Van berg- naar polderpaard, hoe fit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Floob

Van berg- naar polderpaard, hoe fit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 22:10

Wij wonen met onze paardjes momenteel in Schotland. Waar wij zijn is het echt fantastisch buitenrijden, helemaal geen verkeer, we hebben echt bijna alles behalve platte stukjes om op te rijden.
We gaan waarschijndelijk van de zomer naar Nederland verhuizen. Als we daar zijn willen we graag endurance en TREC gaan doen.

Tarquin en Ruby zijn niet heel erg fit en we waren van plan om dat hier zo veel mogelijk op te bouwen voordat we verhuizen. Nou hebben wij redelijk veel heuvels, dus dan gaan buitenritten zoiezo langzamer. Als ik op een flinke rit van 2 uur ben geweest heb ik uiteindelijk maar 12km afgelegd maar wel met een hoogteverschil van 260m.
Onze gemiddelde snelheid ligt rond de 5km/h.
Ze kunnen wel allebei ontzettend lang 5km/h volhouden. Er is een rit van 21.5km waar wij ongeveer 4 uur over doen, een hoogte verschil van 410 meter en stukken enorm stijl omhoog en naar beneden waar je dus echt alleen maar kan stappen.
We doen ook dagtochten van zo'n 30km, klinkt weer niet veel

Maar hoe vergelijk je dat met het platte Nederland? Ik neem aan dat het dan ineens lijkt alsof ze een stuk fitter zijn door het andere terrein

Dus mijn vraag, als we nou 7.5km/h gemiddeld hier halen, lukt het dan vervolgens makkelijk om in Nederland 10km/h te rijden? Of is het zo dat als we hier niet snel genoeg zijn, dan in Nederland ook niet?

Jeannine

Re: Van berg- naar polderpaard, hoe fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 10:02

Je zou even op de http://www.deronline.nl kunnen kijken. Daar staat wel het een en het ander op. Anders kun je ook nog kijken op http://www.endurance-forum.nl

In klasse een van de endurance moet het tempo tussen de 9 en de 13 km per uur liggen, dus dat zou je met 10 km moeten kunnen redden.

Succes iig, Gr. Jeannine

edit. typfout

SBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 09:57

Jeannine schreef:
Je zou even op de http://www.deronline.nl kunnen kijken. Daar staat wel het een en het ander op. Anders kun je ook nog kijken op http://www.endurance-forum.nl

In klasse een van de endurance moet het tempo tussen de 9 en de 13 km per uur liggen, dus dat zou je met 10 km moeten kunnen redden.

Succes iig, Gr. Jeannine

edit. typfout

Ik probeer al een eeuwigheid lid te worden van dat enduranceforum maar ik krijg simpelweg geen reactie terug. Ik geef iedere keer weer mijn der lid nummer door maar het lukt gewoon niet. Iemand hier ervaringen mee?

Sandratien

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 19:07

pb daarvoor Faas eens op bokt.

Tja, ik vind het moeilijk te beoordelen. Ik denk dat het wel andere spieren zijn. Kun je daar niet een iets vlakkere route rijden en steeds proberen om er iets meer snelheid in te krijgen? 5 km/u is echt langzaam, dat is echt alleen stappen.

IngridL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:13

Heuvelgebied is op zich ideaal om conditie in op te bouwen, maar dan moet je wel wat doen! 5 km per uur is inderdaad een staptempo. Probeer stukken draf erin te bouwen, kan het niet heuvelaf, doe dat dan heuvelop. En de draftrajecten steeds langer maken. Ik train wel eens in de Ardennen en dan galopperen we heuvelop en draven heuvelaf (en de Ardennen zijn ook steil!). In korte tijd kan je zo flinke vorderingen maken waar je hier op het platte land veel profijt van kan hebben.

Floob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 21:16

Er is één redelijk vlakke rit van ongeveer 7.5km en een hoogte verschil van maar 40 meter. Deze rit is in stap 1 1/2 uur, als we een beetje gewoon doorrijden dan is het in 45minuten te doen. Alleen kan je daar weer nergens galoperen omdat de paden keihard zijn en er allemaal stenen uitsteken en er geen zachte berm in het midden is.

We draven en galoperen wel, maar als je stijle, stenige heuvels af moet dan kan je alleen maar stappen en dan merk je toch dat, omdat de paarden voorzichtig doen, ze echt niet snel stappen.

Dat is hier nou juist het probleem, heerlijk buitenriiden maar lastig trainen. Je kan nooit veel langer dan 10 minuten aan een stuk draven of galoperen (alleen op die ene vlakke rit). Ook is het heel moeilijk een constant ritme te vinden omdat het nooit vlak is en de ondergrond en paden steeds veranderen.
Maar asl we met deze zware omstandigheden 7km/h rijden, kunnen we in Nederland niet harder zonder dat het vermoeiender is voor onze paarden?

IngridL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:31

Jullie trainen vooral spierkracht door langzaam dingen te doen. Snelheid en uithoudingsvermogen train je door over steeds langere stukken het tempo te verhogen. Wanneer dit bij jullie niet mogelijk is moet je ervan uitgaan dat je echt pas kan gaan trainen wanneer je hier bent. Ik weet niet welk ras jullie pony's zijn maar ook dat maakt verschil in de snelheid waarmee je conditie opbouwt.

Floob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 22:07

nog even ter illustratie. Zo zien veel van de paden waar wij heuvel af gaan eruit. Dan zijn we dus al het goeie pad omhoog gekomen (draf of galop) en dan moeten we hier naar beneden.

Afbeelding

Ik durf hier echt niet naar beneden te draven, en dit is nog een redelijk vlak stukje. Ongeveer 40m verder wordt het echt stijl, zo dat ik dan afstap als ik zonder zadel rijd, anders glij je zo naar voren en zit je op de schouders van je pony en dat zit niet bepaald lekker

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 11:32

wel leuk rijden daar zeg

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 11:48

en waarom ga je verhuizen naar nederland, je woont zo ongeveer op het mooiste stukje wereld Bloos!
maar voor endurance zul je eht meer snelheid moeten trainen

Floob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 16:28

Tja m'nn vader moet daar weer naartoe voor z'n werk en dan moeten wij ook nog eens maximaal 30km van Amsterdam vandaan zitten. Nog helemaal geen zin in.
Hopelijk kunnen onze paardjes mee, maar als we nergens kunnen vinden waar ze 24/7 het hele jaar door op wei kunnen staan kunnen ze echt niet mee. Want beide hebben in hun hele leven maar een paar nachten binnen op stal gestaan, en Tarquin wordt nu al hyper als we niet 4 keer per week rijden, vandaar dat hij endurance waarschijndelijk wel aankan, Ruby onze pony heeft er vast meer moeite mee, dus mischien gaan we kijken of we met haar eerst een paar keer Le Trec kunnen doen.

We gaan gewoon rustig de snelheid van bestaande ritten opvoeren en als we dan in Nederland zijn gewoon net doen als of we van begin af aan beginnen met trainen. Dat lijkt me het makkelijkst. Gelukkig is er bij ons op stal een nieuw veel groter paard en daar gaan we nu ook mee naar buiten. Hij stapt en galopeerd harder dus dan gaan we automatisch harder door rijden om bij te blijven