Merrie of ruin? Pools, Russisch of Egyptische arabier?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roanneke

Merrie of ruin? Pools, Russisch of Egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 10:16

Graag zou ik met een arabier endurance willen gaan rijden. Ik ben een man van 1.83 m lang en weeg 83 kg.
Wat is de meest geschikte arabier, Pools, Russisch of Egyptisch?
Maakt het veel verschil of het een merrie of ruin is?
Zijn er bloedlijnen welke zeer goed zijn, of die ik juist moet vermijden?

Heb jij zelf ervaring met endurance? Ik wil een arabier aanschaffen waar ik ver mee kan komen in de endurance. Heb jij zelf veel ervaring, wil jij mij dan op weg helpen en kun jij antwoorden op mijn vragen geven? Ik weet dat een ander ras ook geschikt zou kunnen zijn, maar daar zie ik vanaf. Meningen daarover heb ik niets aan, dus ik vraag alleen antwoord aan de mensen die veel ervaring hebben.

Ik ben benieuwd! Knipoog

Groetjes,
Roanneke

koetjeboe

Re: Merrie of ruin? Pools, Russisch of Egyptische arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 18:46

mischien kun je dat het best in het arabieren topic vragen die zijn daar meer op de hoogte.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 19:12

egyptische arabieren zijn niet zo groot en voornamelijk gefokt voor de show. Ik heb er eentje, het is wel een schatje overigens.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 20:11

Ik heb een Rusische arabier (voor het grootste deel, er zit ook Pools, Egyptisch en Crabbet in)
Op het arabieren subforum stond ooit een keer een uitgebreide omschrijving van de verschillende fokrichtingen.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 20:32

Mmm... in je profiel ben je nog een vrouw?

Persoonlijk heb zou ik geen merrie willen, mij te wispelturig. Ik hou meer van hengsten / ruinen. Maar ja, dat is echt heel persoonlijk, omdat ik daar beter mee overweg kan gaan.

En wat betreft fokrichting: tja, de meeste arabieren zijn toch een mengelingetje. Supersterke hoeven, benen en rug zijn belangrijker dan de fokrichting wat mij betreft.

karin1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 09:04

Roanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 09:17

Dank jullie voor je snelle reactie. Tof Karin, ik had deze topic nog niet gevonden. Ik ga hem gauw bekijken!!!!

Groetjes,

Roanneke

PS een reactie op mijn profiel is niet zinvol. Is dat nou zo van belang. Mijn man kijkt ook via mijn profiel op Bokt. Mag toch?

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 16:00

Pools of Russisch. Ja
Goede ervaringen met beide soorten Arabieren. Egyptisch zijn namelijk meer showpaarden en dat zijn nog ergere heethoofden dan de doorsnee Pools of Russische Arabier over het algemeen. Lachen Ik ben meer bekend met de Russische Arabier, maar het zijn mooie paarden met over het algemeen een 'cool' karakter, doorzettingsvermogen en erg sterk maar zeker met een prachtige Arabische uitstraling!

sinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 16:40

Wij hadden een Poolse merrie.
Heeft bijna elke wedstrijd gewonnen die ze heeft meegedaan Haha!
Een superbraaf paard, maar ze is ondertussen verkocht omdat de eigenaar graag een springpaard wou. Jammer

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 07:38

Picassox schreef:
Goede ervaringen met beide soorten Arabieren. Egyptisch zijn namelijk meer showpaarden en dat zijn nog ergere heethoofden dan de doorsnee Pools of Russische Arabier over het algemeen. Lachen

Whahahaha, mijn 'Egyptische showarabier' is de grootste sufferd die er is Haha!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:02

Roanneke schreef:
PS een reactie op mijn profiel is niet zinvol. Is dat nou zo van belang. Mijn man kijkt ook via mijn profiel op Bokt. Mag toch?

Nee, een account delen op bokt mag NIET. Zie de regels.
Als 'mevrouw' Roanneke de hoofdgebruiker is van dit account, dan zal 'meneer' Roanneke een eigen account moeten aanmaken. Juist om te voorkomen dat er verwarring ontstaat wie of wat er nu eigenlijk achter dat pseudoniem zit.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:06

Overigens is één van de mannen die met een Arabier Endurance reed en een vergelijkbaar gewicht/lengte had er wegens terugkerende en op het gewicht/lengte van de ruiter terug te voeren rugproblemen van z'n Arabier mee gestopt. En dat was een grote maat Arabier. Hij heeft nu een ander, groter paard.

Hou er rekening mee dat Polen en Egyptenaren over het algemeen niet boven de 1.55 m uitkomen, Russen zijn de laatste tijd een tikkie groter, Crabbets willen ook nogal eens meer maat en massa hebben, maar rond de 1.60 wordt het erg zeldzaam. Het blijft een lastige combi, een Arabier met een grote vent erop.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 12:06

Misschien is een anglo-arabier wel beter voor je?
Of een Shagya-arabier?

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 12:34

Arabesk schreef:
Picassox schreef:
Goede ervaringen met beide soorten Arabieren. Egyptisch zijn namelijk meer showpaarden en dat zijn nog ergere heethoofden dan de doorsnee Pools of Russische Arabier over het algemeen. Lachen

Whahahaha, mijn 'Egyptische showarabier' is de grootste sufferd die er is Haha!

mijn driekwart egyptenaar is ook een verschrikkelijk cool paard, echt geen heethoofd (soms lui) groot (1.58 m) en loopt klasse 2 in de endurance...niets mis mee dus.

Hoe zat het trouwens met Fadilah, is zij ook niet egytisch?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 17:23

Fadilah is ook egyptisch.

Een wat grotere kruising zou denk ik meer geschikt zijn

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:49

Laatst bijgewerkt door Djilna op 11-04-07 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto alleen als link ;)

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:08

Van iedere fokrichting heb je ze over 1.55m Knipoog
Vorig jaar hadden we onze fok terug op stal (training) 't merrietje was nog maar 1,5 jr en meette al 1.60 M !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (niet te filmen). Ben benieuwd hoe groot ze nu is Wow!
Daarbij zegt grootte mij totaal niks, ik heb ze liever iets kleiner.

Voor de endurance zou ik voor een ruin gaan, en dan een pool of een rus.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 13:12

Ik vind groter niet mooier en het is ook niet per defenitie sterker.

Een arabier kan gemiddeld een ruitergewicht van 75 kg aan en een KWPN-er die toch vaak zo'n 20 cm groter zijn, maar 80 kg.. dus......

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 18:00

Picassox schreef:
Pools of Russisch. Ja
Goede ervaringen met beide soorten Arabieren. Egyptisch zijn namelijk meer showpaarden en dat zijn nog ergere heethoofden dan de doorsnee Pools of Russische Arabier over het algemeen. Lachen Ik ben meer bekend met de Russische Arabier, maar het zijn mooie paarden met over het algemeen een 'cool' karakter, doorzettingsvermogen en erg sterk maar zeker met een prachtige Arabische uitstraling!

Moet je mijn puur egyptische arabier maar zien, hij is zo rustig als ik weet niet wat en pas drie jaar en al over de 1.55!
Dus daar klopt dus helemaaaaaal niets van!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 07:53

Ik merk dat het begrip: 'in het algemeen' weer eens niet wordt begrepen. In het algemeen zijn Arabieren rond de 150-155. Dat wil niet zeggen dat er geen Arabieren van 1.60 zijn, en er zijn er ook van minder dan 1.47. In het algemeen zijn Arabieren temperamentvol (zeker als je ze vergelijkt met bv een Fjord). Dat wil niet zeggen dat er geen Arabieren zijn die bij een bomexplosie gewoon doorpitten en nog geen oor verdraaien. 'Over het algemeen' geldt voor elk ras; er zijn algemene kenmerken (die heten niet voor niets raskenmerken), en er zijn uitzonderingen op die regel.

Mijn ervaring met Polen is dat ze over het algemeen een tikkie kleiner zijn dan Russen, en een tikkie temperamentvoller. Mijn ervaring met Egyptenaren is dat ze qua maat tussen Polen en Russen inzitten, en qua temperament 'moeilijker' zijn dan Polen. Engelse/Crabbet en Spaanse Arabieren zijn qua temperament het rustigst, opnieuw over het algemeen. Qua maat is de Crabbet meestal wat groter dan de Spanjaard. Maar het is in feite allemaal geneuzel in de marge, centimeterwerk. En datzelfde geldt ook voor temperament.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 11:34

Ik begrijp het begrip in het algemeen wel, maar ik ben het er niet mee eens. Knipoog
Omdat ik nog twee andere egyptische arabieren ken die ook groot zijn en zo rustig. Ook ken ik een russische x poolse arabier, maar die is juist weer heel klein en qua temperament heel erg druk. Knipoog

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 11:56

Laat maar.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 12:12

Hoe kun je het nou niet eens zijn met het begrip: in het algemeen Verward Nagelbijten / Gniffelen

Ga gewoon op zoek naar een paard wat goed bij jou past qua postuur en karakter. Je hebt verschillende soorten en maten arabieren met allemaal andere karakters. Ik heb zelf een voor het grootste gedeelte Crabbet arabier en die is 1.57 m en vrij cool maar soms ook wel weer een behoorlijke heethoofd. Het is ook maar net hoe je hiermee omgaat want ik denk dat Omar bijvoorbeeld bij de verkeerde ruiter toch wel eens een heel stuk minder cool zou kunnen zijn.

Wat past het beste bij jou, een merrie of een ruin? Kijk naar het paard op zich of dat goed bij je past en of het een paard met looplust en doorzettingsvermogen etc. is voor de endurarnce.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 12:15

Nou, omdat ik er drie ken inclusief die van mij niet zo zijn. Knipoog
Als ik maar eentje ken die zo is, dan is het gewoon een uitzondering, maar het moet wel een hele grote toeval zijn als ik er drie ken. Tong uitsteken

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 12:17

Maarja het is eigenlijk ook alleen mijn ervaring. Knipoog