maar ik wil het wel een paar keer hebben geoefend voor mn eerste wedstrijd straks in mei. Normaal koel ik namelijk nooit.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Renske_fjord schreef:nou ik bedoel eigenlijk met waterflessen de hals en borst koelen met koud water tijdens een stop tijdens een training.

carola schreef:Zucht... vermoeiend zeg, al die niet endurancers in endurance topics!
Maar het antwoord: ik koel alleen in een wedstrijd, nooit in een training. En met dit weer doe ik dat nog niet, maar ik heb dan ook geen koudbloed.
Áls je gaat koelen, koel dan alleen op de hals en gooi op de kont er eventueel nog even een dekentje overheen. Zeker als er een windje staat kan dat knap link zijn.
. 
Renske_fjord schreef:Haha idd![]()
Maar koelen is dus eigenlijk niet zo nodig tijdens een training begrijp ik? dan ga ik het alleen een keer oefenen voor de wedstrijd. Hoeveel water gebruiken jullie gemiddeld voor het koelen?
.
) dat is meestal voldoende voor één rondje koelen. Jerrycan met water en een emmer en een trechter. Jerrycan kan je evt de flessen bijvullen onderweg mocht dat nodig zijn (en dan is trechtertje handig!). bijvullen kan doorgaans ook op de pa wel. Emmer is om uit te drinken (paard), evt wat wortels of appels of zo. Wanneer het fris weer is en je wil toch koelen, kan je het paard met natte spons op de binnenkant van voor- en achterbenen en de hals afsponzen. Zakt de hartslag ook van terwijl je 'm niet kletsnat hoeft te gooien. Kost wel wat meer tijd...... opaal schreef:Wat bedoel je met koelen? Benen af spuiten of helemaal af spuiten? Ik spuit mijn paard zijn benen het gehele jaar af met lauw water na het rijden. Alleen als het vriest sla ik het over. Met deze temperatuur zou je een paard ook al geheel af kunnen spuiten met lauw tot warm water. Zou het laat in de avond niet meer doen maar zo als nu overdag, geen probleem zolang het water niet steen koud is. Maar vind sowieso afspuiten met koud water in de zomer maanden ook niet echt een aanrader.
Dit gaat over endurance en niet over benen koelen dus
Renske_fjord schreef:carola schreef:Zucht... vermoeiend zeg, al die niet endurancers in endurance topics!
Maar het antwoord: ik koel alleen in een wedstrijd, nooit in een training. En met dit weer doe ik dat nog niet, maar ik heb dan ook geen koudbloed.
Áls je gaat koelen, koel dan alleen op de hals en gooi op de kont er eventueel nog even een dekentje overheen. Zeker als er een windje staat kan dat knap link zijn.
Haha idd![]()
Maar koelen is dus eigenlijk niet zo nodig tijdens een training begrijp ik? dan ga ik het alleen een keer oefenen voor de wedstrijd. Hoeveel water gebruiken jullie gemiddeld voor het koelen?
carola schreef:Zucht... vermoeiend zeg, al die niet endurancers in endurance topics!
carola schreef:Maar het antwoord: ik koel alleen in een wedstrijd, nooit in een training. En met dit weer doe ik dat nog niet, maar ik heb dan ook geen koudbloed.