van in... Dus wie kan me bewijzen dat ze wel nuttig zijn en dan dus waarom?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
).
.
Ibbel schreef:Het 'leren groomen' is uiteraard een belangrijke reden om er ook in klasse I mee te beginnen. Maar verkijk je niet op warme omstandigheden (> 25 graden) en misschien een paard dat niet helemaal optimaal op woestijnomstandigheden gebouwd is. Alles wat geen volbloed is dus.![]()
Bij temperaturen boven de 25 graden is koelen essentieel om je hartslag enigzins onder controle te houden. Dat speelt uiteraard veel minder als je traint, vandaar dat je wel een trainingsrit van 30 km kunt rijden, hoog zomer, zonder te koelen, maar geen wedstrijd. En wie gaat er eigenlijk hoogzomer op het heetst van de dag trainen? Juist ja...
Bovendien help je je paard er ontzettend mee: alles wat je koelt, hoeft hij niet te zweten (en dus niet te drinken). En vergeet ook niet dat paarden in een vluchtsituatie niet willen drinken -en wat is een wedstrijd anders dan (in de ogen van een paard) met de hele kudde op hol slaan en 1 kant op vluchten?
Dus je voorkomt er ook deels uitdroging mee - en dus heb je dan een betere turgorwaarde op je vetkaart.
Zo had ik het eigenlijk nog niet gezien van die vluchtsituatie! 
)