Na wat inlaadprobleempjes toch vlotjes op het terrein aangekomen. Hij kwam relaxt (nouja, met wat bombarie..) van de trailer af en is na wat gehinnik lekker het gras ingedoken. Paddock gemaakt, vriend naar de voorbvespreking gebonjourd, paard wat gepoetst, wat losgestapt en hoppakee, naar de voorkeuring.
Stress, drama, druk zijn en schreeuwen, maar toch een hartslag van 36 en daarmee heeft hij bewezen dat het vooral uiterlijke schijn is, maar stiekem een koele kikker is. Verder helemaal prima in orde en een keurige draf neergezet. De kop was eraf, we konden beginnen.
Om 1 uur van start gegaan, even wennen zo in de middag, met een lekkere draf. Zoalng we alleen waren ging het heerlijk, ik genoot, hij genoot, perfect. Maar zodra er klasse II'ers en I'ers tegemoed kwamen wou meneer heel graag mee. Dus lekker traag doorsjokken, stoppen, bléren.. Eenmaal dat achter de rug werd het inhalen en ingehaald worden lastig, het is gewoon een plakkerd en hij wil heel graag bij anderen blijven. Kreeg hem er soms gewoon niet langs, en verkoos dan een stapje boven een gevecht; het moet voor hem leuk blijven en het was natuurlijk zijn eerste keertje..
Bij het eerste groompunt gestest hoe hij op koelen reageert; gespannen dus
Whieee, daar ging meneer. Koelen voor deze wedstrijd dus maar achterwege gelaten, hij was koel genoeg en herstelde prima; oefenen we thuis wel. Op een kleine kilometer voor de P/A gaan stappen. Ik vond 2km voor hem overdreven; hij hersteld in de training ook prima, en ik wou natuurlijk een beetje peilen waar we staan. Een hartslag van 44, en dat vond ik helemaal prima natuurlijk!
Na de P/A ging het lampje aan en sprong meneer in een fikse galop. Dat was even een momentje van gevecht, ik kon hem echt neit bij me houden, maar na een kilometer of 4 was de rust wedergekeerd en hebben we weer relaxt gedraafd.
Op een paar honderd meter voor de finish gaan stappen (presteerde het om de laatste km nog verkeerd te rijden....) en weer een hartslag van 44. Dat zijn andere waarden dan ik van Navy gewend ben ik klasse I

Nakeuring, ook alles perfect. Complimenten van de VA. Hartslag van 36 en prima darm/turgor/spieren/locomotie. Snelheid van 10,2nogwat km/u. Werd 's avonds nog gebeld door Annika dat ik 5e geworden ben, dat was heel onverwacht.
Ik moet zeggen dat het veel leuker is om 'iets' te winnen in Klasse I omdat je zulke nette waarden hebt en een gezond paard, dan wanneer je exact 13km/u kunt timen. Dus voor zover; prima systeem

Sam's conditie is goed, kan nog beter, maar ons puntje van verbetering is zijn uithoudingsvermogen. Nou heeft hij pas een kleine 6 weken in training gestaan na een rustperiode van ruim 2 maanden en daarvoor ook hooguit 2 maanden licht getraind, dus dat mag allemaal en is prima. We gaan in de training nu een tandje hoger en zodra zijn spieren en vetjes gaan groeien, zijn uithoduingsvermogen wat groeit, dan gaat het helemaal goed komen met die kleine donder.
Voor degene die ons gemist hebben; Sam was dat scharminkel dat zelf denkt niet zo scharminkelig te zijn, zich een geweldige hengst vind en vooral overal met zijn mond openstond van het schreeuwen en bléren naar vriendjes....
Foto's komen vanmiddag, zit op mijn werk