bepaalde km/uur, hoe weet je wat je rijdt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tuttifrutti

bepaalde km/uur, hoe weet je wat je rijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 16:56

hallo,
ik vroeg mij af hoe jullie dat weten. of hoe jullie daarmee trainen.
je moet je aan een bepaalde snelheid houden, min. en max. aantal km/uur.
maar hoe weet je hoe hard je gaat?
wie heeft tips?

Lenneke_

Re: bepaalde km/uur, hoe weet je wat je rijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 16:59

Daar is een gps voor, maar die zijn niet goedkoop.
Tijdens de training kan je een route van een x aantal km's uitzetten en kijken hoe lang je daarover doet, dan weet je je gemiddelde snelheid.
Voor de wedstrijd kan je ook uitrekenen hoe laat je waar moet zijn.
Maar als je gewoon lekker doorrijdt zit je meestal wel goed en gevoel voor de snelheid komt vanzelf

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 17:01

bij trainen kun je ook een fiets met kilometerteller mee laten rijden... deed ik laatst ook. al wasdat meer voor de lol. we gingen 3 km/uur in stap... haha

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 19:29

Voor mijn wedstrijd print ik altijd een schema uit van blue balance.
Mijn grooms vertellen mij bij de groompunten dan hoe snel ik ongeveer ga.
Bij de training meet ik altijd op de kaart (hoe ouderwets...) uit wat de afstand is die ik rij en dan kijk ik hoeveel km per uur ik ongeveer rijd.

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 20:03

Voor alle enduranceruiters heb ik wellicht een interessante site: www.afstandmeten.nl
Hierop kun je redelijk nauwkeurig je route aangeven en dan krijg je het aantal afgelegde kilometers, erg handig!

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 20:10

Hoi,

Ik ben even kwijt waar het staat, maar er zijn bepaalde vuistregels over hoe hard een gemiddeld paard gaat in een bepaalde gang. Hoewel....dat hangt heel erg van het paard af. Ik heb laatst de draven van mijn rijmaatje naast de auto in rendraf op 50 km/u geklokt. Ook zijn er bij de endurance bepaalde trainingsopbouw schema's te krijgen. De snelheid is ook erg afnakelijk van het errein. In mul duinzand (endurancerit Katwijk bijvoorbeeld) ga je nou éénmaal een stuk langzamer dan op mooie harde bospaden (endurancerit Wanroij bij voorbeeld

Het meest handig is om op een kaart van je gebruikelijke oefenterrein na te meten hoe hoe lang je "rondje" is en dan inderdaad te kijken hoe lang je er over doet. Mijn standaard rondje, recreatieterrein Vlietland tussen Leidschendam en Leiden, is 8 km. Als ik dat in een half uur doe ga ik dus 16 km per uur Knipoog

Succes!

IngridL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 21:27

en tijdens de wedstrijd hangen er gewoon bordjes om de 5 km. Dan weet je ook hoe hard je rijd Knipoog

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 22:30

IngridL schreef:
en tijdens de wedstrijd hangen er gewoon bordjes om de 5 km. Dan weet je ook hoe hard je rijd Knipoog

Ja als ze niet door de één of andere leukerd zijn verwijderd.... Maar inderdaad indien mogelijk plaatst de organisatie deze bordjes.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 10:07

Voordeel van mennen: kilometerteller op de wagen
(zijn deze trouwens toegestaan op de mendurance? En de GPS?)

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 10:35

ook in een ander topic al genoemd: bij google earth kan je bij tools en dan measure het rondje wat je normaal rijd helemaal opmeten. je kan dan bijvoorbeeld van het ene naar het andere punt draven, stopwatch mee, en dan later uitrekenen hoe hard je ging!

ik heb een stokoude GPS (formaat Koelkast) waar ik op kan zien hoe snel we gaan.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 22:18

ik rijd ook met gps, heerlijk hoef ik niet meer te rekenen (tenzij de batterij het begeeft) ook maat koelkast enheerlijk af te lezen gewoon op haar borsttuig bevestigd

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 06:54

De eerste wedstrijden zat ik echt te rekenen hoe hard we gingen. Nu eigelijk niet meer. Ik rij gewoon lekker in een tempo dat me goed lijkt, vind ik prettiger dan rijden op de klok.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 07:02

Met de nieuwe regels voor klasse I is het niet meer zó belangrijk op de klok te rijden. Je moet alleen je minimale snelheid in de gaten houden. De maximale snelheid haal je over het algemeen het eerste jaar bij lange na niet, dus dat is minder interessant.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 11:17

de maximale tijd had ik dus wel last van moest echt op mijn horloge kijken of we niet te hard gingen. Haar temo ligt vrij hoog en maakt ruime fijne passen tja dan gaat het hard. Dus vind dan een gps handig dan hoef je niet de hele tijd te rekenen maar heb voor de zekerheid wel altijd al een tijd klaarliggen voor de zekerheid.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 12:16

ja wat ik alleen wel irritant vind aan die koelkast GPS die ik heb, er staat geen gemiddelde snelheid op. vorige keer heb ik dus op mijn endurance kaart gewoon bij elke 5 hm de tijd dat ik er zou moeten aankomen met e maximale snelheid en de tijd dat ik zou moeten aankomen met de minimale snelheid, en dan nog eens bij de PA de tijd die ik zou aankomen met 15 km p/u