veeartsen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sinneke

veeartsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 16:55

Hallo iedereen,

Ik vroeg me af of bij jullie organisatie veeartsen op de keuring staan of 'dierenartsen in wording' (stagaires dus).
Hebben jullie al wel eens problemen gehad met het besluit van de veearts?

Ik deed gisteren de 30km met een draver van een vriend. Het is een heel goed paard dat nog nooit mank of ziek is geweest. Hij heeft wel een vreemde gang. Naast het typische draver gooit hij zijn rechterbeen ook verder uit dan zijn linker. (dat voel je ook wanneer je ermee rijdt)
Hij heeft hier absoluut geen last van!
Tijdens de keuring riepen ze dan 5 stagaires bij elkaar en waren ze aan het discussieren van: van de ene mocht ik starten, van de andere niet. Uiteindelijk hebben ze me strafpunten gegeven op onregelmatigheid.
Het vreemde is dat dit paard al meerdere malen door deze mensen werden gekeurd en soms krijgt hij geen strafpunten en soms wel Verward

Wat denken jullie hiervan?

Groetjes

Sindie

Anoniem

Re: veeartsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 17:28

Tsjah officeel loopt hij onregelmatig, met het ene been neemt hij grotere stappen dan met zijn andere been. Ze moeten toch ergens de grens trekken tussen zuiver en onzuiver lopen.

Beetje raar dat hij de ene keer wel word goed gekeurt en de andere keer niet.

Zelf heb ik nooit opmerkingen gekregen over het loopje van mijn draver. Wel over zijn hoefstand maar daar mocht ik ook mee starten. Die mensen hebben er voor geleerd en doen hun werk, ik ga er dan maar van uit dat zij het inderdaad beter weten, en mij alleen afkeuren als het nodig is.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 23:05

anders moet je naar je arts gaan en hem een briefje laten schrijven over het feit dat hij altijd zo loopt. Mag dit? Ik moest dit namelijk wel doen toen splsah atactisch was. Overigins had ik die brief nooit nodig

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 06:51

Veterinairen zijn natuurlijk ook mensen. En als je het ergens niet mee eens bent kun je altijd naar de jury stappen, die neemt dan een beslissing

IngridL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 21:06

Lenneke_ schreef:
Veterinairen zijn natuurlijk ook mensen. En als je het ergens niet mee eens bent kun je altijd naar de jury stappen, die neemt dan een beslissing

Jawel, maar wel op advies van de veterinair! Je kan een second opinion aanvragen bij de hoofdveterinair.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 05:56

Bij mij is er al een aantal keer een jurylid bij gehaald toen ze twijfelde bij de locomotie

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 10:53

Een jurylid doet alleen de uitspraak, maar hoort zich niet te bemoeien met de vraag of het een A / B / C is voor de locomotie.
En hoe vaak je wel niet van die opmerkingen hoort als 'zo loopt ie altijd...' bij kreupele paarden, dat is ongelovelijk!

Veterairen zijn nooit stagaires! Er zijn een aantal dierenartsen die de locomotie beoordelen, en verder zijn het diergeneeskunde studenten in de laatste jaren van hun opleiding die dit vrijwillig doen en vaak op meerdere wedstrijden per jaar aanwezig zijn.

De draver die ik start heeft ook een heel typisch loopje, maar toch heb ik alleen maar A'tjes gekregen omdat ze daar echt wel goed doorheen kunnen kijken.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 21:39

Anouar liep altijd vrezelijk te sloffen en ongeintereseerd te doen met de locomotie. Hij had er gewoon geen zin in. Toen ben ik gaan oefenen met een snoepje. Als hij netjes naast me ging draven kreeg hij wat lekkers. Toen liep hij wel *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 16:06

Cloud zag er ook het nut niet van in om samen te rennen. Hij kan echt wel nog een rondje hoor, met gemak. Maar om nou naast mij te gaan rennen, nee daar had hij weinig zin in.

Met een beetje oefenen loopt hij nu vrolijk met mij mee.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 22:51

Volgens mij gaat het hier om een start op een Belgische wedstrijd? Dus oftewel Mellet (LEWB) oftewel Lanaken vanuit Vet2000 / LRV. En aangezien dit...
sinneke schreef:
Uiteindelijk hebben ze me strafpunten gegeven op onregelmatigheid.

... bij VLP/LEWB niet meer mag (locomotie is goed of niet, geen tussenweg mogelijk!) neem ik aan dat je in Lanaken bent gestart? Lachen
Ik zou echt niet durven zeggen of ze in het LRV-circuit wel of geen veterinaire studenten (dus stagiares) gebruiken voor het keuren. Ik ken het circuit niet goed genoeg, ik start altijd bij VLP of LEWB.

En als hij inderdaad gewoon onregelmatig is, tja... dan wordt het lastig. Een 'raar loopje' is nog tot daar aan toe (al heb ik daar met mijn eigen draver nog nooit een opmerking over gekregen in 5 jaar endurance), maar onregelmatig is gewoon een reden voor afkeuring. Of het paard dat altijd doet en er al dan geen last van heeft is voor zulke mensen onmogelijk te beoordelen, en bij twijfel moeten ze altijd kiezen in het voordeel van het paard.
Als hij het alleen verder uitgooit maar het komt tegelijk neer met het diagonale voorbeen dan is het trouwens geen onregelmatigheid, maar ja dit is natuurlijk heel lastig te beoordelen!

Ik heb wel het idee dat het echte wijdbeens draven van achteren steeds minder wordt naarmate de draver beter dressuurmatig geschoold is en geleerd heeft gewicht op de achterhand te nemen, ipv. vooral te stuwen met de achterbenen. Misschien dat je dus dressuurmatig/western/... aan de slag kan om de draf te verbeteren?