Met mijn shet een menendurance?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ceciel92

Met mijn shet een menendurance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 16:54

Hee bokkers!

Ik wil graag meedoen aan de menendurance op 7 april in Vaassen met mijn shetlanderruin.
Ik ben in bezit van een 2 wielig wagentje met 'platte' banden, die gemakkelijk te trekken zijn door mul zand. Op het wagentje kunnen 2 mensen, en met Basje maak ik 4 keer per week een grote rit van 1,5 uur, zowel over de weg als in het bos over mulle zandpaden. Hij heeft echt schik in het mennen en vind het super Haha! En ik ook natuurlijk Vork !

Nou is mijn vraag: is mijn shet geschikt voor de menendurance van 29km?

Ik ben al bezig met trainen en het gaat hartstikke goed, hij heeft het tempo er goed in!
Voor de endurance krijgt hij nog een vierkant beslag onder.

Hier wil ik graag jullie meningen over, en wat informatie over het menendurance want als mijn shet hiervoor geschikt is zal ik er toch het een en ander moeten weten !

Wat word er zoals getest al je een pauze hebt? oa de hartslag toch?

Alvast heel erg bedankt ! Haha!

Vippie

Re: Met mijn shet een menendurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 07:52

Of je shet ervoor geschikt is weet je pas als je meedoet.
Weet je bijvoorbeeld wat zijn hartslagen zijn en hersteltijd? Red hij die 29km (dikke 3 uur rijden dus het dubbele van wat je nu doet).

Voorkeuring:
Hartslag
Ademhaling
Turgor
Darmgeluiden
Gangen

PA:
Hartslag
Ademhaling
(evt aanvullende controles indien nodig)

Finish:
Hartslag
Ademhaling

Nakeuring:
zie voorkeuring

Meer info kun je vinden op www.deronline.nl
En wie weet tot in Vaassen

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 15:12

Verkijk je niet op de afstand hoor. Zeker met een shet ben je toch niet een van de snelsten en het is een stuk verder als wat je nu gewend bent.
Misschien eens een rit van 20 km uitzetten en kijken hoe dat gaat?

ceciel92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 19:12

Idd Knipoog ik was al bezig om een rit uit te zetten van 15 a 20 km .. alleen moet wél eerst opbouwen Lachen

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 08:20

Dan ben je voor vaassen zowizo een beetje laat als dat een maand vantevoren nog moet.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:47

Is het niet zo dat je persé met 2 mensen op het karretje moet zitten?
Lijkt me voor een shet, op tempo, en een vrij lange rit behoorlijk zwaar moet ik zeggen.. Nagelbijten / Gniffelen

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 14:17

Ik ben van plan in Onstwedde te starten in de kennismakingsklasse met mijn tweespan shetten. Met een enkelspan zou ik er niet aan beginnen. De shetten moeten in een vrij hoog tempo (niet dat hun dat een probleem vinden, maar het vergt aardig wat van ze) Met een tweespan hoeven ze niet constant te trekken. Wanneer de ene het wat zat is trekt de andere wat harder en omgekeerd.
Vorig jaar heb ik een vierdaagse (4 keer 25 kilometer) met ze gereden hier in het Drents Friese Wold (wat mijn training gebied ook is) Ik heb ze toen alleen op het oog "gekeurd" Dit gaf geen enkel probleem. Onze gemiddelde snelheid zat toen op 11 kilometer per uur en de laatste dag op 15 kilometer per uur (we hadden andere verplichtingen en hebben een beetje doorgereden)
Dit is natuurlijk niet vergelijkbaar met een mendurance maar was voor mij wel een oefening om te kijken of ze het konden redden.

Kijk nog eens goed naar je werkelijke afstand die je aflegt. Het is soms moeilijk inschatten. Voor dat ik een km teller op mijn wagen had dacht ik dat ik in een uur veel verder had gereden als wat waar was. Met een enkelspan rij ik maar een kilometer of 9 per uur.
Je moet idd minimaal 1 groom mee hebben

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 17:22

Ik denk dat de afstand wel gaat, maar binnen de tijd en met eem goede hartslag dat zal lastig worden.