Paarden laten gaan of zelf tempo bepalen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paarden laten gaan of zelf tempo bepalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:12

Ik vroeg me af wat het minst vermoeiend was...

Bv. wanneer je aan het galopperen bent en je paard wil sneller, laat je hem/haar dan gaan en dus op zijn/haar eigen tempo lopen? Of hou je je paard bij je omdat jij het tempo wil bepalen?

Wat is het minst vermoeiend voor een paard?
(ik kan me voorstellen als je paard wat sneller wil en jij wil dat niet dat je paard dan energie gaat steken in het "vechten" ofzo?)

Olita

Re: Paarden laten gaan of zelf tempo bepalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:16

Ik heb dit oook.. als ik met mijn fjord op buitenrit ga en ik spoor een beetje aan zit ik al in galop. Maar wat ik doe... haar terugkrijgen is heel moeilijk. laatste keren heb ik wel haar gang laten gaan en wanneer ze ff haar benen gestrekt te hebben is ze wel weer gehoorzaam... maar ja wat doe je in dit geval? .. voor mij is het nu dus vermoeiender als ik er tegenin ga.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 15:46

hardlopers zijn doodlopers in de endurance...
Liekie loopt ook liever in een hoog tempo, maar ik houd hem redelijk in. In een tempo waar we allebei wat mee kunnen. Na zo'n 30 a 40km wordt hij wat rustiger en laat ik hem zelf zijn tempo en gang beslissen Ja

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 16:07

Vergeet 1 ding niet, een paard weet niet hoe lang hij moet lopen, jij wel. Dus als je het paard te hard laat lopen kan het zijn dat je hem overvraagt op die afstand. Dus ik zeg, jouw tempo aanhouden. Als je weet dat je paard snel rustig wordt als je hem even zijn zin geeft oke, maar sommige blijven drammen en dan zou ik dus absoluut niet het paard zijn zin geven

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 18:40

Ten aller tijde zélf het tempo bepalen. Niet alleen om bovenstaande reden, maar ook ivm. de veiligheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 19:07

Ik bedoel met laten gaan niet zonder controle laten doordenderen hé Knipoog

Maar dus altijd zelf het tempo bepalen? Verliest je paard dan niet veel energie met "vechten"? (als jullie begrijpen wat ik wil zeggen).

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 19:36

Ik begrijp heel goed wat je bedoeld, en Djilan weet dat ook nu ze Liekie heeft gereden Knipoog
Daarom zei ik dat ik een tempo kies waar we allebei wat aan hebben. Dus dat hij niet teveel vecht tegen het tempo en het hem dus ook niet teveel energie kost, maar tegelijkertijd moet dat ook een tempo zijn waar ik hem niet mee kapot rijdt. Ik rijd het eerste stuk dus een wat hoger tempo (niet te hard uiteraard) om hem in de volgende stukken rustiger te kunnen laten lopen. Als ik dat de eerste lus niet doe, blijf ik vechten... de gehele rit.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 22:35

Anouar is de meest van tijd degene die het tempo bepaald en het is echt niet zo dat we als een gek rondcrossen. Hij gaat nooit harder dan nodig is, maar sommige stukken galopeerd hij liever, dat kan hij het beste zelf bepalen. Bijvoorbeeld heuveltje op, onderaan het heuveltje gaat hij galoperen en bovenaan gaat hij weer draven.

Maar Anouar is ook wel heel makkelijk, als ik het tempo bepaal luistert hij ook gewoon

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 17:26

Ik bepaal zelf het tempo, althans dat probéér ik altijd wel. Soms sluit je stiekem een klein beetje een compromis, maar dat hoeft het paard niet te weten!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 19:02

Nee dat is dus wat ik bedoel... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 19:06

Een deel bepaalt mijn paard. Hij weet op sommige stukken beter of hij kan blijven draven of galoperen. Wel is het zo dat we inderdaad een overeenkomst hebben. Hij blijft wel bij mij, en zijn tempo is vrij constant en bovendien ook mijn tempo. Op sommige stukken is het voor hem makkelijker op te gaan stappen of galoperen. Ik vind het heel erg fijn dat hij dat zelf kan bepalen. Ik heb namelijk weinig zin om de hele rit elke stap te gaan voorkauwen (okee gelijk wel weer heel overdreven maar zo zie ik het wel)
En als we een stukje gaan crossen is het wanneer ik het zeg. De meeste tijd draven we op een redelijk stevig maar niet te snel tempo. Want ja het blijft een draver.

montiesmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 22:59

Monty bepaalt de gang, ik vertel hem of we hard gaan of dat we gewoon dieselen.......
In onze training leer ik hem dat we niet op topsnelheid moeten lopen, maar tijdens een wedstrijd wordt er nooit getraind Knipoog
Overigens weet Monty beter op wat voor bodem we rijden en welke snelheid erbij past dan ik Tong uitsteken

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 08:16

Hee Els, ook hier!

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 16:25

Mijn mening is dat als je een snel paardje hebt (en die heb ik zelf ook) dat je die leert langzaam te lopen. Jij bepaald het goede tempo, qua bodem moet je zelf ook nadenken of het verstandiger en meer energy bespaart als je bv een mulle zware boden hebt dat je rustig gaat draven of galopperen. Maar een zinvolle tip is denk ik dat je snelle paarden langzaam leert lopen. Als je dat elke keer mee neemt in training met disipline dan word het vanzelf beter en word het "gewoonte"

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 22:35

Ik bepaalde de maximum snelheid, en mijn pony bepaalde het tempo als ze langzamer wilde omdat ze moe werd. Het was echt nodig om haar in te houden, want ze kan slecht haar energie doseren: het is er een die het liefst op volle snelheid begint en dan aan het eind de pijp leeg heeft, niet handig dus. En dat betekende dat ik haar zeker het eerste uur moest tegenhouden, wat volgens mij vermoeiender was voor mij dan voor haar!